Zelfstandigheid 6-7 jarige
dinsdag 4 februari 2020 om 21:39
Ik ben benieuwd hoe zelfstandig jullie 6-7 jarige is. Ik bedoel dingen als zelf opstaan, tanden poetsen, douchen, schooltas inpakken, huishoudelijke klusjes, s avonds zelf naar bed gaan enzo. Mijn kind heeft altijd heel veel aansporing nodig om dingen gedaan te krijgen. Dingen duren dan erg lang, waardoor ik geneigd ben te helpen zodat het sneller gaat. Ik weet soms ook niet goed wat ik op deze leeftijd wel/niet kan verwachten, dus zou graag wat vergelijking lezen.

dinsdag 4 februari 2020 om 22:31

dinsdag 4 februari 2020 om 22:33

dinsdag 4 februari 2020 om 22:33
Lastig inschatten soms hé... Ik lees even mee al zijn mijn kinderen jonger. De oudste is bijna 5, heeft veel kinderen in de klas die zelf (alleen) naar school lopen of fietsen. Behalve dat ik het best gezellig vind om met haar naar school te wandelen, vind ik haar ook echt nog te klein om alleen te gaan.
dinsdag 4 februari 2020 om 22:37
Dochter is bijna 7:
Opstaan: heeft aansporing nodig, soms nog in diepe slaap
Aankleden: kan ze zelf, maar gaat sneller met hulp. Soms wil ze niet aan wat ik uit de kast pak: dan lekker zelf doen
Tandenpoetsen: eerst zelf
Schooltas: doen wij
Brood maken / ontbijten: in theorie kan ze het zelf, maar wij helpen
Haar kammen: doe ik, want het is lang
Klusjes: soms helpt ze mee met iets. Wc papier bijvullen vindt ze leuk en mag ik dus niet doen
In bad: ze zit lekker zelf te badderen, maar hulp met haren wassen en afdrogen
Naar bed: samen nog lezen
Opstaan: heeft aansporing nodig, soms nog in diepe slaap
Aankleden: kan ze zelf, maar gaat sneller met hulp. Soms wil ze niet aan wat ik uit de kast pak: dan lekker zelf doen
Tandenpoetsen: eerst zelf
Schooltas: doen wij
Brood maken / ontbijten: in theorie kan ze het zelf, maar wij helpen
Haar kammen: doe ik, want het is lang
Klusjes: soms helpt ze mee met iets. Wc papier bijvullen vindt ze leuk en mag ik dus niet doen
In bad: ze zit lekker zelf te badderen, maar hulp met haren wassen en afdrogen
Naar bed: samen nog lezen

dinsdag 4 februari 2020 om 22:53
zelf opstaan: kan hij met 9 jaar nog niet. Ik troost mij met de buurjongen, die is 16 en kan dat ook nog niet. Schreeuwen wel ‘Jahaaaa ik ben bezig’ maar draaien zich om en slapen verder.
tanden poetsen: Ging met 5 jaar al goed maar wel met controle (anders stond hij gewoon na 30 seconden nog 90 seconden gebiologeerd naar de zandloper te kijken en vergat hij te poetsen). Nu met 9 jaar gewoon een elektrische tandenborstel dus dat gaat prima.
douchen: met 7 jaar ging ook de shampoo goed zonder gekrijs. Wel toezicht nodig anders stond de bovenverdieping blank. Nu met 9 jaar ben ik alleen op dezelfde verdieping binnen gehoorsafstand (geen gekweel of gekwek= potentieel probleem)
schooltas inpakken: lukt hem met 9 jaar nog steeds niet. Wel de basics zoals de waterfles uit de vaatwasser pakken, zijn lunch en 11-uurtje. Maar niet etui, gemaakt huiswerk, gymtas.
huishoudelijke klusjes: stofzuigen al heel vroeg. Net als slaapkamer opruimen en zijn bureau nat afnemen. Met 8 kon hij ook netjes een vaatwasser in- en uitruimen zonder de helft te slopen. Nu hij 9 is kan hij prima afstoffen, stofzuigen, netjes opruimen (niet proppen en dan de deur dicht) en de stoomreiniger is leuk speelgoed. Hij heeft geen vaste klusjes maar doet wel braaf iets als ik het vraag.
s avonds zelf naar bed gaan: lukt met 9 jaar nog niet. Wel kleding in de wasmand doen, pyjama aantrekken, tanden poetsen. Maar hij moet echt nog wel even de dag doornemen en wat kletsen.
tanden poetsen: Ging met 5 jaar al goed maar wel met controle (anders stond hij gewoon na 30 seconden nog 90 seconden gebiologeerd naar de zandloper te kijken en vergat hij te poetsen). Nu met 9 jaar gewoon een elektrische tandenborstel dus dat gaat prima.
douchen: met 7 jaar ging ook de shampoo goed zonder gekrijs. Wel toezicht nodig anders stond de bovenverdieping blank. Nu met 9 jaar ben ik alleen op dezelfde verdieping binnen gehoorsafstand (geen gekweel of gekwek= potentieel probleem)
schooltas inpakken: lukt hem met 9 jaar nog steeds niet. Wel de basics zoals de waterfles uit de vaatwasser pakken, zijn lunch en 11-uurtje. Maar niet etui, gemaakt huiswerk, gymtas.
huishoudelijke klusjes: stofzuigen al heel vroeg. Net als slaapkamer opruimen en zijn bureau nat afnemen. Met 8 kon hij ook netjes een vaatwasser in- en uitruimen zonder de helft te slopen. Nu hij 9 is kan hij prima afstoffen, stofzuigen, netjes opruimen (niet proppen en dan de deur dicht) en de stoomreiniger is leuk speelgoed. Hij heeft geen vaste klusjes maar doet wel braaf iets als ik het vraag.
s avonds zelf naar bed gaan: lukt met 9 jaar nog niet. Wel kleding in de wasmand doen, pyjama aantrekken, tanden poetsen. Maar hij moet echt nog wel even de dag doornemen en wat kletsen.

dinsdag 4 februari 2020 om 23:07
Niemand laat dat hier dan ook gebeuren zo ver ik lees.. Wel van 'kunnen ze zelf naar boven gaan en beginnen' of 'kunnen ze zelf de dingen doen'cranberryjuice schreef: ↑04-02-2020 22:56Moet trouwens wel zeggen ;
Ik Vind trouwens wel zielig kind van 6 alleen / zelf naar bed.

dinsdag 4 februari 2020 om 23:13
cranberryjuice schreef: ↑04-02-2020 22:56Moet trouwens wel zeggen ;
Ik Vind trouwens wel zielig kind van 6 alleen / zelf naar bed.
Hier konden ze dat wel maar deden het nooit echt helemaal zelf hoor. De afspraak was dan dat ik nog even kwam kijken/lezen/knuffelen etc. De trap op en alles zelf doen tot aan het in bed gaan liggen konden ze wel met zeven jaar.

dinsdag 4 februari 2020 om 23:59
zelf opstaan, tanden poetsen, douchen, schooltas inpakken, huishoudelijke klusjes, s avonds zelf naar bed gaan enzo.
Twee kinderen, 5 en bijna 8. Moeten zelf opstaan.
Geen punt bij 7 jarige, de jongste kruipt steevast 10 minuten voor de wekker gaat bij ons en wil er dan niet meer uit. Aankleden doen ze allebei zelf, jongste heeft nog iets meer aanmoediging nodig om op te schieten (is sowieso een treuzelkont) oudste geen hulp.
Tandenpoetsen: Kan oudste prima zelf, jongste iets minder goed, we poetsen altijd na. (gaat me niet om zelfstandigheid maar gebit)
Douchen: Oudste zelf, jongste doe ik haren wassen en beide op verzoek afdrogen (maar dat gaat ze allebei meer om het ritueel van schrobben met een handdoek, kunnen ze zelf)
Eten
Ze moeten zelf hun brood smeren en op heel lastig te snijden eten zoals hete pitabroodjes of vlees met een stukje bot ofzo na ook zelf op normale manier avondeten wegwerken (dus mes en vork).
Klusjes
Lunchtrommels vullen voor school doen ze allebei zelf na het avondeten. Ik zet vaak na hun bedtijd wel fruit en drinkbekers klaar en vul eventueel de trommeltjes aan met wat groente of een cracker voor de lekker ofzo.
Na de maaltijd je spullen op het aanrecht en helpen afruimen van de rest.
Op zaterdag je kamer opruimen. Als het te gortig is tussendoor. Vinden ze beide best moeilijk. De oudste structureren we voor, de jongste krijgt waar nodig meer hulp.
Gymtas en zwemtas zelf inpakken (jongste herinneren we wel aan wat er mee moet)
Als ze thuis komen jassen aan de kapstok, tassen uitpakken/ wegleggen op straffe van een toeter in je nek.
Avondritueel: Zelf naar boven je pyjama aantrekken, papa helpt met poetsen boven, mama leest beneden voor en dan gaat er nog even een ouder mee naar je kamer voor het afsluiten van de dag, een knuffel, liedje, even erbij zijn zodat er lekker geslapen kan worden.
Ik heb het idee dat wij de kinderen meer laten doen dan de meeste ouders in mijn omgeving, maar we wonen dan ook wel in een behoorlijk 'white privilege' buurt.
woensdag 5 februari 2020 om 07:23
Over hoe te motiveren: ik probeer ze te laten kijken naar de klok. Zo laat moeten we weg, we hebben samen gezien dat je dus om zo laat tanden moet poetsen anders wordt het krap.
De beloning is dat je op tijd komt.
Oudste van negen snapt het al een tijd. Jongste van zeven begint het te werken, tot er natuurlijk iets héél belangrijks voorbij komt zoals een vogel of een wolk of een mop.
De beloning is dat je op tijd komt.
Oudste van negen snapt het al een tijd. Jongste van zeven begint het te werken, tot er natuurlijk iets héél belangrijks voorbij komt zoals een vogel of een wolk of een mop.
woensdag 5 februari 2020 om 09:17
Hier zijn ze 7 en 10 en aan en uitkleden kunnen ze zelfstandig. Jongste vindt het soms nog fijn om geholpen te worden. Ze moeten zelf hun kleren naar de wasmand brengen. Ik roep nu al vaak wat niet in de wasmand zit wordt niet gewassen. Kamer opruimen moeten ze ook zelf en ze gaan er ook af en toe met de stofdoek en stofzuiger rond. Ik moet dat alleen wel aangeven, want andere dingen zijn natuurlijk veel leuker om te doen. Ook moeten ze bij thuiskomst zelf hun tas en spullen opruimen. Oudste doet dat inmiddels uit zichzelf. Bij jongste moet ik het vaak nog wel even zeggen. Ze pakken ook zelf hun spulletjes voor school. Bij gym geef ik wel aan dat ze hun gymspullen moeten pakken.
woensdag 5 februari 2020 om 09:52
Mijn 6 jarige kleed zichzelf aan maar ik leg wel alles klaar anders doet hij iedere dag hetzelfde aan. Voor de rest doen wij nog veel, ik vind 6 nog wel erg jong ook.
Brood smeren doet hij niet zelf maar dat is ook gemakzucht van hem. Dat doen man en ik of broer/zus. Zijn eten snijden/prakken, soms zelfs nog even voeren omdat hij dan zijn groente tenminste wèl eet. Tas inpakken voor school, tas meenemen voor school, ik moet altijd overal op letten want anders vergeet hij het. Hij zit nu in een fase dat hij niet alleen naar boven durft dus we gaan altijd vanaf het begin met hem mee klaarmaken voor bed, nog even lezen en bij hem zitten. Ik heb nog een kind dat een stuk jonger is dan hij maar ik wil hem juist niet het gevoel geven dat hij nu ineens maar groot moet zijn terwijl hij eerst altijd de jongste was. Als hij volgend jaar naar groep 3 gaat verandert hij vanzelf wel en wil waarschijnlijk meer zelf gaan doen, dat was bij mijn oudere kinderen ook zo.
Zelfstandig worden komt geleidelijk aan wel. Zoon van 10 bijvoorbeeld denkt sinds dit jaar steeds vaker zelf aan zijn spullen/huiswerk op school, vorig jaar moest ik het nog iedere keer zeggen. Mijn dochter was daar nog later mee, die vergat alles tot ze van de basisschool af ging. Sinds ze in de brugklas zit regelt ze alles zelf dus het is allemaal vanzelf goed gekomen.
Brood smeren doet hij niet zelf maar dat is ook gemakzucht van hem. Dat doen man en ik of broer/zus. Zijn eten snijden/prakken, soms zelfs nog even voeren omdat hij dan zijn groente tenminste wèl eet. Tas inpakken voor school, tas meenemen voor school, ik moet altijd overal op letten want anders vergeet hij het. Hij zit nu in een fase dat hij niet alleen naar boven durft dus we gaan altijd vanaf het begin met hem mee klaarmaken voor bed, nog even lezen en bij hem zitten. Ik heb nog een kind dat een stuk jonger is dan hij maar ik wil hem juist niet het gevoel geven dat hij nu ineens maar groot moet zijn terwijl hij eerst altijd de jongste was. Als hij volgend jaar naar groep 3 gaat verandert hij vanzelf wel en wil waarschijnlijk meer zelf gaan doen, dat was bij mijn oudere kinderen ook zo.
Zelfstandig worden komt geleidelijk aan wel. Zoon van 10 bijvoorbeeld denkt sinds dit jaar steeds vaker zelf aan zijn spullen/huiswerk op school, vorig jaar moest ik het nog iedere keer zeggen. Mijn dochter was daar nog later mee, die vergat alles tot ze van de basisschool af ging. Sinds ze in de brugklas zit regelt ze alles zelf dus het is allemaal vanzelf goed gekomen.

woensdag 5 februari 2020 om 10:43
Dit vind ik wel een eye opener! Misschien moet ik het zelfstandige ook wat meer laten bij zelf bedenken wanneer en wat.FunnyFace8 schreef: ↑04-02-2020 22:01Ik herken het wel een beetje. Die van mij zijn 5 en 7 en hebben ook veel aansporing nodig. Ik denk dat het zo gegroeid is, deels doordat ik ze meestal een stap voor ben met aansporen voordat ze zelf kunnen bedenken wat de meest logische next step moet zijn. De intrinsieke motivatie is vaak ver te zoeken, terwijl die wel heel belangrijk is. Als gevolg moet ik als ik iets gedaan wil krijgen het dan meestal eerst vriendelijk vragen, dan op urgentere toon, en dan uiteindelijk met irritatie in mijn stem. Meestal luisteren ze uit gewoonte pas die laatste keer, omdat ze de eerste keer wel weten dat er nog twee verzoeken komen. Vervelend voor ons allemaal dus.
Ik vind extra dingen verdienen voor dingen die normaal zijn en gewoon moeten gebeuren inderdaad ook niet zo slim. Hier thuis probeer ik het meer te brengen als 'ok, jullie willen 's ochtends graag spelen. Hoe sneller je alles klaar en ingepakt hebt, hoe meer je tijd hebt om nog even te spelen'. Of eerder naar school kunt, om nog even te schommelen op het schoolplein. Dat werkt redelijk. Soms. Nou ja, af en toeDe laatste tijd probeer ik ze meer autonomie te geven door ze zelf verantwoordelijk te maken voor dingen zie ze kunnen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld schermtijd verdienen door op een bepaald tijdstip klaar te zijn met opstaan, aankleden, tandenpoetsen, en lunch in tas doen. Zodat ik niet als een soort sportverslaggever de hele tijd hoef aan te kondigen wat er nu gaat gebeuren, en over 5 minuten, en daarna. Dat is voor iedereen irritant. Er is dus nu een doel, en de kinderen moeten zelf een aantal stappen doorlopen om dat doel te bereiken. Dat gaat nu goed met de oudste, maar de jongste heeft weinig interesse in schermtijd, dus daar haalt het weinig uit. Helaas ben ik er nog niet achter hoe ik dit voor elkaar kan krijgen zonder er een beloning (bijv. schermtijd) tegenover te stellen. Super stom, want nu leren ze eigenlijk nog niet dat sommige dingen gewoon gebeuren moeten. Ze doen het nu om een doel te behalen. Als iemand weet hoe ik dit beter kan doen, dan ben ik een en al oor! Ik denk eerlijk gezegd dat mijn verwachtingen soms te hoog zijn. Of ik had ze van peuter af aan heel anders moeten opvoeden, met veel meer autonomie en verantwoordelijkheid. Maar dat is dus niet gebeurd. Ik ben daar pas sinds ongeveer een half jaar mee bezig. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat het vruchten gaat afwerpen. Ik kan me van mezelf herinneren dat ik rond een jaar of acht zelfstandiger werd, al kreeg ik wel veel meer vrijheid en werd mij veel minder op de huid gezeten dan ik bij mijn kinderen doe. Loslaten is dus het toverwoord denk ik, dus daar ben ik mee bezig. Hoop dat het niet te laat is.

woensdag 5 februari 2020 om 14:18
Mijn zoon is zeven en zit nu in groep vier. Van de juf heb ik begrepen dat ze dit jaar gaan leren om meer zelfstandig te worden. Simpele dingen als zelf bekers openen, zelf aan dingen denken etc.
Thuis besteden we hier ook veel tijd aan. Mijn zoon is wel erg onzeker en heeft faalangst waardoor we hem met alles een setje in de goede richting geven, dat heeft hij ook echt nodig want wanneer we hem een taak geven geeft hij al snel tegengas door de faalangst. Maar wanneer hij dan zichzelf heeft aangekleed, is hij zo trots als een pauw.
Tandenpoetsen(we poetsen wel na), aankleden, snacks maken, rugtas na school uitpakken, opruimen in de middag zijn allemaal dagelijkse taken, waarbij we dus wel een setje geven door samen een begin te maken.
Daarbij betrekken we hem bij meer dingen zoals klusjes in de tuin, was wegwerken etc.
Thuis besteden we hier ook veel tijd aan. Mijn zoon is wel erg onzeker en heeft faalangst waardoor we hem met alles een setje in de goede richting geven, dat heeft hij ook echt nodig want wanneer we hem een taak geven geeft hij al snel tegengas door de faalangst. Maar wanneer hij dan zichzelf heeft aangekleed, is hij zo trots als een pauw.
Tandenpoetsen(we poetsen wel na), aankleden, snacks maken, rugtas na school uitpakken, opruimen in de middag zijn allemaal dagelijkse taken, waarbij we dus wel een setje geven door samen een begin te maken.
Daarbij betrekken we hem bij meer dingen zoals klusjes in de tuin, was wegwerken etc.