Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 21:44
Da's gewoon een quasi-Europees ding zeg maar. Bediening krijgt zijn loon via werkgever, niet via fooien, hetgeen wel fundamenteel anders is in de US (niet dat dat systeem daar logisch is maar bon). Fooien geven is hier niet ongebruikelijk, maar enkel als je er voor kiest en typisch enkel voor echt goeie service.
Nou ik geef toch wel altijd fooi hoor. En schaam mij altijd dood als hij dat niet doet.
PiNuts14 schreef:
11-02-2020 21:44
Zo nou dit is in het licht van de laatste reacties weer een mooie bevestiging ervan.

Zelfs zeer linkse en progressieve collega’s met een migratieachtergrond hadden het vandaag over een ‘mulatje’ toen ze over een persoon met blanke en donkere ouder spraken. Kwam nogal racistisch over bij mij als Nederlander.
Da's nochtans de correcte term die ze er voor gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
11-02-2020 21:47
Wij beginnen gelijk aan t hoofdgerecht.
Interessant, dat wist ik niet dat dat in NL niet gebruikelijk was!
Alle reacties Link kopieren
Moet ook wel lachen om het taalgebruik wat je van elkaar overneemt.

Ik zeg nu geregeld dingen die hij altijd zegt en dan zeggen vriendinnen dat ik verander in een Belg. En andersom.

Zelfs de kids nemen het over. Laatst mijn oudste tegen de jongste omdat ze aan het treuzelen was: ja , S... doe door!
Poker schreef:
11-02-2020 21:40
Hoezo? Je begint toch altijd met het aperitief?
Dit dus ook.

Hier op restaurant meestal ook een start met prosecco, porto, martini, ...
En vaak een voorgerecht. (Of 1 voorgerecht voor 2.)


Een hele fles wel alleen pas als er 5 of 6 man rond tafel zit.
Want bij 't eten - het hoofdgerecht - wordt er meestal ook nog wijn gedronken.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 21:51
6.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik vind dit wel een plezant topic worden, dus ge ziet belgen zijn niet zuur :D
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
11-02-2020 21:40
Hoezo? Je begint toch altijd met het aperitief?
Ja jullie wel ja om 11:00 in de ochtend op zondag haha
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-02-2020 18:23
belgen zijn beleefder, minder direct maar ook vormelijk en conservatief.
En bovenal achterbaks en misplaatste zogenaamde valse bescheidenheid
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 21:51
ik vind dit wel een plezant topic worden, dus ge ziet belgen zijn niet zuur :D
Dat is toch de standaard: in het begin lijken ze zuur en ze eindigen best vriendelijk whaha
Marnamai schreef:
11-02-2020 21:50
Dit dus ook.

Hier op restaurant meestal ook een start met prosecco, porto, martini, ...
En vaak een voorgerecht. (Of 1 voorgerecht voor 2.)


Een hele fles wel alleen pas als er 5 of 6 man rond tafel zit.
Want bij 't eten - het hoofdgerecht - wordt er meestal ook nog wijn gedronken.
Idd - Flesje champagne (als je met vier bent), voorgerechtje, hoofdgerecht met flesje wijn, dessert, digestief, koffie. Da's toch een redelijk standaard etentje.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 21:57
Idd - Flesje champagne (als je met vier bent), voorgerechtje, hoofdgerecht met flesje wijn, dessert, digestief, koffie. Da's toch een redelijk standaard etentje.
Echt, ik dacht dat dat overal zo de gewoonte was, ook in NL.
Sinjoren schreef:
11-02-2020 21:57
Idd - Flesje champagne (als je met vier bent), voorgerechtje, hoofdgerecht met flesje wijn, dessert, digestief, koffie. Da's toch een redelijk standaard etentje.
Hier is het meestal ofwel een voorgerecht, ofwel een dessert.
3 is teveel wat mij betreft.

En die koffie en zeker die digestief ... laat die ook maar zitten.
Tenzij al de rest iets neemt.

Kiep er tijdens het eten overigens ook nog een fles - veel te duur betaald* - water bij.


Maar we tafelen dus sowieso wel meestal uitgebreider dan de gemiddelde Nederlander.



*Ik wacht nog altijd op de Zuiderse gewoonte om standaard een fles / kruik gratis of goedkoop kraantjeswater neer te poten.
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 21:39
sorry maar soms deed ook dit lied de ronde! broek af tetten bloot hollandse h*ren, kent niemand dat hier?
:D
Dat ken ik van Philippe Geubels! ;-D

Nederlander hier, maar gewoon friet hoor (onder de rivieren). Ik vind het Vlaams leuk en versta het zelfs nog wel redelijk. Kan het nog best goed begrijpen zonder ondertiteling en vind veel woorden leuk. En ik heb een zwak voor de Rode Duivels en d'n Anderlecht :$

En ik vind de Brabançonne serieus mooi.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 21:57
Idd - Flesje champagne (als je met vier bent), voorgerechtje, hoofdgerecht met flesje wijn, dessert, digestief, koffie. Da's toch een redelijk standaard etentje.
Wow. In Nederland beginnen ze vaak met een drankje en in de tussentijd wacht je op het hoofdgerecht (1e gang) en vaak nemen degenen die geen dessert willen een kop koffie/thee (terwijl de anderen aan het dessert zijn) om vervolgens af te rekenen en naar huis te gaan. Voorgerechten worden vaak overgeslagen en aperitieven en digestieven zijn veel eerder uitzondering dan regel. Nu weet ik niets van de Belgische horecaprijzen, maar hier slaat het nergens meer op.
daley71 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 22:05
3.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Goed, om even samen te vatten; beter in België: de kriek biertjes van de tap, de goddelijke frieten (al dan niet met stoverijsaus),de galantere manieren en tafelmanieren, de prachtige Vlaamse termen en uitdrukkingen, de pralines en prachtsteden zoals Gent en Brugge. En jullie hebben Herman Brusselmans :flirting:

Maar wij ‘Ollanders’ hebben uiteraard ook onze toppers: een mooiere kust en goede waterbouwkundig ingenieurs,, betere wegen, vriendelijker horeca personeel (ook als onze patat bestaat uit treurige, slappe stengeltjes), oliebollen, appeltaart, en wij hebben eveneens prachtige steden.

En ik lees hier wat mensen die beweren dat men in Nederland op culinair gebied weinig te beiden heeft. Dit was misschien een jaartje of 20 geleden het geval, maar Nederland doet het steeds beter op dat gebied. De tijd dat je in een beter restaurant bij ieder hoofdgerecht zo’n lading appelmoes op je bord kreeg is nu toch grotendeels voorbij. Of niet ?
marilia007 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 22:09
0.16% gewijzigd
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
11-02-2020 21:47
Wij beginnen gelijk aan t hoofdgerecht.
Nou ja voorgerecht ook nog wel maar een aperitief niet idd.

Mijn vriend zegt vaak ook vaak in de ochtend : ik ga naar de bakker en haal een paar koeken voor het ontbijt. Dan denk ik : ik moet geen koek voor het ontbijt! Hij bedoelt dan broodjes maar goed!

Of ik zeg zullen we een stuk gaan lopen, dan denkt hij aan hardlopen.

Billen zijn bij hem ook dijbenen, dat vind ik zo achterlijk!

Volgens hem doe ik soms ambetant en maak ik ambras.... ik bedoel: waaaat?

Ik maak een foto, hij trekt een foto. En toen kwam ik ergens een zin tegen: ik heb een foto van mijn vriend getrokken.... op een Nederlands forum.... ja sorry he.... maar je kon mij opvegen!

En als ik na het eten zeg : ik zit vol...... nou! Dan wordt er ook keihard gelachen.

Maar dat doe ik dan op mijn beurt weer als ze om de muizenstrontjes vragen. Hagelslag dus, voor de Nederlanders hier.
De koude oliebollen die ik ooit in Maastricht at trokken toch écht in niets op de verse warme overheerlijke smoutebollen die wij hier op de kermis serveren, Marilia.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 22:08
2.79% gewijzigd
Sinjoren schreef:
11-02-2020 21:49
Da's nochtans de correcte term die ze er voor gebruiken.
Dat is dialect. En het komt nogal racistisch over. Maar goed, het waren Antwerpenaren dus misschien vind jij het daarom ook de correcte term ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 19:45
Vast niet, hoop dat ze ook net zo zorgzaam, zelfopofferend, liefdevol en een beest in bed zijn zoals hij ook is.......
Van dat Belgische accent val je toch gelijk droog als vrouw zijnde?
Ik vind het zo niet sexy, dat accent
Frankly my dear, I don"t give a damn
Marnamai schreef:
11-02-2020 22:07
De koude oliebollen die ik ooit in Maastricht at trokken toch écht in niets op de verse warme overheerlijke smoutebollen die wij hier op de kermis serveren, Marilia.
Klopt! Een van de weinige dingen, naast boterkoeken, die ik veel liever in België dan in Nederland eet/bestel.
Alle reacties Link kopieren
Nehemah schreef:
11-02-2020 22:04
Dat ken ik van Philippe Geubels! ;-D

Nederlander hier, maar gewoon friet hoor (onder de rivieren). Ik vind het Vlaams leuk en versta het zelfs nog wel redelijk. Kan het nog best goed begrijpen zonder ondertiteling en vind veel woorden leuk. En ik heb een zwak voor de Rode Duivels en d'n Anderlecht :$

En ik vind de Brabançonne serieus mooi.
jup just van geubels
Daley71 schreef:
11-02-2020 22:05
Wow. In Nederland beginnen ze vaak met een drankje en in de tussentijd wacht je op het hoofdgerecht (1e gang) en vaak nemen degenen die geen dessert willen een kop koffie/thee (terwijl de anderen aan het dessert zijn) om vervolgens af te rekenen en naar huis te gaan. Voorgerechten worden vaak overgeslagen en aperitieven en digestieven zijn veel eerder uitzondering dan regel. Nu weet ik niets van de Belgische horecaprijzen, maar hier slaat het nergens meer op.
Geen idee of die zo heel verschillend zijn (niet in onze herinnering, maar intussen is het wel al lang geleden dat echt nog eens in NL op resto zijn gegaan). Echt op restaurant gaan, is hier toch idd wat uitgebreider. Wat jij beschrijft is eerder wat we snel snel ergens in een taverne/bistro zouden doen. Als we tafelen, dan tafelen we echt wel.

Nu als je dat al veel vindt, wacht tot je echt culinair gaat tafelen in sterrenzaken, dan ben je vlotjes 6-10 gangen en 3à5 uur verder :biggrin:
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 22:09
jup just van geubels
Zat in een show van hem (weet zo niet meer welke) en in een aflevering van Geubels en de Belgen. Voor zover ik weet zijn daar twee seizoenen van, de eerste vind ik echt het allerleukst (de max ;-D )
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
11-02-2020 22:08
Van dat Belgische accent val je toch gelijk droog als vrouw zijnde?
Ik vind het zo niet sexy, dat accent
Haha nou mijn vriend past zich aan aan het ABN. Dus dan is het wel mooi. Dat gekke taaltje wat hij brabbelt als hij daar is versta ik echt geen klote van. Om het maar even plat te zeggen.

Maar ja zijn accent vind ik wel heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai, ik denk dat je de smakelijkste oliebollen gewoon zelf moet bakken. Het is wel wat werk en achteraf stinkt heel ’het kot’, maar het is de moeite.
marilia007 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 22:14
6.49% gewijzigd
Zolang er wijn is, is er hoop. Nondikass !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven