Concentratieproblemen groep 4

12-02-2020 07:45 45 berichten
Gisteren bij rapportbespreking te horen gekregen dat zoon niet mee kan komen en onvoldoende scoort op meerdere gebieden .
Rekenen , taal, spelling en klok kijken zijn zaken waar hij veel moeite mee heeft.
De juf heeft er extra tijd aan besteed en hij krijgt ook bijles.
Omdat hij aan een bepaald niveau moet voldoen, kan het zijn dat hij niet over zou kunnen naar gr 5.
Gelukkig blijft hij dan wel in dezelfde klas ivm combi gr 3/4/5.

Het is duidelijk geen onwil want hij doet erg zijn best.
Helaas heeft hij al van jongs af aan concentratie problemen.
Hij is een echte dromer en is altijd zo in gedachte dat hij me soms niet hoort als ik veelvuldig zijn naam noem.
In gr 1 moest ik van juf naar kno, maar zijn oren functioneren prima.
Ook is hij snel overprikkeld enn kan slecht tegen verandering .

Helaas herken ik bovenstaande concentratie problemen bij mezelf.
Ik heb dan ook de diagnose ADHD gekregen.

Wie heeft soortgelijke situatie gehad?
Ik vraag me nu af: is doubleren wel zinvol, want ook al doet hij een jaar over, de concentratieproblemen zullen waarschijnlijk in hogere klassen ook weer de kop op steken?
Alleen dan een jaar uitgesteld.

Of is hem laten testen zinvol ?

Wat zijn de eisen van speciaal onderwijs tov passend onderwijs ?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het jou rust geeft om je zoon te laten diagnosticeren moet je dat doen. ADHD is echter niet altijd een (legitieme) reden om naar het speciaal onderwijs. Op het speciaal onderwijs zitten kinderen met veel ernstigere problematiek dan ADHD, de klassen zijn dan weliswaar kleiner maar de problematiek is 10x zo heftig.

De vraag is of je dat wilt voor je kind. 'enkel' ADHD is geen ernstige stoornis, zonder het te willen bagatelliseren voor je.

Bespreek het met school? Wat denken zij? Zijn er aanpassingen voor hem beschikbaar? Bijvoorbeeld een wiebelkussen / koptelefoon een hoek waar hij in kan werken wanneer zelfstandig werken begint?
ToosTosti schreef:
12-02-2020 07:55
Wanneer het jou rust geeft om je zoon te laten diagnosticeren moet je dat doen. ADHD is echter niet altijd een (legitieme) reden om naar het speciaal onderwijs. Op het speciaal onderwijs zitten kinderen met veel ernstigere problematiek dan ADHD, de klassen zijn dan weliswaar kleiner maar de problematiek is 10x zo heftig.

De vraag is of je dat wilt voor je kind. 'enkel' ADHD is geen ernstige stoornis, zonder het te willen bagatelliseren voor je.

Bespreek het met school? Wat denken zij? Zijn er aanpassingen voor hem beschikbaar? Bijvoorbeeld een wiebelkussen / koptelefoon een hoek waar hij in kan werken wanneer zelfstandig werken begint?

Over welk speciaal onderwijs heb jij het?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
12-02-2020 07:59
Over welk speciaal onderwijs heb jij het?
over de sbo scholen in mijn buurt (welke ik liever niet noem ivm privacy). En die ik ken vanuit mijn werkveld. Kinderen met enkel ADHD worden niet doorverwezen naar het speciaal onderwijs hier in de buurt, enkel de kinderen met ernstige gedragsproblematiek.

Tevens is het ook wel ver om gelijk te kijken naar speciaal onderwijs als kind nog nieteens gediagnosticeerd is.
ToosTosti schreef:
12-02-2020 08:03
over de sbo scholen in mijn buurt (welke ik liever niet noem ivm privacy). En die ik ken vanuit mijn werkveld. Kinderen met enkel ADHD worden niet doorverwezen naar het speciaal onderwijs hier in de buurt, enkel de kinderen met ernstige gedragsproblematiek.

Tevens is het ook wel ver om gelijk te kijken naar speciaal onderwijs als kind nog nieteens gediagnosticeerd is.
Bij ernstige gedragsproblematiek gaat men naar het speciaal onderwijs.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Sbo is niet hetzelfde als so.

In ieder geval kan het geen kwaad om hem te testen als je zelf ook ADHD hebt. En vanuit daar handvatten krijgen hoe hij zich beter kan concentreren.

Een betere concentratie is echter geen garantie voor betere resultaten. Genoeg kinderen met de concentratie van een goudvis die gewoon door de basisschool heen rollen.
Bedankt voor de reacties.
Ik weet inderdaad dat SBO een strenge selectie heeft.
Maar als zoon een concentratieprobleem heeft en hierdoor niet mee kan komen op regulier onderwijs (ondanks veel extra 1 op 1 aandacht) dan is het denk ik geen kleine problematiek?
Denk aan wat het mogelijk zou kunnen doen met zijn zelfvertrouwen om steeds niet mee te kunnen komen.
Het is geen onwil, dus ik denk zelf dat als hij nu zo slecht mee kan komen dit in gr 5,6,7,8 precies hetzelfde zal zijn?
Voor mij hoeft hij niet hoog te scoren maar enigzins meekomen is toch wel fijn, ook voor zijn zelfvertrouwen.
Volgens de juf is deze nu al laag omdat hij bewust is dat andere kinderen hoger scoren.
Maar er zijn toch veel meer mogelijkheden als hij adhd blijkt te hebben dan so? Neurofeedback, medicatie, therapie. Want ondanks dat het geen onwil is wil dat niet zeggen dat hij het niet kan. Als je maar de helft meekrijgt omdat je in gedachten ergens anders bent is het niet gek dat hij achterloopt.

Ik zou hem eerst maar laten testen en dan verder kijken welke stappen dan volgen.
Word er wel eens stilgestaan bij het feit dat wanneer kinderen niet aan de normen op school voldoet het ook gewoon zijn karakter kan zijn in plaats van weer een label opplakken?
Hecamel daar heb je gelijk in.
Het allerbelangrijkste vind ik, is dat hij gelukkig is en dat hij zich thuis voelt in het soort onderwijs.

In gr 2 hadden we al een intake gehad om hem te laten testen, omdat hij toen steeds overprikkeld was, hij ging zijn kleren opeten van de stress.
In de intake werd gezegd dat hij mogelijk even vorm van add/ autisme zou hebben.
Omdat mijn man niet dol is op diagnoses hebben we het traject niet doorgezet en heb ik gezegd: we gaan pas testen als hij echt vastloopt.
Groep 3 ging veel beter, maar nu gr 4 dus niet helaas.
Xaviera1234567890 schreef:
12-02-2020 08:43
Word er wel eens stilgestaan bij het feit dat wanneer kinderen niet aan de normen op school voldoet het ook gewoon zijn karakter kan zijn in plaats van weer een label opplakken?
Eens! Alleen feit is: om steeds over te kunnen moet je met een bepaald landelijk bepaald niveau mee kunnen komen
Eviva1983 schreef:
12-02-2020 08:46
Hecamel daar heb je gelijk in.
Het allerbelangrijkste vind ik, is dat hij gelukkig is en dat hij zich thuis voelt in het soort onderwijs.

In gr 2 hadden we al een intake gehad om hem te laten testen, omdat hij toen steeds overprikkeld was, hij ging zijn kleren opeten van de stress.
In de intake werd gezegd dat hij mogelijk even vorm van add/ autisme zou hebben.
Omdat mijn man niet dol is op diagnoses hebben we het traject niet doorgezet en heb ik gezegd: we gaan pas testen als hij echt vastloopt.
Groep 3 ging veel beter, maar nu gr 4 dus niet helaas.
Dan heb je je antwoord toch eigenlijk al?
Mijn dochter heeft hier ook last van. In groep 3 was er sprake van dat ze zou blijven zitten, Daar stond ik toen niet achter. Daarna alsnog in groep 4 blijven zitten en dat heeft haar veel goeds gedaan. Nu komt ze voldoende mee. Er zijn wat gebieden die ze lastig blijft vinden (begrijpend lezen, spelling), maar niets waar ik me zorgen over maak. Dochter is redelijk beïnvloedbaar en is vaak met andere dingen bezig. Concentratie heeft te wensen over.
Mijn dochter heeft geen diagnose, wel kenmerken van ADHD (ooit voor iets anders gesprekken gehad met een kinderpsychiater oid). Ik heb zelf de diagnose ADD.
Ik vind het niet nodig om daar op voort te borduren. Ze kan goed meekomen, blijft stabiel en hoeft wat mij betreft geen hoogvlieger te zijn. Ze is gelukkig waar ze zit. En je kunt nou eenmaal niet overal goed in zijn. Mijn dochter scoort goed op tekenen, natuur, techniek, dat soort dingen.

Ik zou de school ook een kans geven om te kijken of zij nog iets kunnen doen. Ik gaf mijn dochter bijvoorbeeld een gehoorbeschermer mee voor wanneer ze zelfstandig moest werken. Ook hebben ze hier wiebelkussentjes.
En blijven zitten helpt misschien niets voor het concentratievermogen, maar je krijgt wel twee jaar de tijd om dezelfde stof te leren en dat kan net dat beetje zelfvertrouwen en ontwikkeling in jezelf geven om het het volgende jaar wel goed te doen en iets beter te hebben leren leren.
elein schreef:
12-02-2020 09:01
Dan heb je je antwoord toch eigenlijk al?
Ja alleen nu vraag ik me af of testen een meerwaarde heeft.
En of een diagnose een meerwaarde heeft.
Medicatie bij kinderen ben ik geen voorstander van.
Natuurlijk heeft testen zin.

Begin met een iq test. Dan weet je of kind niet meekomt omdat hij zich niet kan concentreren of dat hij niet meekomt omdat hij het niveau niet aankan.

Kan hij het niveau niet aan dan geeft zitten blijven geen zin. Dan kan hij beter naar SBO.

Blijkt hij gewoon normaal begaafd te zijn dan loopt hij dus waarschijnlijk vadt omdat hij zich niet kan concentreren.

Dan lijkt testen op ADHD mij heel erg zinvol. Je zal de leerstof toch in een bepaalde mate moeten beheersen om over te kunnen gaan.

Als dit niet lukt dan lijkt het mij zinvol om er voor te zorgen dat het wel gaat lukken. Voor extra hulp is een diagnose wel nodig.

Ik snap dat je twge etiketje en medicijnen bent maar je kan je kind toch ook niet compleet laten vastlopen op de basisschool.
Testen heeft zeker meerwaarde. Het creëert begrip, je kunt hulp krijgen en daardoor krijgt je zoon veel meer kansen en mogelijkheden.
En veel mensen zijn tegen medicatie maar ik geef mijn kind liever medicatie dan dat ik hem naar speciaal onderwijs stuur.
Eviva1983 schreef:
12-02-2020 07:45

Wat zijn de eisen van speciaal onderwijs tov passend onderwijs ?
Hieruit blijkt al dat je nog niet weet hoe het allemaal werkt.

Tegenwoordig heet het allemaal 'passend onderwijs' en de bedoeling daarvan is dat zoveel mogelijk kinderen in het reguliere onderwijs kunnen blijven, doordat daar extra ondersteuning geboden kan worden.
Dat dat in de praktijk niet zo goed werkt staat daar even los van.

Als het goed is kijkt school naar wat je kind nodig heeft, ongeacht eventuele diagnose.

Heeft je kind extra begeleiding nodig dan moet school dat organiseren, blijkt dat dit onvoldoende is dan kan er gekeken worden naar evt speciaal onderwijs (sbo of so).

Elke school valt onder een samenwerkingsverband, dat bij deze beslissingen betrokken is en waar je ook zelf contact mee op kunt nemen. Zij kunnen met je meedenken, ook als school ze nog niet benaderd heeft.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Eviva1983 schreef:
12-02-2020 08:48
Eens! Alleen feit is: om steeds over te kunnen moet je met een bepaald landelijk bepaald niveau mee kunnen komen
Dat hoeft nog niet eens. De school kan ook besluiten dat een leerling een eigen leerlijn krijgt: https://testen-en-toetsen.blogspot.com/ ... etsen.html
Je zou hem prima kunnen laten testen.
Als blijkt dat hij ADHD heeft, kan je misschien betere handvatten krijgen.

Wellicht voor zoon zelf ook fijn, dat het niet aan onwil o.i.d. ligt.

Hoe is hij verder in zijn gedrag op school en thuis?
Ik zou contact opnemen met een psycholoog en het daar verder oppakken. Het klinkt heel zinvol om hem te laten testen op ADHD.

Overigens snap ik die aversie tegen diagnoses nooit zo goed. Niemand droomt ervan dat een kind een diagnose krijgt, maar je kop in het zand steken helpt ook niet, als er iets is dan is er iets en dan komt dat vroeger of later toch wel boven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mijn jongsten heeft adhd, ik denk dat hij zonder medicatie met moeite het vmbo zou kunnen afronden. Daarnaast zou hij zichzelf en zijn omgeving volledig in de weg zitten. Nu met medicatie zit hij in vwo2 en doet het geweldig.
Hecamel schreef:
12-02-2020 08:37
Maar er zijn toch veel meer mogelijkheden als hij adhd blijkt te hebben dan so? Neurofeedback, medicatie, therapie. Want ondanks dat het geen onwil is wil dat niet zeggen dat hij het niet kan. Als je maar de helft meekrijgt omdat je in gedachten ergens anders bent is het niet gek dat hij achterloopt.

Ik zou hem eerst maar laten testen en dan verder kijken welke stappen dan volgen.

Dit! Vanuit daar kun je verder kijken. Mijn dochter heeft dit jaar de ook diagnose gekregen, sinds ze medicatie gebruikt is ze met springen vooruit gegaan. Haar zelfvertrouwen is toegenomen en ze gaat weer met plezier naar school. Overigens heeft zij groep 3 ook twee keer gedaan.
Groep 4 is een behoorlijk cruciaal jaar op school.

Je kan ook laten testen zonder dat hij officieel de diagnose krijgt. Dan komt er staan: heeft kenmerken van... en dan heb je handvatten om verder mee te gaan. Zoek dus iemand die naar je zoon kijkt en niet naar de diagnose. Je kan dan altijd nog besluiten om wel of niet het labeltje erop te plakken (soms is dat handiger met aanvragen van voorzieningen, soms niet zoals bijv bij het rijbewijs).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
lisbeth schreef:
12-02-2020 10:08
Mijn jongsten heeft adhd, ik denk dat hij zonder medicatie met moeite het vmbo zou kunnen afronden. Daarnaast zou hij zichzelf en zijn omgeving volledig in de weg zitten. Nu met medicatie zit hij in vwo2 en doet het geweldig.
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen hoor want kan me voorstellen als je het geeft.
Ik slik zelf ook medicatie voor adhd dus ben in zn geheel geen tegenstander.
Alleen zou ik toch wat moeite hebben om aan mijn kind te geven, omdat ik zelf ook bijwerkingen ervaar.
Mocht het niet anders kunnen dan is het niet anders.
Eviva1983 schreef:
12-02-2020 12:14
Ik wil niemand tegen de schenen schoppen hoor want kan me voorstellen als je het geeft.
Ik slik zelf ook medicatie voor adhd dus ben in zn geheel geen tegenstander.
Alleen zou ik toch wat moeite hebben om aan mijn kind te geven, omdat ik zelf ook bijwerkingen ervaar.
Mocht het niet anders kunnen dan is het niet anders.
Maar niet iedereen heeft bijwerkingen
Oudste heeft add en best veel last van bijwerkingen dus die neemt niks meer. Jongste heeft nul bijwerkingen.
Voor hem is de medicatie een verademing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven