Kan ik dit maken?
donderdag 13 februari 2020 om 12:52
Hoi!
Ik ben begin januari verhuisd naar een huurwoning met een particuliere verhuurder. Nu voelen wij ons niet helemaal prettig in dit huis, er mankeert het één en ander aan en eigenlijk willen we hier (nu al) graag weg.
We mogen opzeggen wanneer we willen, met als voorwaarde dat we geen borg terugkrijgen als wij binnen een jaar uit het huis gaan. Prima.
Nu voel ik mij toch erg bezwaard om aan te geven dat we op zoek zijn naar wat anders en hier eigenlijk weg willen zo snel al.
Wat vinden jullie? Kan dit of is dit erg lullig?
Ik ben begin januari verhuisd naar een huurwoning met een particuliere verhuurder. Nu voelen wij ons niet helemaal prettig in dit huis, er mankeert het één en ander aan en eigenlijk willen we hier (nu al) graag weg.
We mogen opzeggen wanneer we willen, met als voorwaarde dat we geen borg terugkrijgen als wij binnen een jaar uit het huis gaan. Prima.
Nu voel ik mij toch erg bezwaard om aan te geven dat we op zoek zijn naar wat anders en hier eigenlijk weg willen zo snel al.
Wat vinden jullie? Kan dit of is dit erg lullig?
donderdag 13 februari 2020 om 14:49
Pas opzeggen wanneer je wat nieuws hebt. En je hebt misschien wel een voordeel dat je al in een huurwoning zit, misschien kun je mensen treffen die van woning willen ruilen. Draag jij bij je huisbaas meteen een nieuwe huurder aan en krijg je waarschijnlijk je borg ook wel terug.
De gebreken in je huis zullen wel verholpen moeten worden, dat staat eigenlijk los van of je er wil blijven wonen. Ik zou de huurbaas daar formeel op aanspreken (met brief of mail), herinnering sturen na een paar weken en vervolgens overstappen op een bezwaar/beroepprocedure. Sluit in dat geval eerst een rechsbijstandsverzekering af.
De gebreken in je huis zullen wel verholpen moeten worden, dat staat eigenlijk los van of je er wil blijven wonen. Ik zou de huurbaas daar formeel op aanspreken (met brief of mail), herinnering sturen na een paar weken en vervolgens overstappen op een bezwaar/beroepprocedure. Sluit in dat geval eerst een rechsbijstandsverzekering af.
donderdag 13 februari 2020 om 14:56
Dit leest als een huurcontract voor bepaalde tijd (een jaar). Ik ben geen jurist maar websites beweren dat je bij zo'n contract (1) minder of geen huurbescherming hebt en (2) als huurder niet straffeloos tussentijds kan opzeggen.summerheat schreef: ↑13-02-2020 14:30Dit is een vernietigbare bepaling. De Verhuurder mag alleen de borg inhouden als er sprake is van achterstallige betaling, dus een soort verrekening aan het einde én als er sprake is van schade veroorzaakt door de huurder.
Je moet niet uit een soort misplaatst schuldgevoel akkoord gaan met het inhouden van de borg.
Mogelijk lees ik dat verkeerd en weet jij er veel meer van! In dat geval heb ik niks gezegd.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
zaterdag 15 februari 2020 om 09:46
Websites kloppen niet altijd en ik lees ook vaak oude en achterhaalde info.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑13-02-2020 14:56Dit leest als een huurcontract voor bepaalde tijd (een jaar). Ik ben geen jurist maar websites beweren dat je bij zo'n contract (1) minder of geen huurbescherming hebt en (2) als huurder niet straffeloos tussentijds kan opzeggen.
Mogelijk lees ik dat verkeerd en weet jij er veel meer van! In dat geval heb ik niks gezegd.
In het burgerlijk wetboek
Artikel 7:228 lid 1 BW gaat over huur voor bepaalde tijd. Die eindigt, zonder dat daartoe een opzegging vereist is, wanneer die tijd verstreken is.
Deze bepaling geeft aan dat er geen sprake is van huurbescherming, want het eindigt automatisch.
Dit artikel moet je in samenhang lezen van art 7:271lid 1 bw
In afwijking van art 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd.....
Niet enkel door verloop van de huurtijd:zij kan door elk van de partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag.
Oftewel, bepaalde tijd contracten is puur zodat de huurder geen huurbescherming krijgt. Alsnog kunnen beide partijen de huur opzeggen tijdens het contract.
En verder.. Het inhouden van de borg is een vernietigbaar beding mocht het in het huurcontract zijn opgenomen. Tenzij huurder schade heeft veroorzaakt of achterstanden (nakoming in de tekortkoming van de huurgelden).
Om uit een misplaatst gevoel van schuldgevoel de borg te laten inhouden aan een verhuurder, wat gewoon een zakelijke partij die over het algemeen goed verdient aan de verhuur van zijn pand is bijzonder.
De volgende dag staan er tientallen huurders op de stoep en gaat zijn verdienmodel gewoon onafgebroken door.
Omdat de huurder net een nieuwe keuken zou gaan plaatsen is ook geen argument. Dat hoort bij het goed verhuurdersschap. Namelijk onderhoud plegen en verouderde en kapotte voorzieningen vervangen.