Mamafiets

20-02-2020 13:04 22 berichten
Hoi,

Ik zoek een fijne moederfiets zodat ik kan fietsen met ons 10 maanden oude kindje

Ik ben benieuwd welke jullie aanraden😁
Wij hebben een Gazelle Bloom die heel goed bevalt. Deze fiets heeft een stuurslot en dat is zo fijn!

Wat ik je verder als tip mee zou geven: laat er door de fietsenmaker zo'n sleutelschroef op je zadelpen zetten (geen idee hoe het heet, maar huur- en OV fietsen hebben het ook), zodat je het zadel makkelijk omhoog en omlaag kunt doen. Wij noemen onze Bloom namelijk de familiefiets en hij wordt evenveel door mijn man als door mij (of zelfs wel eens de oppas) gebruikt, omdat het zadel dus in een wip te verstellen is.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een stoeltje op je bestaande fiets, volstaat prima en scheelt een hoop geld :yes:
Ik zeg ook dat je niet perse een mama fiets nodig moet hebben om te kunnen fietsen met je kindje. Ik fiets op een gewone fiets (volgens mij heeft die wel een beetje een lage instap, maar geen bijzonder stuur ofzo) met m'n 2 kids. Zo'n dubbele fietsstandaard ervaar ik wel als heel fijn en nodig.
Ik heb zelf een mama-transportfiets van Cortina Lief! Leuk modelletje en fietst heerlijk, maar heb verder ook geen vergelijkingsmateriaal.
Ik heb ook een Gazelle Bloom en die bevalt prima (idd stuurslot is ideaal), maaaar hij fietst wat zwaarder dan de gemiddelde stadsfiets.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Moederfiets schijnt minder handig en prettig te zijn dan men denkt.
Zwaar en stroef fietsen, sta in de weg, onhandig in manoeuvreren. Check dat eerst.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 20-02-2020 17:43
2.33% gewijzigd
Wij hebben een gewone transportfiets (gazelle) als gezinsfiets. Overigens ging 1 kind ook prima om mijn gewone fiets (zelfs bij 38 weken zwanger).
Man en ik hebben ongeveer even lange benen maar de tip van de zadelpen vind ik een hele goede als je inderdaad verschilt qua lengte.
Vooral de dubbele standaard en stuurslot zijn fijn, het is wel een zware fiets en dat is wel een nadeel als je langere stukken wil fietsen. Moederfietsen zijn nog een slag groter/zwaarder dus kijk even of dat je dat echt nodig hebt.
SEM72 schreef:
20-02-2020 13:22
Gewoon een stoeltje op je bestaande fiets, volstaat prima en scheelt een hoop geld :yes:
Jaha.... tot je een tweede krijgt en een kind voor EN achter hebt en je erachter komt dat je behoorlijk dure want erg lichte fiets, dat kindergeweld niet aan kan...

Ik wou dat we eerder zo'n fiets gekocht hadden. Het is een tank vergeleken bij mijn eigen, sportieve stadsfiets. Er zit een degelijke standaard op (zo'n dubbele bromfiets standaard) waardoor de fiets ook met kind achterop blijft staan en hij ligt echt steviger op de weg.
Ik heb sinds afgelopen weekend de gazelle bloom en ben er enorm blij mee. Heb twee zitjes op de fiets en mijn oude gewone stadsfiets was absoluut ongeschikt voor twee zitjes. Wiebelde als een gek en ik kon niet veilig op- en afstappen, omdat het zadel veel te dicht op het voorzitje zat.

Nu heb ik heerlijk de ruimte tussen stuur en zadel, stuurslot, stevige dubbele standaard. Fietst wel iets zwaarder idd, maar het voelt erg degelijk!
Ttroeteltje schreef:
20-02-2020 13:36
Moederliefde schijnt minder handig en prettig te zijn dan men denkt.
Zwaar en stroef fietsen, sta in de weg, onhandig in manoeuvreren. Check dat eerst.
Nou, nu je het zegt.... Ik heb het inderdaad soms best zwaar met mijn moederliefde! Geen land mee te bezielen vaak, nergens tussen te manoeuvreren, hartpijn als het met je kinderen niet helemaal goed gaat... Als ik dat vooraf had gecheckt, had ik het niet gekocht waarschijnlijk :rofl:
Kijk, Despie zegt hetzelfde als ik. Dan is het vast waar! ;-)
Hier ook een gazelle bloom met 2 zitjes erop (van urban iki). Ik vind het een aanrader, maar ik weet niet hoe andere moederfietsen rijden, want die heb ik nooit geprobeerd.
Ik heb een gewone fiets waarop ik een los moederstuur gemonteerd heb. Hierdoor heb ik niet een zware lompe fiets, maar wel het gemak van veel ruimte tussen mijzelf en het voorzitje. Zonder moederstuur was het op- en afstappen lastig doordat ik zo dicht op het zitje zat met mijn lijf.
Nog een tip: maak in elk geval een proefrit bij een fietsenboer, bij voorkeur met je kind in het zitje. Dan kan je veel beter merken of de fiets is voor je is!
Kastanjez schreef:
20-02-2020 13:53
Jaha.... tot je een tweede krijgt en een kind voor EN achter hebt en je erachter komt dat je behoorlijk dure want erg lichte fiets, dat kindergeweld niet aan kan...
Ik heb er twee van 5 en 8 op gehad en dat ging nog prima. Fietste niet zo snel, maar het ging nog.
Als je een beetje een boezem hebt.... kijk dan goed of je goed kunt opstappen met een voorzitje erop.

Ik vind dat echt een crime.
Ik had een cortina roots transport. Fijne fiets! Ik vond de krat voorop erg prettig. Zo kon ik toch nog boodschappen meenemen toen dochter achterop zat. Fietstassen waren niet handig icm een achterzitje.
Inmiddels heb ik een Batavus X-posure E-go. Een elektrische fiets met weer een krat voorop. Dochter is inmiddels 8 en zit nog steeds vaak achterop. Vind het echt heel fijn dat hij elektrisch is. Ik pak veel vaker de fiets tegenwoordig en geen last van tegenwind enz. Ideaal :)
Kastanjez schreef:
20-02-2020 13:55
Kijk, Despie zegt hetzelfde als ik. Dan is het vast waar! ;-)
Hahaha, dank u! :high5:
Ik laat dit vanavond ook even aan mijn vriend lezen ;-)
Kastanjez schreef:
20-02-2020 13:53

Ik wou dat we eerder zo'n fiets gekocht hadden. Het is een tank vergeleken bij mijn eigen, sportieve stadsfiets. Er zit een degelijke standaard op (zo'n dubbele bromfiets standaard) waardoor de fiets ook met kind achterop blijft staan en hij ligt echt steviger op de weg.
Nou onzin. 18 jaar geleden waren er nog geen moederfietsen en ik kwam overal met 2 kinderen en volle fietstassen op mijn stadsfiets. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar ik vind het niet echt nodig. Koop liever een mooie nieuwe fiets als al dat kinderen geweld achter de rug is :-D
Kastanjez schreef:
20-02-2020 13:54
Nou, nu je het zegt.... Ik heb het inderdaad soms best zwaar met mijn moederliefde! Geen land mee te bezielen vaak, nergens tussen te manoeuvreren, hartpijn als het met je kinderen niet helemaal goed gaat... Als ik dat vooraf had gecheckt, had ik het niet gekocht waarschijnlijk :rofl:
Hahaha, heb het herschreven.

Met jouw moederliefde zit het wel snor hoor. Een snorfiets iets voor jou??
Hier heel blij met mijn Sparta Amazone 4 life! Extra verlengstuk bij het stuur die er tussenuit kan als je geen voorzitje meer gebruikt. Extra meegeleverde bagagedrager verlengstuk voor je fietstassen als je een acherzitje hebt. Dubbel standaard en stuurslot. Niet erg veel zwaarder dan mijn vorige stadsfiets.

Heb andere 'gewone' transportfietsen geprobeerd maar allemaal voor mij te weinig ruimte om op te stappen met het zitje voorop. En ik heb maat 40 en geen grote boezem oid. Dus probeer het ook uit met zitje!

Ohja en het wordt in de markt gezet alsof het alleen met Bobike kan, maar de Yepp zitjes passen ook gewoon met de juiste adapter hoor.
bessss wijzigde dit bericht op 20-02-2020 20:50
Reden: Aanvulling
11.60% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven