Opscheppen of niet?

22-02-2020 11:44 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb dus iemand in de familie die vaak en graag op een manier praat om perfect te willen overkomen. Praat ook zeer vaak over geld en salaris en alles wat er nog aan geld binnen gaat komen. Ook regelmatig dingen zegt om onze ogen uit te steken. Tenminste, dat voelt zo voor mij. Wat ik mij afvraag waarom mensen dat doen? Wat is de achterliggende gedachte daarbij? Is het om je eigen onzekerheid te verbergen? Ik ben hier benieuwd naar omdat ik weet dat deze persoon wel graag bij ons langskomt maar het irriteert mij mateloos.....
In NL heb je vaak ook maar een beperkte gunning van iets. Tot het niveau dat de ander die minder heeft zich comfortabel voelt en niet verder.
Ik vermoed dat hier een minderwaardigheidscomplex achter zit. Wellicht terug te voeren op een armoedige jeugd of zo.
Ik heb ook iemand in mijn omgeving die dat doet. Ze hééft ook een goede baan en een dik salaris, grote auto, verre vakanties etc. En ze kan daar af en toe ook wat over opscheppen. Maar ik heb dat nooit gezien als mij de ogen willen uitsteken ofzo, ik weet dat ze zelf eigenlijk een onzeker persoon is en vaak twijfelt of ze het allemaal wel goed doet. Dus laat ik haar maar, als ze zich daardoor zekerder voelt.. prima. Verder is ze wel heel lief.
queenarachnia wijzigde dit bericht op 22-02-2020 12:36
0.55% gewijzigd
[...]

Ik zou me vooral gaan afvragen waarom jij je zo ergert. Is dat een minderwaardigheidsgevoel of onzekerheid? Ben je jaloers of bang dat je het zelf nooit zo goed zult hebben? Waarom gun jij een ander zo weinig en voelt het als ogen uitsteken als een ander iets vertelt?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-02-2020 14:54
Reden: quote OP verwijderd
52.59% gewijzigd
Die ander kan er ook niets aan doen dat jij je nogal snel mislukt voelt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
VGM1980 schreef: ↑
22-02-2020 12:05
Ik merk wel eens dat mensen bang zijn dat ik ze niet goed genoeg zou vinden als ze bijv werken in de schoonmaak/supermarkt, flatje wonen, niet veel kunnen sparen. Ik kijk tótaal niet neer om mensen die het financieel minder goed voor elkaar hebben. Ik zie iedereen als volwaardig. (tenzij je gedrag er niet naar is bijv asociaal) maar in eerste instantie lijken sommige mensen, die mij nog niet goed kennen, zich te willen bewijzen dat ze heus ook wel net zo goed of zelfs beter zijn.
Uiteraard zijn er mensen die gewoon altijd naar iedereen opscheppen en flaneren. Ik denk er eigenlijk nooit over na waarom ze dat doen, ze doen maar lekker.
Dit is humble bragging :P
roosje1976 schreef: ↑
22-02-2020 12:27
Bijvoorbeeld....telebankieren bij ons openen en zeggen......”zo”! “M’n salaris is weer gestort......mooi bedragje”! Dan heb ik echt zoiets :facepalm: .
Dit klinkt eerder als een gebrek aan sociale intelligentie, lekker bij hullie laten liggen
Gewoon gaan klappen als ie weer gaat opscheppen. Steeds opnieuw als ie begint. Houdt het vanzelf op.
Dat ben ik ook. Het is ook iemand die hard werkt en die mensen gun ik het ook. Maar toch heb ik heel vaak het gevoel dat er dingen gezegd worden om onze ogen uit te steken. Bijvoorbeeld....telebankieren bij ons openen en zeggen......”zo”! “M’n salaris is weer gestort......mooi bedragje”! Dan heb ik echt zoiets :facepalm: .

Toch niet anders dat wanneer jij een taart hebt gebakken, een hap neemt, en dan zegt "goh hij is toch weer goed gelukt".
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
winkelfanaat schreef: ↑
22-02-2020 12:42
Gewoon gaan klappen als ie weer gaat opscheppen. Steeds opnieuw als ie begint. Houdt het vanzelf op.
:cheer: :hello:
Murrmurr schreef: ↑
22-02-2020 12:39
Dit is humble bragging :P
Dat is toch wel de culturele norm in NL. Mark Rutte die z’n eigen koffie opdweilt als die per ongeluk valt, de kroonprinses die naar school toe fietst, BN-ers uit het Gooi die om onduidelijke redenen een tijdje op bijstandsniveau gaan leven in A’dam-Noord, we zijn er dol op. Jezelf op een voetstuk zetten vanwege geld en mooie spullen daarentegen leidt tot gefronste wenkbrauwen. In veel landen is het normaal, maar in Nederland is het een enorme faux pas en een aanwijzing voor ‘fout geld’ en een gebrek aan intelligentie en inlevingsvermogen.
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 22-02-2020 12:49
26.45% gewijzigd
- Dubbel kan weg -
anoniem_353486 wijzigde dit bericht op 22-02-2020 12:47
Reden: Dubbel
96.19% gewijzigd
ManOpHetPrikbord schreef: ↑
22-02-2020 12:46
Dat is toch wel de culturele norm in NL. Mark Rutte die z’n eigen koffie opdweilt als die per ongeluk valt, de kroonprinses die naar school toe fietst, BN-ers uit het Gooi die om onduidelijke redenen een tijdje op bijstandsniveau gaan leven in A’dam-Noord, we zijn er dol op.
Ik bedoel opscheppen over hoe bescheiden je bent terwijl je het toch zo goed gedaan hebt is evengoed opscheppen
hamerhaai schreef: ↑
22-02-2020 12:44
Toch niet anders dat wanneer jij een taart hebt gebakken, een hap neemt, en dan zegt "goh hij is toch weer goed gelukt".
Uuuhhh......is heel wat anders
https://www.urbandictionary.com/define. ... ble%20Brag
Ik heb het andersom een vriendin van mij is door heftige omstandigheden thuis komen zitten ,relatie liep ook nog stuk ,huis moest verkocht .Daardoor liep haar inkomen enorm terug natuurlijk. En nu zit ze jaren thuis al (ggz.) Inmiddels ook lichamelijk ernstig ziek .Als ze bij ons komt zegt ze bij alles :Wat leuk ! Waar heb je dat gekocht ? wat kostte dat ? En dat is lang geleden dat ik een A merk cola heb gehad. Of merk wat dan ook qua eten/drinken. Jammer dat het steeds benoemd moet worden want ik doe niks speciaals of om op te scheppen natuurlijk maar dat gevoel gaf het ons in het begin wel.Nu niet meer hoor als ze gaat krijgt ze nog wat mee als ze wil ,ze kan het niet helpen dat haar leven zo gelopen is . Maar andersom ken ik er ook ! met hun tesla en citytrips wat ze allemaal gekocht hebben ..ik denk onzekerheid ? Ik zeg juist niet als ik iets koop , wat niet weet wat niet deert kunnen ze ook niet weg komen halen ( consoles v/d kinderen bv ) ,daarnaast ben ik niet zo materialistisch .
scottiewinkie schreef: ↑
22-02-2020 12:50
Ik zeg juist niet als ik iets koop , wat niet weet wat niet deert kunnen ze ook niet weg komen halen ( consoles v/d kinderen bv ) ,daarnaast ben ik niet zo materialistisch .
Huh?
scottiewinkie schreef: ↑
22-02-2020 12:50
Maar andersom ken ik er ook ! met hun tesla en citytrips wat ze allemaal gekocht hebben ..ik denk onzekerheid ? Ik zeg juist niet als ik iets koop , wat niet weet wat niet deert kunnen ze ook niet weg komen halen ( consoles v/d kinderen bv ) ,daarnaast ben ik niet zo materialistisch .
Ik rijd ook Tesla, uit armoede, want het is de enige auto waarvan ik de bijtelling kan betalen. Is dat ook humble bragging?
Laat ze lekker opscheppen en doen. Want je veranderd een ander niet. Het enige wat je kan doen is zelf anders reageren (of niet mer met ze om gaan als het een problem is, dat kan ook).

Mijn zus kan soms ook druk doen over dingen die mij geen drol interesseren. Ik ben vast weer op een andere manier vervelend of irritant. Lach er gewoon om (op een hartelijke manier bedoel ik, eentje die bewust is van zelf ook rare trekken hebben) en focus je op leukere dingen dan een familielid dat opschept. Want maakt het nou echt zoveel uit?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Bijvoorbeeld....telebankieren bij ons openen en zeggen......”zo”! “M’n salaris is weer gestort......mooi bedragje”! Dan heb ik echt zoiets :facepalm: .

Waarom :facepalm: ? Gewoon lekker meebewegen, het judoprincipe toepassen. Dus dan zeg je: "Ha, ja lekker he, als het schip met geld weer is binnengekomen. Nog een kop koffie om het te vieren?".

Je hoeft niet te happen met 'hoeveel dan' of sarcastisch te gaan klappen of het in te gaan vullen met allerlei psychologische theorieën. Je kunt het ook gewoon laten voor wat het is, en overgaan tot de orde van de dag. Je doet vast zelf ook wel eens dingen die anderen vreemd of irritant vinden.

100% zeker dat ik op zo’n moment zou vragen waarom hij/zij dit zegt. Waarom vraag je dat niet gewoon?
Ja dat kan maar hoeft niet.
Maar, je kan alleen wat doen aan jouw eigen gevoel. Draai het om, waarom irriteert het jou?
ManOpHetPrikbord schreef: ↑
22-02-2020 12:46
Dat is toch wel de culturele norm in NL. Mark Rutte die z’n eigen koffie opdweilt als die per ongeluk valt, de kroonprinses die naar school toe fietst, BN-ers uit het Gooi die om onduidelijke redenen een tijdje op bijstandsniveau gaan leven in A’dam-Noord, we zijn er dol op. Jezelf op een voetstuk zetten vanwege geld en mooie spullen daarentegen leidt tot gefronste wenkbrauwen. In veel landen is het normaal, maar in Nederland is het een enorme faux pas en een aanwijzing voor ‘fout geld’ en een gebrek aan intelligentie en inlevingsvermogen.

Het ligt er ook erg aan waaraan je veel geld uitgeeft. Als je 5 jaar hebt gespaard voor een rondreis door Australië, vindt iedereen dat juist leuk en wordt het je gegund. Maar als je 5 jaar hebt gespaard voor een Ferrari, ben je een opschepper. Behalve als je met die Ferrari zieke kinderen laat meerijden voor een goed doel, dan is het wel goed.
nerdopviva schreef: ↑
22-02-2020 14:17
Het ligt er ook erg aan waaraan je veel geld uitgeeft. Als je 5 jaar hebt gespaard voor een rondreis door Australië, vindt iedereen dat juist leuk en wordt het je gegund.
Ik ken anders ook een heleboel mensen die enorm interssant lopen te doen met al hun reizen
nerdopviva schreef: ↑
22-02-2020 14:17
Het ligt er ook erg aan waaraan je veel geld uitgeeft. Als je 5 jaar hebt gespaard voor een rondreis door Australië, vindt iedereen dat juist leuk en wordt het je gegund. Maar als je 5 jaar hebt gespaard voor een Ferrari, ben je een opschepper. Behalve als je met die Ferrari zieke kinderen laat meerijden voor een goed doel, dan is het wel goed.
Reizen door Australië = goed, want dan geef je geld uit aan ervaringen in plaats van spullen en dat vinden we in Nederland over het algemeen wel OK. Alleen nog een aflaat kopen voor de CO2-uitstoot van de vliegreis en dan ben je gewoon prima bezig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven