#ikbenblank

23-02-2020 07:34 1554 berichten
Alle reacties Link kopieren
#ikbenblank is trending op Twitter. Serieus, houdt het nou nooit eens op met het gezeik? Donkere mensen (ik weet niet eens meer hoe ik ze moet noemen) vinden alles racisme, veel blanke mensen gaan de strijd aan alsof het om leven en dood gaat (echt, ik heb zelden mensen zo fanatiek gezien als al die droeftoeters die al jaren roepen dat zwarte Piet moet blijven) of zijn racisten en nu moet je er opeens trots op zijn als je blank bent en dat van de daken schreeuwen. Nee, want het mag echt niet wit genoemd worden.
Echt, wat een sneu gezeik!

Ik zeg: laat alle mensen met iemand van een andere huiskleur kinderen krijgen, dan zijn we er over een tijd vanaf :mad: :clown:
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:01
Competentietechnisch zijn ze identiek, dat was eerder al aangegeven. Iets aan het team toevoegen/bij het team passen is sowieso iets subjectief, maar jij hebt ongetwijfeld dan wel de juiste meting die zo'n fit perfect objectief meetbaar kan maken?
Ja, dat kan je inderdaad meten. Zijn hele handige cursussen voor. Wellicht eens aan je werkgever vragen of die zo'n cursus voor je wil betalen.
Am Yisrael Chai!
Aan de antwoorden te zien gaat dit al anderhalf uur over 1 kleinigheidje waarover moeilijk gedaan wordt.
Positivevibes schreef:
23-02-2020 20:02
Waarom vraag je dit uberhaupt?

Natuurlijk mag dat, zolang dat op zuivere gronden gebeurt en er geen racistische motieven zijn. Dat is toch vanzelfsprekend?

Waarom vind jij dit een lastig dilemma?
Ik vind dit geen lastig dilemma; de zelfverklaarde anti-racisme protagonisten in dit topic hebben er heel wat meer moeite mee, en daar dient die vraag ook alleen maar voor :). Jij noemt het vanzelfsprekend, lachattenoir bijvoorbeeld was het daar heel zeker niet eens mee, en FV die blijft haar best doen om toch maar niet te kiezen (hence de vraag om wat subjectief is te objectiveren in haar laatste post)
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:07
Ik vind dit geen lastig dilemma; de zelfverklaarde anti-racisme protagonisten in dit topic hebben er heel wat meer moeite mee, en daar dient die vraag ook alleen maar voor :). Jij noemt het vanzelfsprekend, lachattenoir bijvoorbeeld was het daar heel zeker niet eens mee, en FV die blijft haar best doen om toch maar niet te kiezen (hence de vraag om wat subjectief is te objectiveren in haar laatste post)
die rare vraag dient gewoon om de suggestie te wekken dat je niet toe moet geven aan anti racismeroepers omdat het een glijdende schaal zou zijn. het is geen vraag het is een boodschap met een vraagteken erachter
fashionvictim schreef:
23-02-2020 20:04
Ja, dat kan je inderdaad meten. Zijn hele handige cursussen voor. Wellicht eens aan je werkgever vragen of die zo'n cursus voor je wil betalen.
Je lijkt er vanalles over te zeggen te hebben, dus je kan dat gerust hier wel even samenvatten. Zeg eens, hoe meet ik objectief of de blanke of de zwarte het beste in het team gaat liggen (je mag er gemakshalve van uitgaan dat dat team gewoon een doorsnee van de bevolking is, inclusief mensen die dol of net niet zo dol zijn op mensen met een kleurtje).
S-Meds schreef:
23-02-2020 20:09
die rare vraag dient gewoon om de suggestie te wekken dat je niet toe moet geven aan anti racismeroepers omdat het een glijdende schaal zou zijn. het is geen vraag het is een boodschap met een vraagteken erachter
Nee, het was gewoon een staaltje manipulatie meid.
S-Meds schreef:
23-02-2020 20:09
Begrijpend lezen 1-on-1, dat vraagteken impliceert een vraag.
Dat je de vraag niet graag hoort, doet niets af aan het gegeven dat dat nog steeds een vraag is.
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:07
Hoe kom je daar nou bij?

Iedereen reageerde unaniem hetzelfde. Omdat het evident is. Jij bent de enige die blijft doen alsof er een soort dilemma is.

Als je doel was om te laten zien dat anderen er moeite mee hebben is dat dus overduidelijk volledig in het water gevallen.
.
anoniem_323425 wijzigde dit bericht op 23-02-2020 20:16
Reden: Dubbel
99.43% gewijzigd
S-Meds schreef:
23-02-2020 19:59
wat een rare suggestieve en speculatieve vraag. Want wie gaat deze niet bestaande werkgever in het hypothetische voorbeeld dan uitmaken voor racist? wat is nou het nut van dit soort vragen?
Lijkt mij toch vrij duidelijk, want is het racisme of is de juiste kandidaat gekozen
Positivevibes schreef:
23-02-2020 20:13
Hoe kom je daar nou bij?

Iedereen reageerde unaniem hetzelfde. Omdat het evident is. Jij bent de enige die blijft doen alsof er een soort dilemma is.

Als je doel was om te laten zien dat anderen er moeite mee hebben is dat dus overduidelijk volledig in het water gevallen.
Gezien het feit dat er intussen al een bladzijde of 2 mee gestruggled wordt: *doubt* :biggrin:

As said, lachattenoir vond dat dat net niet kon, FV wil het geobjectiveerd zien, jij vindt het best en Meds vindt het allemaal maar manipulatief. Kudos voor jou wel, je bent blijkbaar de enige die het wel over de lippen kan krijgen dat dan gewoon op best fit selecteren ok is, zelfs al is dat dan kiezen voor de blanke. Zo ver zijn de andere nog niet.

Een dilemma is het uiteraard niet; als je ooit in de situatie komt dat er twee perfect gelijk gekwalificeerde kandidaten zijn, dan ga je idd voor de best fit en dat is subjectief. Racisme komt daar zelfs niet bij kijken, maar dat gaan de dames hier uiteraard nooit geloven.
Nepalese33 schreef:
23-02-2020 20:13
Lijkt mij toch vrij duidelijk, want is het racisme of is de juiste kandidaat gekozen
Als de witte kandidaat is gekozen omdat men geen zwarte mensen wil is het racisme.

Als het een team vol mannen is en qua diversiteit een vrouw is gekozen is dat geen racisme. Als er een kandidaat in een rolstoel gekozen is, is dat geen racisme. Als er een team vol rode mensen is en er wordt de blauwe gekozen, is dat geen racisme. Als er een team vol 'architecten' is en er wordt een 'professor' gekozen is dat geen racisme.

Serieus, waar hebben we het nou over? Iedereen is het hier over eens hoor?
Positivevibes schreef:
23-02-2020 20:19
Als de witte kandidaat is gekozen omdat men geen zwarte mensen wil is het racisme.

Als het een team vol mannen is en qua diversiteit een vrouw is gekozen is dat geen racisme. Als er een kandidaat in een rolstoel gekozen is, is dat geen racisme. Als er een team vol rode mensen is en er wordt de blauwe gekozen, is dat geen racisme. Als er een team vol 'architecten' is en er wordt een 'professor' gekozen is dat geen racisme.

Inderdaad.
Am Yisrael Chai!
Jillian69 schreef:
23-02-2020 19:23
Ik snap dit echt niet. Ik woon al mijn hele leven in Nederland en heb nog nooit iets in die zin gehoord. Nog mijn kinderen niet, nog mijn vrienden niet. Ik weet niet anders dan dat Chinezen worden geassocieerd met hard werken en niet teveel opvallen, in positieve zin.

Je vriendin zal vast niet liegen en elke keer dat zoiets gezegd wordt is er een teveel. Maar om de haverklap? Waar gebeurt dat dan in Nederland?

Ik ben trouwens wel van mening dat het een wat verwaarloosde groep is in Nederland en dat ze wat meer naar voren zouden mogen treden. Maar dat is een ander verhaal.
In dit geval in een kleine stad, maar ik heb het ook, jaren geleden al eens gehoord van een kennis uit Rotterdam met Chinese roots. Al was dat vaak 'Sambal bij', ook in het voorbij lopen. Dat was voor mij toen voor het eerst dat ik ervan hoorde en ik had ook geen idee dat het zo vaak voorkwam. We horen dit vaak niet, omdat het doorgaans een gesloten gemeenschap is. Nu komen die verhalen voor het eerst vaak naar buiten, en ik ben er ook door geschokt. Geen normale manier van met elkaar omgaan.
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:17
Gezien het feit dat er intussen al een bladzijde of 2 mee gestruggled wordt: *doubt* :biggrin:

As said, lachattenoir vond dat dat net niet kon, FV wil het geobjectiveerd zien, jij vindt het best en Meds vindt het allemaal maar manipulatief. Kudos voor jou wel, je bent blijkbaar de enige die het wel over de lippen kan krijgen dat dan gewoon op best fit selecteren ok is, zelfs al is dat dan kiezen voor de blanke. Zo ver zijn de andere nog niet.

Een dilemma is het uiteraard niet; als je ooit in de situatie komt dat er twee perfect gelijk gekwalificeerde kandidaten zijn, dan ga je idd voor de best fit en dat is subjectief. Racisme komt daar zelfs niet bij kijken, maar dat gaan de dames hier uiteraard nooit geloven.
Er wordt helemaal niet mee gestruggled. Jij blijft doen alsof er gestruggled wordt maar het tegendeel is waar. Fv zegt letterlijk hetzelfde als ik.
Positivevibes schreef:

Er hoor lees maar eens hiervoor. Jij en meerdere vinden het geen racisme. Maar... het overige deel zal dit wel racisme vinden, want kleurling
Positivevibes schreef:
23-02-2020 20:20
Er wordt helemaal niet mee gestruggled. Jij blijft doen alsof er gestruggled wordt maar het tegendeel is waar. Fv zegt letterlijk hetzelfde als ik.
🙄 kom op zeg
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:01
Competentietechnisch zijn ze identiek, dat was eerder al aangegeven. Iets aan het team toevoegen/bij het team passen is sowieso iets subjectief, maar jij hebt ongetwijfeld dan wel de juiste meting die zo'n fit perfect objectief meetbaar kan maken?
Je let in je aanname beleid toch niet alleen op afkomst, gender en competenties maar toch ook op eigenschappen?
Geen een mens is precies hetzelfde., geen afkomst zegt daar iets over.
Die criteria die je noemt zeggen dus niks over de persoon, is die Aziaat creatief, ordelijk, is die man uit Maori zachtaardig of juist daadkrachtig.
Als je de keuze hebt neem je die eigenschappen ook mee. Dan kijk je dus naar wat zo iemand je team brengt.
Als je drie mensen hebt die zo divers zijn zoals in je eerdere statement dan heb je dus de luxe om en diversiteit in je team te krijgen (je noemt de getinte dame 'zwart' dus die heb je duidelijk niet in je omgeving en je geintje over de Maori man was ook veelzeggend) en ook nog eens op persoonlijkheid te selecteren als de competenties allemaal in orde zijn.
Heb je heel goede cursussen voor.
:rofl: Echt hoor...
Positivevibes schreef:
Uiteraard doet ze dat, 't zou maar raar zijn moest ze dat niet doen :)
Positivevibes schreef:

Over een heel simpele vraag waar ook jij klaarblijkelijk allerlei randvoorwaarden aan gaat verbinden nu :)

Als het een team vol witte mannen is, en de witte man wordt gekozen boven de zwarte vrouw omdat die het beste fit in het team, is dat dan wel racisme?
Gebruna schreef:
23-02-2020 19:51
Maar het wordt wél heel erg vervelend wanneer iemand met rood haar, telkens wanneer een ander de baan krijgt gaat lopen drammen dat hij of zij die baan niet heeft gekregen vanwege dat rode haar.
En de sollicitant telkens hele discussies aan gaat omdat er sprake zou zijn van willekeur op grond van uiterlijke kenmerken en de selecteurs worden gedwongen om aan te tonen dat dit niet zo is.
Van de 10 kandidaten kan er nu eenmaal maar één die baan krijgen.

Al die beschuldigingen n.a.v. het NIET kiezen (maar daarom niet perse afwijzen, wat iets heel anders is) van de andere 9 sollicitanten beginnen wel heel erg vervelend te worden; het doet de zaak zeker geen goed.
Tja, :facepalm:
Nepalese33 schreef:
23-02-2020 20:23
Er hoor lees maar eens hiervoor. Jij en meerdere vinden het geen racisme. Maar... het overige deel zal dit wel racisme vinden, want kleurling
Wie en waar dan? Ik lees alleen maar antwoorden die vrijwel letterlijk hetzelfde zijn en gewoon 'Ja' op de vraag zeggen.
eve_jobs schreef:
In dit geval in een kleine stad, maar ik heb het ook, jaren geleden al eens gehoord van een kennis uit Rotterdam met Chinese roots. Al was dat vaak 'Sambal bij', ook in het voorbij lopen. Dat was voor mij toen voor het eerst dat ik ervan hoorde en ik had ook geen idee dat het zo vaak voorkwam. We horen dit vaak niet, omdat het doorgaans een gesloten gemeenschap is. Nu komen die verhalen voor het eerst vaak naar buiten, en ik ben er ook door geschokt. Geen normale manier van met elkaar omgaan.
Ik heb ook Chinese roots maar de sambal-bij grapjes raken mij echt niet.

Waar ik wel echt last van heb is uitschelden, achtervolgen, ik ben zelfs geschopt. En dat doen dan weer alleen mensen met een huidskleur die ik hier niet mag benoemen omdat dit niet in hun standaard racisme plaatje past.
Positivevibes schreef:
23-02-2020 20:28
Wie en waar dan? Ik lees alleen maar antwoorden die vrijwel letterlijk hetzelfde zijn en gewoon 'Ja' op de vraag zeggen.
Jullie blijven maar happen en die worst komt echt niet in de buurt, al ren je er nog zo hard achteraan.
Sinjoren schreef:
23-02-2020 20:25
Uiteraard doet ze dat, 't zou maar raar zijn moest ze dat niet doen :)

Over een heel simpele vraag waar ook jij klaarblijkelijk allerlei randvoorwaarden aan gaat verbinden nu :)

Als het een team vol witte mannen is, en de witte man wordt gekozen boven de zwarte vrouw omdat die het beste fit in het team, is dat dan wel racisme?
Je hebt je vraag of ertussen al drie keer veranderd. En iedereen die weleens iets met hrm heeft gedaan weet dat je vraagstelling totaal niet correspondeert met het het antwoord dat je zelf nu verzint.
Als je je vak serieus neemt kun je helemaal geen uitspraken doen over het aannemen op ras. Dat is namelijk geen issue, tenzij je al in een slecht functionerend homogeen bedrijf werkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven