Gezondheid alle pijlers

Coronavirus COVID-19

16-02-2020 12:16 3035 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt die mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden in China in quarantaine, overvolle ziekenhuizen, veel besmettingen, veel zieken en helaas zijn er ook al meer dan 1000 doden.
Er is een te kort aan testen om de besmetting vast te stellen. Ook weet men nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
Meer informatie: RIVM / WHO

COVID-19 dashboard waarop de uitbraak in kaart wordt gebracht
Overige statistieken COVID-19

Als je vermoedt dat je besmet bent bel dan je huisarts, ziekenhuis of de GGD.
Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorig topic: Wuhan Coronavirus
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 23:05
14.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Elizabethie schreef:
24-02-2020 16:41
Blikken en potten groente en vlees. Vis in blik. Blikken maaltijdsoep. Pakjes aardappelpuree. Pasta en pasta saus. Rijst. Meel. Pannekoekmix. Suiker. En water!
Van alles wat niet in de diepvries hoeft zeg maar.
Aardappelpuree ook een goeie ja. (Niet lekker, maar ja....).
Wij zijn niet zo van de pasta, meer van de rijst met saus. Maar zonder vlees (kip/vis) en groenten vind ik het een karige bedoening, maar goed... nood breekt wet dan hè.
Toch wel opmerkelijk dat Italië meer besmettingen heeft dan Japan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
nounou
En broodbakmixen en dan maar hopen dat de elektriciteit niet uitvalt :P
Je kunt brood ook bakken op een houtvuur ;-).
Zazamaenade schreef:
24-02-2020 16:58
Toch wel opmerkelijk dat Italië meer besmettingen heeft dan Japan.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Ik vermoed dat Japan al snel door had met dit virus te maken te hebben en snel maatregelen heeft genomen. In Italië werd dat mogelijk pas later duidelijk en heeft verspreiding in een ziekenhuis plaats gevonden. Dat laatste kan mogelijk ook verklaren dat er mogelijk relatief veel doden (gaan) vallen in Italië.
Marloesjuh51 schreef:
24-02-2020 17:01
En broodbakmixen en dan maar hopen dat de elektriciteit niet uitvalt :P
Nou precies. Kun je beter pannekoekmix of gewoon bloem halen.
Elizabethie schreef:
24-02-2020 17:04
Nou precies. Kun je beter pannekoekmix of gewoon bloem halen.
Maar als je bloem hebt moet er nog van alles doorheen. Bij een broodmix ( sommige) hoef je alleen water te gebruiken.
Jonesboro schreef:
24-02-2020 15:45
Ja ik lig ervan wakker. Vanochtend een medicijn geprikt wat een stukje van mijn weerstand uitschakelt en een van de belangrijkste complicaties van dat medicijn is verhoogde kans op bovenste luchtweginfectie.
Maar als het corona-virus niet veel ernstiger is dan de jaarlijkse griep-epidemie, waarom dan zoveel paniek? Ik snap er nog steeds niets van. Waarom laten we het niet gewoon overwaaien, net als de zoveelste griepgolf? Waarom leggen we zometeen de hele Europese economie stil omwille van een griepje?
kadanz schreef:
24-02-2020 17:06
Maar als het corona-virus niet veel ernstiger is dan de jaarlijkse griep-epidemie, waarom dan zoveel paniek? Ik snap er nog steeds niets van. Waarom laten we het niet gewoon overwaaien, net als de zoveelste griepgolf? Waarom leggen we zometeen de hele Europese economie stil omwille van een griepje?
Omdat het dodelijker is dan het jaarlijkse griepje.
Marloesjuh51 schreef:
24-02-2020 17:05
Maar als je bloem hebt moet er nog van alles doorheen. Bij een broodmix ( sommige) hoef je alleen water te gebruiken.
Er hoeft niet alles erdoorheen. Bloem gist en water de nacht ervoor mengen, zonder te kneden.
Volgende ochtend goed mengen en in cakeblik met deksel in de oven. Voila, lekker verse brood
TorenCfan schreef:
24-02-2020 17:12
Er hoeft niet alles erdoorheen. Bloem gist en water de nacht ervoor mengen, zonder te kneden.
Volgende ochtend goed mengen en in cakeblik met deksel in de oven. Voila, lekker verse brood
:facepalm: je merkt het al, ik bak nooit brood...
Enne kleine stukjes gesneden olijven erbij mengen. Jammie
:-)
TorenCfan schreef:
Als je dan toch gaat hamsteren, neem dan dingen met meer voedingsstoffen waar je ook langer van vol zit. Dus geen bloem maar volkorenmeel of zilvervliesrijst of bonen.
.
Elizabethie schreef:
24-02-2020 16:41
Blikken en potten groente en vlees. Vis in blik. Pakjes aardappelpuree. Pasta en pasta saus. Rijst. Meel. Pannekoekmix. Suiker. En water!
Dat, plus: Gedroogde peulvruchten (linzen en kikkererwten), bakpoeder en gist. Houdbare melk, gezouten boter. Kaas. Blikken tomaten. Gedroogd fruit (pruimen, abrikozen, rozijnen). Olie. Chocolade. Noten. Pindakaas. Muesii. Peper, zout en kruiden.

(Dat is ongeveer wat mijn keukenkastjes/koelkast altijd horen te hebben omdat 't (op de boter en kaas na) ongeveer eindeloos houdbaar is. Als ik een noodvoorraad aan zou leggen zou ik daar gewoon meer van inslaan. Beetje saai eten zonder verse groente, maar mogelijkheden genoeg om niet te verhongeren en gevarieerd te eten)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
impala schreef:
24-02-2020 15:54
Dit virus slaat niet op je bovenste luchtwegen maar juist onderin je longen.
Ja dat begrijp ik maar feit blijft dat mijn weerstand verlaagt is en dan vooral mbt luchtwegen. En dat voelt niet echt heel prettig met dit virus op komt.
TorenCfan schreef:
Als je dan toch gaat hamsteren, neem dan dingen met meer voedingsstoffen waar je ook langer van vol zit. Dus geen bloem maar volkorenmeel of zilvervliesrijst of bonen.
.
handigmetgeld schreef:
24-02-2020 17:22
Dat, plus: Gedroogde peulvruchten (linzen en kikkererwten), bakpoeder en gist. Houdbare melk, gezouten boter. Kaas. Blikken tomaten. Gedroogd fruit (pruimen, abrikozen, rozijnen). Olie. Chocolade. Noten. Pindakaas. Muesii. Peper, zout en kruiden.

(Dat is ongeveer wat mijn keukenkastjes/koelkast altijd horen te hebben omdat 't (op de boter en kaas na) ongeveer eindeloos houdbaar is. Als ik een noodvoorraad aan zou leggen zou ik daar gewoon meer van inslaan. Beetje saai eten zonder verse groente, maar mogelijkheden genoeg om niet te verhongeren en gevarieerd te eten)
Bakpoeder en gist is een goeie. En misschien melkpoeder. Langer houdbaar dan melk in pakken.
Wc papier
Marloesjuh51 schreef:
Het Parool is niet zo stellig.

6. Hoe dodelijk is het coronavirus?
Op dit moment is dat nog lastig te zeggen. In totaal zijn er meer dan 79.000 mensen besmet geraakt en 2.600 personen overleden. Het virus lijkt daarmee niet veel dodelijker dan de jaarlijkse griep in Nederland. De cijfers veranderen echter ieder uur en veel informatie over het virus is er nog niet.
Elizabethie schreef:
24-02-2020 17:24
Bakpoeder en gist is een goeie. En misschien melkpoeder. Langer houdbaar dan melk in pakken.
Gesteriliseerde melk blijft wel een jaar ofzo goed hoor.

Ik zat aan een scenario te denken waarin winkels een paar dagen (weken?) niet bevoorraad worden en iedereen gaat hamsteren. Niet aan het overleven van het einde der tijden in een of ander apocalyptisch scenario waarbij je meer dan een jaar op een noodrantsoen moet leven. :)
Ik vind het aantal doden echt te weinig om me er serieus druk over te gaan maken.
Goh, er bezwijken wat mensen op deze bomvolle wereld.
Help. :facepalm:
Marloesjuh51 schreef:
Maar heel minimaal
Ik lig er niet wakker van maar vind het wel spannend voor de mensen in mijn omgeving met gezondheidsproblemen.
Zo heeft mijn partner een auto immuunziekte en zijn collega komt morgen weer op kantoor na een weekendje Italië.

En vind het wel een onveilig idee dat Nederland zo dichtbevolkt is...
Maar haal nog geen voorraden voedsel binnen.
gizzmo-returns schreef:
24-02-2020 17:33
Maar heel minimaal
Aan de griep gaat gemiddeld tussen 0.1 en 0.4% dood. Aan dit virus ergens tussen 2 en 3%. Dat is toch tien keer zoveel. En bij griep kunnen we vaccineren, zodat alle ouderen, zieken, en mensen die in de gezondheidszorg werken minder risico hebben.

Er is echt geen reden voor paniek nu. Maar dit is ook echt niet 'gewoon' een griepje. Bijna 20% van degenen die dit virus oplopen krijgt een longontsteking. 5% heeft beademing nodig. Dat zijn echt heel andere cijfers dan influenza.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven