pensioen nabestaanden

zondag 23 februari 2020 om 21:47
Mijn moeder is overleden voordat zij recht had op pensioen. Zij was gescheiden. Ik was toen te oud voor wezenpensioen, daar had ik geen recht op. Toch heeft zij wel al die jaren betaald aan pensioenopbouw. Maar zij heeft er dus niet van kunnen genieten.
Wat gebeurt er nu met het geld wat zij jaren heeft betaald? Heb ik als erfgenaam hier toch nog recht op? Of vervalt dit gewoon omdat ze haar pensioen niet heeft gehaald? Weet iemand dit?
Wat gebeurt er nu met het geld wat zij jaren heeft betaald? Heb ik als erfgenaam hier toch nog recht op? Of vervalt dit gewoon omdat ze haar pensioen niet heeft gehaald? Weet iemand dit?
zondag 23 februari 2020 om 23:13
Laat ook maar.
pepexx wijzigde dit bericht op 23-02-2020 23:18
5.39% gewijzigd
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
zondag 23 februari 2020 om 23:15
Bruto ontvangt ze dan ongeveer 1000 euro per jaar van het pensioen van haar ex. Als je dat netto per maand uitrekent kom je denk ik op ongeveer 50 euro per maand. Maar ze gaat morgen bellen hoe het precies zit. Kan je een dergelijk pensioen ook afwijzen?minnimouse schreef: ↑23-02-2020 23:11Even navragen hoeveel ze bruto per jaar gaat ontvangen, dan kan ze al snel berekenen wat haar jaarinkomen wordt en dat aanpassen bij de toeslagen.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
zondag 23 februari 2020 om 23:17
Volgens mij niet, tenzij ze dat destijds met de scheiding geregeld zouden hebben.
Waarom zou ze er trouwens vanaf willen zien?

zondag 23 februari 2020 om 23:17
Vast wel, maar ik kan me niet voorstellen dat ze minder krijgt dan het haar kost aan toeslagen. Hoewel er vast situaties zullen zijn waarin dat zo is.
zondag 23 februari 2020 om 23:21
Vanwege de toeslagen die ze nu ontvangt. Mijn zus weet niet of ze straks haar toeslagen kwijt is als ze dit pensioen ontvangt. Het pensioen in niet veel maar als het betekent dat ze dan straks toeslagen of bijvoorbeeld haar huurtoeslag kwijt is dan heeft ze wel een probleem.minnimouse schreef: ↑23-02-2020 23:17Volgens mij niet, tenzij ze dat destijds met de scheiding geregeld zouden hebben.
Waarom zou ze er trouwens vanaf willen zien?
zondag 23 februari 2020 om 23:24
Hoeveel zou dat dan aan toeslagen schelen?Alixane schreef: ↑23-02-2020 23:21Vanwege de toeslagen die ze nu ontvangt. Mijn zus weet niet of ze straks haar toeslagen kwijt is als ze dit pensioen ontvangt. Het pensioen in niet veel maar als het betekent dat ze dan straks toeslagen of bijvoorbeeld haar huurtoeslag kwijt is dan heeft ze wel een probleem.
Het is ergens wel krom, van de andere kant zijn toeslagen een vangnet en als ze van een andere partij geld krijgt, dan is het gek dat iemand dat weigert en dat de overheid dan wel betaalt.
zondag 23 februari 2020 om 23:27
De toeslagen die ze ontvangt zijn wel hoger dan het pensioen. Als het pensioen wordt gekort op de uitkering omdat het inkomen is dan maakt het niets uit, dan blijft haar inkomen gelijk en blijven de toeslagen. Tenminste, dat lijkt mij logisch.minnimouse schreef: ↑23-02-2020 23:24Hoeveel zou dat dan aan toeslagen schelen?
Het is ergens wel krom, van de andere kant zijn toeslagen een vangnet en als ze van een andere partij geld krijgt, dan is het gek dat iemand dat weigert en dat de overheid dan wel betaalt.
zondag 23 februari 2020 om 23:27
Collectiviteit.... Net als de zorgverzekering, de AOW etc.
https://kandoor.nl/blog/pensioen-bij-overlijden/
https://kandoor.nl/blog/pensioen-bij-overlijden/
zondag 23 februari 2020 om 23:33
pejeka schreef: ↑23-02-2020 22:39Het is heel simpel. Als je NIET deelneemt aan een pensioenfonds, maar 500 euro per maand op een depositorekening stort bij een bank, en je laat dat daar staan tot je 68 bent, dan heb je 40 jaar lang 500 euro per maand ingelegd en kan je dus makkelijk 20-30 jaar (want op een langlopend deposito krijg je wél rente) maandelijks 700 toucheren. Mocht je echter vóór je 68e overlijden, dan hebben je erfgenamen gewoon recht op dat geld dat je bij de bank hebt weggezet. Maar nou zet je dat geld niet weg bij een bank, maar bij Zwitserleven bijv. De constructie is eigenlijk niet anders. Dus waarom zouden je nabestaanden dan opeens géén recht hebben op het ingelegde geld als je voor je pensioenleeftijd overlijdt?
Omdat het één (via Banksparen) een persoonlijk spaarproduct is, met dus ook een einddatum aan pensioenuitkeringen. En het ander een verzekeringsproduct is, zonder einddatum aan pensioenuitkering. Even heel kort door de bocht gezegd.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

zondag 23 februari 2020 om 23:41
Ja, lijkt mij ook logisch!
En toeslagen zijn ook niet alles of niks, als je iets meer inkomen hebt krijg je misschien iets minder toeslagen maar niet meteen niks meer

maandag 24 februari 2020 om 01:42
Nee hoor. De constructie als geheel gaat er wel degelijk vanuit dat niet iedereen er lang gebruik van maakt. Anders is het onbetaalbaar.
Dat is ook precies waar we nu tegenaan lopen nu mensen ouder worden en er een hoop babyboomers zijn gepensioneerd.

maandag 24 februari 2020 om 09:54
Was het maar zoals Pejeka beweert. Bij aanvang van alle pensioenstelsels is gerekend met een collectiviteitsbeginsel en dat is nu moeilijk terug te draaien.
Ik heb zelf, doordat ik een periode niet gewerkt heb en periode weinig heb verdiend, een flink pensioengat. Om dit gat te dichten kan ik kiezen om extra in te leggen in mijn huidige pensioenregeling maar dat geld vervalt dan ook als ik zelf overlijd. Ik kies er dus voor om zelf te sparen/beleggen om dit gat te dichten. Rendement is dan wel net iets lager, maar geld blijft beschikbaar voor de nabestaanden.
Ik heb zelf, doordat ik een periode niet gewerkt heb en periode weinig heb verdiend, een flink pensioengat. Om dit gat te dichten kan ik kiezen om extra in te leggen in mijn huidige pensioenregeling maar dat geld vervalt dan ook als ik zelf overlijd. Ik kies er dus voor om zelf te sparen/beleggen om dit gat te dichten. Rendement is dan wel net iets lager, maar geld blijft beschikbaar voor de nabestaanden.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 10:46
0.79% gewijzigd
maandag 24 februari 2020 om 10:38
Alixane schreef: ↑23-02-2020 23:21Vanwege de toeslagen die ze nu ontvangt. Mijn zus weet niet of ze straks haar toeslagen kwijt is als ze dit pensioen ontvangt. Het pensioen in niet veel maar als het betekent dat ze dan straks toeslagen of bijvoorbeeld haar huurtoeslag kwijt is dan heeft ze wel een probleem.
Dan moet ze even een proefberekening Toeslagen doen.
En huurtoeslag is vanaf 1 januari uitgebreid. Het is nu niet meer 'alles of niets' wanneer je bijv €1 boven een bepaalde grens verdient.
"I love not Man the less, but Nature more..."
maandag 24 februari 2020 om 11:37
maandag 24 februari 2020 om 18:59
Dus eigenlijk is de beste optie zelf geld opzij zetten wat je anders in een pensioenverzekering zou beleggen. Wat je netto kwijt bent per maand maakt dan niet uit, maar mocht je komen te overlijden op je 60e, dan kunnen je nabestaanden in elk geval het ingelegde kapitaal terugkrijgen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
maandag 24 februari 2020 om 19:04
En dat kon men 20, 30, 40 jaar geleden niet voorzien, dat die babyboomers ooit met pensioen zouden gaan en daarop anticiperen? Regeren is vooruitzien toch? Jarenlang hebben zowel overheid als pensioenfondsen méér premie geïnd dan nodig was om de lopende verplichtingen te voldoen. Logisch denkende mensen zetten dat overschot dan opzij, zodat men voorbereid is op de pensioneringsgolf die komen gaat. Doe je dat niet, dan moet je ook niet zeuren en doen alsof dat allemaal opeens NU uit de lucht komt vallen.rumforviva schreef: ↑24-02-2020 01:42Nee hoor. De constructie als geheel gaat er wel degelijk vanuit dat niet iedereen er lang gebruik van maakt. Anders is het onbetaalbaar.
Dat is ook precies waar we nu tegenaan lopen nu mensen ouder worden en er een hoop babyboomers zijn gepensioneerd.
maandag 24 februari 2020 om 20:29
Tja, dat wel. Maar als je onverhoopt gezond 100 wordt heb je wel een probleem. Dan wordt het krapjes.pejeka schreef: ↑24-02-2020 18:59Dus eigenlijk is de beste optie zelf geld opzij zetten wat je anders in een pensioenverzekering zou beleggen. Wat je netto kwijt bent per maand maakt dan niet uit, maar mocht je komen te overlijden op je 60e, dan kunnen je nabestaanden in elk geval het ingelegde kapitaal terugkrijgen.
Vandaar dus collectiviteit. Samen risico's dragen.

maandag 24 februari 2020 om 20:33
Dan heb je wel veel minder te besteden als gepensioneerde. En je eigen spaarpot is niet oneindig, als je niet weet hoe lang je er mee zult moeten doen is dat toch lastig.pejeka schreef: ↑24-02-2020 18:59Dus eigenlijk is de beste optie zelf geld opzij zetten wat je anders in een pensioenverzekering zou beleggen. Wat je netto kwijt bent per maand maakt dan niet uit, maar mocht je komen te overlijden op je 60e, dan kunnen je nabestaanden in elk geval het ingelegde kapitaal terugkrijgen.
maandag 24 februari 2020 om 20:58
Als je vanaf je 25e, als je begint te werken, 500 euro per maand wegzet (in je eerste arbeidsjaren misschien wat minder, in je latere carrière wellicht wat meer, dus gemiddeld), is dat na 45 jaar werken 3 ton. Cash. Reken ik eventuele rente niet mee. Stel dat je per maand 1000 euro extra inkomen wil hebben tijdens je pensioen, dan kan je met die 3 ton achter de hand gewoon honderd worden en dan is dat geld nog niet op. Plús dat je nabestaanden je gespaarde geld gewoon krijgen als deel van de erfenis, ook als je voor je pensioen overlijdt.rumforviva schreef: ↑24-02-2020 20:33Dan heb je wel veel minder te besteden als gepensioneerde. En je eigen spaarpot is niet oneindig, als je niet weet hoe lang je er mee zult moeten doen is dat toch lastig.

maandag 24 februari 2020 om 21:00
Ja, dan wel. Maar dat is niet dezelfde inleg als in veel pensioenfondsen.pejeka schreef: ↑24-02-2020 20:58Als je vanaf je 25e, als je begint te werken, 500 euro per maand wegzet (in je eerste arbeidsjaren misschien wat minder, in je latere carrière wellicht wat meer, dus gemiddeld), is dat na 45 jaar werken 3 ton. Cash. Reken ik eventuele rente niet mee. Stel dat je per maand 1000 euro extra inkomen wil hebben tijdens je pensioen, dan kan je met die 3 ton achter de hand gewoon honderd worden en dan is dat geld nog niet op. Plús dat je nabestaanden je gespaarde geld gewoon krijgen als deel van de erfenis, ook als je voor je pensioen overlijdt.
maandag 24 februari 2020 om 21:02
Heel veel mensen kunnen dat bedrag echt niet sparen hoor.pejeka schreef: ↑24-02-2020 20:58Als je vanaf je 25e, als je begint te werken, 500 euro per maand wegzet (in je eerste arbeidsjaren misschien wat minder, in je latere carrière wellicht wat meer, dus gemiddeld), is dat na 45 jaar werken 3 ton. Cash. Reken ik eventuele rente niet mee. Stel dat je per maand 1000 euro extra inkomen wil hebben tijdens je pensioen, dan kan je met die 3 ton achter de hand gewoon honderd worden en dan is dat geld nog niet op. Plús dat je nabestaanden je gespaarde geld gewoon krijgen als deel van de erfenis, ook als je voor je pensioen overlijdt.
maandag 24 februari 2020 om 21:04
Echt wel. Ik betaal nu 300 euro per maand. Mijn werkgever legt er ook nog iets bij. Dus bij elkaar komt dat al gauw meer op ca. 500 euro per maand.rumforviva schreef: ↑24-02-2020 21:00Ja, dan wel. Maar dat is niet dezelfde inleg als in veel pensioenfondsen.
maandag 24 februari 2020 om 21:14
Die keuze heeft niet iedereen. Hier wordt het standaard ingehouden van je salaris. Of je wilt of niet. Het is onderdeel van de CAO. Het is geen of... of...
Wat wil je hier niet aan begrijpen?
Natuurlijk kun je daarnaast zelf ook nog sparen voor je oude dag.