Startdatum kdv

26-02-2020 10:08 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me op dit moment heel dom maar Google geeft geen antwoord. Ik ben kdv aan het regelen maar nu vraag ik me af vanaf wanneer.

Het plan is om zo lang mogelijk te blijven werken, in België is dat tot 1 week voor de bevalling. Als dat lukt, heb ik erna nog 15 weken verlof. Als dat niet lukt, wordt mijn verlof verminderd met het aantal weken dat ik vooraf heb opgenomen. In het slechtste geval betekent dit dat ik nog 9 weken na de bevalling heb.

Het verschil is dus zes weken en dan heb ik er geen rekening mee gehouden dat ik ook nog eerder of later kan bevallen.

Hoe hebben jullie die startdatum bepaald?
Hier in NL heb je sowieso 10 weken na de bevalling. Maar kan je niet ongeveer een datum afgeven?

Ik zou ff bellen met het KDV hoe ze er daar mee omgaan.
Hecamel schreef:
26-02-2020 10:10
Hier in NL heb je sowieso 10 weken na de bevalling. Maar kan je niet ongeveer een datum afgeven?

Ik zou ff bellen met het KDV hoe ze er daar mee omgaan.
Het kdv had geen tips, ze gaven alleen aan dat ze in bepaalde mate flexibel willen zijn maar dat ik de keuze moet maken.

Tja, ongeveer een datum, het punt is als ik 9 weken na de UD opgeef en het originele plan lukt, betaal ik zes weken kdv terwijl ik mijn baby het liefst bij mij thuis hou. Als ik 15 weken opgeef, heb ik zes weken geen opvang, terwijl ik wel al aan het werk ga. En hoe goed mijn vangnet ook is, drie dagen voor zes weken gaat niet lukken.
In Nederland geef je door als je bevallen bent aan je KDV en dus wanneer je opvang nodig hebt
Je moest bij ons KDV (in Nederland) je uitgerekende datum opgeven en zodra de baby geboren is weet je hoelang je nog verlof hebt en wanneer de eerste datum zal zijn.
Toen ik dat wist heb ik een startdatum (en 2 wen momentjes) ingepland, via de mail.
In Nederland is de spreiding van het eind van je verlof niet zo groot, dus dan is het niet zo erg als kind al een paar keer gaat terwijl je nog niet werkt. Er is toch altijd wel iets te regelen waarbij het handig is om je handen vrij te hebben, en kind kan wennen zonder dat je meteen moet haasten naar werk. Dit ‘probleem’ komt dus nauwelijks voor.

Overigens belde bij mij de opvang 1 dag voor ik beviel dat de toegezegde plek er toch niet was, en ik dus ‘even’ iets anders moest regelen. Toen moest ik dus nog een plek zoeken na de geboorte, ook niet heel chill.
Ik heb de datum waarop ik weer begon met werken aangehouden als startdatum. Had mijn verlof sowieso verlengd met vakantiedagen tot de 1e van een bepaalde maand, dus die start stond vast. Voor die tijd heeft zoon eenmaal twee uurtjes en eenmaal een halve dag proefgedraaid. Bij de tweede doe ik na de zomer hetzelfde.
lilalinda schreef:
26-02-2020 10:17
In Nederland geef je door als je bevallen bent aan je KDV en dus wanneer je opvang nodig hebt
Dit ja, geen enkel probleem. Gaat gewoon in overleg.
Bel anders eens een paar kdv’s. Wie weet zijn andere flexibeler.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 26-02-2020 10:49
0.69% gewijzigd
Meauve01 schreef:
26-02-2020 10:41
Ik heb de datum waarop ik weer begon met werken aangehouden als startdatum. Had mijn verlof sowieso verlengd met vakantiedagen tot de 1e van een bepaalde maand, dus die start stond vast. Voor die tijd heeft zoon eenmaal twee uurtjes en eenmaal een halve dag proefgedraaid. Bij de tweede doe ik na de zomer hetzelfde.
Hier ook zo.
Weet je zeker dat je dat wilt, doorwerken tot een week voor de uitgerekende datum? Ik snap dat lang verlof na de bevalling prettig is, maar zo aan het eind van de zwangerschap was ik toch niet meer zo heel inzetbaar... (steeds met vier weken voor de ud met verlof gegaan)
Als je iets eerder met verlof gaat en vakantie na je verlof plant, wordt de onzekerheid een stuk kleiner.
9 weken is echt heel klein, vind ik (zelfs 3 maanden in mijn ogen). Dan had ik zelf nog maar nauwelijks een beetje ritme terug gevonden. Ik zou op mijn werk nog niet veel waard zijn geweest dan, want kind sliep toen nog zeker niet door...
Ik ben met eerste kind 4.5 maand thuis geweest. 1 maand ouderschapsverlof en de rest gewone vakantie. Ook twee weken op voorhand gestopt met werken op aanraden van mijn gynaecoloog.

Ik moest in kinderdagverblijf doorgeven 1-10de van de maand 11-20ste van de maand of 21-einde van de maand.
Eze schreef:
26-02-2020 10:53
Weet je zeker dat je dat wilt, doorwerken tot een week voor de uitgerekende datum? Ik snap dat lang verlof na de bevalling prettig is, maar zo aan het eind van de zwangerschap was ik toch niet meer zo heel inzetbaar... (steeds met vier weken voor de ud met verlof gegaan)
Als je iets eerder met verlof gaat en vakantie na je verlof plant, wordt de onzekerheid een stuk kleiner.
Neen, dat weet ik niet zeker. Ik baseer me eigenlijk erop dat iedereen in mijn omgeving en in de organisatie waar ik werk, het zo heeft gedaan. Daar komt nog bij dat de situatie eigenlijk nog complexer is. Mijn contract wordt namelijk niet verlengd en het bedrijf sluit verplicht 4 weken die in mijn zwangerschapsverlof vallen.

Dat betekent dat ik 15 weken (van mijn zwangerschapsverlof) en 4 weken (van het verplicht verlof) aangeplakt worden na het einde van mijn contract. Hoe langer ik het dus uithoud voor het zwangerschapsverlof, hoe langer mijn contract wordt.

Wel bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen ook een aanvraag gedaan bij een aantal gastouders want we hebben hier in de stad maar 1 kdv. Misschien dat zij ook wat ideeën hebben. En ik heb een mail gedaan naar de hrm-afdeling of zij een aantal scenario's kunnen uitdenken voor mijn situatie.
Poloppie schreef:
26-02-2020 11:32
9 weken is echt heel klein, vind ik (zelfs 3 maanden in mijn ogen). Dan had ik zelf nog maar nauwelijks een beetje ritme terug gevonden. Ik zou op mijn werk nog niet veel waard zijn geweest dan, want kind sliep toen nog zeker niet door...
Ik ben met eerste kind 4.5 maand thuis geweest. 1 maand ouderschapsverlof en de rest gewone vakantie. Ook twee weken op voorhand gestopt met werken op aanraden van mijn gynaecoloog.

Ik moest in kinderdagverblijf doorgeven 1-10de van de maand 11-20ste van de maand of 21-einde van de maand.
Als dat een criterium is, was ik bij de jongste pas na dik drie jaar weer aan de slag gegaan :)
Ik wilde tot vier weken voor uitgerekende datum door werken dus had kdv start aangevraagd daarop gebaseerd maar dat lukte niet dus heb nu na verlof twee weken vakantie om dat te overbruggen maar zes weken id daar wat te lang voor
where ever you go, go with your heart
Eze schreef:
26-02-2020 11:35
Als dat een criterium is, was ik bij de jongste pas na dik drie jaar weer aan de slag gegaan :)
Ja, dat zou bij mijn jongste ook zo zijn geweest. Oudste sliep na 3 maanden door. Maar op 9 weken, lag ik toch nog wel vaak 's nachts te voeden en overdag mee te slapen. Als je flesvoeding geeft, kan je afwisselen, wie opstaat om zich over kleine te ontfermen. Maar met borstvoeding gaat dat niet...Ik ben ook wel ineens terug voltijds beginnen werken, dat zal ook een rol spelen. Elke situatie is anders, ik beschrijf ook maar hoe het voor mij was. Na 9 weken begon ik maar terug wat ritme in mijn leven te krijgen en ik vind een baby van 9 weken nog klein, maar ja, wat moet, moet en dat zal allemaal ook wel gaan...
Als je na je verlof nog geen nieuwe baan hebt, is dat dan niet een veel grotere onzekerheid dan de start van je verlof en de datum waarop je bevalt?
Eze schreef:
26-02-2020 12:14
Als je na je verlof nog geen nieuwe baan hebt, is dat dan niet een veel grotere onzekerheid dan de start van je verlof en de datum waarop je bevalt?
Ik heb na mijn verlof nog mijn huidige baan tenzij mijn sollicitatiepogingen succes gaan hebben. Dan wordt het nog ingewikkelder, haha. Maar ik heb nog even tijd dus daar heb ik wel vertrouwen in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven