ideaal leeftijdsverschil?

17-04-2009 20:14 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel schelen jullie kinderen? Is dit verschil bewust "gekozen"? Zou je het, als je het opnieuw kon doen, weer zo doen?

We zitten er aan te denken om voor een tweede te gaan. Als ik snel zwanger zou worden dan schelen de kindjes n geen anderhalf jaar. Is dit te snel op elkaar? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Overigens vind ik niet dat er een perfect leeftijdsverschil is. Voor mezelf is 1,5 jaar ideaal, maar het gaat erom wat je als ouders wilt (en of het uberhaupt lukt) en of dat nu 1, 2 of 5 jaar is, het boeit niets.

Maar stukjes zoals die van Minirenata zijn gewoon dom. Dat is precies hetzelfde als zeggen 'jeetje, vond je het zó lastig 1 kind dat je pas na 4 jaar weer zwanger durfde te worden? Heb je zó lang getwijfeld of er nog wel 1 bij kon?'.
Wij wilden net als Eowynn graag een 2e kindje en omdat het bij de 1e zo lang geduurd heeft en ik al wat ouder was (38) zijn we er gewoon voor gegaan, als het nog een jaar had geduurd was het ook prima geweest, we zijn al heel blij dat het nog gelukt is, dus ik vind het ook nogal raar om het over het plannen van kinderen krijgen te hebben, er valt nl. niks te plannen.
Oftewel, iedereen is hartstikke blij met zijn keuze en alle keuzes zijn dus okee haha. Ik denk dat wat je ook doet je uiteindelijk er blij mee zal zijn, zo te lezen.
Ach dingen lopen zoals ze lopen. Eerst wilde ik helemaal geen kinderen, toen kwam er ineens een heel lief meisje in mijn leven. Ze werd geboren toen ik nog net geen 21 was. Haar bio papa vond het allemaal wat zwaar enzo, dus een tweede was geen optie, is niet eens over gesproken. We gingen dan ook al gauw na de geboorte van onze dochter uit mekaar. Ik had tijd nodig om bij te komen van een jarenlange heftige relatie die van geen kanten klopte. Moest niet aan een andere man denken. Had het druk met studeren en werken. En ineens na 2 jaar was daar mijn man. Ik zag hem, nam hem mee naar huis en nog geen jaar later was ik zwanger van de tweede. Pats-boem! Na nog eens 3 jaar kwam de derde, en inmiddels zijn we getrouwd, alweer 10 jaar samen, en het gaat perfect. Onze kinderen schelen bijna 5 jaar en 3 jaar met elkaar. En tussen de oudste en de jongste zit dus 8 jaar. Of ik het anders had willen doen achteraf? Weet ik veel. Het bevalt me geloof ik wel. Hoewel ik 2 heel dicht op mekaar wel eens had willen meemaken. Toen de middelste 2 was en ik zwanger van de derde, vond ik dat toch al best snel allemaal. Het kwam zo uit. Ik was altijd direct zwanger. Maar ja, wanneer is het goede moment enzo?

Ik vind iig achteraf het heerlijk dat ze 'zoveel' schelen, altijd wel even 1 op 1 de tijd gehad om van de baby-tijd te kunnen genieten....en bij te komen van het een en ander
Ik kan me juist erg goed vinden in het stukje van Minirenata. als je soms de verhalen hoort van ouders met kinderen die in leeftijd niet veel van elkaar verschillen, lijkt het er eerder op dat ze een bedrijf aan het runnen zijn. en natuurlijk zijn er uitzonderingen!

als ik het argument hoor 'snel uit de luiers zijn' gaan mijn nekharen omhoog staan. wat is dat nu voor reden?? je wilt graag een kind of niet dan? toch niet snel uit de luiers zijn? neem dan geen kind. alsof je de hele dag luiers aan het doen bent.

voor iedereen is er een ander ideaal leeftijdsverschil. het belangrijkste is je eigen gevoel en verlangen. daar moet je naar luisteren.

succes!
Het leek mij ideaal om voordat de eerste twee werd een tweede te hebben. Dat ga ik niet meer halen, dus dan maar aanpassen aan wanneer ik wel zwanger word. Dat zal dan ook de ideale situatie zijn, want het kwam gewoon niet eerder.
Tja Kikker, er zijn nou eenmaal meer domme mensen.
quote:minirenata schreef op 18 april 2009 @ 12:17:

Als stellen niet aan anti-conceptie doen en het jongste kind borstvoeding krijgt, komen er gemiddeled om de 2 á 3 jaar nieuwe kinderen. Ook zijn er bepaalde hormonen in je lichaam die pas 3 jaar na je zwangerschap weer tot het niveau van daarvoor aangevuld zijn.

Als ik lees over een leeftijdsverschil van 1,5 jaar krijg ik altijd de griebels: mijn hechtingen springen spontaan weer open. Ik heb op een paar kilo na net mijn oude lijf weer terug! Aan mijn lijf geen polonaise!

Hahaha, wat een kostelijk stukje en wat spreek je jezelf heerlijk tegen. (Ik heb het middelste gedeelte weggelaten uit het citaat, dan komt het nog duidelijker naar voren.)

Je bent er, dat komt duidelijk uit de laatste regels naar voren, zelf nog helemaal niet aan toe om weer kinderen te krijgen en projecteert dat op anderen. Aan jouw lijf geen polonaise! Lekker houden zo dan!

Overigens ben ik één van die stellen die niet aan anticonceptie deed en volledige borstvoeding gaf. Mijn volgende kinderen (tweeling) hadden er maling aan en door de borstvoeding heen was ik binnen 3 maanden na de bevalling weer zwanger. Dus... wat zegt dat volgens jouw theorietje? Dat mijn lichaam er dan wèl aan toe was?

Ik heb het niet gepland, heb er niet voor gekozen, maar vind het echt leuk zo, 3 kinderen dicht op elkaar. Je kunt het lullig formuleren door te zeggen dat mensen als argument aangeven dat ze in één keer uit de luiers zijn. Ik zou zelf eerder zeggen dat het zo leuk is dat je met alledrie de kinderen telkens vrijwel op hetzelfde moment in dezelfde fase zit. Dat ze vrijwel alledrie tegelijk niet meer sliepen overdag, dat is toch alleen maar leuk! Daardoor kon ik sneller dingen met hen doen (uitjes, met de trein, fietstochtjes, bepaalde vakanties) dan ouders die kinderen met een groter leeftijdsverschil hadden. Ik vind het fijn dat ik in de auto kan stappen zonder van alles aan luiers, kleertjes etc. Daar moet ik me toch niet voor te hoeven verontschuldigen?!

Ieder zijn ding, maar ga nou niet suggereren dat het abnormaal is om ze snel achter elkaar te krijgen. Mijn lijf heeft alleen maar de natuur gevolgd!
quote:kikker76 schreef op 18 april 2009 @ 19:57:

Ik kan me juist erg goed vinden in het stukje van Minirenata. als je soms de verhalen hoort van ouders met kinderen die in leeftijd niet veel van elkaar verschillen, lijkt het er eerder op dat ze een bedrijf aan het runnen zijn. en natuurlijk zijn er uitzonderingen!

als ik het argument hoor 'snel uit de luiers zijn' gaan mijn nekharen omhoog staan. wat is dat nu voor reden?? je wilt graag een kind of niet dan? toch niet snel uit de luiers zijn? neem dan geen kind. alsof je de hele dag luiers aan het doen bent.

voor iedereen is er een ander ideaal leeftijdsverschil. het belangrijkste is je eigen gevoel en verlangen. daar moet je naar luisteren.

succes!Enne, Kikker...de link tussen wel of niet kinderen willen en luiers verschonen ontgaat me volledig! Als je het als ouder als prettig ervaart dat ze snel uit de luiers zijn, dan kun je maar beter geen kinderen nemen? Huh?!? Ik kan je niet volgen. Je praat erover alsof het instrumentele keuzes zijn. Luiers verschonen staat toch in geen enkele verhouding tot het krijgen van kinderen? Geen enkele ouder zal zeggen: ik neem kinderen snel achter elkaar want dan ben ik snel uit de luiers. Maar het is prettig om te ervaren dat je de periode van in de luiers zitten sneller achter de rug hebt als kinderen snel achter elkaar komen. Waardoor je samen met je kinderen vrijer bent om te gaan en staan waar je wilt. Ik snap niet waarom dat niet gezegd mag worden!
Wat ik eerder schreef afdoen als een kolderstukje omdat je het zelf anders ervaart is niet echt ehmmm, boven de gordel, zal ik maar zeggen. Ik heb het expres heel erg bij mezelf gehouden, je hoeft bepaalt niet tussen de regels door te lezen om te concluderen dat dat mijn mening is.

Er zijn idd voldoende vrouwen die heel snel achter elkaar zwanger worden, dat zie ik ook gebeuren. Maar ik denk dat het beter is voor je gestel om je lijf tijd te gunnen om te ontzwangeren. Nogmaals, dat denk ík!

Er zijn veel goeie redenen om heel snel na elkaar je kinderen te krijgen: je werd zwanger voor je er erg in had om anti-conceptie te gebruiken of je wilde het heel graag en er zijn er vast nog meer.

De informatie in het 2e deel van mijn stukje is wat er is blijven hangen na ettelijke strooptochten over internet, omdat ik zeker niet snel een 2e wil en daar argumentatie bij zocht.

Wat ík vind, is mijn waarneming van mijn omgeving. Niets meer en niets minder. Daar is niks kolderieks aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven