Carnaval en discriminatie

24-02-2020 10:30 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer carnaval! Zelf ben ik van boven de rivieren en ben sinds kort in ‘het zuiden’ komen wonen. Ik verbaas me over de (online?) discussies die er nu plaatsvinden over carnaval: Kick Out Zwarte Piet heeft zich laten horen en vindt kostuums met Indianentooien en mondkapjes niet meer kunnen en racistisch. Dit jaar beginnen ze dan ook met het ‘monitoren’ van racistische kostuums.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... naval.html

Zelf ben ik er wel verbaasd over. Persoonlijk vind ik Zwarte Piet ook niet meer van deze tijd, maar het zo ver laten gaan dat verkleden als bijv Indiaan of Geisha ook al niet meer mag? Of zie ik iets over het hoofd? Verder kijkt nu iedereen naar Aalst (België) ivm de Joodse karikaturen. Is carnaval nu dan ook onder vuur?

Ik merk dat het een topic is die me bezighoudt. Zelf stuit het me wel erg tegen de borst dat alles onder een vergrootglas komt te liggen, maar ik ben ook geïnteresseerd in andere (onderbouwde) meningen.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Met Carnaval had ik 1 dag een Egyptische lange jurk aan met hoofddoek. Ik werd niet gediscrimineerd.
Lange-met-een-korte schreef:
29-02-2020 17:42
Jij denkt dat er geen ander geloof is waarbij mensen boos worden als je die religie beledigt? Dat dat soort dingen zijn voorbehouden aan de islam en moslims?
Heb jij in een grot geleefd de laatste jaren of ben je serieus?
Alle reacties Link kopieren
spinnetje_ schreef:
29-02-2020 17:42
Ik heb het in de OP eigenlijk vooral over de oproep van KOZP, en neem ook een voorbeeld van carnaval in Aalst. Niet over de gaskamerwagen in Spanje. De meesten zullen dat wel onsmakelijk vinden, want dat is nogal ‘in your face’. Die in Aalst is dat betreft minder expliciet.
Ik begrijp wel dat jij het over KOZP hebt, maar ik had de discussie iets breder getrokken. Als ik de post van Sinjoren hierboven lees, dan vinden dus ook mensen in Nederland dat spotten met de Holocaust moet kunnen. Daar vind ik dan weer iets van.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 17:54
Heb jij in een grot geleefd de laatste jaren of ben je serieus?
Ik heb in een grot geleefd en daardoor niks mee gekregen van de ontwikkelingen de laatste tijd. Wil jij zo vriendelijk zijn om te bewijzen dat gewelddadigheden binnen een religie alleen binnen de islam bestaan? Ik zou je uiterst dankbaar zijn want elk stukje nieuwe kennis is mooi meegenomen. En Jouw reacties lezende bezit je een hoop kennis over de islam.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
29-02-2020 18:56
Ik heb in een grot geleefd en daardoor niks mee gekregen van de ontwikkelingen de laatste tijd. Wil jij zo vriendelijk zijn om te bewijzen dat gewelddadigheden binnen een religie alleen binnen de islam bestaan? Ik zou je uiterst dankbaar zijn want elk stukje nieuwe kennis is mooi meegenomen. En Jouw reacties lezende bezit je een hoop kennis over de islam.
Nee ik draai het om, mijn vraag aan jou is wanneer hebben christenen een aanslag gepleegd omdat Jezus beledigd werd? Niet he? Omdat christenen wel iets kunnen hebben i.t..t. moslims.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 19:45
Nee ik draai het om, mijn vraag aan jou is wanneer hebben christenen een aanslag gepleegd omdat Jezus beledigd werd? Niet he? Omdat christenen wel iets kunnen hebben i.t..t. moslims.
Ach het bewijst maar eens dat je je eigen beweringen niet kunt onderbouwen. En daarom kom je met een wedervraag. Typisch eigenlijk wel.

Maar om je een plezier te doen. Joodse terreur is in 2018 met 300% gestegen ten opzichte van 2017. Aanvallen van Joden op Palestijnen. Aanvallen van Joden op Moslims. Boeddhistische terreur in mindere mate maar ook religieus terreur. Breivik pleegde zijn daad ook niet alleen omdat hij een slechte dag had. Daar gaat wel iets meer aan vooraf.

Ik denk niet dat je het gaat begrijpen als ik het niveau van jouw eerdere posts in acht neem maar ik ga het toch proberen.

Christenen zullen over het algemeen niet beledigd zijn bij het zien van een tekening van Jezus. Dit omdat het centraal staat in het geloof. Overal kom je een gekruisigde Jezus tegen waaruit kracht wordt geput. Waarbij gelovigen bidden. We zijn gewend aan deze afbeeldingen en zullen er normaliter ook geen aanstoot aan nemen.

Bij de Islam is het uitbeelden van de profeet verboden. Er zijn steeds minder afbeeldingen van de profeet, vooral bij de Soennieten is het beeldverbod krachtig. Deze groep heeft ook veel van de afbeeldingen de sjiieten en soefi vernietigd in de loop van jaren. Dus elke nieuwe beeltenis van de profeet gaat in tegen de principes van de moslim. Daarom reageren ze ook anders bij het zien van een beeltenis vooral als de beeltenis provocatief is.

Voor de goede orde, ik ben geen moslim en wil ze ook absoluut niet verdedigen of rechtvaardigen. Vooral niet het geweld tegen andersgelovigen en ook niet het geweld tegen andere moslims.

Maar het beeld wat jij probeert te schetsen van een humorloos, bloeddorstig volk zonder zelfreflectie is een beeld dat je hebt door een duidelijk gebrek aan kennis. Vragen ga je uit de weg, of je stelt een wedervraag maar inhoudelijk zeg je helemaal niks.
Let’s Go Brandon!
Lange-met-een-korte schreef:
29-02-2020 21:15
Ach het bewijst maar eens dat je je eigen beweringen niet kunt onderbouwen. En daarom kom je met een wedervraag. Typisch eigenlijk wel.

Maar om je een plezier te doen. Joodse terreur is in 2018 met 300% gestegen ten opzichte van 2017. Aanvallen van Joden op Palestijnen. Aanvallen van Joden op Moslims.
Mens schei toch uit, jij bent zeker doof van de aanvallen van moslims op joden of ben je daar Oost-Indisch doof voor?
https://www.youtube.com/watch?v=TwI5rK5fVgI
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 19:45
Nee ik draai het om, mijn vraag aan jou is wanneer hebben christenen een aanslag gepleegd omdat Jezus beledigd werd? Niet he? Omdat christenen wel iets kunnen hebben i.t..t. moslims.
Om maar 1 voorbeeld te geven:

1988, cinema Saint-Michel in Parijs, in brand gestoken tijdens een voorstelling omdat ze The Last Temptation of Christ lieten zien.
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
29-02-2020 21:15
Ach het bewijst maar eens dat je je eigen beweringen niet kunt onderbouwen. En daarom kom je met een wedervraag. Typisch eigenlijk wel.

Maar om je een plezier te doen. Joodse terreur is in 2018 met 300% gestegen ten opzichte van 2017. Aanvallen van Joden op Palestijnen. Aanvallen van Joden op Moslims. Boeddhistische terreur in mindere mate maar ook religieus terreur. Breivik pleegde zijn daad ook niet alleen omdat hij een slechte dag had. Daar gaat wel iets meer aan vooraf.

Ik denk niet dat je het gaat begrijpen als ik het niveau van jouw eerdere posts in acht neem maar ik ga het toch proberen.

Christenen zullen over het algemeen niet beledigd zijn bij het zien van een tekening van Jezus. Dit omdat het centraal staat in het geloof. Overal kom je een gekruisigde Jezus tegen waaruit kracht wordt geput. Waarbij gelovigen bidden. We zijn gewend aan deze afbeeldingen en zullen er normaliter ook geen aanstoot aan nemen.

Bij de Islam is het uitbeelden van de profeet verboden. Er zijn steeds minder afbeeldingen van de profeet, vooral bij de Soennieten is het beeldverbod krachtig. Deze groep heeft ook veel van de afbeeldingen de sjiieten en soefi vernietigd in de loop van jaren. Dus elke nieuwe beeltenis van de profeet gaat in tegen de principes van de moslim. Daarom reageren ze ook anders bij het zien van een beeltenis vooral als de beeltenis provocatief is.

Voor de goede orde, ik ben geen moslim en wil ze ook absoluut niet verdedigen of rechtvaardigen. Vooral niet het geweld tegen andersgelovigen en ook niet het geweld tegen andere moslims.

Maar het beeld wat jij probeert te schetsen van een humorloos, bloeddorstig volk zonder zelfreflectie is een beeld dat je hebt door een duidelijk gebrek aan kennis. Vragen ga je uit de weg, of je stelt een wedervraag maar inhoudelijk zeg je helemaal niks.
Joden in Nederland hebben steeds meer last van antisemitisme, worden openlijk op straat lastiggevallen en bedreigd, kunnen geen keppeltje dragen en Joodse scholen en synagoges worden zwaar beveiligd. En hoeveel aanslagen hebben Joden hier vervolgens gepleegd?

Hoeveel voorbeelden van door moslims bedreigde mensen in Nederland wil je hebben?

Heel recent nog dit geval:

https://www.transport-online.nl/site/11 ... cceptabel/
fizz wijzigde dit bericht op 29-02-2020 21:28
2.90% gewijzigd
Fizz schreef:
29-02-2020 18:35
Ik begrijp wel dat jij het over KOZP hebt, maar ik had de discussie iets breder getrokken. Als ik de post van Sinjoren hierboven lees, dan vinden dus ook mensen in Nederland dat spotten met de Holocaust moet kunnen. Daar vind ik dan weer iets van.
Spannend! Maar niet heus :)
Lange-met-een-korte schreef:
29-02-2020 21:15

Maar het beeld wat jij probeert te schetsen van een humorloos, bloeddorstig volk zonder zelfreflectie is een beeld dat je hebt door een duidelijk gebrek aan kennis. Vragen ga je uit de weg, of je stelt een wedervraag maar inhoudelijk zeg je helemaal niks.
Nee jij wel dan, jij zegt ook maar dingen met 0,0 inhoud
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 21:31
Nee jij wel dan, jij zegt ook maar dingen met 0,0 inhoud
Vertel eens welke dingen dan? Ik beantwoord jouw wedervraag met voorbeelden. Die sla je vervolgens allemaal in de wind, wat ik ook min of meer verwachtte. Jouw laatste 10 reacties bestaan uit maar 1 zin. Dan is het toch niet vreemd dat iemand aan de inhoud twijfelt. Kansen zat om mijn ongelijk te bewijzen. Alleen je wilt of kunt er geen gebruik van maken.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 21:23
Mens schei toch uit, jij bent zeker doof van de aanvallen van moslims op joden of ben je daar Oost-Indisch doof voor?
Als je mijn berichten zorgvuldig zou lezen dan zou je zien dat ik het geweld van moslims tegen andere moslims en andersgelovigen veroordeel. Dus ik weet niet waar je het over hebt en twijfel steeds meer of jij dat wel weet. Zonder jou als persoon te willen aanvallen want iedereen heeft het recht op zijn eigen mening ben ik wel van mening dat je vaardigheden tot debatteren wat gelimiteerd zijn. Gezien de vele korte zinnetjes die je post.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ja, deze topic is al wat ouder, maar ik vond hem interresant.
Jammer dat een discussie over carnaval steevast uitloopt op welles-nietes gedoe over moslims.
Ik denk dat het hier ook telkens fout gaat. Een bepaalde bevolkingsgroep voelt zich gediscrimineerd. En oei-oei. Dat mag niet.

Hier flink carnaval gevierd. Prachtige geishas gezien. 2 dames met een mooie hoofdtooi, roze, groene en gele afropruiken, versierd met bloemetjes.
Dat zou dus allemaal niet meer mogen?
Ik mag mijn dirndl dan ook niet meer aan? Wabt dat is n.l. ook uit een andere cultuur.... of mijn flamengo jurk?
Mag ik als judoka gaan? Of discrimineer ik dan judoka's?
En hollandse klederdracht, b.v. uit alkmaar? Of is dat ook mijn cultuur niet?
Cowboys?
Er was niets met carnaval, totdat mensen (lees: kozp) zich met iets gaan bemoeien wat niet hùn cultuur is.

Mag ik ook niet meer als al capone? Omdat ik daarmee gangsters discrimineer? Of mannen in het algemeen? (Omdat ik vrouw ben).

Het is toch erg, we hebben werknemers te weinig in het onderwijs, in de zorg enz. En waar zetten we onze mensen op in? Waar gaat ons belastinggeld naartoe?
Precies. Comité's die dit moeten onderzoeken.
Vreselijk.


Jongens, carnaval IS mijn cultuur. En dit hoort er allemaal bij.
Soms zijn dingen tegen het randje.
Soms erover heen (Aalst), en daar moeten we voor waken. Ik snap niet dat mensen niet zien dat dit niet leuk, maar pijnlijk en kwetsend is.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
09-03-2020 08:12
Ja, deze topic is al wat ouder, maar ik vond hem interresant.
Jammer dat een discussie over carnaval steevast uitloopt op welles-nietes gedoe over moslims.
Ik denk dat het hier ook telkens fout gaat. Een bepaalde bevolkingsgroep voelt zich gediscrimineerd. En oei-oei. Dat mag niet.

Hier flink carnaval gevierd. Prachtige geishas gezien. 2 dames met een mooie hoofdtooi, roze, groene en gele afropruiken, versierd met bloemetjes.
Dat zou dus allemaal niet meer mogen?
Ik mag mijn dirndl dan ook niet meer aan? Wabt dat is n.l. ook uit een andere cultuur.... of mijn flamengo jurk?
Mag ik als judoka gaan? Of discrimineer ik dan judoka's?
En hollandse klederdracht, b.v. uit alkmaar? Of is dat ook mijn cultuur niet?
Cowboys?
Er was niets met carnaval, totdat mensen (lees: kozp) zich met iets gaan bemoeien wat niet hùn cultuur is.

Mag ik ook niet meer als al capone? Omdat ik daarmee gangsters discrimineer? Of mannen in het algemeen? (Omdat ik vrouw ben).

Het is toch erg, we hebben werknemers te weinig in het onderwijs, in de zorg enz. En waar zetten we onze mensen op in? Waar gaat ons belastinggeld naartoe?
Precies. Comité's die dit moeten onderzoeken.
Vreselijk.


Jongens, carnaval IS mijn cultuur. En dit hoort er allemaal bij.
Soms zijn dingen tegen het randje.
Soms erover heen (Aalst), en daar moeten we voor waken. Ik snap niet dat mensen niet zien dat dit niet leuk, maar pijnlijk en kwetsend is.
Maar wanneer is het erover heen? Waar ligt de grens en alsdat het geval is, wat dan? Verbieden?
Mogen we over alles en iedereen grappen maken, behalve over joden?
Hakuna Matata
thanx schreef:
09-03-2020 08:12
Soms erover heen (Aalst), en daar moeten we voor waken. Ik snap niet dat mensen niet zien dat dit niet leuk, maar pijnlijk en kwetsend is.
Beetje raar statement na een hele post die aangeeft dat je met allerlei andere zaken wel moet kunnen lachen; wat specifiek uit Aalst maakt dat het erover gaat? De persiflages? De karikaturen? De woordspelingen op basis van lokaal dialect? Of zijn Joden gewoon "off limits" en alle rest niet?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
09-03-2020 19:02
Beetje raar statement na een hele post die aangeeft dat je met allerlei andere zaken wel moet kunnen lachen; wat specifiek uit Aalst maakt dat het erover gaat? De persiflages? De karikaturen? De woordspelingen op basis van lokaal dialect? Of zijn Joden gewoon "off limits" en alle rest niet?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-03-2020 07:25
Reden: op de man
6.41% gewijzigd
Fizz schreef:
09-03-2020 19:09
Ben je nu echt zo dom of doe je alleen maar dom?
Lol, kijk wie nog eens vanonder haar steen komt :)

Ben je er nu al uit of je werkelijk met je belerend vingertje wil staan blijven zwaaien en wil blijven prediken, terwijl je tegelijk vervalt in discriminatie en islamofobie, of snap je dat nog steeds niet?
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
09-03-2020 19:15
Lol, kijk wie nog eens vanonder haar steen komt :)

Ben je er nu al uit of je werkelijk met je belerend vingertje wil staan blijven zwaaien en wil blijven prediken, terwijl je tegelijk vervalt in discriminatie en islamofobie, of snap je dat nog steeds niet?


https://www.ad.nl/utrecht/amersfoortse- ... ~a314ec79/
Alle reacties Link kopieren
Wat is je punt?
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
En dat is juist het probleem. Het IQ van sommige mensen. Of liever het EQ. Inlevingsvermogen is ook iets he?
Waarom moeten we mensen bij alles aan het handje vast houden? Overal regeltjes voor maken?
Ieder weldenkend mens snapt toch ook dat iemand uitschelden of pijnlijk te kakken zetten niet leuk is?
Het niveau voetbalhooligans.
En dat verpest het voor vele anderen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
10-03-2020 06:55
En dat is juist het probleem. Het IQ van sommige mensen. Of liever het EQ. Inlevingsvermogen is ook iets he?
Waarom moeten we mensen bij alles aan het handje vast houden? Overal regeltjes voor maken?
Ieder weldenkend mens snapt toch ook dat iemand uitschelden of pijnlijk te kakken zetten niet leuk is?
Het niveau voetbalhooligans.
En dat verpest het voor vele anderen.
Waarmee we nog niet bij een antwoord zijn over wat concreet het geval Aalst "erover" maakt, maar andere zaken dan weer net niet. Waarom zijn geisha's, indianen en anderen niet off limits, maar Joden wel?
Sinjoren schreef:
10-03-2020 10:32
Waarmee we nog niet bij een antwoord zijn over wat concreet het geval Aalst "erover" maakt, maar andere zaken dan weer net niet. Waarom zijn geisha's, indianen en anderen niet off limits, maar Joden wel?
Je lijkt wel een klein kind met je reactie "waarom zij wel en zij niet" bovendien heb ik geen neger met een banaan in zijn neus gezien tijdens carnaval, dan zou de bom barsten. Je kunt het ook omdraaien, waarom mogen joden altijd gediscrimineerd worden en alle andere niet, want dat is er wat er aan de hand is in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
10-03-2020 13:01
Je lijkt wel een klein kind met je reactie "waarom zij wel en zij niet" bovendien heb ik geen neger met een banaan in zijn neus gezien tijdens carnaval, dan zou de bom barsten. Je kunt het ook omdraaien, waarom mogen joden altijd gediscrimineerd worden en alle andere niet, want dat is er wat er aan de hand is in Nederland.
Van wie mogen Joden altijd gediscrimineerd worden? Wie laat dat toe dan bij de Joden maar onderneemt actie bij andere groepen?
Let’s Go Brandon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven