Carnaval en discriminatie

24-02-2020 10:30 466 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer carnaval! Zelf ben ik van boven de rivieren en ben sinds kort in ‘het zuiden’ komen wonen. Ik verbaas me over de (online?) discussies die er nu plaatsvinden over carnaval: Kick Out Zwarte Piet heeft zich laten horen en vindt kostuums met Indianentooien en mondkapjes niet meer kunnen en racistisch. Dit jaar beginnen ze dan ook met het ‘monitoren’ van racistische kostuums.

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... naval.html

Zelf ben ik er wel verbaasd over. Persoonlijk vind ik Zwarte Piet ook niet meer van deze tijd, maar het zo ver laten gaan dat verkleden als bijv Indiaan of Geisha ook al niet meer mag? Of zie ik iets over het hoofd? Verder kijkt nu iedereen naar Aalst (België) ivm de Joodse karikaturen. Is carnaval nu dan ook onder vuur?

Ik merk dat het een topic is die me bezighoudt. Zelf stuit het me wel erg tegen de borst dat alles onder een vergrootglas komt te liggen, maar ik ben ook geïnteresseerd in andere (onderbouwde) meningen.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
11-03-2020 12:20
Ik ben niet tegen moslims, maar heb wel problemen met onverdraagzame, intolerante moslims die niets ophebben met onze westerse samenleving en erop spugen.
Ik heb een probleem met mensen die vasthouden aan een ideale samenleving die niet bestaat, nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan en veranderingen veroordelen uit angst en onwetendheid, veranderingen waar dezelfde samenleving schuldig aan is.
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck schreef:
11-03-2020 12:36
Ik heb een probleem met mensen die vasthouden aan een ideale samenleving die niet bestaat, nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan en veranderingen veroordelen uit angst en onwetendheid, veranderingen waar dezelfde samenleving schuldig aan is.
Waarom zou je blij moeten zijn met negatieve veranderingen in een samenleving? Wat is er positief aan een verharding van de maatschappij, toenemende (zware) criminaliteit en steeds meer wapenbezit en gebruik ervan door jongeren om maar eens iets te noemen.

Het is toch idioot dat je anno 2020 niet meer in bepaalde wijken en steden met een kort rokje over straat kan, terwijl dat in de jaren ‘70 heel normaal was?
Dit is geen Vlaams forum. De uitdrukking"lachen met" betekent in Nederland iets anders. Dat is verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
11-03-2020 13:51
Dit is geen Vlaams forum. De uitdrukking"lachen met" betekent in Nederland iets anders. Dat is verwarrend.

Ik ven niet vlaams, wel uit het zuiden.
Wat is in het nederlands lachen met?
Volgens mij is dat lachen, samen met...
Iig bedoel ik het zo.
Lachen om is dan weer iets of iemand uitlachen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
11-03-2020 16:18
Ik ven niet vlaams, wel uit het zuiden.
Wat is in het nederlands lachen met?
Volgens mij is dat lachen, samen met...
Iig bedoel ik het zo.
Lachen om is dan weer iets of iemand uitlachen.
Ja, dat klopt. Maar Sinjoren gebruikt deze termen anders.
Lachen met of lachen om is idd de facto weinig verschillend. Weinig boeiend op zich dat dat Vlaams of Nederlands is; het kan immers in beide betekenissen.
Sinjoren schreef:
11-03-2020 16:46
Lachen met of lachen om is idd de facto weinig verschillend. Weinig boeiend op zich dat dat Vlaams of Nederlands is; het kan immers in beide betekenissen.
Het boeit wel want mensen begrijpen jou niet of verkeerd omdat je geen Nederlands schrijft, maar Vlaams.
Betty_Slocombe schreef:
11-03-2020 18:46
Het boeit wel want mensen begrijpen jou niet of verkeerd omdat je geen Nederlands schrijft, maar Vlaams.
Wen er maar aan want dat gaat echt niet veranderen :)
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
12-03-2020 08:00
Wen er maar aan want dat gaat echt niet veranderen :)
Kom je uit Aalst?
De naam geeft een behoorlijke indicatie :D
Nee dus, anders had er wel Ajuinen gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Komen jullie er een beetje uit hier?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
12-03-2020 18:14
Komen jullie er een beetje uit hier?
Salonremise.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
10-03-2020 17:38
Wanneer hoor je dan dat iemand met een hoofddoek wordt lastiggevallen? Ik niet, joden zijn altijd de sjaak, dat is nou eenmaal zo.
Heel erg vaak hoor. Vraag het ze zelf maar, het is een groot probleem.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Wageningen1985 schreef:
29-02-2020 21:23
Mens schei toch uit, jij bent zeker doof van de aanvallen van moslims op joden of ben je daar Oost-Indisch doof voor?
Ja dat zijn er best veel geweest de afgelopen tijd. En vergeet niet dat het andersom ook zo is.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Dit is een filmpje van september 2014, net na de oorlog met Gaza. Het is bekend (uiteraard niet gelegitimeerd) dat er meer gevallen van antisemitisme is in tijden van Israelische militaire operaties. Het filmpje kan dus zeker kloppen, maar is dus niet leidend of gemiddeld.
Hakuna Matata
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
11-03-2020 18:46
Het boeit wel want mensen begrijpen jou niet of verkeerd omdat je geen Nederlands schrijft, maar Vlaams.
Vlaams bestaat niet als taal. In Vlaanderen spreken ze Nederlands. Limburgers en Groningers spreken soms ook anders, maar met een klein beetje inspanning snapt iedereen het wel. Zullen we dat hier ook doen?
Hakuna Matata

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven