Lijf & Lijn alle pijlers

Voeding voor darmen

01-03-2020 11:46 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Aangezien ik regelmatig last heb van buikkrampen en diarree ga ik er vanuit dat het aan mijn voedingspatroon ligt.
Zijn er voedingsmiddelen die een gunstig effect hebben op de darmen? Zo ja, welke? Ik heb het wel een beetje gehad nu met die krampen..
Groetjes
Ik zou enorm graag naar de huisarts willen gaan. Spijtig genoeg woon ik nog thuis. Hier neemt niemand dit probleem serieus eigenlijk. Aangezien ik geen auto heb, geraak ik niet zomaar tot bij de dokter.. En daarnaast heb ik ook geen idee wat de kosten hiervan zouden zijn. Daarom kwam ik hier raad vragen, het is zowat mijn enige 'hoop'. Ik heb eigenlijk al vijf maanden last van chronische diarree/krampen. Hier thuis zeggen ze dat het door de stress komt. Daar ben ik natuurlijk niet veel mee. Ze geven me een pilletje tegen de krampen (spasmomen) en vertellen me dat ik me niet druk moet maken. En zo gaat het al vijf maanden. Ik begrijp dat velen onder jullie het vermoeiend vinden dat ik raad vraag aan onbekende forummers, maar dat is helaas de enige optie die ik heb. Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp. Ik zal jullie tips ivm voeding zeker en vast toepassen.
In Nederland kan je gewoon naar de huisarts, dat kost geen geld. Kun je iemand in vertrouwen nemen? Is er een vertrouwenspersoon op je opleiding? Of je mentor bijvoorbeeld?
Dahlia74 schreef:
01-03-2020 13:07
In Nederland kan je gewoon naar de huisarts, dat kost geen geld. Kun je iemand in vertrouwen nemen? Is er een vertrouwenspersoon op je opleiding? Of je mentor bijvoorbeeld?

Ik denk dat TO Vlaams is.
Het is zeker goed dat je hier post. Ook al zijn we onbekenden, we willen graag van afstand helpen. Al denk ik ook dat je het beste contact kunt opnemen met een arts wanneer het om je gezondheid gaat.

Ik vermoed dat je Vlaams bent? Ik weet niet hoe het zit met de huisartsenzorg daar, maar hier posten ook genoeg Belgen die daar vast meer vanaf weten.

Sterkte met alles...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Kezia schreef:
01-03-2020 13:02
Verschilt per persoon. Maar over t algemeen is dat t eerste advies als je met dit soort klachten bij een (erkende) diëtist komt.

Edit: en aan het eet patroon van TO te zien is het niet zo’n heel slecht advies. Aangezien er geen groente/fruit in t dieet zitten.
Dat zeg ik in mijn eerste post, dat dat per persoon verschilt. En ik ben bij een diëtiste.

TO moet opschrijven wat ze eet en naar de ha of diëtiste.
Max77 schreef:
01-03-2020 12:18
Nja.. ik eet eigenlijk enorm weinig op een dag. En als ik eet is het niet erg gezond. Geen groenten/fruit. Een witte boterham met chocopasta wél, maar hier zit ook niet veel goeds waarschijnlijk. Af en toe een appeltje maar daar blijft het bij.
Ik neem regelmatig imodium, 3 dagen daarna krijg ik dan heftig krampen en diarree. Misschien dat het ook door de imodium komt? Ik start alleszinds al met meer groenten toe te voegen aan mijn voedingspatroon!
thuiswonen
veel stress
weinig eten
veel immodium slikken

dit klinkt alsof je een dokter nodig hebt. Stop ook met die immodium
heb je een eetstoornis?
Heb je een eetstoornis TO?
Wat eten we vanavond?
dat je niet naar een dokter kan is natuurlijk onzin. Met wat tips over voeding ga je je probleem niet oplossen
S-Meds schreef:
01-03-2020 13:28
dat je niet naar een dokter kan is natuurlijk onzin. Met wat tips over voeding ga je je probleem niet oplossen
Eens.
Max77 schreef:
01-03-2020 13:03
Ik zou enorm graag naar de huisarts willen gaan. Spijtig genoeg woon ik nog thuis. Hier neemt niemand dit probleem serieus eigenlijk. Aangezien ik geen auto heb, geraak ik niet zomaar tot bij de dokter.. En daarnaast heb ik ook geen idee wat de kosten hiervan zouden zijn. Daarom kwam ik hier raad vragen, het is zowat mijn enige 'hoop'. Ik heb eigenlijk al vijf maanden last van chronische diarree/krampen. Hier thuis zeggen ze dat het door de stress komt. Daar ben ik natuurlijk niet veel mee. Ze geven me een pilletje tegen de krampen (spasmomen) en vertellen me dat ik me niet druk moet maken. En zo gaat het al vijf maanden. Ik begrijp dat velen onder jullie het vermoeiend vinden dat ik raad vraag aan onbekende forummers, maar dat is helaas de enige optie die ik heb. Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp. Ik zal jullie tips ivm voeding zeker en vast toepassen.
Dan ga je op de fiets of met de taxi of je vraagt een vriend om je te brengen. Vanaf een jaar of 14 kun je gewoon een afspraak maken bij de dokter. Als je dat niet kan ben je ook te jong voor het forum. En stop met al die pillen die het nog erger maken. Is er ook geen apotheek in de buurt waar je raad kunt vragen?

Verder heb je een vriend, kan die je niet bij de huisarts afzetten of zijn ouders?
Je slikt ook de pil dus zo geïsoleerd ben je nou ook weer niet.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-03-2020 14:20
5.79% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nervositeit kan ook de darmperistaltiek veranderen
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Dat geldt ook voor medicijnen en slechte voeding dan wel alle 3 bij elkaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
S-Meds schreef:
01-03-2020 13:24
thuiswonen
veel stress
weinig eten
veel immodium slikken

dit klinkt alsof je een dokter nodig hebt. Stop ook met die immodium
heb je een eetstoornis?
Ik heb inderdaad een soort eetstoornis. Ik heb een zware vorm van emetofobie (braakangst). Hierdoor eet ik héél weinig, omdat ik niet wil braken. Moest ik dan toch moeten braken, zit er weinig in mijn maag en kan er niet veel uitkomen. Ik weet dat dit een zieke gedachtengang is, maar dit is hoe ik redeneer.
Ik begrijp jullie reacties.

Maar het is geen onzin. Ik woon niet dicht bij mijn dokter. Ik ben sowieso 1 uur onderweg met OV. En daarnaast woon ik in Vlaanderen. Je betaalt hier wel degelijk voor een afspraak. Pas enkele weken nadien krijg je een deel terugbetaald. Dus 'ga gewoon naar de dokter' of 'laat je afzetten' gaat helaas niet.
Dus heb je hulp nodig, ben je al onder behandeling van een psycholoog? Met wat tips hier, hoe goed bedoeld ook, ga je het gewoon niet redden.

Neem iemand in vertrouwen, bij voorkeur je ouders. Lukt dat niet dan op school of op je werk.
Heb je helemaal geen eigen inkomen?

Een consult bij een Belgische huisarts kort rond de 30 euro dat zijn toch geen wereld schokkende bedragen dat kun je met een bijbaantje al betalen en een uur met het OV dat moet dan maar. Eenhuisarts doet ook huisbezoeken.

In het ergste geval leen je die 30 euro van je vriend.

Je kan trouwens ook zelf je huisarts bellen de assistent vanwege de afstand verzoeken om een telefonisch consult dat kost ook minder tussen de 17 en 20 euro ongeveer. De meeste huisartsen hebben ook een telefonisch spreekuur.

De mogelijkheden voor een telefonisch spreekuur vind je op de website van je huisarts, bellen kan gewoon met je mobiel op een stille plek.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-03-2020 14:41
41.70% gewijzigd
Houd je er rekening mee dat, als je de pil gebruikt, wat ik hier lees, deze géén goede bescherming geeft tegen een zwangerschap als je aan de diarree bent? Gewoon even een tip, want zo te lezen kun je wel wat hulp gebruiken bij het goed voor jezelf zorgen zonder dat er een ongelukje gebeurt ;)

Verder, als je per se niet naar een arts wil of kan, (waar woon je in vredesnaam dat je een úúr van een huisarts vandaan woont??) Google naar een gezond eetpatroon. Begin bijvoorbeeld bij die van het Voedingscentrum (ik ben er zelf geen fan van, maar het is een begin.....) Kijk of zo'n schema na twee weken (echt minstens zo lang proberen) verbetering geeft.

Stop met het eten van witbrood en frituur, ga goed groenten en fruit eten, en drink daarnaast water in plaats van frisdrank en dergelijke.
Max77 schreef:
01-03-2020 14:31
Ik begrijp jullie reacties.

Maar het is geen onzin. Ik woon niet dicht bij mijn dokter. Ik ben sowieso 1 uur onderweg met OV. En daarnaast woon ik in Vlaanderen. Je betaalt hier wel degelijk voor een afspraak. Pas enkele weken nadien krijg je een deel terugbetaald. Dus 'ga gewoon naar de dokter' of 'laat je afzetten' gaat helaas niet.
want je kan niet in het OV en je hebt helemaal geen geld? Moeten we iemand bellen die je kan bevrijden?
Irish_Wasser_Woman schreef:
01-03-2020 14:40
Houd je er rekening mee dat, als je de pil gebruikt, wat ik hier lees, deze géén goede bescherming geeft tegen een zwangerschap als je aan de diarree bent? Gewoon even een tip, want zo te lezen kun je wel wat hulp gebruiken bij het goed voor jezelf zorgen zonder dat er een ongelukje gebeurt ;)

Verder, als je per se niet naar een arts wil of kan, (waar woon je in vredesnaam dat je een úúr van een huisarts vandaan woont??) Google naar een gezond eetpatroon. Begin bijvoorbeeld bij die van het Voedingscentrum (ik ben er zelf geen fan van, maar het is een begin.....) Kijk of zo'n schema na twee weken (echt minstens zo lang proberen) verbetering geeft.

Stop met het eten van witbrood en frituur, ga goed groenten en fruit eten, en drink daarnaast water in plaats van frisdrank en dergelijke.
We gebruiken naast de pil ook altijd een condoom, dus op dat vlak zit ik wel safe. Ik woon niet per sé heel ver van de huisarts (ong. 20min) maar het OV waar ik woon is gewoonweg betreurenswaardig.. Bedankt voor je tips ivm voeding. Deze zal ik zeker en vast onthouden en toepassen! :)
Groetjes
Dan verzoek je om een telefonisch spreekuur.
Ik zou de smoezenlijst verscheuren.
Max77 schreef:
01-03-2020 14:45
We gebruiken naast de pil ook altijd een condoom, dus op dat vlak zit ik wel safe. Ik woon niet per sé heel ver van de huisarts (ong. 20min) maar het OV waar ik woon is gewoonweg betreurenswaardig.. Bedankt voor je tips ivm voeding. Deze zal ik zeker en vast onthouden en toepassen! :)
Groetjes
dus je vriend wil wel met je neuken maar je niet even naar de huisarts brengen?
Een fiets is er niet
Lopen kan je niet
een buskaartje kopen kan niet

Ik denk dat jij wel meer problemen hebt dan te weinig eten en diarree
Online therapie is voor velen laagdrempeliger dan naar een psycholoog gaan.
Zeker omdat TO al moeite heeft om naar de huisarts te gaan.
Ik had een link naar online therapie bij een samenwerkingsverband van onafhankelijke en zelfstandig gevestigde psychologen (in België) geplaatst, maar dat leidde tot een waarschuwing wegens 'spam'.

Tja, dan niet.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 16:34
76.46% gewijzigd
Max77 schreef:
01-03-2020 14:28
Ik heb inderdaad een soort eetstoornis. Ik heb een zware vorm van emetofobie (braakangst). Hierdoor eet ik héél weinig, omdat ik niet wil braken. Moest ik dan toch moeten braken, zit er weinig in mijn maag en kan er niet veel uitkomen. Ik weet dat dit een zieke gedachtengang is, maar dit is hoe ik redeneer.
en omdat je weet dat je psychisch ziek bent wil je niet naar de huisarts? wat verwacht je hier te horen eigenlijk?
S-Meds schreef:
01-03-2020 14:50
dus je vriend wil wel met je neuken maar je niet even naar de huisarts brengen?
Een fiets is er niet
Lopen kan je niet
een buskaartje kopen kan niet

Ik denk dat jij wel meer problemen hebt dan te weinig eten en diarree
Nou zeg dat. Succes ermee.
Er ontbreekt wel wat essentiele info in de OP en verder ben je een zorgmijder en dat kunnen wij ook niet veranderen. Je omgeving zal je niet serieus nemen zolang jij jezelf niet serieus neemt.

Je bent iemand met een fobie en een eetstoornis die geen hulp wil aanvaarden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven