Voeding voor darmen
zondag 1 maart 2020 om 11:46
zondag 1 maart 2020 om 11:48
Er is vooral voeding die ongunstig is voor de darmen waaronder: alcohol, koffie, vet eten, zeer gekruid eten, veel suiker en roken.
Moeilijk te verteren is o.a. fruit en rauwe groente maar dit kun je niet helemaal vermijden. Makkelijk te verteren is rijst en gekookte groente.
Goed voor de darmen zijn vezels. Die kun je ook supplementeren wel minimaal 1,5 liter water drinken per dag bij vezelrijke voeding.
https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw-buik/vezelmeter/
Moeilijk te verteren is o.a. fruit en rauwe groente maar dit kun je niet helemaal vermijden. Makkelijk te verteren is rijst en gekookte groente.
Goed voor de darmen zijn vezels. Die kun je ook supplementeren wel minimaal 1,5 liter water drinken per dag bij vezelrijke voeding.
https://www.mlds.nl/hoe-gezond-is-jouw-buik/vezelmeter/
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-03-2020 11:50
15.38% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

zondag 1 maart 2020 om 11:51

zondag 1 maart 2020 om 11:56
Schrijf twee weken op wat je eet en drinkt.
En hoe laat je wat voor ontlasting hebt en wanneer je buikkramp hebt.
Ook opschrijven wanneer je stress hebt en waarover. Stress beïnvloedt namelijk je darmen.
Daarna naar de HAP toe.
En hoe laat je wat voor ontlasting hebt en wanneer je buikkramp hebt.
Ook opschrijven wanneer je stress hebt en waarover. Stress beïnvloedt namelijk je darmen.
Daarna naar de HAP toe.
anoniem_394844 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 16:34
34.66% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 12:14
zondag 1 maart 2020 om 12:18
Nja.. ik eet eigenlijk enorm weinig op een dag. En als ik eet is het niet erg gezond. Geen groenten/fruit. Een witte boterham met chocopasta wél, maar hier zit ook niet veel goeds waarschijnlijk. Af en toe een appeltje maar daar blijft het bij.
Ik neem regelmatig imodium, 3 dagen daarna krijg ik dan heftig krampen en diarree. Misschien dat het ook door de imodium komt? Ik start alleszinds al met meer groenten toe te voegen aan mijn voedingspatroon!
Ik neem regelmatig imodium, 3 dagen daarna krijg ik dan heftig krampen en diarree. Misschien dat het ook door de imodium komt? Ik start alleszinds al met meer groenten toe te voegen aan mijn voedingspatroon!
zondag 1 maart 2020 om 12:21
zondag 1 maart 2020 om 12:23
Immodium is rotspul en eigenlijk alleen geschikt voor noodgevallen (zoals op reis als je urenlang niet naar een toilet kunt). Je haalt je hele systeem uit het normale ritme en balans als je dit structureel of regelmatig gebruikt. Ik zou beginnen met het opschorten van je gebruik en dan een weekje of twee aankijken hoe je je voelt. Gezond eten, verse groenten, gezond brood, etc. Als je na een aantal weken nog steeds zoveel last van je darm hebt dat je niet zonder pillen zou kunnen dan is het tijd om de huisarts te raadplegen.

zondag 1 maart 2020 om 12:23
Max77 schreef: ↑01-03-2020 12:18Nja.. ik eet eigenlijk enorm weinig op een dag. En als ik eet is het niet erg gezond. Geen groenten/fruit. Een witte boterham met chocopasta wél, maar hier zit ook niet veel goeds waarschijnlijk. Af en toe een appeltje maar daar blijft het bij.
Je zorgt dus niet goed voor je lichaam.
Dat is een probleem.
Je probeert het probleem op je lossen met een pil.
Meid, schrijf op wat je eet
en ga naar de huisarts toe.

zondag 1 maart 2020 om 12:25
Dit!Luci_Morgenster schreef: ↑01-03-2020 11:51Niet elke darm is hetzelfde.
De een heeft last van te veel vet, de ander van te veel vezels. De volgende van roken, koffie of drank. Of van bepaalde zoetstoffen. Ect ect.
Begin eens op te schrijven wat je eet en dan wanneer je er last van hebt.
En je kan even naar de huisarts.
Mijn zeer gevoelige darmen reageren prima op bepaald vet eten (frituur, Chinees), maar bij andere vetten raken ze van streek. Net als bij bepaalde groenten, fruit, enz. Het is echt per persoon verschillend.
zondag 1 maart 2020 om 12:25

zondag 1 maart 2020 om 12:34
Wat jij doet is echt heel ongezond. Je eet weinig en daardoor liggen je darmen stil en heb het risico op verstopping en ontsteking wat veel pijn doet. Je eet niet of ongezond waardoor je darmen niet voldoende bewegen daar krijg je pijn van dus neem je een paardenmiddel, loperamide, waardoor je darmen helemaal niet meer bewegen. Loperamide is alleen geschikt voor kortdurend gebruik bij een specifieke klacht zoals voedselvergiftiging. Nu gebruik je het verkeerd om een ongezonde levensstijl te maskeren maar dit werkt averechts omdat je darmen door die pil helemaal niet meer bewegen en de boel verstopt raakt. Eerdaags loopt je met dit patroon een pijnlijke darmontsteking op als het al niet zo ver is.Max77 schreef: ↑01-03-2020 12:18Nja.. ik eet eigenlijk enorm weinig op een dag. En als ik eet is het niet erg gezond. Geen groenten/fruit. Een witte boterham met chocopasta wél, maar hier zit ook niet veel goeds waarschijnlijk. Af en toe een appeltje maar daar blijft het bij.
Stop in ieder geval met die stomme pillen, ga normaal gezond eten en maak een afspraak met je huisarts.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-03-2020 12:43
23.32% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 1 maart 2020 om 12:41
Bedankt voor alle reacties.. ze doen me inzien dat imodium rotspul is. Maar ik haat diarree zó erg. Ik word er kotsmisselijk van. Dan neem ik liever een pil dan 2 uur krampen te hebben. Mijn voedingspatroon probeer ik vanaf vandaag sowieso aan te passen. Wat ik doe is inderdaad erg ongezond voor mijn darmen.
zondag 1 maart 2020 om 12:45
Diarree gaat over maar een chronische darmontsteking daar ben je zo je hele leven zoet mee. Ga naar je huisarts want er zijn andere medicijnen en zaken die je kunt doen om dit op te lossen. Eet bijv wat meer bananen dat vermindert ook diarree. Verder vaak je handen wassen, na elk toilet bezoek en voor het eten.
zondag 1 maart 2020 om 12:51
Die 2 uur krampen kun je ook zien als een signaal van je lichaam. Een teken dat er iets niet goed werkt. Bij jou is het ongetwijfeld een teken dat er niet genoeg eten binnen komt en dat het eten wat wel binnenkomt van onvoldoende kwaliteit is. En daar reageren je darmen op.
Probeer eerst gezonder en regelmatig te eten en kijk wat dat doet.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

zondag 1 maart 2020 om 12:56
OP basis van je openingspost dacht ik, misschien ben je wel lactose intolerant. Op basis van je 2e post wil ik je vooral adviseren naar de huisarts te gaan en daar open kaart te spelen. Daar is de huisarts voor. Wees lief voor jezelf en zorg voor goede begeleiding. Het probleem is niet even opgelost met wat meer groenten eten.

zondag 1 maart 2020 om 13:02
Verschilt per persoon. Maar over t algemeen is dat t eerste advies als je met dit soort klachten bij een (erkende) diëtist komt.
Edit: en aan het eet patroon van TO te zien is het niet zo’n heel slecht advies. Aangezien er geen groente/fruit in t dieet zitten.
anoniem_63970887729c7 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 13:04
22.09% gewijzigd