Groep 1 en twijfel over groep 2 of 3 overslaan

zondag 1 maart 2020 om 21:59
Goedenavond,
Misschien zijn er hier ouders die te maken hebben (gehad) met het volgende.
Mijn kind zit in groep 1, heeft zichzelf leren lezen, schrijven en rekenen. Op dit moment vermaakt mijn kind zich nog op school, maar de vraag is hoe dat straks in groep 2 of 3 moet gaan. Natuurlijk hebben we het er met de leerkracht over, en die stelde voor om misschien groep 3 over te slaan, omdat mijn kind nog zo jong/verlegen is. En de lesstof in groep 3 zal ongetwijfeld saai worden, aangezien mijn kind AVI M4 leest nu. Maar groep 3 voelt als een heel belangrijke groep... Ik heb vooralsnog het liefst dat mijn kind niet versnelt, zolang dat mogelijk is.. Een lastige keuze die we in mei moeten gaan maken.
Iemand hier ervaring mee?
Misschien zijn er hier ouders die te maken hebben (gehad) met het volgende.
Mijn kind zit in groep 1, heeft zichzelf leren lezen, schrijven en rekenen. Op dit moment vermaakt mijn kind zich nog op school, maar de vraag is hoe dat straks in groep 2 of 3 moet gaan. Natuurlijk hebben we het er met de leerkracht over, en die stelde voor om misschien groep 3 over te slaan, omdat mijn kind nog zo jong/verlegen is. En de lesstof in groep 3 zal ongetwijfeld saai worden, aangezien mijn kind AVI M4 leest nu. Maar groep 3 voelt als een heel belangrijke groep... Ik heb vooralsnog het liefst dat mijn kind niet versnelt, zolang dat mogelijk is.. Een lastige keuze die we in mei moeten gaan maken.
Iemand hier ervaring mee?
zondag 1 maart 2020 om 22:39

zondag 1 maart 2020 om 22:40
Versnellen is prima, maar let op dat school niet de houding heeft van 'ze redden het wel' als het om hoogbegaafdheid gaat. Wat gezegd wordt, geen ervaring van lang stilzitten of veel al geschreven, dus let op dat je kind verdere individuele aangepaste begeleiding krijgt. Dat niet wordt verwacht dat ze alles maar kan zonder hulp, omdat ze 'zo slim' is. (Muzikale talenten groeien ook alleen als ze van docenten goede begeleiding krijgen). Heeft school expertise in Hb? Kan ze verdieping blijven krijgen zodat ze leert te leren, ipv dat het haar te makkelijk af gaat (lees, geen uitdaging) en ze nooit dit leert leren (of falen en doorzetten, maar dan op zeer hoog niveau).
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 22:52
23.36% gewijzigd
zondag 1 maart 2020 om 22:41
Ik zou ook denken aan een andere school. Er zijn best veel scholen speciaal voor hoogbegaafde kinderen. Ik denk nl dat een klas overslaan maar een tijdelijke oplossing is. Voor je het weet sta je weer voor hetzelfde dilemma. En twee keer een klas overslaan is ook geen optie lijkt mij.
Mijn zoon kreeg in groep 5 de keuze om een klas over te slaan. Niet gedaan. Hij is toen overgestapt naar een andere school waar een goede plusklas was en veel meer kinderen in de klas zaten die meer uitdaging nodig hadden.
Mijn zoon kreeg in groep 5 de keuze om een klas over te slaan. Niet gedaan. Hij is toen overgestapt naar een andere school waar een goede plusklas was en veel meer kinderen in de klas zaten die meer uitdaging nodig hadden.

zondag 1 maart 2020 om 22:43
Even een paar vragen:
- Wat gaat school na de versnelling doen? Alleen een versnelling zonder compacten en verrijken heeft totaal geen zin.
- Wat heeft school tot nu toe gedaan?
Mijn zoon kon leerde zichzelf lezen met drie jaar en met vier jaar oefende hij tafels. Uit zichzelf. Desondanks heeft hij anderhalf jaar gekleuterd en van mij had er eerlijk gezegd nog een jaar bij gemogen. Juist bij de kleuters valt veel te verbreden, verdiepen en verrijken.
De echte verveling begon pas in groep 3 en het is jaren sappelen geweest. Ondanks dat school en een bovenschoolse plusklas zich uit de naad werkten vond mijn zoon school vooral heel makkelijk en vreselijk saai. Uiteindelijk heeft hij groep 6 overgeslagen en dat bracht wel een hele maand soelaas. Daarna was het weer simpel, makkelijk en saai.
Met tien jaar is hij naar het gymnasium gegaan. Hij zit nu in de derde en is heel blij met zijn vrienden en alle buitenschoolse activiteiten, maar school is nog steeds makkelijk.
Groep 4 is echt niet heel veel lastiger dan groep 3 als je kind al kan lezen en schrijven. Ik zou eerlijk gezegd stevig inzetten op verrijken, verbreden en verdiepen de rest van dit jaar. Na dit jaar zou ik of groep 2 doen als je een graag spelende kleuter hebt, of door naar groep 3. Alles staat en valt bij het karakter van je kind, de ontvangende klas (en echt niet alle klassen zitten op een jonkie te wachten) en de leerkracht in groep 3/4. Hebben zij de kennis en kunde in huis om het werk compact aan te bieden en daarnaast verrijking?
Zo nee, dan zou ik gaan kijken naar voltijds hb-onderwijs. Een school die zonder gedegen plan (en daad bij woord voegt) versnelt is niet goed bezig.
- Wat gaat school na de versnelling doen? Alleen een versnelling zonder compacten en verrijken heeft totaal geen zin.
- Wat heeft school tot nu toe gedaan?
Mijn zoon kon leerde zichzelf lezen met drie jaar en met vier jaar oefende hij tafels. Uit zichzelf. Desondanks heeft hij anderhalf jaar gekleuterd en van mij had er eerlijk gezegd nog een jaar bij gemogen. Juist bij de kleuters valt veel te verbreden, verdiepen en verrijken.
De echte verveling begon pas in groep 3 en het is jaren sappelen geweest. Ondanks dat school en een bovenschoolse plusklas zich uit de naad werkten vond mijn zoon school vooral heel makkelijk en vreselijk saai. Uiteindelijk heeft hij groep 6 overgeslagen en dat bracht wel een hele maand soelaas. Daarna was het weer simpel, makkelijk en saai.
Met tien jaar is hij naar het gymnasium gegaan. Hij zit nu in de derde en is heel blij met zijn vrienden en alle buitenschoolse activiteiten, maar school is nog steeds makkelijk.
Groep 4 is echt niet heel veel lastiger dan groep 3 als je kind al kan lezen en schrijven. Ik zou eerlijk gezegd stevig inzetten op verrijken, verbreden en verdiepen de rest van dit jaar. Na dit jaar zou ik of groep 2 doen als je een graag spelende kleuter hebt, of door naar groep 3. Alles staat en valt bij het karakter van je kind, de ontvangende klas (en echt niet alle klassen zitten op een jonkie te wachten) en de leerkracht in groep 3/4. Hebben zij de kennis en kunde in huis om het werk compact aan te bieden en daarnaast verrijking?
Zo nee, dan zou ik gaan kijken naar voltijds hb-onderwijs. Een school die zonder gedegen plan (en daad bij woord voegt) versnelt is niet goed bezig.

zondag 1 maart 2020 om 22:44
De rest van groep 3 is niet veel spannender hoor. Ook niet als je een juf treft die vindt dat ze ontzettend veel aan verrijking doet (boekjes laten lezen met een verslagje, maar dat niet nakijkt) en van mening is dat de methode uit zichzelf al compact werk (zon-lijn) aanbiedt.
zondag 1 maart 2020 om 22:45
Dit lijkt mij de beste oplossing. Eerste maanden groep 3 zullen voor haar zo langzaam gaan. Alle letters stuk voor stuk leren die ze allang kent. Ze komt dan na de kerst wel al in een min of meer gevormde klas maar op die leeftijd gaat dat nog wel hee soepel is mijn ervaring.

zondag 1 maart 2020 om 22:45
Als je dochter zich verder heel goed voelt in de kleuterklas zou mijn 1e voorkeur zijn om groep 3 over te slaan. Groep 3 is een groep vol herhaling, herhaling, herhaling van lesstof. Waarbij ze niet kan spelen en niets leert omdat het te saai is.
Echter hier juist kinderen (op de jongste nu gr 1 na) die in de kleuterklassen al gingen aanpassen en uit gingen.. in dat geval zou ik meer zien in eerder naar gr 3 en dus gr 2 overslaan.
Mijn jongste gaat het hardst van alle 3. Leert zichzelf erg veel. Maar kan volgens mij nog steeds erg genieten van het spelen bij de kleuters. Haar fantasie is erg groot. Maar ook zitten ze nu op een andere school waarbij ze veel meer leren over buitenschoolse dingen. Er komt op die manier altijd nieuwe informatie binnen. Een standaard kleuterklas zou ze al snel helemaal niks meer vinden denk ik.
Succes, versnellen is niet alles, waar mogelijk zou ik het proberen te voorkomen. Maar helaas kan dat echt niet altijd, in het belang van de kinderen. Er is niks ergers dan je dood vervelen. En het vervelen is vaak echt erger in groep 3 dan in groep 2. Omdat je in groep 2 nog spelen als optie hebt en niet in stilte voor je uit zit te staren als je werk te saai is (even heel zwart wit gezegd).
Echter hier juist kinderen (op de jongste nu gr 1 na) die in de kleuterklassen al gingen aanpassen en uit gingen.. in dat geval zou ik meer zien in eerder naar gr 3 en dus gr 2 overslaan.
Mijn jongste gaat het hardst van alle 3. Leert zichzelf erg veel. Maar kan volgens mij nog steeds erg genieten van het spelen bij de kleuters. Haar fantasie is erg groot. Maar ook zitten ze nu op een andere school waarbij ze veel meer leren over buitenschoolse dingen. Er komt op die manier altijd nieuwe informatie binnen. Een standaard kleuterklas zou ze al snel helemaal niks meer vinden denk ik.
Succes, versnellen is niet alles, waar mogelijk zou ik het proberen te voorkomen. Maar helaas kan dat echt niet altijd, in het belang van de kinderen. Er is niks ergers dan je dood vervelen. En het vervelen is vaak echt erger in groep 3 dan in groep 2. Omdat je in groep 2 nog spelen als optie hebt en niet in stilte voor je uit zit te staren als je werk te saai is (even heel zwart wit gezegd).

zondag 1 maart 2020 om 22:47
Marnamai schreef: ↑01-03-2020 22:36Wat gaat dat kind volgend jaar nog doen in groep 2 behalve zich doodvervelen?
Om dan vast te stellen dat ze ineens van 2 naar 4 gaat en al haar vriendinnetjes kwijt is.
Dan zou ik haar liever nu van 1 naar 3 laten springen.
En school begin volgend jaar een plan laten uitwerken voor extra werk want ook half groep 3 gaat ze zich waarschijnlijk doodvervelen.
Niet elk begaafd kind verveelt zich in groep 2 hoor. Mijn kinderen zijn hb en hebben de kleuterjaren juist als de fijnste basisschooljaren ervaren.
Ik denk niet dat het kind van TO zich halverwege groep 3 pas gaat vervelen. Ik denk op basis van wat TO schrijft dat haar kind zich vanaf dag 1 al kapot verveelt.
Als ik de basisschooltijd van mijn kinderen opnieuw kon doen en een zak geld op de hoek zou hebben gevonden, dan had ik ze na de kleuterjaren direct doorgeschoven naar een hb-school.

zondag 1 maart 2020 om 22:54
Kijk ook naar het kind. Wij hadden hetzelfde maar kind verveelde zich nog niet in de kleuterklas, en vond juist uitdaging in knutselen enz. Want hij kan dan wel vlot lezen en rekenen, knippen en plakken doet hij op het niveau van leeftijdsgenoten.
Inmiddels zit hij dus gewoon in groep 2, krijgt pluswerk, doet af en toe mee met groep 3 en is happy. Er wordt toch geopperd om groep 3 (deels) over te slaan, dit gaan we de komende weken bespreken. Ik vind het lastig, heb zelf groep 2 overgeslagen en was altijd de jongste, heeft m.i. niet goed uitgepakt (was ook emotioneel erg jong en kwam laat in puberteit). Maar ja, groep 3 gaat mijn kind echt niets nieuws leren... dus dat is ook niet echt een optie.
Inmiddels zit hij dus gewoon in groep 2, krijgt pluswerk, doet af en toe mee met groep 3 en is happy. Er wordt toch geopperd om groep 3 (deels) over te slaan, dit gaan we de komende weken bespreken. Ik vind het lastig, heb zelf groep 2 overgeslagen en was altijd de jongste, heeft m.i. niet goed uitgepakt (was ook emotioneel erg jong en kwam laat in puberteit). Maar ja, groep 3 gaat mijn kind echt niets nieuws leren... dus dat is ook niet echt een optie.
zondag 1 maart 2020 om 22:56
Dat ook, kijk naar het kind. Mijn kind had makkelijk een klas over kunnen slaan, maar vermaakte zich prima bij haar leeftijdsgenoten. Soms kreeg ze wel wat extra werk en sloeg ze dingen over. Maar ze zat altijd prima in haar vel en ging met plezier naar school.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 1 maart 2020 om 22:59
Ik heb zelf groep 2 overgeslagen en me alsnog doodverveeld in groep 3 omdat ik al lang kon lezen en schrijven.
Helaas bood de school zelf geen extra lesstof aan (gebeurde denk ik ook veel minder toen, meer dan 30 jaar geleden) dus dat heeft mijn moeder opgevangen.
Groep 7 en 8 heb ik in één jaar gedaan.
Als ik straks met mijn eigen kinderen voor de keuze sta om klassen te versnellen, over te slaan of gewoon te volgen maar dan met extra/eigen lesstof zou ik voor het laatste kiezen.
Het hangt waarschijnlijk ook van het kind af, of die al verder is in ontwikkeling, maar ik was 10 toen ik naar de middelbare school ging en heb daardoor qua emotionele ontwikkeling echt de eerste jaren ontzettend op mijn tenen moeten lopen.
Wilde het liefst nog knikkeren en met Barbies spelen om zo te zeggen terwijl je al met de pubers mee moet.
Als je aangeeft dat je kind nog erg jong/verlegen overkomt weet ik dus niet of klassen overslaan wel zo verstandig is.
Helaas bood de school zelf geen extra lesstof aan (gebeurde denk ik ook veel minder toen, meer dan 30 jaar geleden) dus dat heeft mijn moeder opgevangen.
Groep 7 en 8 heb ik in één jaar gedaan.
Als ik straks met mijn eigen kinderen voor de keuze sta om klassen te versnellen, over te slaan of gewoon te volgen maar dan met extra/eigen lesstof zou ik voor het laatste kiezen.
Het hangt waarschijnlijk ook van het kind af, of die al verder is in ontwikkeling, maar ik was 10 toen ik naar de middelbare school ging en heb daardoor qua emotionele ontwikkeling echt de eerste jaren ontzettend op mijn tenen moeten lopen.
Wilde het liefst nog knikkeren en met Barbies spelen om zo te zeggen terwijl je al met de pubers mee moet.
Als je aangeeft dat je kind nog erg jong/verlegen overkomt weet ik dus niet of klassen overslaan wel zo verstandig is.

zondag 1 maart 2020 om 23:03
Wat fijn, zoveel berichten. Wat ik zo lees is het voor ieder weer een andere keuze. Kind zit nu in een combi 1/2, dus kent de oudere kinderen wel. Qua werkjes doet mijn kind het liefst iets als puzzels, boekjes, kralenplank, etc. De bouwhoek oid vind kind niks. Kind kan zichzelf wel helemaal verliezen in fantasie spel (ziekenhuisje, vader en moedertje, dierenoppasser ed)
Kind wordt nu wel uitgedaagd door bijv. de moeilijkste puzzels uit de klas te moeten maken, en juf te mogen voorlezen... Voor nu genoeg, kind gaat met plezier, maar hoe dat volgend jaar is?
Kind wordt nu wel uitgedaagd door bijv. de moeilijkste puzzels uit de klas te moeten maken, en juf te mogen voorlezen... Voor nu genoeg, kind gaat met plezier, maar hoe dat volgend jaar is?

zondag 1 maart 2020 om 23:12
Wij zijn momenteel 1 jaar verder in dit proces: zoontje van 5 (herfstkind) dat zichzelf met 3 jaar heeft leren lezen en met net 5 jaar las op avi e5, maar nog niet goed kan schrijven of correct spellen. Hij kan klokkijken, rekent in de miljoenen en heeft een enorm abstract cijferbegrip, maar kent wel weinig echte rekenregels. In overleg met school is gekozen voor dit jaar wel gewoon het hele jaar in groep 2, met verbreding en verdieping terwijl hem ondertussen wordt aangeboden wat hij nog aan groep 3 vaardigheden mist (oa aan motoriek/schrijven), zodat hij straks naar groep 4 kan. Dit wordt ook met de midden en eind cito van groep 3 getoetst. Hoewel we nog niet weten hoe het volgend jaar na de sprong gaat zijn, zien we nu wel een heel gelukkig en tevreden kind dat zowel goed aansluiting vindt in de eigen klas als bij kinderen die een jaar ouder zijn en waar hij dus volgend jaar bij komt. Het vraagt wel veel investering van de leerkracht, gelukkig vindt zij het juist erg leuk. Dus in ieder geval is onze ervaring niet dat nu al ver voor zijn automatisch betekent dat nog een jaar kleuteren een drama zal zijn, maar staat of valt wel met de leerkracht en misschien ook het schoolsysteem (jenaplan in ons geval). Succes met jullie beslissing!
zondag 1 maart 2020 om 23:17
[quote
Dochter hier heeft 1 en 2 als het ware in een jaar gedaan en is daarna versneld naar groep 3 gegaan. Dit in goed overleg met een zelf
Ook heel intelligente juf. Dit heeft heel
Goed uitgepakt. Sociaal emotionele aspect wordt naar mijn mening vaak overschat, zoals ik hier vaker lees. Onze dochter (april wordt ze 7, groep 4) heeft een hele goede aansluiting bij kinderen waarvan sommigen 1,5 jaar ouder zijn. Ze heeft nog 2 vriendinnen uit groep 3 (van feb en mei dus plm
Net zo oud) en ik vind die meisjes in gedrag zoveel jonger dan dochter. Echt interessant om te zien. Dochter verveelt zich nu in groep 4 ook ondanks levelwerk en aangepast werk maar is nog steeds wel Blij op
School/in de klas (juist door het sociale aspect) ondanks dat ik haar juf dit jaar ook niet heel goed vind. Ik hoop
Dat dit ‘blije’ zo
Blijft, we houden dit goed in de gaten. Ik
Zou zelf
Dus kiezen voor het samenvoegen v groep 1/2. Overigens wilde onze dochter zelf ook dolgraag naar groep 3 (eigen keuze die ze zelf maakte). Vraag je kind zelf dus ook wat t wil.
Dochter hier heeft 1 en 2 als het ware in een jaar gedaan en is daarna versneld naar groep 3 gegaan. Dit in goed overleg met een zelf
Ook heel intelligente juf. Dit heeft heel
Goed uitgepakt. Sociaal emotionele aspect wordt naar mijn mening vaak overschat, zoals ik hier vaker lees. Onze dochter (april wordt ze 7, groep 4) heeft een hele goede aansluiting bij kinderen waarvan sommigen 1,5 jaar ouder zijn. Ze heeft nog 2 vriendinnen uit groep 3 (van feb en mei dus plm
Net zo oud) en ik vind die meisjes in gedrag zoveel jonger dan dochter. Echt interessant om te zien. Dochter verveelt zich nu in groep 4 ook ondanks levelwerk en aangepast werk maar is nog steeds wel Blij op
School/in de klas (juist door het sociale aspect) ondanks dat ik haar juf dit jaar ook niet heel goed vind. Ik hoop
Dat dit ‘blije’ zo
Blijft, we houden dit goed in de gaten. Ik
Zou zelf
Dus kiezen voor het samenvoegen v groep 1/2. Overigens wilde onze dochter zelf ook dolgraag naar groep 3 (eigen keuze die ze zelf maakte). Vraag je kind zelf dus ook wat t wil.
zondag 1 maart 2020 om 23:22
Toen mijn kind naar groep 1 ging, las ze al groep drie boeken etc. Ik heb haar lekker dr gang laten gaan, en geen groep overgeslagen. Thuis krijgt ze "speciaal" huiswerk, en ze mag gevorderde boeken lezen. Ook doet ze speciale computer programma's die haar stimuleren ( vooral wiskunde). Dit gaat tot zo ver prima. Ze mag dan wel heel pienter zijn, maar kwa emotionele ontwikkeling is het natuurlijk nog maar een kind. Ik wil haar gewoon kind "leren" zijn. Ze heeft maar 1 jeugd, en die hoeft voor ons niet zo snel te gaan.
Dit veroorzaakt soms wel eens problemen zoals " ze huilen zo snel" " ze snappen mij niet" en het achterna rennen van oudere kinderen, die natuurlijk hun eigen vrienden hebben. Maar dat kinderen soms een wenkbrauw optrekken vanwege haar taalgebruik,is voor mij vooralsnog geen reden om haar door te laten stromen.
Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze, en ligt ook een beetje aan het kind en de school zelf.
Dit veroorzaakt soms wel eens problemen zoals " ze huilen zo snel" " ze snappen mij niet" en het achterna rennen van oudere kinderen, die natuurlijk hun eigen vrienden hebben. Maar dat kinderen soms een wenkbrauw optrekken vanwege haar taalgebruik,is voor mij vooralsnog geen reden om haar door te laten stromen.
Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze, en ligt ook een beetje aan het kind en de school zelf.
zondag 1 maart 2020 om 23:35
Dit zou ik ook doen. Omdat de overgang na overslaan groep 2 kleiner is. En in groep 3 leert ze werken aan haar werkhouding, concentratie etcJava schreef: ↑01-03-2020 22:30Uit ervaring met mijn eigen kinderen kan ik zeggen dat groep 2 overslaan natuurlijker en daarom prettiger (onopvallender) verloopt dan groep 3 overslaan.
Hoe dan ook moet de school beseffen dat de voorsprong niet opgelost is met alleen een klas overslaan. Er zal na de versnelling meteen al meer aanpassing van het lesprogramma nodig zijn, omdat groep 3 meteen al onder het niveau van het kind is. En dan is groep 4 ook nog eens een soort herhaling van groep 3, dus zonder aanpassingen gaat de basisschooltijd sowieso een tergend langzaam gebeuren worden voor je kind. Bij mijn kinderen was de combi van een klas overslaan en rigoreuze aanpassing van het lesprogramma de enige manier om hun basisschooltijd nog enigszins prettig uit te zingen.
maandag 2 maart 2020 om 01:31
Klopt dat tweede helft groep 3 niet spannender is en dat zon materiaal niet uitdagend genoeg is voor de hele snelle leerling (en zeker niet voor de hb-leerling). Maar misschien kan school meer bieden. In gesprek dus. En als to tussentijds doorstromen interessant vindt kan ze dat meenemen in het gesprek.*TanteSjaan* schreef: ↑01-03-2020 22:44De rest van groep 3 is niet veel spannender hoor. Ook niet als je een juf treft die vindt dat ze ontzettend veel aan verrijking doet (boekjes laten lezen met een verslagje, maar dat niet nakijkt) en van mening is dat de methode uit zichzelf al compact werk (zon-lijn) aanbiedt.
Ik bedoelde ook niet halverwege het schooljaar overstappen en dan gewoon met de rest meedoen. Ik bedoelde het eerste half jaar in groep 2 met een aangepast programma. Het tweede half jaar naar groep 3 met een eigen programma met iets minder afleiding van kinderen die nog volop hardop oefenen met de letters.

maandag 2 maart 2020 om 01:43
Ik ben zelf een herfstkind en heb een halve groep 1 gedaan en groep 2 overgeslagen. Ik was al jong en daar heb ik tot ver in de middelbare last van gehad. Met 10 jaar naar de middelbare of met 12 scheelt nogal! Ik startte op gymnasium en ging vrij snel naar Mavo. Wat mij in de weg stond was sociaal emotionele ontwikkeling en daardoor faalangst. Waar anderen met verkering bezig waren wilde ik, bij wijze van spreken, nog knikkeren. Iedereen is anders, maar ik had groep 2 graag nog willen doen!

maandag 2 maart 2020 om 06:02
Bij onze school was in groep 1 en 2 heel veel ruimte voor verrijking, dus onze zoon heeft zich in groep 2 nooit verveelt. Dingen als kring hoefde hij niet mee te doen als hij niet wilde.
Hij heeft daarna een half jaar groep 3 gedaan om de basis van het schrijven goed aan te leren (wel met een eigen programma) en ging regelmatig naar groep 4. Na de d kerst is hij definitief naar 4 gegaan.
In zijn geval vond ik het wel belangrijk dat hij de letters op de juiste manier aangeleerd kreeg.
Toevoeging: dingen als zelfstandig werken en om hulp vragen waren ook nog zaken waar mijn zoon aan moest werken: daarvoor is het eerste half jaar in groep 3 ook gebruikt (leren werken met een dagtaak en later weektaak).
Hij heeft daarna een half jaar groep 3 gedaan om de basis van het schrijven goed aan te leren (wel met een eigen programma) en ging regelmatig naar groep 4. Na de d kerst is hij definitief naar 4 gegaan.
In zijn geval vond ik het wel belangrijk dat hij de letters op de juiste manier aangeleerd kreeg.
Toevoeging: dingen als zelfstandig werken en om hulp vragen waren ook nog zaken waar mijn zoon aan moest werken: daarvoor is het eerste half jaar in groep 3 ook gebruikt (leren werken met een dagtaak en later weektaak).
maandag 2 maart 2020 om 07:11
Het ligt denk ik ook aan het type kind dat je hebt. Mijn oudste vond de kleuterklas helemaal niets. Ze houdt niet van spelen, maar is echt een heel schools kind. Zij bloeide op in groep 3 ondanks dat ze al prima las was het tempo, het serieuze en de uitdaging van de letters goed te leren schrijven de eerste maanden genoeg. Daarna sloeg de verveling weer toe helaas, maar idd plusklas en verbreden. De jongste had ook groep 2 kunnen overslaan qua niveau, maar die vermaakt zich kostelijk met de poppenhoek en knutselen.
Het leven is niet eerlijk
maandag 2 maart 2020 om 07:12
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat school met een meer jaren plan komt. Mijn zoon (december) heeft groep 2 om deze rede overgeslagen. Voor toen was het een oplossing, maar hij bleef 2 jaar voorlopen, in groep 5 maakt hij het werk van groep 7 als “oplossing” Dan kon hij in groep 6 het werk van groep 8 doen was de redenatie van school, maar wat daarna, dat konden ze me niet zeggen.
Gelukkig was er een school in de buurt die wel begreep hoe ze het aan moesten pakken.
Gelukkig was er een school in de buurt die wel begreep hoe ze het aan moesten pakken.
Such a beautiful place to be with Friends.