Groep 1 en twijfel over groep 2 of 3 overslaan

01-03-2020 21:59 81 berichten
Goedenavond,

Misschien zijn er hier ouders die te maken hebben (gehad) met het volgende.

Mijn kind zit in groep 1, heeft zichzelf leren lezen, schrijven en rekenen. Op dit moment vermaakt mijn kind zich nog op school, maar de vraag is hoe dat straks in groep 2 of 3 moet gaan. Natuurlijk hebben we het er met de leerkracht over, en die stelde voor om misschien groep 3 over te slaan, omdat mijn kind nog zo jong/verlegen is. En de lesstof in groep 3 zal ongetwijfeld saai worden, aangezien mijn kind AVI M4 leest nu. Maar groep 3 voelt als een heel belangrijke groep... Ik heb vooralsnog het liefst dat mijn kind niet versnelt, zolang dat mogelijk is.. Een lastige keuze die we in mei moeten gaan maken.

Iemand hier ervaring mee?
mabelle schreef:
01-03-2020 23:35
Dit zou ik ook doen. Omdat de overgang na overslaan groep 2 kleiner is. En in groep 3 leert ze werken aan haar werkhouding, concentratie etc

Dat leert ze daar waarschijnlijk dan niet vanzelf. Omdat ze het meeste al kan heeft zeer maar weinig concentratie nodig om het goed te doen. Heeft ze genoeg aan vijf minuten doorwerken waar anderen en half uur voor nodig hebben.

Er zal dus een aangepast programma nodig. Verder snappen zulke kinderen vaak zonder de opdracht te lezen al wat ze moeten doen, vervolgens krijgen ze pluswerk en dan lukt dat niet meer. De opdracht lezen, kijken wat er nog meer verwacht wordt, na afloop controleren of het echt klaar is, zelf nakijken met het antwoordenboek zijn vaardigheden die ook nog aangeleerd kunnen worden. Of waarvan zeker gekeken niet worden of die al beheerst worden.

Als kinderen al die vaardigheden beheersen kunnen ze beter uit de voeten met verdiepingsstof.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-03-2020 08:12
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo'n kind altijd naar een speciale school proberen te doen, maar dat komt mede door mijn eigen zeer dramatische schooltijd. Wat ik hier lees zijn er wel scholen die er wel mee om weten te gaan, maar dan nog is het natuurlijk fijner om met kinderen die wat meer bij jouw niveau in de buurt komen in de klas te zitten.
Wennas schreef:
02-03-2020 07:15
Ik zou zo'n kind altijd naar een speciale school proberen te doen, maar dat komt mede door mijn eigen zeer dramatische schooltijd. Wat ik hier lees zijn er wel scholen die er wel mee om weten te gaan, maar dan nog is het natuurlijk fijner om met kinderen die wat meer bij jouw niveau in de buurt komen in de klas te zitten.
Ik hoor zeer wisselende verhalen over scholen speciaal voor hoogbegaafde kinderen of kinderen met een voorsprong. Zeker niet allemaal positief. Belangrijkste vind ik zelf een school die flexibel is en de ouders serieus neemt. Onze school heeft relatief veel leerlingen met een achterstand, wat er voor zorgt dat ze goed zijn in individuele leerlijnen. En dat trekt dan uiteindelijk vanzelf ook weer kinderen, die wat makkelijker leren aan. De kinderen van een vriendin van mij zitten op een HBschool en ik heb de indruk dat onze school veel flexibeler is.

Maar uiteindelijk staat en valt alles met de leerkracht voor de klas en de directeur. En ook op een school waar alles goed geregeld is, kan alles razendsnel omvallen door interne en externe oorzaken is mijn ervaring.
Mijn ervaring met scholen en leerkrachten is dat ze élke groep enorm belangrijk vinden.
Mijn jongste heeft een half jaar groep 2 en een half jaar groep 3 gedaan, die is in februari van 2 naar 3 gegaan.
Kijk vooral naar je kind.
Mijn kind wilde leren lezen, rekenen, schrijven en vond groep 1 en 2 een drama, met al dat geknutsel en gefrutsel.
Kinderen die dat wel leuk vinden kun je met extra uitdaging mss juist beter in groep 2 houden en dan later een groep laten overslaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Nouschi schreef:
01-03-2020 22:11
Groep 2 overslaan en dan zie je in groep 3 wel verder. Groep 2 voegt nu toch niks meer toe? Grote kans dat ze zich dood verveeld.
Nous!!!!!!!!!!
Ben je gehackt?

David Dunning
En de optie niet overslaan? In mijn familie zijn er meerdere kinderen die zichzelf ook heel vroeg leerde lezen. Uiteindelijk nooit voor gekozen om een klas over te laten slaan. Want ook gekeken wil je een 10/11 jarige naar de middelbare school laten gaan of als 16/17 jarige op kamers laten gaan? Vaak zijn de kinderen cognitief veel verder maar emotioneel niet de allersnelste. Dus gewoon de school afgemaakt, altijd hoge cijfers gehaald en dan op kamers en studeren. Er is wel altijd gezorgd voor voldoende uitdaging buiten de school. Muziek, sporten, knutselen etc.

Moet ik wel bij zeggen dat de papa's en of mama's ook best wel slim zijn (ook zichzelf vroeg leren lezen en schrijven, gepromoveerd, zit een professor bij, etc) En weten dus hoe ze met slimme kinderen moeten omgaan. Maar allemaal ook heel erg de nadruk gelegd op de sociale ontwikkelingen, leeftijdgenootjes, etc. Ondanks het gepush van lagere school leerkrachten om ze een klas over te laten slaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
TO, wat doet de school van je kind nu aal verrijking en verdieping? Vooral in groep 1 en 2 zijn daar relatief veel mogelijkheden voor. Extra en vooral ander werk is meestal de eerste stap om mee te beginnen. Er zijn helaas nog veel scholen, die denken dat versnellen een makkelijke en snelle oplossing is (wat het uiteraard niet is, omdat de meeste kinderen ook in een hogere groep weer snel gaan voorlopen op de rest).

Als je kind nu nog tevreden is en graag naar school gaat, zou ik nu nog even niets doen, maar wel aandringen op ander werk (als je kind al leest zijn er heel veel mogelijkheden voor moeilijker werk in groep 2).
Bij kinderen die zichzelf hebben leren schrijven is het vooral belangrijk om te kijken of ze de letters echt goed "schrijven" in plaats van "natekenen" en of hun schrijfhouding en pengreep goed en ontspannen is.

Verder zou ik, voordat er over versnellen gesproken wordt, er altijd op aandringen door je kind doorgetoetst wordt met de Cito's van (eventueel) groep 2 (als jullie school toetst in groep 2), groep 3 en eventueel groep 4. Het is handig om te weten hoe groot de voorsprong is.
hamerhaai schreef:
02-03-2020 07:59
En de optie niet overslaan? In mijn familie zijn er meerdere kinderen die zichzelf ook heel vroeg leerde lezen. Uiteindelijk nooit voor gekozen om een klas over te laten slaan. Want ook gekeken wil je een 10/11 jarige naar de middelbare school laten gaan of als 16/17 jarige op kamers laten gaan? Vaak zijn de kinderen cognitief veel verder maar emotioneel niet de allersnelste. Dus gewoon de school afgemaakt, altijd hoge cijfers gehaald en dan op kamers en studeren. Er is wel altijd gezorgd voor voldoende uitdaging buiten de school. Muziek, sporten, knutselen etc.

Moet ik wel bij zeggen dat de papa's en of mama's ook best wel slim zijn (ook zichzelf vroeg leren lezen en schrijven, gepromoveerd, zit een professor bij, etc) En weten dus hoe ze met slimme kinderen moeten omgaan. Maar allemaal ook heel erg de nadruk gelegd op de sociale ontwikkelingen, leeftijdgenootjes, etc. Ondanks het gepush van lagere school leerkrachten om ze een klas over te laten slaan.
Dat is a) inmiddels allang achterhaald, maar ook b) een drogreden, want kinderen die cognitief achterlopen doubleren, ongeacht of ze zich emotioneel mss wel leeftijdsadequaat ontwikkelen.

David Dunning
Mijn zoon heeft groep 2 en 3 in een jaar gedaan (begin januari overgestapt), en dat was helemaal niks. Motorisch en gedragsmatig was ie nog een volslagen kleuter dus dat stilzitten de hele dag lukte niet, en het leren viel ook al vies tegen omdat ie cognitief/didactisch gezien groep 3 al lang voorbij was.

Achteraf denk ik dat het voor hem veel beter was geweest om groep 2 gewoon af te maken met een programma op maat, en dan groep 3 in zijn geheel over te slaan.
Wij hebben eerst geprobeerd om zoon halverwege groep 2 naar groep 3 te doen. Dat werkte niet heel lekker want zoon moest opeens stil zitten en werkjes maken terwijl hij dat niet gewend was, hij wilde liever spelen. Dit hebben we heel snel terug gedraaid. Zoon is in groep 2 gebleven en ging een paar keer per week lezen in groep 4.
Toen hij in echt in groep 3 zat verveelde hij zich kapot want de werkjes waren veel te makkelijk. Toen is jij alsnog halverwege het jaar versneld naar groep 4.
Inmiddels is hij 7 jaar en zit hij in groep 5. Hij is met heel veel extra werk (Spaans en programmeren) en een dag in de week extern onderwijs redelijk tevreden. Nog een keer versnellen is geen optie omdat hij dan jonger dan 10 is als hij naar het voortgezet onderwijs gaat en er is geen enkele middelbare school in de buurt die kinderen jonger dan 10 jaar aanneemt.
Solomio schreef:
02-03-2020 07:57
Nous!!!!!!!!!!
Ben je gehackt?

Oeps. Ik was er mee bezig of het 1 woord was of niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wij hebben onze oudste, op aanraden van de orthopedagoog, laten overstappen naar een Montessorischool. Daar kon hij binnen zijn eigen groep versnellen en met verrijkingsmateriaal werken. Het was een grote stap, en de school was ook een stuk verder weg, dus we hebben nog een jaar getwijfeld. Achteraf hadden we alleen spijt dat we het niet meteen een jaar eerder hadden gedaan. Jouw kind is nog jong, TO. Wellicht zou je die mogelijkheid kunnen onderzoeken.
Kan je kind niet nu al naar groep 2 en dan na de vakantie naar groep 4?
NYC schreef:
02-03-2020 09:17
Kan je kind niet nu al naar groep 2 en dan na de vakantie naar groep 4?
Dan slaat het kind dus qua leeftijd 2 klassen over.

David Dunning
Solomio schreef:
02-03-2020 08:03
Dat is a) inmiddels allang achterhaald, maar ook b) een drogreden, want kinderen die cognitief achterlopen doubleren, ongeacht of ze zich emotioneel mss wel leeftijdsadequaat ontwikkelen.
Doubleren in het PO komt volgens mij steeds minder vaak voor toch? Ik heb het in al die jaren bij mijn kinderen op verschillende scholen bijna nooit meegemaakt, tenzij een kind door ziekte of de situatie thuis heel veel lesstof gemist heeft.
Kijk goed naar je kind en vraag ook aan de juf/meester hoe het kind overkomt in de klas.
De leerstof aankunnen of emotioneel mee kunnen zijn twee verschillende dingen.

Mijn kind heeft altijd extra werk en opdrachten gekregen en het naar zijn zin gehad op school. Hij was net 12 toen hij naar de middelbare school ging ('normaal' dus) en emotioneel vond ik hem nog jong.

Hij had de lesstof van een jaar overslaan prima kunnen handelen maar niet wat betreft het emotionele aspect en de vriendschappen met zijn leeftijdgenoten.
Alecta schreef:
02-03-2020 09:30
Doubleren in het PO komt volgens mij steeds minder vaak voor toch? Ik heb het in al die jaren bij mijn kinderen op verschillende scholen bijna nooit meegemaakt, tenzij een kind door ziekte of de situatie thuis heel veel lesstof gemist heeft.
Het komt idd minder vaak voor, maar dat neemt niet weg dat de argumenten voor doubleren vrijwel altijd cognitief zijn en niemand zich dan druk maakt over het feit dat dat kind al hartstikke oud is als het naar het VO gaat.
Ouder zijn dan de rest van de klas lijken we met z'n allen minder erg te vinden dan jonger zijn dan de rest, terwijl het in mijn ogen vergelijkbaar is.

David Dunning
Mijn keuze zou zijn nu meteen door naar groep 2 en dan met die groep mee naar groep 3.
Kloddertje schreef:
02-03-2020 09:30
Kijk goed naar je kind en vraag ook aan de juf/meester hoe het kind overkomt in de klas.
De leerstof aankunnen of emotioneel mee kunnen zijn twee verschillende dingen.

Mijn kind heeft altijd extra werk en opdrachten gekregen en het naar zijn zin gehad op school. Hij was net 12 toen hij naar de middelbare school ging ('normaal' dus) en emotioneel vond ik hem nog jong.

Hij had de lesstof van een jaar overslaan prima kunnen handelen maar niet wat betreft het emotionele aspect en de vriendschappen met zijn leeftijdgenoten.
De kinderen die een klas hoger zitten zijn alleen maar gemiddeld een jaar ouder, het is geen compleet andere diersoort of zo.
Ik zou eerder groep 2 dan groep 3 overslaan. Op die manier zit het kind eerder op het juiste niveau, en zal misschien ook meer aansluiting vinden bij kinderen die op hetzelfde niveau zitten. Ook zal het kind al kunnen wennen aan de andere manier van werken in groep 3.
Solomio schreef:
02-03-2020 09:25
Dan slaat het kind dus qua leeftijd 2 klassen over.
Ja, dat is misschien ook weer teveel van het goede... Maar het klinkt alsof TO's kind nu eigenlijk al - in cognitief opzicht - de kleutergroepen ver vooruit is en het niks zou zijn om daar nog een jaar door te brengen.

Groep 3 (zit mijn zoon nu in) kan voor een kind dat zo enorm vooruit is denk ik een veel te trage groep zijn. Het ligt er echter een beetje aan in hoeverre de school/leerkracht goed rekening kan houden met niveauverschillen en of er veel klassikaal wordt gewerkt.
Onze jongste heeft groep 2 en 3 in 1jaar gedaan. Nog even tijd voor de sociaal emotionele ontwikkeling, daarna wat meer uitdaging en hop naar groep 4. Ondertussen in groep 5 en krijgt nog steeds veel pluswerk. Hij doet dit nog steeds met twee vingers in zijn neus, maar is ook nog jong en heeft nu wat meer ruimte om zich sociaal emotioneel verder te ontwikkelen.
Nog een groep over laten slaan gaan we echt niet doen omdat hij dan in zijn ontwikkeling zo ver achter ligt op de andere kinderen. Maar gelukkig hier een school die dit erg goed opvangt en hem op de juiste gebieden dingen aanbied.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2020 09:37
De kinderen die een klas hoger zitten zijn alleen maar gemiddeld een jaar ouder, het is geen compleet andere diersoort of zo.
En dit.

Mijn oudste kreeg pas vriendschappen toen ie 2 klassen had overgeslagen.

David Dunning
Ik zou ook groep twee overslaan. Maar wel met kanttekening dat kind bijvoorbeeld twee middagen per week in groep twee mag gaan spelen.
Ervaring vanuit de basisschool waar ik werkte, was dat dit een prettige oplossing was voor veel versnellers. Ze hebben echt het schrijfonderwijs in groep drie nodig, dus dat jaar zou ik niet snel overslaan, maar zeker ook het vrije spelen wat ze nog in groep twee veel doen.

Qua sociale omgang scheelt het wel als het jongste kind al vroeg in de "oudere" groep terecht komt.
In de laatste klas waar ik werkzaam was, werd de oudste leerling 12 begin september, en de jongste werd tien in december. Had dus leerlingen van negen, tien, elf én twaalf in de klas, in het eerste kwartaal :) Was geen enkel probleem, omdat ze al zes jaar bij elkaar in de klas zaten. Het ligt natuurlijk ook wel aan het kind, maar het is niet per definitie altijd een probleem, sociaal gezien.
Lady*Voldemort schreef:
02-03-2020 09:37
Dat is inderdaad gemiddeld zo. Mijn dochter was (buitenland) technisch gezien al versneld omdat ze 3 weken na de grens jarig was (ik zeg technisch gezien, omdat wij dit zelf nooit als versnellen zagen). Toevallig zat ze in een klas waar relatief veel leerlingen zaten die net na de grens jarig waren of zelfs ervoor, maar dan langer bleven kleuteren. School zag versnellen als enige serieuze oplossing, waarbij wij vonden dat het leeftijdsverschil wel erg groot werd, temeer daar onze dochter juist meer naar jongere kinderen trok en haar interesses ook meer bij jongere kinderen pasten.

Maar uiteindelijk maak je altijd een keuze en weet je nooit of dat de beste was. Bij andere dochter was versnellen niet de beste keuze, maar blijven leek nog minder geschikt. Die is dus versneld met gemengde gevoelens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven