narcisme/gaslighting

06-03-2020 15:58 582 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand van jullie weleens een relatie gehad met een narcist of met ''Gaslighting'' in een relatie te maken gehad?
Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele kenmerken van dit soort personen..
Sterrenwacht007 schreef:
06-03-2020 17:17
Zover gaan is voor mij niet nodig . Wat ik doe , gaat perfect.
Had het over Narcisten in het algemeen, omdat je aangaf dat ze ( Nooit) professionele hulp zoeken/ of krijgen.
Als het verplicht wordt hebben ze geen keuzen.

Dit staat Geheel los van jouw situatie.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Olina schreef:
06-03-2020 17:22
Had het over Narcisten in het algemeen, omdat je aangaf dat ze ( Nooit) professionele hulp zoeken/ of krijgen.
Als het verplicht wordt hebben ze geen keuzen.

Dit staat Geheel los van jouw situatie.
Juist .
.
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 05-04-2020 19:02
99.06% gewijzigd
.
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 05-04-2020 19:02
0.00% gewijzigd
Odense* schreef:
06-03-2020 16:57
Lieverd, wil je de quote a.j.b. weghalen?
Is weg. Sorry.
.
.
Interessant.

De Grey Rock methode is vooral een manier om een narcist of een andere emotioneel onevenwichtige persoon ertoe aan te zetten zijn interesse in jou te verliezen. Het verschilt van No Contact doordat je niet openlijk probeert contact met deze emotionele vampieren te vermijden. In plaats daarvan sta je contact toe, maar geef je alleen saaie, eentonige reacties, zodat de parasiet ergens anders heen moet voor zijn drama. Wanneer het contact met jou voor de narcist consequent onbevredigend wordt, wordt hij feitelijk opnieuw getraind om verveling te verwachten in plaats van drama. Narcisten zijn verslaafd aan drama en conflict en kunnen het niet uitstaan ​​zich te vervelen. Grey Rock is een manier om de narcist op te leiden om je te zien als een onbevredigend slachtoffer.
.
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 05-04-2020 19:03
98.25% gewijzigd
Ja ik heb geleerd feitelijk te blijven. Geen informatie weggeven. Alleen wat nodig is. Echt een hele weg had ik te gaan en nog steeds trap ik in de vele manipulaties. Met deze persoon is contact verplicht. Dit is een oppernarcist. Deze personen vind ik het meest lastig door hun eigen waarheden. Je kan alles voorleggen, maar zij hebben gelijk. Het zijn zinlose discussies. Geen greintje emphatie en kunnen letterlijk in tranen uitbarsten zonder enige emotie of gevoel. Echt slachtofferrol tot in het uiterste getraind. Persoon die een relatie met deze persoon had was helemaal leeg. Ogen waren echt helemaal leeg. Er zat geen energie meer in. Deze oppernarcist had hem zo doen geloven dat alles aan die persoon lag en dat deze persoon een zeer laks persoon was.

Deze persoon is een van de warmste, zachtste en vriendelijkste personen die er bestaan.

Zelf schijn ik met een narcist een relatie te hebben gehad, maar die had geen duidelijke kenmerken. Dat werkte heel sluimerend. Ik had het niet door. Pas achteraf kon ik de uitspraken van de therapeut verbinden met het karakter.
@Odense*, werkte je met mijn ex-schoonzus samen dan? 🤣
Cuvuxycyvu
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 22:08
98.85% gewijzigd
Xaviera1234567890 schreef:
06-03-2020 18:22
@Odense*, werkte je met mijn ex-schoonzus samen dan? 🤣
Wie weet.
Maar bij mijn weten is de betreffende 'dame' niet gescheiden.
Ook niet quoten aub.

Of diegene een persoonlijkheidsstoornis heeft weet ik niet, hij is voor zover ik weet niet onder behandeling geweest.

Gaslighting wel, in combinatie met emotioneel, fysiek en seksueel geweld. Kwam dit prachtexemplaar tegen in een tijd waarbij ik zeer kwetsbaar was. Hij heeft het zo kunnen spelen dat ik mezelf niet eens meer als mens beschouwde. Ik had nergens recht op. Niet op een mening, niet op beschikking over mijn lijf, niet op voedsel, niet op liefde. Ik was slechts een gebruiksvoorwerp.
Het is pas gestopt toen ik opgenomen werd in een kliniek voor lange tijd en hij dus niks meer aan me had. Het contact heeft ongeveer een half jaar geduurd.
Gelukkig is er therapie! En gelukkig is mijn man niet zo.
Iedereen met enigszins egocentrisch gedrag wordt maar even tot narcist gebombardeerd tegenwoordig. Het is nog altijd een echte persoonlijkheidsstoornis die alleen alleen door een psychiater/loog kan worden gesteld, niet door iedere ex of familielid die er wat in herkent.
Nee, nooit ruzie gemaakt met narcisten. Ik ben ook niet echt hun doelgroep.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Met narcistisch gedrag bedoelt men ijdelheid denk ik. Iemand die wil pronken met zijn vermeende maatschappelijke en persoonlijke kwaliteiten en geen competitie duldt. Maar ik ben gewoon geen type dat erg belangrijk vindt waar hij nu juist zo zijn uiterste best voor doet dus dat vertoon valt allemaal in mul zand.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
@Odense*, wellicht verzint ze wel getrouwd te zijn, de narcist waar ik het over heb verzint ook alles bij elkaar. Van vakanties naar verre oorden, met een ww-uitkering waar ze zonder vakantie al niet rond van kan komen, tot een nieuwe vriend die homosexueel is, zijn narcisten hè.
anoniem_393271 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 23:22
0.18% gewijzigd
retrostar schreef:
06-03-2020 19:08
Met narcistisch gedrag bedoelt men ijdelheid denk ik. Iemand die wil pronken met zijn vermeende maatschappelijke en persoonlijke kwaliteiten en geen competitie duldt. Maar ik ben gewoon geen type dat erg belangrijk vindt waar hij nu juist zo zijn uiterste best voor doet dus dat vertoon valt allemaal in mul zand.
Narcistisch gedrag gaat in mijn ervaring verder dan alleen maar pronken. Veel verder.
Alles staat in het teken van de vermeende narcist. De narcist heeft ook recht op alles. Recht om op vakantie te gaan bijvoorbeeld. Dat het hele gezin aan de geeuwhonger ligt omdat er helemaal geen geld is om op vakantie te gaan, dat is niet van belang. Net zoals het niet van belang is dat er geen geld is om fruit te kopen voor de kinderen omdat de narcist een bepaald merk dure koffie wil, of kaas. Want de narcist heeft recht op die koffie, die kaas. Alles moet er voor wijken. En door langdurige manipulatie krijgt de narcist dat ook. Omdat de narcist anders niet te genieten is dagenlang. En niet vertelt waarom dat is, want dat moet je aanvoelen, weten. Sowieso is alles de schuld van anderen. Altijd. En als de narcist een keer een fout heeft gemaakt, dan heeft een ander hem daartoe gedwongen en kan de narcist er eigenlijk nog steeds niks aan doen.
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Gewoon een stoot voor zijn harses geven, wat een idioot.
Sterrenwacht007 schreef:
06-03-2020 17:03
Een narcist gaat NOOIT uit zichzelf naar een professionel , ze zijn er van overtuigd dat ze de enige mensen zijn die perfect zijn .
Toeval of niet, ik heb een ex die wel naar de psycholoog ging en daar de diagnose kreeg. Niet helemaal met zuivere intenties want het was om zijn relatie te redden, maar hij ging wel. Dat nooit lijkt me dus overdreven en punt blijft dat je zo'n label niet kunt plakken als leek op basis van wat kenmerken.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 06-03-2020 20:17
0.68% gewijzigd
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 19:37
Toeval of niet, ik heb een ex die wel naar de psycholoog ging en daar de diagnose ging. Niet helemaal met zuivere intenties want het was om zijn relatie te redden, maar hij ging wel. Dat nooit lijkt me dus overdreven en punt blijft dat je zo'n label niet kunt plakken als leek op basis van wat kenmerken.
Ok , jullie hebben een punt .
vivautrecht85 schreef:
06-03-2020 19:37
Toeval of niet, ik heb een ex die wel naar de psycholoog ging en daar de diagnose ging. Niet helemaal met zuivere intenties want het was om zijn relatie te redden, maar hij ging wel. Dat nooit lijkt me dus overdreven en punt blijft dat je zo'n label niet kunt plakken als leek op basis van wat kenmerken.
Is hij ook blijven gaan, of na een aantal sessies afgehaakt ? Weet je ook zeker dat hij gegaan is?

Mijn narcistische ex was zogezegd ook in therapie en ik was met mee geweest naar zijn intake, uiteraard in de wachtkamer gewacht. Daarna zou hij wekelijks zelf gaan en elke week had wel een verhaal wat hij voor inzichten had gekregen door zijn gesprek met psycholoog. Tot ik eens ging bellen na die psycholoog 3 maanden later en na nogal bijzonder/bizar gedrag van ex, ik kreeg te horen (nadat ik verteld had van meerdere voorvallen met ex) dat hij daar na de intake nooit meer geweest is .. o_o :-o

Vandaar dat ik jou vraag weet je zeker of hij werkelijk gegaan is?
Ik denk dat mijn vader narcistisch is. Mijn eigen psycholoog zei weleens dat het klonk alsof hij narcistische trekken had, en de kenmerken passen erg goed bij hem. Diagnose is nooit gesteld dus zeker weten doe ik het niet.

Maar goed ik kan nu ruim 12 jaar nadat ik uit huis ben nog moeilijk concrete voorbeelden noemen. Hij gaf ons altijd en eeuwig het gevoel alsof wij gek waren. Hij sloeg ons niet, werkte hard en we mochten best veel. Dus hoe leg je dan aan iemand uit hoe iemand je mentaal helemaal de grond in boort? En urenlange preken geeft zonder dat ook maar iets wat je zegt tot hem door dringt. Mensen geloofde ons ook nooit, totdat ze zelf ruzie kregen met mijn vader. Wat 90% van de mensen die contact met mijn vader hebben overkomt

Zijn huidige vrouw zit er volop in, en is een gefrustreerd mens geworden. Ik vind het triest, en voor mijn vader zelf ook. Hij is zo'n gefrustreerde man, maar hij mist gewoon een stukje empathie en liefde voor zijn kinderen. En dat waarschijnlijk omdat zijn vader hem als klein kind al helemaal in elkaar sloeg.
Hangmat schreef:
06-03-2020 18:45
Iedereen met enigszins egocentrisch gedrag wordt maar even tot narcist gebombardeerd tegenwoordig. Het is nog altijd een echte persoonlijkheidsstoornis die alleen alleen door een psychiater/loog kan worden gesteld, niet door iedere ex of familielid die er wat in herkent.
Geloof me , als je een groot deel van je leven hebt doorgebracht met een narcist en je leest dan toevallig alle kenmerken van een narcist , dan gaat er een wereld voor je open ! Hij voldoet aan alle punten .

Toen pas begreep ik hoe het kwam hoe hij is zoals hij is .

Daar heb ik geen psycholoog of psychiater voor nodig .

Maar goed , je hebt ook verschil onder narcisten . En hopelijk zijn er dan bij die wel willen geholpen worden .
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 07-03-2020 11:37
Reden: Aanpassing ivm herkenbaar
31.37% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven