narcisme/gaslighting
vrijdag 27 maart 2020 om 10:38
Precies dat. Maar ik weet wel waar het vandaan komt hoor. Tenminste, voor mezelf. Mijn ex man had altijd zijn mond vol over anderen. Over hun gebrek aan waarden en normen. Alles waartegen hij altijd enorm ageerde bleek hij zelf doodleuk te doen.
Dat voelde zo oneerlijk, en ik was zo teleurgesteld in hem. Dat hoopte ik kwijt te raken als hij inzag hoe hij zich gedragen had. Al mijn pogingen leidden tot nog meer smoezen en drogredeneringen. Ermee stoppen was moeilijk maar op een zeker moment wilde ik niet eens meer praten. Kansloos. Dat was even wennen maar daarna enorm bevrijdend. Je kan prima door zonder dat je zaken afgemaakt hebt. Je kan er gewoon voor weglopen.
vrijdag 27 maart 2020 om 11:23
Zo herkenbaar want je vind het niet eerlijk dat hij zo praat over anderen terwijl hij zelf het ergst is. Je wil het zo graag uitleggen dat hij het in gaat zien dat hij hetzelfde doet. Je vind het onterrecht wat hij doet en net irriteert dat hij wel zo onrespectvol is terwijl hij vind dat andere mensen geen respect hebben.YagaBaba schreef: ↑27-03-2020 10:38Precies dat. Maar ik weet wel waar het vandaan komt hoor. Tenminste, voor mezelf. Mijn ex man had altijd zijn mond vol over anderen. Over hun gebrek aan waarden en normen. Alles waartegen hij altijd enorm ageerde bleek hij zelf doodleuk te doen.
Dat voelde zo oneerlijk, en ik was zo teleurgesteld in hem. Dat hoopte ik kwijt te raken als hij inzag hoe hij zich gedragen had. Al mijn pogingen leidden tot nog meer smoezen en drogredeneringen. Ermee stoppen was moeilijk maar op een zeker moment wilde ik niet eens meer praten. Kansloos. Dat was even wennen maar daarna enorm bevrijdend. Je kan prima door zonder dat je zaken afgemaakt hebt. Je kan er gewoon voor weglopen.
Het frustreerde mij echt ontzettend. En hoe meer ik mijn best deed hem het uit te leggen hoe meer ik mezelf in de problemen bracht en er consequenties aan hingen terwijl ik het vaak alleen maar goed bedoelde.
Blijf in jezelf geloven !
vrijdag 27 maart 2020 om 12:56
Ik bedoelde het helemaal niet goed. Ik was serieus boos. Brengt je ook niks. Inmiddels heb ik het allemaal redelijk achter mij gelaten. Het leven is een stuk leuker met mijn niet meer zo nieuwe lief.05-2019 schreef: ↑27-03-2020 11:23Zo herkenbaar want je vind het niet eerlijk dat hij zo praat over anderen terwijl hij zelf het ergst is. Je wil het zo graag uitleggen dat hij het in gaat zien dat hij hetzelfde doet. Je vind het onterrecht wat hij doet en net irriteert dat hij wel zo onrespectvol is terwijl hij vind dat andere mensen geen respect hebben.
Het frustreerde mij echt ontzettend. En hoe meer ik mijn best deed hem het uit te leggen hoe meer ik mezelf in de problemen bracht en er consequenties aan hingen terwijl ik het vaak alleen maar goed bedoelde.
vrijdag 27 maart 2020 om 13:37
zondag 29 maart 2020 om 09:29
Ik ben het eens met wat je schrijft.samarinde schreef: ↑08-03-2020 18:27Maar het is ook toeval. De narcist (of laten we zeggen: de 'kwade genius') laat zijn oog vallen op een aardig, slim, gelukkig iemand. Ze kiezen nooit voor rotte peren. Ze zijn zélf namelijk een rotte peer, en ze hebben heel goed in de gaten dat hun leven een upgrade krijgt als ze in zee gaan met iemand die wél weet hoe geluk eruit ziet, om het zo maar te zeggen. Dat is wat ze van jou willen hebben: je geluk. Dat hebben ze zelf namelijk niet, ze kunnen het niet navoelen of begrijpen, maar ze herkennen het wel. Bij jou. Omdat jij iets uitstraalt dat wijst op geluk, voldoening, eigenliefde. En dáár zetten ze op in.
Dat is niet jouw probleem. Niet jouw fout. Niet jouw lage zelfbeeld, onzekerheid, zwakte. Het is juist jouw kracht. Díe willen ze hebben! Ze azen op jouw levenskracht.
Ik zie het dus precies andersom: als een narcist/kwade genius zijn pijlen op jou richt, heb je een hele grote kans dat jij een gelukkig, vervuld, tevreden, lief en aardig iemand bent. Denk je dat zij dat niet zien? Oh, jawel hoor. Ze beschouwen jou als de heilige graal. Jij leeft het leven dat zij ook willen.
En daar zit geen enkele les in, als je slachtoffer bent van zo iemand. De enige les is dat geluk kostbaar is, en zeldzaam, en dat je moet oppassen dat anderen jou niet om díe reden misleiden.
Ook ik heb een verschrikkelijk leven gehad met ex man.
Ik herken heel veel van alle verhalen ,uitbuiten,woede aanvallen,geld ellende ,karaktermoord etc.
Op een gegeven moment wist ik echt van binnen ik ben niet gek maar jij.
Het lastige was dat ik uit christelijke fam ,omgeving zat en scheiden het ergste was wat je kon doen.
Mijn moeder verachte mensen die gescheiden waren.
Ik zat in de tang overal.
Ik ging alles voor iedereen weghouden en praatte met niemand,had ik ook geen ruimte voor moest werken de kinderen, huishouden etc alles alleen doen.
Mijn kinderen waren klein en die schermde ik af door weg te lopen met ze en iets met ze te gaan doen.
Uiteindelijk klapte alles uit elkaar toen ik moest vluchten met kinderen.
Na mijn scheiding werd het nog erger want hij zorgde ervoor dat hulpinstanties op mijn stoep stonden.
Ze geloofde alles wat hij vertelde en ik in een vreselijk strijd om mijn kinderen kwam.
11 jr kuthuwelijk en 15 jr strijd erna.
Zo blij toen mijn kinderen allemaal 18jr waren.
Geen alimentatie gedoe meer(rechtbanken libio)
Gelukkig mocht hij 2 van de kinderen vanaf 12 jr niet meer zien,hadden ze zelf gevraagd aan de rechter.
1 kind vond het zielig en bleef hem af en toe zien.nu ook jaren niet meer inmiddels.
Hij is hertrouwd en leeft zijn leugens nu daar en laat maar lekker daar blijven.
Mijn kinderen zeggen dat ze er als kind niks van hebben gemerkt en dat doet me goed,heb ik ze toch goed ervan kunnen afschermen.
1 dochter heeft een gebeurtenis meegemaakt wat in mijn ogen klein was maar voor haar niet natuurlijk.
Ze zegt ja mam toen deed hij dat ik zag het wel en jij zei houd op ...is morgen jarig en je doet normaal, het is dan feest.ze werd 6 jr.
Nu jaren later ben ik nog steeds alleen.
Kinderen gaan goed en we houden van elkaar en vinden me de liefste moeder.
Ptts dat is wat ik er aan over heb gehouden.
Waardeloos gevoel over mezelf en moeite met mensen vertrouwen.