Ben ik egoïstisch?
zondag 8 maart 2020 om 10:56
Goedemorgen.
Hier een vrouw van 27 (met een vriend van ook 27). Graag hoor ik even jullie mening over het volgende want ik zit hier enorm mee.
Mijn vriend heeft in het verleden problemen gehad met verslavingen. Niet heel ernstig en hij is er nu een half jaar uit, ik heb hem ook 'clean' leren kennen. Hij weet dat ik anti harddugs ben .
Na de behandeling zei hij dat hij niet meer wou gebruiken. Wij hebben toen besloten samen te gaan wonen, ik in de veronderstelling dat hij geen drugs meer zou gebruiken. Na een maand samen wonen werd het 'ik ga niet meer gebruiken' afgezwakt naar 'misschien ooit'. Na 3 maanden werd het 'waarschijnlijk deze zomer wel een keer op een festival', en een week geleden '7 keer per jaar op een festival'. Tot gisteren. Hij heeft dus op een feest XTC gebruikt. Ik was erg van slag en moet ook gewoon werken vandaag. Hij kwam pas een uur voor mijn wekker thuis. Hierdoor heb ik niet geslapen en mij enorm zorgen gemaakt. Nu zegt hij dat ik mij druk maak om niks en dat ik hem niks kan verbieden. Hij vind dat ik mij aanstel en dat hij alles mag doen wat hij wil. En dat is natuurlijk ook zo, tot op zekere hoogte. Als je gaat samenwonen heb je bepaalde verwachtingen, ook samen uitgesproken. En als de één werkt, dient de ander daar tenminste een beetje rekening mee te houden.
Mag je, als je eenmaal samenwoont, ineens alle afspraken uit het raam gooien?
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening want ik zit een beetje met de handen in het haar....
Hier een vrouw van 27 (met een vriend van ook 27). Graag hoor ik even jullie mening over het volgende want ik zit hier enorm mee.
Mijn vriend heeft in het verleden problemen gehad met verslavingen. Niet heel ernstig en hij is er nu een half jaar uit, ik heb hem ook 'clean' leren kennen. Hij weet dat ik anti harddugs ben .
Na de behandeling zei hij dat hij niet meer wou gebruiken. Wij hebben toen besloten samen te gaan wonen, ik in de veronderstelling dat hij geen drugs meer zou gebruiken. Na een maand samen wonen werd het 'ik ga niet meer gebruiken' afgezwakt naar 'misschien ooit'. Na 3 maanden werd het 'waarschijnlijk deze zomer wel een keer op een festival', en een week geleden '7 keer per jaar op een festival'. Tot gisteren. Hij heeft dus op een feest XTC gebruikt. Ik was erg van slag en moet ook gewoon werken vandaag. Hij kwam pas een uur voor mijn wekker thuis. Hierdoor heb ik niet geslapen en mij enorm zorgen gemaakt. Nu zegt hij dat ik mij druk maak om niks en dat ik hem niks kan verbieden. Hij vind dat ik mij aanstel en dat hij alles mag doen wat hij wil. En dat is natuurlijk ook zo, tot op zekere hoogte. Als je gaat samenwonen heb je bepaalde verwachtingen, ook samen uitgesproken. En als de één werkt, dient de ander daar tenminste een beetje rekening mee te houden.
Mag je, als je eenmaal samenwoont, ineens alle afspraken uit het raam gooien?
Ik ben heel benieuwd naar jullie mening want ik zit een beetje met de handen in het haar....
zondag 8 maart 2020 om 14:06
Typisch voor verslavings gedrag ja, maar ook niet respectvol. De tegenaanval om de aandacht van hemzelf af te halen.
Hij is heus meer dan zijn verslaving(en), maar vaak staat de verslaving bij een verslaafde centraal.
zondag 8 maart 2020 om 14:11
Het gaat er niet om wat wij vinden dat wel of niet mag in een relatie, het gaat erom dat je met een potentiële verslaafde samenwoont en het is nogal zorgwekkend dat hij alvast begonnen is zijn drugsgebruik te relativeren. Je kunt wel je grenzen aangeven en als hij eroverheen gaat voor jezelf kiezen.
zondag 8 maart 2020 om 14:14
zondag 8 maart 2020 om 14:17
zondag 8 maart 2020 om 14:20
zondag 8 maart 2020 om 14:22
Neeeeee niet doen..! Jij bent zijn vriendin, niét zijn hulpverlener..! Dikke vette valkuil voor iemand met weinig eigenwaarde, het gaat niet om hem maar om jou! Jij moet voor jezelf zorgen, niet voor hem, hij is volwassen en jullie zijn gelijkwaardig, hou dat zo..!
zondag 8 maart 2020 om 14:28
Dit!Hippiemeisje schreef: ↑08-03-2020 14:22Neeeeee niet doen..! Jij bent zijn vriendin, niét zijn hulpverlener..! Dikke vette valkuil voor iemand met weinig eigenwaarde, het gaat niet om hem maar om jou! Jij moet voor jezelf zorgen, niet voor hem, hij is volwassen en jullie zijn gelijkwaardig, hou dat zo..!
Jij bent niet verantwoordelijkheid voor zijn keuzes en zijn gedrag. Jij bent niet zijn moeder en je wilt en kunt niet zijn hulpverlener zijn. En in die rollen heb je je vandaag al laten duwen en kijk wat het resultaat was.
Kies voor je eigen leven en je eigen geluk en laat je niet meeslepen door hem.
zondag 8 maart 2020 om 15:31
En daar is niets egoïstisch aan. Je verdient echt beter dan in zo'n relatie te zitten.delicious35 schreef: ↑08-03-2020 14:28Kies voor je eigen leven en je eigen geluk en laat je niet meeslepen door hem.
zondag 8 maart 2020 om 15:36
Gas lighting heet dat. Het zal je eigenwaarde alleen maar verder ondermijnen.
Verder zijn er geen stappen door jou te zetten waardoor hij wel van de drugs of gokken afblijft. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn nuchterheid. Nu stel je je volgens hem nog aan, straks ben jij zo vervelend dat hij wel drugs moet gebruiken of gokken om de dag door te komen.
zondag 8 maart 2020 om 15:41
Je kunt een verslaafde nooit 100% vertrouwen.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
zondag 8 maart 2020 om 17:59
Hij blijft kennelijk naar kicks verlangen, ook als ze langer geleden zijn. Meestal als je afgekicjt en afgewend bent weet je dat je niet opnieuw moet beginnen omdat je anders weer voor de bijl gaat.
Dus het feit dat hij dat toch doet betekent toch dat hij zijn leven niet voldoende inhoud kan geven zonder de kicks van de drugs. Dat blijft.
Dus het feit dat hij dat toch doet betekent toch dat hij zijn leven niet voldoende inhoud kan geven zonder de kicks van de drugs. Dat blijft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 8 maart 2020 om 18:11
Ik heb er geen mening over dat je gaat samenwonen met een verslaafde.Loesje27 schreef: ↑08-03-2020 13:21Even voor de duidelijkheid, hij had een gokprobleem, geen drugs probleem. Maar door de behandeling is hij toen gestopt met alles, dus ook drugs, alcohol. Hij gebruikte wel geregeld drugs maar het was niet zijn verslaving. Ik vertrouw hem 100 procent dat hij nooit meer gaat gokken, helemaal niet druk om gemaakt. En ja, ik ben gaan samenwonen met een 'ex-verslaafde' omdat die verslaving niet meer in de weg stond en hij is zo veel méér dan een verslaafde.
Wel dat je het een 'ex-verslaafde' noemt. Je blijft altijd verslaafd. Al ben je 10 jaar clean, een terugval ligt altijd op de loer. Hem 100% vertrouwen is onrealistisch om van hem te kunnen verwachten. Die verslaving staat voor altijd in de weg, daar leer je mee omgaan.
Antwoord op je vraag: ik ben ook zeer anti dus ik zou niet kunnen leven met een pro.
Toevoeging: al je antwoorden gelezen en dit klinkt als een hele toxische relatie. Kies voor jezelf en maak dat je wegkomt.
-
zondag 8 maart 2020 om 18:17
Omdat ze zich niet meer levend voelen zonder uitzicht op een kick, de opwinding, de adrenaline van hetzij gokken of van verboden stimulerende middelen.
zondag 8 maart 2020 om 18:28
Ik ben heel lang ex-roker maar als ik toch de gedachtegang van "ik zou weleens willen weten hoe dat was toen ik nog rookte" om zou zetten in de daad, dan ga ik na al die tientallen jaren weer voor de bijl.
Gewoon door de ervaring die ik dan weer ga zoeken. Momenteel heb ik de roeping niet om te gaan roken maar áls ik met bovenstaande houding weer sigaretten zou gaan kopen dan betekent dat eigenlijk al dat ik een ervaring zoek. En uiteraard laat die ervaring me struikelen en vallen. Dat was ook de verborgen bedoeling.
Gewoon door de ervaring die ik dan weer ga zoeken. Momenteel heb ik de roeping niet om te gaan roken maar áls ik met bovenstaande houding weer sigaretten zou gaan kopen dan betekent dat eigenlijk al dat ik een ervaring zoek. En uiteraard laat die ervaring me struikelen en vallen. Dat was ook de verborgen bedoeling.
zondag 8 maart 2020 om 18:34
zondag 8 maart 2020 om 18:37
Net zoals iemand die verliefd is voortdurend aangetrokken wordt door de plek waar zijn crush is, ook al is zij getrouwd. Natuurlijk, als hij zijn verstand gebruikt wil hij niet maar hij voelt zich zo levend in de buurt van zijn vlam. Iets wat hij anders niet voelt. En hij snakt ernaar.
maandag 9 maart 2020 om 14:47
en als je het vaker doet kreeg je zomaar een depressie. het is niet niks. Het is geen asperientje, het fuckt met de neurotransmitters in je hoofd. Juist xtc is niet zomaar iets.Zeikmatras schreef: ↑08-03-2020 13:25Ik begrijp de heisa niet zo omtrent XTC... Dit wordt door een heleboel mensen/groepen gebruikt eens per 1-2 maanden (soms langer hier tussen). Je wordt hier energieker van, je hebt meer zelfvertrouwen en je voelt je gewoon top. Het is niet echt een drug om elke dag/week te gebruiken. Zo nu en dan een festivalletje zie ik geen probleem in, maar goed dat ben ik.
To het is nu aan jou wat jij wilt en om een grens te trekken. Ik zou er klaar mee zijn.
Ik heb ook ervaring en weet dat ik het nooit meer moet doen. Maar op een gegeven moment ben je toch ook gewoon blij dat je van al die rotzooi af bent en begin je er niet aan.
Jouw vriend is behoorlijk verslavingsgevoeling. gokken drugs gebruiken...
drinkt ie ook?
Dit soort dingen beginnen altijd met 1 keer, en wordt dan 1 keer per 2 maanden, en dan o maar nu kan het wel een keertje vaker want speciale gelegenheid etc... wil je dit niet dan zal je nu een grens moeten trekken. En wel een hele duidelijke.
Weet je trouwens zeker dat dit de eerste keer is weer? Want uit de manier waarop hij dingen bracht denk ik dat dit niet de eerste keer is.
maandag 9 maart 2020 om 14:53
loesje je zegt dat hij zo veel meer is dan een verslaafde... maar wat denk je dat een verslaafde is dan? Denk je dat een junk of een alcoholist op een dag wakker werd en dacht... he ik ga vandaag eens junk worden...
verslavingsproblematiek is heel lastig. En wat je vriend doet (ontkennen, bagataliseren etc) is de basis van een verslaving. Jij zal hier niet door kunnen dringen hoor... hij moet dat zelf doen. Het enige wat misschien helpt is een hele duidelijke consequentie. "luister piet, je moet doen wat je wilt, maar ik wil niet samen zijn met iemand die drugs gebruikt. Ik gun je je eigen geluk en je eigen keuzes maar als je hier mee door gaat dan heb ik liever dat de relatie uit is. Dus de keus is aan jou. Of ik ga nu of je gebruikt niet meer. Mocht ik er nog een keer achter komen dan ben ik sowieso weg." En je er ook aan houden. Je wilt echt echt echt niet in die val trappen om met een verslaafde samen te leven (en ja hij misbruikt drugs dus wel al maakt hij jou wijs van niet). Je hebt nu nog geen kinderen, je kan nog weg. Maak die keuze.
verslavingsproblematiek is heel lastig. En wat je vriend doet (ontkennen, bagataliseren etc) is de basis van een verslaving. Jij zal hier niet door kunnen dringen hoor... hij moet dat zelf doen. Het enige wat misschien helpt is een hele duidelijke consequentie. "luister piet, je moet doen wat je wilt, maar ik wil niet samen zijn met iemand die drugs gebruikt. Ik gun je je eigen geluk en je eigen keuzes maar als je hier mee door gaat dan heb ik liever dat de relatie uit is. Dus de keus is aan jou. Of ik ga nu of je gebruikt niet meer. Mocht ik er nog een keer achter komen dan ben ik sowieso weg." En je er ook aan houden. Je wilt echt echt echt niet in die val trappen om met een verslaafde samen te leven (en ja hij misbruikt drugs dus wel al maakt hij jou wijs van niet). Je hebt nu nog geen kinderen, je kan nog weg. Maak die keuze.
maandag 9 maart 2020 om 15:12
Hoewel dit niet zo subtiel verwoord is, ben ik het er helemaal mee eens.
De persoon die jou lief heeft, die zijn leven met jou deelt, zegt met 'je stelt je aan' dat hij je niet serieus neemt. En erger dan dat, hij zegt dat je je zorgen niet uit omdat je die zorgen hébt, maar omwille van dramatisch effect. Want dát betekent 'aanstellen'. Dat is de ergste diskwalificatie van andermans mening die iemand kan doen. Dus wat Turquasi hierboven zegt in volle verontwaardiging, kan ik alleen maar onderschrijven. Hoe kun je een liefdesrelatie met iemand onderhouden die jouw mening zó diskwalificeert?