Ben ik egoïstisch?

08-03-2020 10:56 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.

Hier een vrouw van 27 (met een vriend van ook 27). Graag hoor ik even jullie mening over het volgende want ik zit hier enorm mee.

Mijn vriend heeft in het verleden problemen gehad met verslavingen. Niet heel ernstig en hij is er nu een half jaar uit, ik heb hem ook 'clean' leren kennen. Hij weet dat ik anti harddugs ben .

Na de behandeling zei hij dat hij niet meer wou gebruiken. Wij hebben toen besloten samen te gaan wonen, ik in de veronderstelling dat hij geen drugs meer zou gebruiken. Na een maand samen wonen werd het 'ik ga niet meer gebruiken' afgezwakt naar 'misschien ooit'. Na 3 maanden werd het 'waarschijnlijk deze zomer wel een keer op een festival', en een week geleden '7 keer per jaar op een festival'. Tot gisteren. Hij heeft dus op een feest XTC gebruikt. Ik was erg van slag en moet ook gewoon werken vandaag. Hij kwam pas een uur voor mijn wekker thuis. Hierdoor heb ik niet geslapen en mij enorm zorgen gemaakt. Nu zegt hij dat ik mij druk maak om niks en dat ik hem niks kan verbieden. Hij vind dat ik mij aanstel en dat hij alles mag doen wat hij wil. En dat is natuurlijk ook zo, tot op zekere hoogte. Als je gaat samenwonen heb je bepaalde verwachtingen, ook samen uitgesproken. En als de één werkt, dient de ander daar tenminste een beetje rekening mee te houden.

Mag je, als je eenmaal samenwoont, ineens alle afspraken uit het raam gooien?

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening want ik zit een beetje met de handen in het haar....
Iets meer info over de verslaving(en)? Wat precies en hoe lang. Behandeling?

Als je anti drugs bent en hij pro zou ik het afronden.

Verslavingen zijn vaak terugkomende problemen. Realiseer je dat goed.
Tsja, het is natuurlijk heel erg simpel. Jij kunt hem inderdaad niets verbieden.
Maar dan hoef je nog niet bij hem te blijven.
Iemand die heeft bewezen niet met drugs om te kunnen gaan (zie behandeling!) die moet natuurlijk van de drugs afblijven.
En als hij dan toch, als een soort kamikazepiloot, denkt dat hij drugs kan gebruiken, dan wil je daar gewoon niet naast staan.
Als ik jou was, zou ik heel erg duidelijk zijn.
Hij zou van mij, geheel vrijwillig, mogen kiezen. Een relatie met mij zonder drugs of lekker drugs gebruiken.
Ik zou nog even goed nadenken. Ik heb ook een ex gehad die verslaafd was, en toen hij uit de kliniek kwam, zwoor hij alles af.
Heeft hij een jaar volgehouden, totdat het er zo mondjesmaat insloop. Af en toe, tot elk weekend. Op gegeven moment was hij weer terug bij af.
Ik heb hierdoor zoveel ellende meegemaakt en teleurstellingen en verdriet, dat ik dit nooit meer wil meemaken.

Mocht je vriend weer langzaamaan met drugs beginnen, dan zou ik echt wegrennen, want ze hebben altijd wel een excuus klaar voor de reden dat ze het gebruiken en blablabla
Hij is dus helemaal niet van zijn verslaving af en er wacht je een lange weg van gezeik als je bij hem blijft want hij zal elke keer jouw grenzen verleggen. Jammerdebammer voor hem maar ik zou er mee stoppen.
Waarom ben je in godsnaam binnen een halfjaar gaan samenwonen met een (ex-)verslaafde?

En nee, samenwonen geeft je niet meer of minder recht om eisen te stellen. Je moet gewoon zorgen dat jullie dezelfde verwachtingen van een relatie hebben, of je nu samenwoont of niet.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Begrijp ik nu goed dat je binnen een half jaar bent gaan samen wonen met iemand die een fors drugsprobleem heeft? En die je zelf minder dan een half jaar kent?

En ja ik heb het als behandelaar over iemand met een drugsprobleem. Een half jaar is dan echt nog niets en nu dus al een terugval die hij volledig bagataliseert.
Ik zou snel stoppen met samenwonen.
Even voor de duidelijkheid, hij had een gokprobleem, geen drugs probleem. Maar door de behandeling is hij toen gestopt met alles, dus ook drugs, alcohol. Hij gebruikte wel geregeld drugs maar het was niet zijn verslaving. Ik vertrouw hem 100 procent dat hij nooit meer gaat gokken, helemaal niet druk om gemaakt. En ja, ik ben gaan samenwonen met een 'ex-verslaafde' omdat die verslaving niet meer in de weg stond en hij is zo veel méér dan een verslaafde.
Loesje27 schreef:
08-03-2020 13:21
Even voor de duidelijkheid, hij had een gokprobleem, geen drugs probleem. Maar door de behandeling is hij toen gestopt met alles, dus ook drugs, alcohol. Hij gebruikte wel geregeld drugs maar het was niet zijn verslaving. Ik vertrouw hem 100 procent dat hij nooit meer gaat gokken, helemaal niet druk om gemaakt. En ja, ik ben gaan samenwonen met een 'ex-verslaafde' omdat die verslaving niet meer in de weg stond en hij is zo veel méér dan een verslaafde.
Nou succes de komende jaren. Ook een gokverslaving is nooit weg en een half jaar zegt echt helemaal niets.
Heel kort: je bent stapelgek dat je hiermee door gaat.
Na een half jaar niks gebruiken ben je niet van je verslaving af. Spreek uit ervaring. Ik ben zelf alle activiteiten waarbij ik normaal drugs zou gebruiken gaan vermijden en diverse 'vriendschappen' beëindigd. Dan maar even geen festivals, feestjes en gezellige avondjes bij je vrienden thuis. Het is vooral ontwennen en jezelf realiseren dat het leven echt veel leuker is om nuchter en helder door te gaan. Je houd altijd de gedachte dat je wel weer eens zou willen gebruiken. Heb zelf de sterke gedachte 'als ik dit nu doe is al die tijd dat ik gestopt ben voor niks geweest'. En daarom doe ik het niet. Met een sterke wil kom je echt een heel eind. Hoop dat je er wat aan hebt. Succes.
Ik begrijp de heisa niet zo omtrent XTC... Dit wordt door een heleboel mensen/groepen gebruikt eens per 1-2 maanden (soms langer hier tussen). Je wordt hier energieker van, je hebt meer zelfvertrouwen en je voelt je gewoon top. Het is niet echt een drug om elke dag/week te gebruiken. Zo nu en dan een festivalletje zie ik geen probleem in, maar goed dat ben ik :).
Hoe wanhopig ben je? Binnen een half jaar samenwonen met iemand die net gestopt is met gokken en blijkbaar ook drugs en drank ge/misbruikte.

En 100% vertrouwen dat hij nooit meer gaat gokken? Je wil echt heel heel graag he?

Blijkbaar hou je van drama. Succes ermee.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 08-03-2020 13:27
18.76% gewijzigd
Vaak ruilen verslaafden de ene verslaving in voor de andere.
Ja en?
Hij had een niet zo ernstige gokverslaving waarvoor hij wel behandeld is?

O jee. Binnenkort komen de lijken uit de kast vallen.
Loesje? A?
Luci_Morgenster schreef:
08-03-2020 13:26
Hoe wanhopig ben je? Binnen een half jaar samenwonen met iemand die net gestopt is met gokken en blijkbaar ook drugs en drank ge/misbruikte.

En 100% vertrouwen dat hij nooit meer gaat gokken? Je wil echt heel heel graag he?

Blijkbaar hou je van drama. Succes ermee.
Nee, ik ben niet wanhopig. Wij hebben ook hele mooie dingen. Hij misbruikt géén drank en ook géén drugs. Ik vertrouw hem idd dat hij niet meer gaat gokken. Ik ben alleen benieuwd of ik zo een houding van hem moet accepteren onder het motto van vrij laten of niet. Dat probeer ik uit te zoeken.
Tuurlijk moet je dat gedrag niet accepteren.
Ik ben helemaal voor elkaar ruimte geven binnen je relatie, maar wel op een manier die voor beiden werkt. Dit werkt zo voor jou niet, dus is het een probleem.
Afspraken maak je ook niet voor niks zou ik zo zeggen.
Opnieuw in gesprek en afspraken maken.
Als voor hem zijn vrijheid belangrijker is dan rekening houden met jou weet je in principe genoeg.
[...]

Hier heb je dan toch iets te makkelijk over gedacht. Denken dat iemand die verslavingsgevoelig is nooit meer zal terugvallen, is ronduit naïef. Dit probleem is blijvend, hij kan alleen zelf beslissen of hij een verslaafde, of een ex-verslaafde wil zijn. En als hij voor dat laatste kiest (En dus voor een leven met jou erin) mag hij simpelweg nooit meer gebruiken. Die mindset zal hij moeten gaan ontwikkelen. En wel NU, juist tijdens de eerste terugval. Denk aan jezelf meid!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-03-2020 14:56
Reden: quote OP verwijderd
61.85% gewijzigd
Hippiemeisje schreef:
08-03-2020 13:39
Hier heb je dan toch iets te makkelijk over gedacht. Denken dat iemand die verslavingsgevoelig is nooit meer zal terugvallen, is ronduit naïef. Dit probleem is blijvend, hij kan alleen zelf beslissen of hij een verslaafde, of een ex-verslaafde wil zijn. En als hij voor dat laatste kiest (En dus voor een leven met jou erin) mag hij simpelweg nooit meer gebruiken. Die mindset zal hij moeten gaan ontwikkelen. En wel NU, juist tijdens de eerste terugval. Denk aan jezelf meid!!
Dank je voor je bericht :) ik probeer ook aan mezelf te denken, daarom even dit topic. En ik denk inderdaad dat ik er te makkelijk over heb gedacht. Dit komt omdat verslavingen iets compleet onbekends zijn voor mij. Ik probeer nu even alles op een rijtje te zetten want het begint allemaal te landen hoe complex dat is.
Loesje27 schreef:
08-03-2020 13:21
En ja, ik ben gaan samenwonen met een 'ex-verslaafde' omdat die verslaving niet meer in de weg stond en hij is zo veel méér dan een verslaafde.
Hij is vast een heel lief persoon. Ik weet niet of ik bevriend met hem zou willen zijn, maar in een relatie met hem zou ik zeker geen zin hebben.
Dat hij vindt dat je je aanstelt en je druk maakt om niks laat wel zien hoeveel respect hij voor je heeft.
Loesje27 schreef:
08-03-2020 13:29
Nee, ik ben niet wanhopig. Wij hebben ook hele mooie dingen. Hij misbruikt géén drank en ook géén drugs.

Waarom open je dit topic, als hij geen drugs misbruikt?

Hij gebruikt drugs, jij bent anti drugs. Lastige keuze hoor.
zimi schreef:
08-03-2020 13:59
Dat hij vindt dat je je aanstelt en je druk maakt om niks laat wel zien hoeveel respect hij voor je heeft.
Hmmm nee dat ben ik niet met je eens. Wel dat het typisch gedrag is dat bij verslaving past. Bagatelliseren van het probleem en vooral geen tegenspraak dulden
Angel64 schreef:
08-03-2020 14:01
Hmmm nee dat ben ik niet met je eens. Wel dat het typisch gedrag is dat bij verslaving past. Bagatelliseren van het probleem en vooral geen tegenspraak dulden
Ja dit ga ik mij dus ook realiseren. Ik wil graag zijn signaleringsplan inzien eigenlijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven