Gezondheid alle pijlers

De zorg in Nederland

09-03-2020 19:44 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...

Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.

Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ook zoiets lulligs.

Vanuit mijn vorige woonplaats was HAP Hoogezand op 4 kilometer, maar MOESTEN wij met een zieke baby naar Stadskanaal. Bijna 32 kilometer verderop. Maar wel gezellig dat onze eigen huisarts daar toen nachtdienst had. Toch was ik liever vlakbij huis gegaan.


Verzorgingsgebieden huisartsenposten
Voor een aantal mensen is de dichtstbijzijnde huisartsenpost niet de post waar men gebruik van kan maken. De patiënt moet namelijk naar de HAP waarbij de eigen huisarts is aangesloten.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Snoesje666 schreef:
09-03-2020 20:31
Ook zoiets lulligs.

Vanuit mijn vorige woonplaats was HAP Hoogezand op 4 kilometer, maar MOESTEN wij met een zieke baby naar Stadskanaal. Bijna 32 kilometer verderop. Maar wel gezellig dat onze eigen huisarts daar toen nachtdienst had. Toch was ik liever vlakbij huis gegaan.


Verzorgingsgebieden huisartsenposten
Voor een aantal mensen is de dichtstbijzijnde huisartsenpost niet de post waar men gebruik van kan maken. De patiënt moet namelijk naar de HAP waarbij de eigen huisarts is aangesloten.
Tsja, als ik met spoed iets van de apotheek nodig heb moet ik daarvoor 45 min. enkele reis in de auto zitten.
De huisartsen in de gemeente hier rouleren, maximum reistijd is dan een half uur.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2020 20:03
En vervolgens doet die arts niks, omdat die huisarts er ook niks aan kan doen en adviseert je naar het ziekenhuis te gaan. Ofwel: je hebt de tijd van die huisarts verspild (en een consult), en uiteindelijk kom je alsnog in het ziekenhuis of op de eerste hulp terecht, waar je óók een uur eerder had kunnen zijn...
Vaak kan je die dag op de spoedpoli terecht. Je meld je dan om bijvoorbeeld 13uur op de radiologie voor een foto en om 13.30 op de poli chirurgie.
Wordt de toch al veel te overbelaste SEH tenminste nog is ontzien.
Ik vind het altijd nogal opvallend dat mensen niet goed lijken te beseffen hoe duur zorg in Nederland is en hoe goed de zorg in Nederland eigenlijk is.

Een rondje google leerde me trouwens net dat een SEH je mag weigeren zonder juiste verwijzing.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
09-03-2020 20:30
Zonder te bellen?

Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-03-2020 20:36
Ik vind het altijd nogal opvallend dat mensen niet goed lijken te beseffen hoe duur zorg in Nederland is en hoe goed de zorg in Nederland eigenlijk is.

Een rondje google leerde me trouwens net dat een SEH je mag weigeren zonder juiste verwijzing.
Wat heeft het een met het ander te maken?
pejeka schreef:
09-03-2020 20:37
Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...
Zo werkt het soms wel ja. Er is nogal een onderscheid tussen een mogelijk gebroken arm en levensbedreigende situaties. Soms zul je toch even geduld moeten hebben met je pijn.
Mevrouw75 schreef:
09-03-2020 20:38
Wat heeft het een met het ander te maken?
Niets, ik schrijf gewoon twee dingen in één post ;-)
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-03-2020 20:38
Niets, ik schrijf gewoon twee dingen in één post ;-)
Maar wat heeft besef van kosten ergens mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2020 20:37
Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...
Ik zou eerst paracetamol en ibuprofen innemen (ja altijd bij me), dan mijn eigen huisarts bellen en vragen wat te doen. Na 30 min werken die pijnstillers en kan ik t heus wel weer ff uitzingen hoor
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de hap 15 km ( zeg links verderop) en het zh/ eerste hulp 25 km ( rechts verop) van ons huis. Huisarts is de buurman.

Zoon viel van de schommel vlakbij het ziekenhuis, zijn vingertop stond in vreemde hoek. Wij naar ziekenhuis dit was immers om de hoek daar werden we niet geholpen ivm geen doorverwijzing.
we werden dus zonder pardon naar de ha gestuurd.
Onderweg gebeld deze was niet aanwezig dus door naar hap waar ze eigenlijk ook al moelijk deden want we hadden geen afspraak.
Uur moeten wachten om vervolgens te horen... ga maar naar eerste hulp In ziekenhuis voor röntgen.......

Oftewel bijna 3 uur later geholpen en 100 km om moeten rijden vanwege 1 stom ontbrekend papiertje.
Mevrouw75 schreef:
09-03-2020 20:39
Maar wat heeft besef van kosten ergens mee te maken?
Dat een bezoekje aan de SEH duurder is dan een bezoekje aan de huisartsenpost dus dat men ook uit kostenoverwegingen beter gewoon eerst naar de huisartsenpost kan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Als je lang genoeg onderweg bent en van het kastje naar de muur wordt gestuurd is de patiënt overleden.
Dát levert pas een kostenbesparing in de zorg op.

In Frankrijk kunnen we ons gewoon melden bij de huisarts of een tandarts én worden we als toerist keurig geholpen.

De huisarts kost daar 30 euro, de tandarts (geen afspraak, gewoon binnen gelopen, röntgenfoto én behandeling van de ontstoken kies) 21 euro.

Hoezo, één Europa?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
pejeka schreef:
09-03-2020 20:37
Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...

Als hij de eerste de beste huisartsenpraktijk was binnengelopen was hij direct geholpen en/of doorverwezen. Hij heeft een wat onhandige keuze gemaakt door op de verkeerde manier het zorgproces in te stappen. Alsof je voor een lekker band niet een garage binnen loopt maar een autodealer. Dan zit je niet in het goeie stramien en moet er geschakeld worden om je de juiste zorg te geven. Dat gaat dan inderdaad niet heel soepel.
Snoesje666 schreef:
09-03-2020 21:10
Als je lang genoeg onderweg bent en van het kastje naar de muur wordt gestuurd is de patiënt overleden.
Dát levert pas een kostenbesparing in de zorg op.

In Frankrijk kunnen we ons gewoon melden bij de huisarts of een tandarts én worden we als toerist keurig geholpen.

De huisarts kost daar 30 euro, de tandarts (geen afspraak, gewoon binnen gelopen, röntgenfoto én behandeling van de ontstoken kies) 21 euro.

Hoezo, één Europa?
Ik ben in Beaune ooit zelfs gratis geholpen in 't ziekenhuis.

Gewoon binnengehinkeld zonder afspraak.
Foto van mijn voet, verband, ... en ik kon weer gaan (alé ja, hinkelen).


En ook in Griekenland heb ik 36 uur gratis in 't ziekenhuis doorgebracht.
Met de ambulance vanuit het hotel op Paros naar 't plaatselijk ziekenhuis, een berg testen en tot de volgende dag moeten blijven.

Nooit een rekening van gezien. "It was for free" toen ik daarnaar vroeg bij mijn ontslag.
Het enige wat ze hadden was een kopie van mijn paspoort.


Ik kan je wel zeggen dat de Griekse ziekenhuizen - zeker op een eiland - op geen fluit trekken :-).
Ik was héél blij dat het "maar" mijn epilepsie was die na 5 jaar opspeelde en dat ik er niet was binnengebracht met een openbeen-breuk.
De paracetamol-cuktuur is sowieso berucht bij Nederlandse remigranten, expats en andere buitenlandse bezoekers. "Neem maar paracetamol" is het algehele advies van de huisarts. De Nederlandse 1e lijns gezondheidszorg (en dat zien we nu ook bij corona" wordt door buitenlanders niks voor niks als de slechtste gezondheidszorg van alle ontwikkelde landen gezien.
Ben er zelf ook weer tegenaan gelopen bij remigratie naar NL. Ik had het kunnen weten.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2020 20:37
Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...
Ik zou ook naar een ziekenhuis als ik dacht dat het gebroken was. Het zou in een vreemde plaats niet in mij opkomen om naar de HA te gaan. De zorg in NL is echt niet zo hoogstaand als sommigen hier beweren. Is heel veel afgebroken de laatste jaren.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-03-2020 19:53
Het lijkt mij toch dat ze hem uitstekend geholpen hebben. Echt, zonder sarcasme.
Er zijn bijzonder weinig landen waar je binnen een uurtje geholpen wordt op de SEH.
En als er dan niks levensbedreigends aan de hand is, lijkt het vrij logisch om iemand terug te verwijzen.

Welke landen zijn dat dan waar je wel of niet goed geholpen wordt op de SEH? Ik ben anders al een aantal keren zeer goed geholpen op de spoed, zowel in Italië als in België.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er altijd van te kijken hoe dit gaat in Nederland.
Wij gaan met vermoeden van een breuk direct naar spoed. Toch compleet nutteloos om eerst langs de huisarts te gaan?

Mijn buurman had een tijdje terug vreselijke pijnen door nierstenen en is direct door ons naar spoed gebracht. Zou dit bij jullie dan niet kunnen?
Die arme man had bezweken denk ik bij eerst een rondje huisarts...
vivaratje schreef:
09-03-2020 23:47
Ik zou ook naar een ziekenhuis als ik dacht dat het gebroken was. Het zou in een vreemde plaats niet in mij opkomen om naar de HA te gaan. De zorg in NL is echt niet zo hoogstaand als sommigen hier beweren. Is heel veel afgebroken de laatste jaren.
Dit.
Ook mijn logische reactie zou zijn om naar de eerste hulp te gaan in een vreemde plaats. En snap echt wel dat het niet zo’n spoed is als een hartaanval. Ik schrik van de bureaucratie die ik hier lees.
En dan héb je eindelijk die stomme verwijsbrief van je eigen HA in je email en dan is het nog niet goed want had het uitgeprint moeten zijn?!?
Te absurd voor woorden.
Vroeger werd je toch éérst geholpen en werd daarna het papierwerk gedaan?
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 10-03-2020 09:20
0.26% gewijzigd
De zorg is niet zozeer slecht maar wel enorm bureaucratisch.

Mijn zoon brak een paar jaar geleden zijn pols. Na een onrustige nacht (kind werd bleek en klam) de huisarts gebeld. Assistente was mijn vriendin en zij verwees ons gelukkig ongezien door naar radiologie.

In het ziekenhuis een foto gemaakt: inderdaad gebroken, zei de radioloog. Ga maar naar de SEH.

Dus wij, met beoordeelde foto (!!!) naar de SEH. Kind kreeg paracetamol. Uur wachten. Foto moest beoordeeld worden. Was arts assistent dus wachten op supervisor. Weer beoordeeld. Ja, die is gebroken. Joh, dat zei de radioloog inmiddels twee uur geleden al, daarom zitten we hier. Daarna werd hij pas gegipst.

Het was niet heel spoedeisend, het kind liep er inmiddels al bijna 24 uur mee, maar waarom die bureaucratie? Er was al een breuk vastgesteld door een radioloog. Van hetzelfde ziekenhuis ook. Gipsen en wegwezen lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
09-03-2020 20:37
Je zit in een vreemde plaats en je hebt letsel opgelopen. Wat zou jij doen? Gaan bellen en als er dan gezegd wordt: Je kan over 2 uur bij die en die huisarts terecht, dus bijt maar even op je tanden met je mogelijk gebroken arm, en als hij je doorverwijst dan mag je komen, maar dan moet je waarschijnlijk ook weer een uur wachten, dus joh, even doorzetten, als het meezit kan je over 4 uur terecht...
Daar is triage voor. Daarmee beoordelen ze binnen hoeveel uur een arts je gezien moet hebben. Dus bij geen spoed, gaan anderen inderdaad voor.
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:49
Weet jij als je in Eindhoven woont waar er ergens een huisarts in Rotterdam zit die tijd en zin heeft om je te ontvangen?

Terwijl je vergaat van de pijn?
Een smartphone biedt dan uitkomst
Marnamai schreef:
09-03-2020 19:59
Als ik verga van de pijn en in de auto zit te kermen?
Ik dacht het niet.


*Noteert dat ze maar beter niet meer naar Nederland komt, want daar laten ze mensen creperen met een gebroken been of arm.*
Bullshit. Je kan gewoon 112 bellen. En als de telefonist het ernstig genoeg vindt, stuurt die een ambulance. En met een gebroken been doen ze dat.
Aneso schreef:
10-03-2020 08:30
Daar is triage voor. Daarmee beoordelen ze binnen hoeveel uur een arts je gezien moet hebben. Dus bij geen spoed, gaan anderen inderdaad voor.
Als je direct naar de SEH gaat kan je ook rustig een paar uur wachten. Heb er ooit een hele dag gezeten met twee gebroken tenen ( na doorverwijzing door huisarts). Daar heb ik dan weer geen moeite mee. Andere mensen hadden ergere dingen. Ik leef nog steeds, hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven