Gezondheid alle pijlers

De zorg in Nederland

09-03-2020 19:44 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een collega van me was vandaag op karwei, zo'n 120 kilometer verderop, in de regio Rotterdam. Hij struikelde en kwam ten val en zijn arm moest het ontgelden. Ontzettende pijn in de pols en geen idee of het gebroken was, of zwaar gekneusd of anderszins. Maar hij verging van de pijn. Naar de eerste hulp van het plaatselijk ziekenhuis dus. Daar werd hij geweigerd, want hij had geen verwijsbrief van zijn huisarts. Dus heeft hij zijn huisarts gebeld, de situatie uitgelegd en men zou een verwijsbrief mailen. Maar tja. het was bijna 12 uur, dus de assistentes gingen met pauze. En die pauze duurde tot 13.00 uur. Meer dan een uur heeft mijn collega dus zijn pijn zitten verbijten op de eerste hulp tot die vermaledijde verwijsbrief eindelijk gemaild was. Eindelijk was die binnen en met de verwijsbrief in de mail op zijn telefoon ging hij naar radiologie voor de foto. Daar werd hem verteld dat hij de verwijsbrief uitgeprint bij zich moest hebben. Maar na veel vijven en zessen werd de foto dan uiteindelijk toch maar gemaakt. Zwaar gekneusd, gelukkig niet gebroken, scheurtje in het bot, was de uitkomst. Collega vroeg daarna of de pols ingetaped kon worden of dusdanig verbonden dat de pijn minder zou worden, maar.... tja... daar waren ze niet voor, dan moest hij bij zijn huisarts zijn. Collega vertelde nogmaals dat de huisarts 120 km verderop zat, maar dat maakte niet uit, hij werd niet verbonden, kreeg geen steunverband, niks. Een andere collega die samen met hem aanwezig was op dat karwei, heeft hem 120 km naar huis moeten rijden naar zijn eigen huisarts om verbonden te worden...

Mijn collega had alles bij zich: een ID, een pasje van zijn ziektekostenverzekering, bankpassen en contant geld, maar hij werd zo weggestuurd en op deze manier behandeld.

Nou heb ik het zelf gelukkig nooit meegemaakt, maar is dit normaal als je in een andere plaats in Nederland letsel oploopt, dat men je zo behandelt op de eerste hulp?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet het hele topic gelezen maar mijn reactie op de OP: are you fucking kidding me?
De SEH wordt elke dag overspoeld door mensen die er eigenlijk niks te zoeken hebben. Jouw collega moest idd via een huisarts direct door naar de radiologie.
Dat jouw collega in de tijd van Corona na een uur is geholpen met een totaal niet urgente klacht mag echt een wonder heten.
Weet jij hoe zorgpersoneel zich elke dag weer uit de naad werkt! Elke dag en niet alleen tijdens Corona worden wij bloot gesteld aan allerlei gevaren zoals bacteriën, virussen, agressie enz.
En dan komen er ook altijd van die types als jij aan ons kop zeuren (met iets dat kan wachten) dat ze niet snel genoeg geholpen worden terwijl we bijvoorbeeld net uit een heftige reanimatie komen.
Wij vechten voor mensenlevens, elke dag, heb jij dat wel door?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-03-2020 20:59
Nee, dat hebben we gisteravond in Radar gezien. Een vrouw met kanker kreeg van 5 onafhankelijke artsen een bepaalde behandeling voorgeschreven, maar de verzekering dacht het beter te weten en wilde die niet vergoeden.

Procedures, weet je wel? Waarbij het niet om de mensen gaat die zorg nodig hebben, maar om formuliertjes en regeltjes.
Moet ik nu ook maar alle andere gevallen erbij halen waarin de zorg wel deugt? Jij ziet alleen maar één zijde van het verhaal: de negatieve en daar hang jij het hele zorgstelsel aan op. En daarnaast: als jij twee situaties schetst, deugt dan het hele zorgstelsel niet? Regels en procedures zijn nog steeds nodig, hoe je het ook went of keert, hoe *** of schrijnend het is. Want je gaat mij niet wijsmaken dat de zorgverzekeraar van die dame heeft gezegd dat ze helemaal niet behandeld mag worden, of wel?

Maar lang verhaal kort: je zeurt om het zeuren en het zou je sieren om eens je echt te verdiepen hoe het in de zorg er aan toe gaat in plaats vanaf de zijlijn te schreeuwen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
17-03-2020 21:27
Moet ik nu ook maar alle andere gevallen erbij halen waarin de zorg wel deugt? Jij ziet alleen maar één zijde van het verhaal: de negatieve en daar hang jij het hele zorgstelsel aan op. En daarnaast: als jij twee situaties schetst, deugt dan het hele zorgstelsel niet? Regels en procedures zijn nog steeds nodig, hoe je het ook went of keert, hoe *** of schrijnend het is. Want je gaat mij niet wijsmaken dat de zorgverzekeraar van die dame heeft gezegd dat ze helemaal niet behandeld mag worden, of wel?

Maar lang verhaal kort: je zeurt om het zeuren en het zou je sieren om eens je echt te verdiepen hoe het in de zorg er aan toe gaat in plaats vanaf de zijlijn te schreeuwen.
Blijkbaar heb je de uitzending niet gezien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-03-2020 21:32
Blijkbaar heb je de uitzending niet gezien.
En jij hebt overduidelijk geen enkel idee hoe het in de zorg er aan toe gaat.
Jij baseert je beeld van de zorg op 1 negatief verhaal van je collega en 1 verhaal van tv. Dan vind ik het noet gek dat dat beeld niet klopt.
In this mad house we must all survive
pejeka schreef:
17-03-2020 20:33
Ik ben er klaar mee. Blijkbaar is het in ons tegenwoordige zorgstelsel heel normaal dat mensen met een letsel door ongeval in een vreemde stad eerst een halve dag gaan rondbellen, googelen, voorbijgangers gaan vragen of ze een huisarts kennen, een internetcafé zoeken om de verwijsbrief te printen die ze van hun eigen huisarts hebben ontvangen, en áls ze dan eindelijk na uren bij de eerste hulp belanden, nog met tegenzin geholpen worden.
Procedures dus ja. Die tegenwoordig blijkbaar voorop staan. Niet alleen bij de eerste hulp, maar in ons hele zorgstelsel sinds het geprivatiseerd is. En ik vind dat kwalijk, omdat de zórg voorop hoort te staan en die procedures komen dan wel. Maar blijkbaar is dat niet vanzelfsprekend meer. Maar dan blijf ik van mening dat het anders hoort te zijn.
Ging je nou nog een actie starten?
Petitie, kamervragen, sit-in bij de SEH, demonstratie op het Malieveld?

Kom op, je kan het!!

Dat zal ze leren, dat luie volk in de zorg.

Ps: ik kom graag naar je demonstratie.
Om vooral lekker hard te lachen.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 17-03-2020 22:17
3.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Want je kan nu wel iets op mij afschuiven, het zou je sieren als je zelf eens hand in eigen boezem steekt en eens iets opsteekt van wat anderen je vertellen.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Zijdehoentje schreef:
17-03-2020 22:12
En jij hebt overduidelijk geen enkel idee hoe het in de zorg er aan toe gaat.
Jij baseert je beeld van de zorg op 1 negatief verhaal van je collega en 1 verhaal van tv. Dan vind ik het noet gek dat dat beeld niet klopt.
Ieder verhaal waarin procedures bóven de menselijke maat en het verlenen van zorg gaan, is er één te veel.

Als jij bij een winkel slechte service krijgt, niet goed geholpen wordt en niet goed wordt geadviseerd, en je laat je ongenoegen daarover blijken, en die winkel zegt dan: "Joh, onze andere 900 klanten zijn allemaal heel tevreden, dus wat zeur je nou?". Zeg jij dan ook "Oh nee joh, laat dan maar zitten, dan is het OK, jammer dan dat ik shit geholpen werd en geen deugdelijk product kreeg, maar joh, als al die andere 900 klanten tevreden zijn, nee, dan is het goed toch? Nee joh, sorry dat ik klaagde, laat maar zitten dan"...
pejeka wijzigde dit bericht op 17-03-2020 22:19
39.33% gewijzigd
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
jo12345 schreef:
09-03-2020 19:53
Het lijkt mij toch dat ze hem uitstekend geholpen hebben. Echt, zonder sarcasme.
Er zijn bijzonder weinig landen waar je binnen een uurtje geholpen wordt op de SEH.
En als er dan niks levensbedreigends aan de hand is, lijkt het vrij logisch om iemand terug te verwijzen.
Nou inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, je gooit allerlei dingen door elkaar. Het verhaal bij Radar heeft niets te maken met hoe het met je collega is gegaan.
Helaas is het idd zo dat een verzekering kan zeggen dat ze behandeling A niet vergoeden, want behandeling B kan ook en is goedkoper. Hetzelfde geldt voor medicatie die voorgeschreven wordt en nog heel veel dingen meer. Ik vind dat net als jij geen goede zaak, maar het is wel de realiteit helaas.

Wat betreft je collega, in zijn geval was het geen levensbedreigende situatie en zijn daar nou eenmaal afspraken over gemaakt welke route je moet volgen en daar is ook heel veel aandacht aan besteedt op radio en tv. Het enige waar ze in mijn ogen iets coulanter mee om hadden kunnen gaan, is die digitale verwijzing.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet lullig doen, maar nu met Corona, heeft Nederland 1000 minder mensen die ziek zijn in vergelijk met Zwitserland, terwijl ze wel meer doden hebben.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
17-03-2020 22:14
Ieder verhaal waarin procedures bóven de menselijke maat en het verlenen van zorg gaan, is er één te veel.

Als jij bij een winkel slechte service krijgt, niet goed geholpen wordt en niet goed wordt geadviseerd, en je laat je ongenoegen daarover blijken, en die winkel zegt dan: "Joh, onze andere 900 klanten zijn allemaal heel tevreden, dus wat zeur je nou?". Zeg jij dan ook "Oh nee joh, laat dan maar zitten, dan is het OK, jammer dan dat ik shit geholpen werd en geen deugdelijk product kreeg, maar joh, als al die andere 900 klanten tevreden zijn, nee, dan is het goed toch? Nee joh, sorry dat ik klaagde, laat maar zitten dan"...
Newsflah, de zorg is geen winkel met producten. Doorgaans doet iedereen zijn stinkende best. En dramkonten die nù geholpen menen te moeten worden voor zaken die niet spoedeisend zijn, mogen achteraan sluiten.
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
18-03-2020 09:47
Ik wil niet lullig doen, maar nu met Corona, heeft Nederland 1000 minder mensen die ziek zijn in vergelijk met Zwitserland, terwijl ze wel meer doden hebben.
Tja en Zwitserland heeft ruim 8 miljoen inwoners en Nederland ruim 17 miljoen waaronder het percentage ouderen misschien ook wel veel hoger ligt dus meer kans op sterftegevallen. Dus ik vind dat jou wel wat lullig doen... jouw conclusie is niet op de juiste informatie gebasseert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven