Puber. Limited aan wat het mag kosten?
dinsdag 10 maart 2020 om 13:55
Goedemiddag allen
Situatie;
Samengesteld, harmonieus gezin.
Ondanks dat we het goed doen met z’n alle zijn er wel wat verschillen.
Nu respecteren we van elkaar welke lijn de ander uitzet met de andere ouder maar we hebben het er natuurlijk wel samen over.
Nu is het de vraag;
Ondanks dat een 14 jarige er voor spaart, wat werkt, is er wel een limited aan wat iets van jullie mag kosten?
Zijn dochter, een slim, verantwoordelijk meisje wil voor haar verjaardag graag een iPhone X.
Geen nieuwe maar zo’n opgeschoonde. Kosten; € 400,-
Ondanks dat ze er aan meebetaald vind ik het erg veel geld voor een telefoon.
Niet enkel voor haar maar sowieso.
Nu heb ik er feitelijk niets over te zeggen, als vriend en moeder het prima vinden, het is aan hun.
Maar ik vroeg me wel af, hoe doen jullie dat? Wat vinden jullie?
Ben benieuwd!
Situatie;
Samengesteld, harmonieus gezin.
Ondanks dat we het goed doen met z’n alle zijn er wel wat verschillen.
Nu respecteren we van elkaar welke lijn de ander uitzet met de andere ouder maar we hebben het er natuurlijk wel samen over.
Nu is het de vraag;
Ondanks dat een 14 jarige er voor spaart, wat werkt, is er wel een limited aan wat iets van jullie mag kosten?
Zijn dochter, een slim, verantwoordelijk meisje wil voor haar verjaardag graag een iPhone X.
Geen nieuwe maar zo’n opgeschoonde. Kosten; € 400,-
Ondanks dat ze er aan meebetaald vind ik het erg veel geld voor een telefoon.
Niet enkel voor haar maar sowieso.
Nu heb ik er feitelijk niets over te zeggen, als vriend en moeder het prima vinden, het is aan hun.
Maar ik vroeg me wel af, hoe doen jullie dat? Wat vinden jullie?
Ben benieuwd!
Geen prima, prima is geen goed.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:02
dinsdag 10 maart 2020 om 14:07
14 jaar kan je best uitleggen wat geld is. €400 is best veel geld voor telefoon voor een 14 jarige. Je kan het geld ook anders besteden. Maar wanneer het haar eigen geld is, ze er zelf voor gewerkt heeft en een telefoon belangrijker vindt dan andere zaken. Dan is dit haar keuze.
Ik zou wel kijken of dat zo'n refurbished iPhone voldoende opslagruimte heeft, de goedkopere versies hebben vaak weinig geheugen, en je kan er niet zomaar extra geheugen bij doen. En kan je de telefoon de komende jaren nog updaten. Apple heeft de neiging om op een bepaald moment een versie niet meer te updaten.
Als ouder is het wel belangrijk om een limiet in te stellen in hoeveel geld je als ouder bijlegt / uitgeeft aan een cadeau. En een nieuwe fiets, omdat je die nodig hebt, is natuurlijk iets anders dan een een nieuwste iPhone. Een goede fiets is vaak wel heel belangrijk, en voor een telefoon kan je ook prima een andere keuze maken dan kiezen voor een iPhone.
Ik zou wel kijken of dat zo'n refurbished iPhone voldoende opslagruimte heeft, de goedkopere versies hebben vaak weinig geheugen, en je kan er niet zomaar extra geheugen bij doen. En kan je de telefoon de komende jaren nog updaten. Apple heeft de neiging om op een bepaald moment een versie niet meer te updaten.
Als ouder is het wel belangrijk om een limiet in te stellen in hoeveel geld je als ouder bijlegt / uitgeeft aan een cadeau. En een nieuwe fiets, omdat je die nodig hebt, is natuurlijk iets anders dan een een nieuwste iPhone. Een goede fiets is vaak wel heel belangrijk, en voor een telefoon kan je ook prima een andere keuze maken dan kiezen voor een iPhone.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 10 maart 2020 om 14:19
Als ze er zelf voor sparen geen limiet. Het is hun geld, ze moeten eigen keuzes leren maken.
Vind daarnaast 400 euro ook wel meevallen. Zou ze een nieuwe van 1000 euro of meer willen hebben dan hebben we het er over dat dat wellicht een beetje veel/overdreven/heel lang sparen/hoog risico is. Maar dan nog, zie dan toch weer boven.
Vind daarnaast 400 euro ook wel meevallen. Zou ze een nieuwe van 1000 euro of meer willen hebben dan hebben we het er over dat dat wellicht een beetje veel/overdreven/heel lang sparen/hoog risico is. Maar dan nog, zie dan toch weer boven.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:26
Mijn zoon van 17 heeft een jaar lang alles gespaard wat die kreeg werk,zakgeld en stage vergoeding en heeft een game pc gekocht met alles er op en eraan voor ruim 2000 euro.
Eerlijk ik moest even slikken maar dat trotse koppie erbij en de blijdschap maakte alles goed.En hij is er zo zuinig op.En 400 euro voor een telefoon vind ik echt meevallen hoor.en als ze er voor aan het sparen is zie ik iig geen probleem ook niet als haar ouders wat bijleggen juist fijn dat dat kan.
Eerlijk ik moest even slikken maar dat trotse koppie erbij en de blijdschap maakte alles goed.En hij is er zo zuinig op.En 400 euro voor een telefoon vind ik echt meevallen hoor.en als ze er voor aan het sparen is zie ik iig geen probleem ook niet als haar ouders wat bijleggen juist fijn dat dat kan.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:34
Ik vind het niet gek dat je een limiet stelt aan wat je als ouder(s) wil meebetalen en denk dat je goede afspraken moet maken over bijv verantwoordelijkheid nemen mbt schade en dergelijke. Het lijkt me wel voornamelijk iets tussen kind en ouder(s). Jij vindt het principieel te duur begrijp ik? Ook als zij er zelf het grootste bedrag voor gaat betalen? Dat idee zou ik loslaten. Een ander kind wil het niet maar die geeft dan misschien liever 100x een bedrag van 5 euro uit.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:36
Ow duh. Ja limiet..
En ja, het is deels haar eigen geld. En daarom moet ‘alles maar kunnen?’ Dat is eigenlijk de vraag..
dinsdag 10 maart 2020 om 14:36
Goede tip! Dankjehamerhaai schreef: ↑10-03-2020 14:0714 jaar kan je best uitleggen wat geld is. €400 is best veel geld voor telefoon voor een 14 jarige. Je kan het geld ook anders besteden. Maar wanneer het haar eigen geld is, ze er zelf voor gewerkt heeft en een telefoon belangrijker vindt dan andere zaken. Dan is dit haar keuze.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:38
Ja, heb zelf ook kinderen. Ongeveer dezelfde leeftijd (mijn oudste is een jaar jonger)
dinsdag 10 maart 2020 om 14:39
Maar vind je dat zij jouw standaard aan moet houden voor wat een telefoon mag kosten?VakantieNL15 schreef: ↑10-03-2020 14:35Omdat het veel geld is voor een telefoon.. ofzo. Gevoelsmatig..
Of vind je dat een tiener niet zo'n dure telefoon zou mogen hebben? Ik neem aan dat je je vriend daar niet in zou begrenzen, dus dat haar leeftijd een rol speelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:39
Nou, nou. Bemoeien.Luci_Morgenster schreef: ↑10-03-2020 14:33Dit.
En jij mag het prima zonde geld vinden. Maar waar denk je je mee te bemoeien?
Ik heb het er over met vriend. We hebben samen 5 kinderen, beetje allemaal in dezelfde leeftijd, niet vreemd dat we samen bepaalde keuzes van elkaar bespreken lijkt me.
dinsdag 10 maart 2020 om 14:41
VakantieNL15 schreef: ↑10-03-2020 14:38Ja, heb zelf ook kinderen. Ongeveer dezelfde leeftijd (mijn oudste is een jaar jonger)
Ben je bang dat jouw kind binnenkort ook zo'n dure telefoon wil dus?
dinsdag 10 maart 2020 om 14:41
Ik zou dit lekker aan haar vader en moeder overlaten, waarom zou je je in zoiets willen mengen? Wat is er erg aan als zij een iPhone heeft die volgens jouw normen eigenlijk te duur is? En hoe zou jij het vinden als je iets wil wat je vader prima vindt, waarop zijn vriendin probeert hem op andere gedachten te brengen, niet omdat er enorme bezwaren tegen zijn, maar puur om iets gevoelsmatigs?
Don't waste your time on jealousy,