flesvoeding op verzoek

12-03-2020 13:21 21 berichten
Ik had het al een beetje verwacht voor ik aan flesvoeding begon bij mijn tweeling, maar ik loop er na 5 weken dus al tegenaan: flesvoeding op verzoek. Hoe doe je dat? CB zegt dat zoon niet teveel mag krijgen, maar als randprematuur is hij hongerig en hij is echt niet te stoppen als hij honger heeft. Maar hij heeft ook krampjes, dus ben ik bang dat hij teveel voeding krijgt en dat moeilijk kan verteren. Het een kan het ander oproepen en hij is al een uur voor zijn voeding erg huilerig en onrustig, gilt en wil alleen maar hangen tegen mij aan. Maar we hebben dus ook nog een (tweeling)dochter, en ik moet mijn aandacht helaas verdelen.

CB zegt: voeden op verzoek, hij regelt het zelf, maarrrrrr..... niet meer dan 6*120cc per dag. Dat is dan toch niet zelf regelen?! Hoe zit dit?! Ik ga zoon geen honger laten lijden. Hij is dan zo verdrietig :|

Hongertekenen zijn bij hem: vuistjes sabbelen, smakken, zoeken met de mond opzij, uiteindelijk heel hard gillen.
Slaaptekenen zijn bij hem: happen op zijn duim, gapen en jammeren.
Krampjes: knerpend huilen, overstrekken en trappen met zijn benen, vuisten maken en persen.

Zoon wil geen speen, sabbelt soms op zijn duim.

Bij de borstvoeding van mijn oudste was dit allemaal niet zo'n gedoe, daar legde ik gewoon aan voor zo ongeveer alles...

Zoon krijgt nu (4,5 kg en 5 weken oud):
7 a 8 voedingen 120cc+4 in de fles. Van een aantal voedingen drinkt hij de fles leeg, de rest varieert hij tussen ongeveer 65cc en 100cc. Over de dag heen krijgt hij dus meestal gemiddeld zo'n 750-800cc binnen. Als je de richtlijn van 150ml*gewicht aanhoudt, mag hij 645cc per dag. Maar kinderartsen zeggen ook vaak 180cc per kg en dan zit hij rond de 800cc.

Wat is nu wijsheid, iemand tips voor me?
Mijn ervaring voor wat het waard is: fuck het cb. Onze peuter had honger en heeft honger. Na een dag veel spelen of veel indrukken wilde hij zelfs 3 flessen voor hij écht tevreden was. We hielden ons niet aan de grens van het cb. Nu is hij 3 en zit exact op de 0 lijn van het cb. Hij is dus exact gemiddeld.

Voeden op verzoek is voor mij voeden op verzoek. Man en ik bepalen wat hij eet en hij bepaalt hoeveel.
Hier ook een zoon die meer honger had, maar het CB heeft hier nooit gezegd dat we niet meer mochten geven. Zij gaven aan dat als hij honger had we konden geven, maar dat het goed was om eerst andere dingen te checken (luier, pijn, last, moe) voor we een fles gaven, zodat we hem niet leerden dat eten altijd de oplossing was. Verder hebben wij dus gewoon altijd gewoon gevoed op verzoek.

Hier hielden ze trouwens ook een iets andere richtlijn aan: 100*gewicht als minimum, 200* gewicht als maximum (dus voor jullie zou dat 900ml zijn). Daar bleven we eigenlijk automatisch bijna altijd tussen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon voeden op verzoek. Zo hebben wij het ook gedaan.

Dan maar iets meer dan de richtlijn bedoel ik dus.
Gewoon voeden. Sommige kinderen hebben meer nodig dat andere kinderen. Hou gewoon in de gaten of hij een rem heeft. Als hij met regelmaat flessen niet helemaal leeg drinkt, kan hij dus duidelijk heel goed zelf beslissen wat hij wil/nodig heeft. Zou hij altijd alles wat je voorzet wegschrokken, ongeacht de hoeveelheid, dan zou ik iets voorzichter zijn.
Je hebt Nutrilon voor hongerige baby’s. Mijn zoon had niet genoeg aan normale Nutrilon. Om de 1 1/2 uur kwam hij voor een voeding tot ik overstapte naar Hongerige baby’s en toen was het netjes om de 3 uur.
Gewoon geven als hij honger heeft. Ik voedde ook flesvoeding op verzoek.
Soms zijn er periodes van veel honger, soms weer periodes van wat minder. Die baby’s regelen het zelf wel goed hoor.
WasHetMaarWat schreef:
12-03-2020 13:32
Gewoon voeden. Sommige kinderen hebben meer nodig dat andere kinderen. Hou gewoon in de gaten of hij een rem heeft. Als hij met regelmaat flessen niet helemaal leeg drinkt, kan hij dus duidelijk heel goed zelf beslissen wat hij wil/nodig heeft. Zou hij altijd alles wat je voorzet wegschrokken, ongeacht de hoeveelheid, dan zou ik iets voorzichter zijn.
Ja helemaal mee eens. Hier dochter van 3,5 week die fles en bv krijgt. Geen idee hoeveel ze binnenkrijgt maar als ze honger heeft bied ik eerst borst en dan fles aan. Die drinkt ze vaak niet op, prima dan heeft ze genoeg. Wel op en tevreden? Ook prima.

Denk maar zo: met bv zou je ook niet weten hoeveel erin gaat. Als je kind duidelijk honger heeft dan gewoon wat meer geven toch? De richtlijnen zijn niet voor niets richtlijnen..
Wij hebben zoon ook gewoon gevoed op verzoek. Hij tikte soms 6/7x per dag een fles van 180 ml weg, geen idee waar hij het liet. Hij groeide het eerste half jaar ook heel snel, had van die heerlijke spekbeentjes :heart: Op een gegeven moment namen de hoeveelheden flesvoeding wat af, ik denk rond de tijd dat hij meer vast voedsel ging eten. We hebben hem nooit begrensd en ook nooit gerekt, honger=honger en hij kon geen klok lezen. Een gemiddelde is ook maar de uitkomst van een baby die wat minder drinkt en een baby die wat meer drinkt. En wij hadden dan toevallig de baby die wat meer dronk.

Hij is inmiddels (2,5 jaar) al zijn babyvetjes kwijt en is een gespierde spijker aan het worden.
Mijn gevoel zegt ook wat jullie hier schrijven, zijn agenda volgen. Zoon wordt ook al een lekkere volle baby, maar hij is niet dik of iets dergelijks (trouwens, volgens mij 'mag' je als baby gewoon dik zijn, lijkt me). Ik snap het CB dus ook volstrekt niet, hij is als hij te eten krijgt, extreem blij en tevreden dus dat lijkt mij de graadmeter. Vannacht zelfs doorgeslapen.

Maar goed, ik word dan even zo onzeker van de verpleegkundige die vorige week nog zei: zelf laten regelen en als ik nu zeg dat hij veel drinkt de kanttekening plaatst dat hij toch echt niet meer dan..... mag drinken. Hoe tegenstrijdig.
Niet onzeker worden van het cb, het is jouw kind, jij bepaalt.
En als jij ziet dat je baby het nodig heeft, er geen last van krijgt is het heel simpel, geef hem die extra voedingen.
Jij kent hem het best, het cb ziet hem maar even.
Ik gaf wat het kind nodig had. Anders zit je de hele tijd met een ontevreden kind! Dat is toch geen doen.
Gewoon meer geven, kans is groot dat het zich dan vanzelf wel uitbalanceert.
Hier ook flesvoeding op verzoek....zoontje is geboren met 37,5 week en zou per dag ongeveer 450 cc moeten drinken. Bij zijn geboorte was ie echt mini......en dat is hij nu lekker aan het inhalen. Sommige dagen haalt hij met gemak 600 cc of meer. Ik zie zoontje echt met de dag groeien (en dan vooral in de lengte).

Als hij in de lengte en breedte beetje gelijkmatig groeit, zou ik hem lekker geven wat hij nodig heeft. Joh zolang hij niet op lengte -2 en gewicht op +2 zit zou ik lekker jouw eigen gevoel volgen.
Mijn zoon kreeg ook flesvoeding op verzoek, net zo vaak en zo veel als hij wilde. Hij groeide precies volgens het borstvoedingslijntje van de WHO; de eerste maanden werd hij heel spekkig, daarna begon hij in de lengte te groeien. Hij week wel af van de flesvoedinggrafiek die het CB gebruikte, maar nadat ik aangaf op verzoek te voeden, keek de arts naar de WHO-curve.

Toen hij bijna een jaar was, dronk hij meestal 1,2 liter flesvoeding. Hij is nu een grote peuter, qua gewicht op de 0-lijn, met nog altijd veel honger. Zijn vader heeft ook altijd honger. :)
Wij voedde mijn dochter ook op verzoek, ze dronk heel veel. Op een gegeven moment begon ze veel terug te geven, veel spugen. Toen kwamen we er achter dat we echt teveel gaven: minder geven betekende minder spugen.

Ik zou dus zeggen: lekker geven wat hij wil als hij het binnen houdt. Als hij het gaat uitspugen, probeer eens minder te geven.

Overigens hebben veel kinderen krampjes rond 5 weken. Je kan alles proberen, meer voeden, minder voeden, andere voeding, andere speen... dikke kans dat als hi 2 maanden is, je opeens het 'wondermiddel' gevonden hebt - gewoon omdat het met 2 maanden een stuk minder wordt.

Baby's kunnen niet 'te dik' zijn. Een vetlaagje is heel goed voor ze, en als je een keer een zieke baby hebt gehad, weet je waarom ze dat vet nodig hebben.
Baby’s kunnen niet te dik zijn nee maar hun maagje rekt wel makkelijk ik zou hem geven wat hij nodig heeft niet druk maken om de totale hoeveelheid maar wel voeden in kleine hoeveelheden en met een kleine speen dat hij flink moet werken ervoor
where ever you go, go with your heart
Herkenbaar dilemma. Enerzijds wil je gewoon je gevoel volgen, je ziet dat je baby honger heeft en dan wil je hem gewoon, zonder moeilijk te doen, geven wat hij aangeeft nodig te hebben. Anderzijds ben je toch bezorgd: krijgt hij niet teveel? Als hij nu al zoveel krijgt, wat moet dat dan bij 3 maanden wel niet worden? Rekt zijn maagje nu niet te snel op? Kunnen zijn niertjes dit wel aan? Etc. etc.

Bij onze zoon destijds maakte ik me hier veel zorgen om, hij dronk altijd meer dan hij “mocht” en ik had ook altijd het idee dat hij gewoon door zou blijven drinken als ik hem een literfles gaf (bij wijze van spreken). Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen met hem en hij heeft een normale eetlust.
Dochter daarentegen (nu precies even oud en zwaar als jouw zoon) lijkt veel tevredener en ging “vanzelf” meer tijd tussen de voedingen laten toen de hoeveelheid per fles omhoog ging. Zij drinkt nu precies de hoeveelheid die ze “mag”: 5x120 cc (=135 met poeder erbij) = 675. Ze slaapt van 22/23 uur tot 7/8 uur, dus dat scheelt natuurlijk al 1-2 voedingen.
WasHetMaarWat schreef:
12-03-2020 13:32
Helemaal mee eens.
Het is een richtlijn. En bovendien kennen ze in landen om ons heen die maxima helemaal niet.

Eens met iedereen dus: gewoon voeden.
Hier ook een hongerig ventje. Vooral jongens hebben vaak niet genoeg aan de hoeveelheid die je mag geven heb ik het idee. Ik gaf iets meer.

Onze jongste knul is heel groot en had al heel snel best grote flessen. Hij zat na 2 dagen ook alweer op zijn geboortegewicht. Ik ben op den duur gaan mengen met forte voeding, dit ook omdat hij reflux heeft en anders viel dat wat te zwaar. Want het is zwaardere voeding dus dat is wel goed om rekening mee te houden.

En verder, als hij honger heeft zou ik hem iets meer aanbieden. Is toch sneu als hij honger heeft?
Kunnen baby’s teveel krijgen? Ik dacht dat baby’s vrij goed zelf kunnen reguleren wat ze binnen krijgen en dat ze stoppen wanneer ze vol zitten (in tegenstelling to volwassenen die door bunkeren).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven