Aankleeddrama peuter
zaterdag 21 maart 2020 om 11:57
Zo, even iets anders dan Corona.
Onze peuter van 3.5 jaar maakt een drama van aankleden. Een jaar geleden ookal, elk naadje is vervelend, niks zat fijn. Na een paar weken werd dat minder gelukkig en dachten we dat het klaar was. Maar helaas, het is weer terug. Eerder waren het vooral de sokken, dat nu niet meer (ik weet welke sokken ze fijn vindt en we hebben alleen die nog). Nu is het haar broek in combinatie met de onderbroek. Geen enkele onderbroek zit fijn, of te strak of te los of het gaat tussen haar billen. Spijkerbroeken zijn helemaal geen optie meer, leggings gaan nog het beste. Welke methode we ook hanteren (streng zijn werkt al helemaal niet), het is minstens 3 kwartier drama in de ochtend. Man heeft helemaal geen geduld ervoor, die is direct geïrriteerd en dat resulteert in direct een krijsbui. Ik heb iets meer geduld maar ook niet oneindig. Zodra ze iets gedaan heeft is ze het vergeten maar dat krijg ik niet altijd voor elkaar. Een vriendinnetje aan de deur werkt het best maar kan moeilijk vragen of die elke ochtend om 8.30u aan de deur wil staan.
Hebben mensen tips? Is het herkenbaar?
Edit: ik merk dat niet duidelijk ben door de reacties. Het is geen kwestie van kind laten kiezen want echt alles zit niet lekker. We hebben alle soorten broeken/leggings/joggingbroeken in huis en ze probeert het elke ochtend weer maar het eindigt in een krijspartij dat het niet lekker zit. Het enige wat zij zou willen is haar pyjama aanhouden, wat ik voor buiten dus geen optie vind.
Onze peuter van 3.5 jaar maakt een drama van aankleden. Een jaar geleden ookal, elk naadje is vervelend, niks zat fijn. Na een paar weken werd dat minder gelukkig en dachten we dat het klaar was. Maar helaas, het is weer terug. Eerder waren het vooral de sokken, dat nu niet meer (ik weet welke sokken ze fijn vindt en we hebben alleen die nog). Nu is het haar broek in combinatie met de onderbroek. Geen enkele onderbroek zit fijn, of te strak of te los of het gaat tussen haar billen. Spijkerbroeken zijn helemaal geen optie meer, leggings gaan nog het beste. Welke methode we ook hanteren (streng zijn werkt al helemaal niet), het is minstens 3 kwartier drama in de ochtend. Man heeft helemaal geen geduld ervoor, die is direct geïrriteerd en dat resulteert in direct een krijsbui. Ik heb iets meer geduld maar ook niet oneindig. Zodra ze iets gedaan heeft is ze het vergeten maar dat krijg ik niet altijd voor elkaar. Een vriendinnetje aan de deur werkt het best maar kan moeilijk vragen of die elke ochtend om 8.30u aan de deur wil staan.
Hebben mensen tips? Is het herkenbaar?
Edit: ik merk dat niet duidelijk ben door de reacties. Het is geen kwestie van kind laten kiezen want echt alles zit niet lekker. We hebben alle soorten broeken/leggings/joggingbroeken in huis en ze probeert het elke ochtend weer maar het eindigt in een krijspartij dat het niet lekker zit. Het enige wat zij zou willen is haar pyjama aanhouden, wat ik voor buiten dus geen optie vind.
zussel wijzigde dit bericht op 21-03-2020 19:29
14.77% gewijzigd
zaterdag 21 maart 2020 om 18:49
TO Mijn bijna 5 jarige wil ook geen spijkerbroek. Liefst jurkjes met legging.
Ze heeft 1 broek waar ik haar in krijg.
https://www.only.com/be/nl/on/kids-only ... 3864_Black
Pick your battles
Succes
Pick your battles
Succes
Been there, done that, got the T-shirt.
zaterdag 21 maart 2020 om 19:31
Heb de op aangepast want ik was niet zo duidelijk geloof ik. Het is helaas geen pick your battles want niets zit goed. Die ene legging die ze wel oké vindt is ook heel regelmatig niet goed. Ze mag alles van me aan behalve zomerjurkjes zonder vest (met zou best nog mogen) of haar pyjama naar buiten.Apatura schreef: ↑21-03-2020 18:49TO Mijn bijna 5 jarige wil ook geen spijkerbroek. Liefst jurkjes met legging.
Pick your battles
Succes
zaterdag 21 maart 2020 om 20:13
Het is ook wel een drama leeftijd hoor.
Nog een paar maanden en ze mag naar school dat scheelt wel in communicatie.
Iets waar ik ook aan heb moeten wennen.... smoesjes.
Dus een legging die gister t einde was is vandaag de hel. Niet dus.... gister oke, vandaag dus ook.
Eten idem... watermeloen bunkeren bij de gastouder maar thuis is t vies.
Jij kent je kind t beste maar laat je niet voor de gek houden.
En anders maar eens ervaren hoe t is in je pyjama buiten
Nog een paar maanden en ze mag naar school dat scheelt wel in communicatie.
Iets waar ik ook aan heb moeten wennen.... smoesjes.
Dus een legging die gister t einde was is vandaag de hel. Niet dus.... gister oke, vandaag dus ook.
Eten idem... watermeloen bunkeren bij de gastouder maar thuis is t vies.
Jij kent je kind t beste maar laat je niet voor de gek houden.
En anders maar eens ervaren hoe t is in je pyjama buiten

Been there, done that, got the T-shirt.
zaterdag 21 maart 2020 om 20:29
Maar waarom zou een tricot pyjamabroek en -shirt, kouder zijn dan een tricot legging en shirt/jurk?
Anyhow, de mijne is al ruim vijf en heeft nog steeds een 'gevoelige' bilnaad, zo te zeggen. Alle onderbroeken zitten tussen haar billen (is niet zo) en alle shirts te strak om haar armen (is objectief ook niet zo). Bij spanning en stress is het erger, als ze op school voldoende afleiding heeft gaat het ook beter.
Nu loopt ze al dagen in tricotachtige onesies, met een naadloos setje ondergoed eronder. Anders draagt ze leggings of panties met flodderjurkjes en daarvoor heb ik dezelfde leggings in dezelfde kleur gekocht Dat huidjes wennen verhaal voer ik hier ook, alleen is dat niet te doen als we niet weggaan.
Anyhow, de mijne is al ruim vijf en heeft nog steeds een 'gevoelige' bilnaad, zo te zeggen. Alle onderbroeken zitten tussen haar billen (is niet zo) en alle shirts te strak om haar armen (is objectief ook niet zo). Bij spanning en stress is het erger, als ze op school voldoende afleiding heeft gaat het ook beter.
Nu loopt ze al dagen in tricotachtige onesies, met een naadloos setje ondergoed eronder. Anders draagt ze leggings of panties met flodderjurkjes en daarvoor heb ik dezelfde leggings in dezelfde kleur gekocht Dat huidjes wennen verhaal voer ik hier ook, alleen is dat niet te doen als we niet weggaan.
zaterdag 21 maart 2020 om 20:46
De leggings die ze heeft zijn wel echt warmere leggings dan haar pyjamabroek. Beetje winter leggings. Overigens maakt dat niet uit voor het gevoel hoor, zomer of winterlegging.shala91 schreef: ↑21-03-2020 20:29Maar waarom zou een tricot pyjamabroek en -shirt, kouder zijn dan een tricot legging en shirt/jurk?
Dat van in die bilnaad is het inderdaad precies. Het zit ertussen gilt ze dan, terwijl het echt niet zo is. En die shirts gaan hetzelfde ja. Ik ben al zover dat een hemd niet mee hoeft want dan raakt ze helemaal panisch.
Maar wat hierboven staat herken ik ook, wat vandaag geweldig is is morgen verschrikkelijk.
Ik hoop ook maar erg op een fase. Heb nu ander ondergoed (die van de zeeman) maar bij het aantrekken begon ze al driftig te friemelen dus vrees dat dat nog niet gaat werken. Heb haar ook voorbereid op een paar minuten iets anders doen morgen met kleren aan en dan een sticker krijgen (paw patrol sticker vindt ze prachtig). Kijken of dat wat doet. Zoniet, dan ga ik het echt loslaten en kleren aan voor we weg moeten en anders kan ze niet mee hanteren (alleen hebben we dan dus alsnog die krijsbui, zo jammer).
zaterdag 21 maart 2020 om 21:11
Wat als je haar ‘s ochtens voordat ze haar schone onderbroek en broek aantrekt, haar flink gaat prikkelen? Bv na het douchen of billen wassen even (flink) droog wrijven met een (harde?) handdoek. Dit kan er voor zorgen dat ze tijdelijk minder gevoelig op prikkels reageert doordat er een overload is geweest (als ze die prikkels van wrijven of schuren met een handdoek wél accepteert)
Of laat haar even heel gek dansen en doe met haar mee! Gezellig muziekje op... dat geeft wellicht tijd om te wennen terwijl andere sensaties sterker zijn.
Of laat haar even heel gek dansen en doe met haar mee! Gezellig muziekje op... dat geeft wellicht tijd om te wennen terwijl andere sensaties sterker zijn.
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?

zaterdag 21 maart 2020 om 21:15
Maar een legging zit strak en zo voel je dus de naden. Als ze het liefst haar pyjama wil dragen, dan vindt ze een joggingbroek misschien ook fijn?
zaterdag 21 maart 2020 om 21:21
Namensgebruikersnaam schreef: ↑21-03-2020 21:11Wat als je haar ‘s ochtens voordat ze haar schone onderbroek en broek aantrekt, haar flink gaat prikkelen? Bv na het douchen of billen wassen even (flink) droog wrijven met een (harde?) handdoek. Dit kan er voor zorgen dat ze tijdelijk minder gevoelig op prikkels reageert doordat er een overload is geweest (als ze die prikkels van wrijven of schuren met een handdoek wél accepteert)
Ik denk dat ze het vreselijk vind (afdrogen is ookal zo vervelend maar meestal droogt ze dan wel aan de lucht)... maar insmeren vindt ze heerlijk. Dus misschien daar een moment van maken (dan moet het wel goed intrekken anders plakken de kleren vast haha, dat is nog geen succes).
Dansen is een optie. Sowieso afleiding werkt dus. Op kdv dagen is het geen probleem, dan ontbijten we, kleren aan en hup gaan want de juf wacht en dan denkt ze er niet eens aan. Misschien valt het nu dus ook gewoon extra op met al die dagen achter elkaar thuis...
Dank voor het meedenken allemaal hoor! Ik heb op veel dingen een ‘ja-maar’, dat is helaas dus ook wat ik bij haar ervaar. Toch zitten er zeker dingen bij om uit te proberen!
zaterdag 21 maart 2020 om 21:47
zussel schreef: ↑21-03-2020 19:31Heb de op aangepast want ik was niet zo duidelijk geloof ik. Het is helaas geen pick your battles want niets zit goed. Die ene legging die ze wel oké vindt is ook heel regelmatig niet goed. Ze mag alles van me aan behalve zomerjurkjes zonder vest (met zou best nog mogen) of haar pyjama naar buiten.
Laat haar de volgende keer als je kleding koopt mee bepalen wat er gekocht wordt.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
zaterdag 21 maart 2020 om 22:59