Aankleeddrama peuter
zaterdag 21 maart 2020 om 11:57
Zo, even iets anders dan Corona.
Onze peuter van 3.5 jaar maakt een drama van aankleden. Een jaar geleden ookal, elk naadje is vervelend, niks zat fijn. Na een paar weken werd dat minder gelukkig en dachten we dat het klaar was. Maar helaas, het is weer terug. Eerder waren het vooral de sokken, dat nu niet meer (ik weet welke sokken ze fijn vindt en we hebben alleen die nog). Nu is het haar broek in combinatie met de onderbroek. Geen enkele onderbroek zit fijn, of te strak of te los of het gaat tussen haar billen. Spijkerbroeken zijn helemaal geen optie meer, leggings gaan nog het beste. Welke methode we ook hanteren (streng zijn werkt al helemaal niet), het is minstens 3 kwartier drama in de ochtend. Man heeft helemaal geen geduld ervoor, die is direct geïrriteerd en dat resulteert in direct een krijsbui. Ik heb iets meer geduld maar ook niet oneindig. Zodra ze iets gedaan heeft is ze het vergeten maar dat krijg ik niet altijd voor elkaar. Een vriendinnetje aan de deur werkt het best maar kan moeilijk vragen of die elke ochtend om 8.30u aan de deur wil staan.
Hebben mensen tips? Is het herkenbaar?
Edit: ik merk dat niet duidelijk ben door de reacties. Het is geen kwestie van kind laten kiezen want echt alles zit niet lekker. We hebben alle soorten broeken/leggings/joggingbroeken in huis en ze probeert het elke ochtend weer maar het eindigt in een krijspartij dat het niet lekker zit. Het enige wat zij zou willen is haar pyjama aanhouden, wat ik voor buiten dus geen optie vind.
Onze peuter van 3.5 jaar maakt een drama van aankleden. Een jaar geleden ookal, elk naadje is vervelend, niks zat fijn. Na een paar weken werd dat minder gelukkig en dachten we dat het klaar was. Maar helaas, het is weer terug. Eerder waren het vooral de sokken, dat nu niet meer (ik weet welke sokken ze fijn vindt en we hebben alleen die nog). Nu is het haar broek in combinatie met de onderbroek. Geen enkele onderbroek zit fijn, of te strak of te los of het gaat tussen haar billen. Spijkerbroeken zijn helemaal geen optie meer, leggings gaan nog het beste. Welke methode we ook hanteren (streng zijn werkt al helemaal niet), het is minstens 3 kwartier drama in de ochtend. Man heeft helemaal geen geduld ervoor, die is direct geïrriteerd en dat resulteert in direct een krijsbui. Ik heb iets meer geduld maar ook niet oneindig. Zodra ze iets gedaan heeft is ze het vergeten maar dat krijg ik niet altijd voor elkaar. Een vriendinnetje aan de deur werkt het best maar kan moeilijk vragen of die elke ochtend om 8.30u aan de deur wil staan.
Hebben mensen tips? Is het herkenbaar?
Edit: ik merk dat niet duidelijk ben door de reacties. Het is geen kwestie van kind laten kiezen want echt alles zit niet lekker. We hebben alle soorten broeken/leggings/joggingbroeken in huis en ze probeert het elke ochtend weer maar het eindigt in een krijspartij dat het niet lekker zit. Het enige wat zij zou willen is haar pyjama aanhouden, wat ik voor buiten dus geen optie vind.
zussel wijzigde dit bericht op 21-03-2020 19:29
14.77% gewijzigd

zaterdag 21 maart 2020 om 12:05
Herkenbaar. En het wordt erger als we haast hebben. (Iets met geduld en ochtendhumeur)
Laatst heb in haar zonder broek meegenomen naar het kdv. Dat was toch wel heel erg koud.
Het hielp wel even, voor een paar dagen.
Wat nog het beste gaat is haar zelf laten kiezen wat ze aan wil. Op het moment zijn maillots favoriet. Dan lekker in maillot.
Laatst heb in haar zonder broek meegenomen naar het kdv. Dat was toch wel heel erg koud.
Het hielp wel even, voor een paar dagen.
Wat nog het beste gaat is haar zelf laten kiezen wat ze aan wil. Op het moment zijn maillots favoriet. Dan lekker in maillot.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:11
Als ik elke dag kleren aan moet die niet lekker zitten, dan zou ik ze ook niet aan willen en er drama van maken. Ik heb een vriendin die ook totaal niet tegen naadjes en labeltjes kan. Ik kan me er echt niks bij voorstellen en ik voel ze ook echt niet, maar zij kan er niet tegen. Heeft ook naadloze sokken, ondergoed zonder labels enzo. Als vriendin zoiets voelt, kan ze er echt niet los van komen en kan pas echt weer functioneren als het weg is.
Dus ik zou gewoon op zoek naar kleding zonder naden/labels enzo.
En als het echt peutergedrag is: negeren. Ze krijgen het vanzelf koud. En een beetje creativiteit werkt ook vaak!
Dus ik zou gewoon op zoek naar kleding zonder naden/labels enzo.
En als het echt peutergedrag is: negeren. Ze krijgen het vanzelf koud. En een beetje creativiteit werkt ook vaak!
zaterdag 21 maart 2020 om 12:12
Zelf laten kiezen resulteert in pyjama aanhouden de hele dag. Zouden jullie dat dan ook toestaan? Ik geloof niet dat ze dan snel zal toegeven dat ze het koud heeft... boxershorts had ik ook aangedacht, die maar eens halen.
Zelf kiezen mag ze, het maakt me niet uit welke broek of maillot of legging ze aan doet. Alleen alles is krijsen, ook datgene wat ze zelf kiest.
Zelf kiezen mag ze, het maakt me niet uit welke broek of maillot of legging ze aan doet. Alleen alles is krijsen, ook datgene wat ze zelf kiest.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:13
zaterdag 21 maart 2020 om 12:22
Ja goeie, had ik ook bedacht. Maar ook daar werd ze panisch van.
Ze voelt inderdaad wel aan dat alles anders is. Normaal op kdv dagen gaat het prima want dan moeten we meteen weg en denkt ze er niet meer aan. Op dagen dat we niet weg hoeven lukt het niet. Misschien op die dagen uitstellen tot we naar buiten gaan? Zal alsnog krijsen worden maar mogelijk iets korter dan anders.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:22
hm, lijkt wel in een aandachtsdingetje te zijn veranderd. Het kan inderdaad ook een manier zijn om wat spanning te ventileren. Ik zou denk ik gaan, in deze periode, voor laten gaan (dan maar in pyjama, ik loop nu ook steeds in mijn joggingsbroek) en verder negeren. Reageert ze ook niet gewoon op jouw spanning en die van je man? Want die is er natuurlijk. Ik zou misschien juist haar wat meer positieve aandacht geven in plaats van te focussen op het drama van het aankleden. Als de normale tijden en structuur weer aanbreken zou ik het weer oppakken.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:25
Ja, waarom niet?zussel schreef: ↑21-03-2020 12:12Zelf laten kiezen resulteert in pyjama aanhouden de hele dag. Zouden jullie dat dan ook toestaan? Ik geloof niet dat ze dan snel zal toegeven dat ze het koud heeft... boxershorts had ik ook aangedacht, die maar eens halen.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:27
Ja ik denk ook dat het een soort patroon is geworden. Er speelt ook moeheid mee, dat helpt al helemaal niet. Toch maar bovenstaande proberen dan, komende tijd niet te moeilijk over doen.Whateffa schreef: ↑21-03-2020 12:22hm, lijkt wel in een aandachtsdingetje te zijn veranderd. Het kan inderdaad ook een manier zijn om wat spanning te ventileren. Ik zou denk ik gaan, in deze periode, voor laten gaan (dan maar in pyjama, ik loop nu ook steeds in mijn joggingsbroek) en verder negeren. Reageert ze ook niet gewoon op jouw spanning en die van je man? Want die is er natuurlijk. Ik zou misschien juist haar wat meer positieve aandacht geven in plaats van te focussen op het drama van het aankleden. Als de normale tijden en structuur weer aanbreken zou ik het weer oppakken.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:28
Omdat naar buiten in haar pyjama echt te koud is en ze dan buiten staat te blauwbekken maar het niet zal toegeven. Dat helpt allemaal weer niet mee aan de sfeer want dan moet ze daar weer om huilen en zo blijven we bezig. Binnen in pyjama vind ik prima.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:35
Heel herkenbaar. Zoon is blij dat hij niet naar school hoeft want dan hoeft hij geen sokken aan.
We hebben het leren accepteren. Hij loopt nu altijd in sportkleding. Sokken koop ik bij de zeeman. Het liefst de goedkoopste zonder naden. Label knip ik uit kleding.
Er komt vanzelf wel weer een tijd dat hij kleding belangrijk gaat vinden en hij toch gaat kiezen voor iets anders dan sportkleding.
Voordeel, die kleding droog heel snel.
We hebben het leren accepteren. Hij loopt nu altijd in sportkleding. Sokken koop ik bij de zeeman. Het liefst de goedkoopste zonder naden. Label knip ik uit kleding.
Er komt vanzelf wel weer een tijd dat hij kleding belangrijk gaat vinden en hij toch gaat kiezen voor iets anders dan sportkleding.
Voordeel, die kleding droog heel snel.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:35
Hm nee ik weet nu al dat dat kreukels in de pyjama geeft dus zit niet lekker dus paniek. Ze is echt heel gevoelig voor hoe dingen zitten wat ik dus zelf best wel begrijp. Dat gecombineerd met moeheid werd stress en ondertussen een patroon.Maartje2016 schreef: ↑21-03-2020 12:32Misschien wil ze wel een broek óver haar pyjama heen? Hier trek ik wel eens een iELMpak bij ze aan als we naar buiten gaan en ze niet uit hun pyjama te krijgen zijn.
Ik ga aan de slag dat patroon positief te doorbreken, hopelijk helpt dat.

zaterdag 21 maart 2020 om 12:37
Zit het strak? Zijn er naden, labels? Trekt de kleding?
Onze dochter is jonger maar ze geeft het echt aan als iets niet lekker zit. Haar ondergoed is dus zo veel mogelijk naadloos en laat geen striemen achter (bij de Zeeman hebben ze hele leuke hipsters met jungle dieren). Ze draagt alleen leggings die ruim vallen (Wehkamp). Shirts een maat (of twee) ruimer en sokken slaan we bij de rand om zodat het zachter voelt. Ze draagt dus geen echte broeken of truien.
Onze dochter is jonger maar ze geeft het echt aan als iets niet lekker zit. Haar ondergoed is dus zo veel mogelijk naadloos en laat geen striemen achter (bij de Zeeman hebben ze hele leuke hipsters met jungle dieren). Ze draagt alleen leggings die ruim vallen (Wehkamp). Shirts een maat (of twee) ruimer en sokken slaan we bij de rand om zodat het zachter voelt. Ze draagt dus geen echte broeken of truien.
zaterdag 21 maart 2020 om 12:45
Hier was het elke ochtend drama omdat ie alleen nog maar blauw aan wilden. Wij kiezen nu in de avond kleren uit voor de volgende dag. Die hang ik aan de kastdeur.
Hij vindt het super leuk om kleren te kiezen en in de ochtend is er nu geen drama meer..
Iets anders dan jouw situatie, maar mis helpt het een beetje..
Hij vindt het super leuk om kleren te kiezen en in de ochtend is er nu geen drama meer..
Iets anders dan jouw situatie, maar mis helpt het een beetje..
anoniem_396572 wijzigde dit bericht op 01-04-2020 00:06
2.85% gewijzigd
zaterdag 21 maart 2020 om 12:50
Die hipsters ga ik zoeken, dankje! Het moet inderdaad zo naadloos mogelijk zijn. Heb sokken ook een tijd binnenstebuiten gedaan bijvoorbeeld, dat hielp. Leggings probeer ik ook wat uit te rekken voor ze ze aan doet. Truien groter wil ze ook weer niet want dan komen de mouwen onder haar jasmouw uit en dat klopt niet, het moet perfect even lang zijn.wittereiger schreef: ↑21-03-2020 12:37Zit het strak? Zijn er naden, labels? Trekt de kleding?