Aankleeddrama peuter

21-03-2020 11:57 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo, even iets anders dan Corona.
Onze peuter van 3.5 jaar maakt een drama van aankleden. Een jaar geleden ookal, elk naadje is vervelend, niks zat fijn. Na een paar weken werd dat minder gelukkig en dachten we dat het klaar was. Maar helaas, het is weer terug. Eerder waren het vooral de sokken, dat nu niet meer (ik weet welke sokken ze fijn vindt en we hebben alleen die nog). Nu is het haar broek in combinatie met de onderbroek. Geen enkele onderbroek zit fijn, of te strak of te los of het gaat tussen haar billen. Spijkerbroeken zijn helemaal geen optie meer, leggings gaan nog het beste. Welke methode we ook hanteren (streng zijn werkt al helemaal niet), het is minstens 3 kwartier drama in de ochtend. Man heeft helemaal geen geduld ervoor, die is direct geïrriteerd en dat resulteert in direct een krijsbui. Ik heb iets meer geduld maar ook niet oneindig. Zodra ze iets gedaan heeft is ze het vergeten maar dat krijg ik niet altijd voor elkaar. Een vriendinnetje aan de deur werkt het best maar kan moeilijk vragen of die elke ochtend om 8.30u aan de deur wil staan.

Hebben mensen tips? Is het herkenbaar?

Edit: ik merk dat niet duidelijk ben door de reacties. Het is geen kwestie van kind laten kiezen want echt alles zit niet lekker. We hebben alle soorten broeken/leggings/joggingbroeken in huis en ze probeert het elke ochtend weer maar het eindigt in een krijspartij dat het niet lekker zit. Het enige wat zij zou willen is haar pyjama aanhouden, wat ik voor buiten dus geen optie vind.
zussel wijzigde dit bericht op 21-03-2020 19:29
14.77% gewijzigd
zussel schreef:
21-03-2020 12:28
Omdat naar buiten in haar pyjama echt te koud is en ze dan buiten staat te blauwbekken maar het niet zal toegeven. Dat helpt allemaal weer niet mee aan de sfeer want dan moet ze daar weer om huilen en zo blijven we bezig. Binnen in pyjama vind ik prima.
of ze heeft het echt niet koud
probeer het echt eens los te laten
Zelf laten kiezen van kleding, ik las dat ze dan in pyjama wilt blijven.

Dan geef je aan als jullie iets willen ondernemen ( na corona periode) of boodschapjes doen, ze niet mee kan in pyjama.

Op Ten duur ziet ze dat ze de boel aan het saboteren is, dus ook haar eigen vrijheid. :mrgreen: en dan is de lol er vanaf.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
Ze is gevoelig dus voor prikkels, ik zou echt de aandacht van de kleding afhalen. Kan best zijn dat het haar manier is om spanning te ventileren.
lilalinda schreef:
21-03-2020 12:55
of ze heeft het echt niet koud
probeer het echt eens los te laten
Mmm blauwe lippen, ijskoude handen, helemaal rillend... het lijkt me niet dat ze het niet koud heeft.
Laat haar zelf haar kleren kiezen. Misschien zijn het niet jouw combinaties, maar een beetje 'eigen macht' doet wonderen op die leeftijd.
Whateffa schreef:
21-03-2020 12:57
Ze is gevoelig dus voor prikkels, ik zou echt de aandacht van de kleding afhalen. Kan best zijn dat het haar manier is om spanning te ventileren.
Ja dat klopt zeker. Ik zou zo graag ontdekken welke kleding dan wel oké zijn dan vind ik het prima als ze elke dag dat aan heeft. Met haar sokken lukte dat vorig jaar dus wel.
-jolijn- schreef:
21-03-2020 13:02
Laat haar zelf haar kleren kiezen. Misschien zijn het niet jouw combinaties, maar een beetje 'eigen macht' doet wonderen op die leeftijd.
Ja misschien niet duidelijk dus maar dat mag prima. Het maakt me niet uit wat ze aan doet (behalve een zomerjurkje in de winter) maar dat lukt niet. Ze begint zelf ook met goeie moed om vervolgens te krijsen zodra de onderbroek en broek/legging aan zijn want dan zit het in haar billen en niet goed en alles.
Goed gesprek voeren: ik zie dat je deze broek niet zo fijn vindt... wil je zelf een andere broek uitkiezen of zullen we samen even kijken?
Soms helpt het al als je haar emoties wat meer benoemt, dan weet ze dat je haar heus wel begrijpt en dat je niet op zoek bent naar een manier om haar te kwellen.
-jolijn- schreef:
21-03-2020 13:08
Goed gesprek voeren: ik zie dat je deze broek niet zo fijn vindt... wil je zelf een andere broek uitkiezen of zullen we samen even kijken?
Soms helpt het al als je haar emoties wat meer benoemt, dan weet ze dat je haar heus wel begrijpt en dat je niet op zoek bent naar een manier om haar te kwellen.
Ja check, check. Ik sta ook echt stil bij haar emoties. Daarna kiest ze dat ik nieuw kies (of kiest ze zelf) en daarna begint ze weer te frummelen en daarna krijsen als ze het nieuwe aan heeft. Het eindigt meestal in dat ze in bed gaat liggen, daar een half uur ligt te snikken tot we dus echt iets gaan doen en ze toch mee wil en dus kleren aan doet. Vervolgens is ze na 1 minuut vergeten dat het niet fijn zat en houdt ze het de rest van de dag zonder problemen aan.
Ik zou alleen die hele driftbuien eromheen graag weg hebben.
Komt me bekend voor ;-)
Overgevoelig kind hier... sweatstof jurkjes met een legging en naadloze sokken in schoenen of Uggs (die moet je eigenlijk zonder sokken dragen.
Om drama te voorkomen voor een paar dagen goedgekeurde stapeltjes klaarleggen. Mijn kind was 13 toen ze voor het eerst een spijkerbroek ging dragen. We zijn er maar gewoon in meegegaan... als ze ouder worden gaat het echt beter!
Hier ook een kind dat de hele dag in joggingbroek en fleece trui loopt. Ik vind het prima.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Herkenbaar krijg mijn 3,5 jarige ook echt geen spijkerbroek aan. Hier moet ze zelf kleren pakken en aankleden
where ever you go, go with your heart
Hier ook inderdaad de regel dat je pad naar beneden mag als je aangekleed bent. Behalve in het weekend. Wel twee schoolgaande kinderen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ook al jogjeans geprobeerd? Die zijn veel zachter
Herkenbaar. Hier oudere kinderen inmiddels. Een die nooit sokken of een onderbroek draagt, en een die overal alle labeltjes uitknipt. Zou dat eerste meehelpen bij je dochter?
Je zou kunnen overwegen om het over een andere boeg te gooien:
Met haar bespreken dat haar huid geen vervelende dingen wil voelen. Dus dat haar huid soort van gaat roepen als er iets niet goed zit: weg weg, dit moet glad, dit moet niet prikken etc. Maar dat er eigenlijk niks ergs aan de hand is. Want als haar huid gewend is, dan kan ze de hele dag ermee rondlopen.
Dus aan haar vragen: hoe kunnen we nu je huid laten wennen? Heb jij een idee?
Hoe wen jij aan dingen die je niet fijn vind? Dan aansturen op dat oefenen helpt.
Dit kun je ook op andere momenten oefenen: op een ballon gaan zitten. Met een stoeve zeem langs haar armpjes. Hard zand, zacht zand, nou ja, zoiets.

Vervolgens een beloningssysteem eraan koppelen. Dus elke keer als haar huidje even gewend heeft, dan mag ze een sticker plakken. En dat wennen, daar start je dan mee met bijv, 10 tellen. Of samen 1 liedje zingen (leidt meteen af). En dan bouw je dat op.

Op deze manier haal je de strijd wat weg bij haar: samen strijdt je dan namelijk tegen haar gevoelige huidje en niet meer zij tegen jullie.
En je verlegt de aandacht voor negatief gedrag, naar positief belonen.
Verrassingswolkje schreef:
21-03-2020 14:30
Herkenbaar. Hier oudere kinderen inmiddels. Een die nooit sokken of een onderbroek draagt, en een die overal alle labeltjes uitknipt. Zou dat eerste meehelpen bij je dochter?
Geen onderbroek zou best een oplossing zijn ja, zal het eens meenemen.
helena2 schreef:
21-03-2020 14:43
Je zou kunnen overwegen om het over een andere boeg te gooien:
Met haar bespreken dat haar huid geen vervelende dingen wil voelen. Dus dat haar huid soort van gaat roepen als er iets niet goed zit: weg weg, dit moet glad, dit moet niet prikken etc. Maar dat er eigenlijk niks ergs aan de hand is. Want als haar huid gewend is, dan kan ze de hele dag ermee rondlopen.
Dus aan haar vragen: hoe kunnen we nu je huid laten wennen? Heb jij een idee?
Hoe wen jij aan dingen die je niet fijn vind? Dan aansturen op dat oefenen helpt.
Dit kun je ook op andere momenten oefenen: op een ballon gaan zitten. Met een stoeve zeem langs haar armpjes. Hard zand, zacht zand, nou ja, zoiets.

Vervolgens een beloningssysteem eraan koppelen. Dus elke keer als haar huidje even gewend heeft, dan mag ze een sticker plakken. En dat wennen, daar start je dan mee met bijv, 10 tellen. Of samen 1 liedje zingen (leidt meteen af). En dan bouw je dat op.

Op deze manier haal je de strijd wat weg bij haar: samen strijdt je dan namelijk tegen haar gevoelige huidje en niet meer zij tegen jullie.
En je verlegt de aandacht voor negatief gedrag, naar positief belonen.
Hmm zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken.. dankjewel, hier ga ik overna denken hoe dat precies te doen!
misschien een dom idee (dan sorry alvast) maar anders haar kleding even op de verwarming leggen.
je zegt dat ze vaak na een minuut vergeten is dat het niet lekker zat, misschien is dat omdat het tegen die tijd wat is opgewarmd?
Lorem Ipsum
Ikbenikenjijbentjij schreef:
21-03-2020 12:45
Het klinkt als een overprikkeld HSP kind.
Ja hoor
turquasi schreef:
21-03-2020 14:54
misschien een dom idee (dan sorry alvast) maar anders haar kleding even op de verwarming leggen.
je zegt dat ze vaak na een minuut vergeten is dat het niet lekker zat, misschien is dat omdat het tegen die tijd wat is opgewarmd?

Nou helemaal niet dom. Nooit bedacht! Ik twijfel of het gaat werken maar zeker een poging waard!
Herkenbaar!
Zoon is inmiddels 8 en er valt nu normaal mee te communiceren, dat scheelt dat boze gedoe. Maar wat een drama's heb ik met hem meegemaakt zeg! Heb eigenlijk niet echt tips, het wordt vanzelf beter. Bij ons is dat dus accepteren dat hij thuis geen sokken aan heeft en dat hij geen spijkerbroeken aan wil.
turquasi schreef:
21-03-2020 14:54
Even off topic hoor maar hoe is het met je baby??!!

On topic; herkenbaar, maar dan van mezelf. En ja hier HSP dus ik draag altijd niet-strak zittende, niet kriebelende kleding en knip / torn ook overal de labels uit.
Helpt het als je je kind zelf laat kiezen?
Haha ik herken mezelf er ook in. Labels knip ik overal uit. Strakke kleren vind ik niet fijn en ik draag alleen naadloze sokken..
hee hobbel!! Ja super makkelijke baby, tot nog toe dan, en blijft zo leuk die mini outfitjes.
Maar goed ik ben zelf heul moeilijk en loop al maanden alleen in super elastisch spul.... dus ik bereid me ook voor op hypersensitieve toestanden. Ik haat naadjes, etiketjes en sokken zijn ook altijd te strak ondanks mijn dunne beentjes. Vandaag heb ik eigenlijk voor het eerst geen joggingbroek aan en ik ging net naar de wc en probeer dus mijn broek in één keer naar beneden te trekken uit gewoonte en hoor heel hard krak hahaha
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven