Nieuw huis

30-03-2020 20:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even jullie mening, wij zijn al een tijdje opzoek naar een nieuw huis.
We zijn wel plaats gebonden, en wilde de volgende stap maken, ons eigen huis hebben we al verkocht.

Nu kunnen we dus een stuk grond kopen om ons eigen huis op te bouwen. We zijn al bij een bouwbedrijf geweest om een huis te laten ontwerpen en weten wat de kosten daarvan zijn.

Maar nu met die corona crisis, begin ik het toch wel eng te vinden... Ik zelf heb een vast contract man is zzper, heeft tot nu toe nog genoeg werk en zit in een sector dat altijd wel wat te doen heeft.

Waarom mijn twijfels? Ik weet het niet misschien omdat ik gewoon enorm kan piekeren, Ik ben bang dat als wij net wat hebben gekocht de hele woning markt in elkaar stort, Ik mijn baan kwijt raak en mijn man ook.

Als dit nou 2 maanden geleden was gebeurt en we dat hele corona crisis niet hadden, dan was ik nu dol gelukkig dat we nu ons droomhuis konden laten bouwen.

Dus stel ik me aan en gewoon doen, of zekere voor het onzekere nemen en niet verder gaan en afwachten.
Je kunt morgen ook onder een bus lopen he.

De woningnood wordt niet opgelost door het virus. Ik zou het dus gewoon doen (en als het even kan niet tot aan je nek in de schulden gaan zitten).
Je huis is al verkocht, toch? Wat zijn de opties verder dan? Huurhuis?
Je hebt je huis al verkocht schrijf je, dus van het instorten van de woningmarkt zal je niet zoveel last hebben. Je zult toch ergens moeten wonen, dus waarom niet? Mits je gewoon wel wat spaargeld achter de hand hebt natuurlijk. Het zal vast een recessie worden, maar ook in een recessie geldt: het raakt niet iedereen.
Hier moet je toch echt zelf uitkomen.
Huh, als je je eigen huis verkocht hebt, moet je toch wel iets nieuws kopen? Of je moet gaan huren, maar dan ben je waarschijnlijk niet goedkoper uit.
Het kan in het kader van mogelijke recessie wel verstandig zijn om niet helemaal op je uiterste max te gaan zitten, maar verder zou ik het gewoon doen. Als het echt je droomhuis is, neem ik aan dat het ook niet voor de komende drie jaar bedoeld is, maar voor lang? Dan is een komende recessie qua huizenprijzen (als die al dalen) ook niet zo relevant, want je wilt toch niet verkopen.

Maar goed, dat ben ik. En ik ben nooit heel extreem voorzichtig geweest waar het huizen betrof.
Ja, je moet toch ergens wonen. Wat is het alternatief? Huren? In de meeste gevallen niet voordeliger dan kopen.
Je gaat toch niet je droomhuis laten schieten om allerlei "misschienen"? Want dan kan je ook zonder corona je droomhuis niet bouwen. Laat je niet gek maken.
Als we ons nou allemaal gaan gedragen alsof er flinke recessie komt, dan zal die recessie er vanzelf wel komen.
Ons huis staat nu te koop, wij hebben een kavel in optie. Als we verkocht hebben, gaan onze plannen gewoon door. Zo kunnen wij nog wat bedrijven aan t werk houden. Als iedereen dat nou doet...
ShaunTheSheep schreef:
30-03-2020 21:03
Je gaat toch niet je droomhuis laten schieten om allerlei "misschienen"? Want dan kan je ook zonder corona je droomhuis niet bouwen. Laat je niet gek maken.
Dit.
Hou rekening mee dat de kosten flink hoog kunnen zijn, bij zelf een huis laten bouwen. Bij kennissen gezien, alles maar dan ook alles moet nieuw gekocht worden ( van stopcontacten tot deuren). Tenzij je man zelf handig is, dan zullen de kosten minder zijn.
Voor iedereen een groene tuin
Als jullie het bouwen van het huis kunnen betalen, dan maakt het instorten van de markt niet uit. Neem aan dat je geen huis gaat bouwen om het binnen vijf jaar weer te verkopen toch?
GroenTuintje schreef:
30-03-2020 21:11
Hou rekening mee dat de kosten flink hoog kunnen zijn, bij zelf een huis laten bouwen. Bij kennissen gezien, alles maar dan ook alles moet nieuw gekocht worden ( van stopcontacten tot deuren). Tenzij je man zelf handig is, dan zullen de kosten minder zijn.
Het huis wat we nu hebben uitgekozen en mee hebben genomen in de begroting is een sleutel klaar huis, dus beetje vergelijkbaar met in een nieuwbouw project kopen maar dan particulier.
Marana schreef:
30-03-2020 21:14
Als jullie het bouwen van het huis kunnen betalen, dan maakt het instorten van de markt niet uit. Neem aan dat je geen huis gaat bouwen om het binnen vijf jaar weer te verkopen toch?
Dat is ook zo, de bedoeling is dat we de rest van ons leven hier blijven wonen. Het is misschien dat ik bang ben dat mijn man (wat ik echt niet hoop) ziek word, Ik mijn baan verlies en we dan het huis moeten verkopen met veel verlies waardoor we nog meer in de ellende zitten
Calimero88 schreef:
30-03-2020 21:17
Het huis wat we nu hebben uitgekozen en mee hebben genomen in de begroting is een sleutel klaar huis, dus beetje vergelijkbaar met in een nieuwbouw project kopen maar dan particulier.
Ah Okay :). Ik dacht helemaal zelf ontwerpen en laten bouwen door een architect en aannemer
Voor iedereen een groene tuin
Calimero88 schreef:
30-03-2020 21:20
Dat is ook zo, de bedoeling is dat we de rest van ons leven hier blijven wonen. Het is misschien dat ik bang ben dat mijn man (wat ik echt niet hoop) ziek word, Ik mijn baan verlies en we dan het huis moeten verkopen met veel verlies waardoor we nog meer in de ellende zitten

Als jij je werk verliest krijg je eerst nog ww en in die tijd kun je nieuw werk zoeken.
Je man heeft geen AOV? Hoe ziek moet hij zijn om echt geen enkel werk meer te kunnen doen? Wat is de kans op zo'n ziekte icm jouw werkloosheid?

Heb je overwaarde uit de verkoop van je oude huis? Dan staat je huis niet zo snel onder water, toch?
Wat is je alternatief? Waar ga je wonen na de overdracht van je huis?
Calimero88 schreef:
30-03-2020 20:54
Dus stel ik me aan en gewoon doen, of zekere voor het onzekere nemen en niet verder gaan en afwachten.

En dan? Je hebt je huis al verkocht, wat heeft afwachten dan voor zin? Of heb je nog een ander huis?
Calimero88 schreef:
30-03-2020 21:20

Hoezo 'nog meer in de ellende'?
Het is voorlopig toch niet aan de orde dat jouw man of jij baan/inkomen verliest?

En in het onwaarschijnlijke geval dat én man én jij (en dan ook nog eens tegelijk) zonder werk/inkomen raken én de markt zou instorten én dat gebeurt op een tijdstip dat jullie echt genoodzaakt zijn het huis te moeten verkopen,,,,,., dan is de markt om iets anders te kopen t.z.t. toch ook voor jullie gunstiger?

Dus wanneer echt alles tegen zou zitten, is het risico dat je klein(er) moet gaan wonen.
Maar dat zou ook zo zijn als je blijft wonen waar je nu woont (en werkelijk alles tegelijk tégen zit)?
miss_musica schreef:
30-03-2020 21:09
Als we ons nou allemaal gaan gedragen alsof er flinke recessie komt, dan zal die recessie er vanzelf wel komen.
Ons huis staat nu te koop, wij hebben een kavel in optie. Als we verkocht hebben, gaan onze plannen gewoon door. Zo kunnen wij nog wat bedrijven aan t werk houden. Als iedereen dat nou doet...
Precies, als iedereen nu ineens stopt met geld uitgeven, huizen kopen weten we zeker dat de recessie groot is.

En wat de rest ook zegt, niks is zeker in het leven, je hebt de keuze al gemaakt, dus gewoon je droomhuis bouwen.

Waar ga je inderdaad anders wonen? Je zult toch ergens moeten wonen uiteindelijk!
We kunnen iets huren tegen een nette prijs, wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren omdat het 1 jaar duurt voordat we er in kunnen.

Dat van de recessie vind ik ook hoor, er is nu elke keer in het nieuws dat er een recessie aan komt, dus wat doen de mensen die denken hand op de knip want we gaan het zwaar Krijgen.

Dat in doemscenario denken daar ben ik heel goed in... Maar door jullie berichten voelt het al een stuk beter.
Je hebt je huis toch ook in de goede tijd voor een veel te hoge prijs verkocht?
In jullie geval zou ik er zeker voor gaan. Super gaaf zeg eigen huis bouwen. Ik hoop dat je veel van je eigen creativiteit in kwijt kan!

Verder verwacht ik wel dat de huizenprijzen gaan dalen. Maar dat zal nog wel een tijd duren. En als jullie er blijven wonen is er toch niets aan de hand.
Veel plezier!
En je kan altijd, om te besparen in een caravan gaan wonen.
GroenTuintje schreef:
30-03-2020 21:11
Ja want dat to eventueel zélf handig zou zijn kan natuurlijk niet. Dat moet echt een man zijn, iedereen weet dat je gereedschap vast houdt met je piemel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven