Zelf hond trimmen. Tips?

16-04-2020 15:13 35 berichten
Onze hond (Drentsche Patrijshond, teefje van 14 jaar) heeft altijd goed tegen de warmte gekund, maar nu ze oud is krijgt ze er steeds meer moeite mee.

In principe is ze nog goed gezond. Onlangs nog helemaal nagekeken door de dierenarts en in orde bevonden. In de winter loopt ze probleemloos nog wandelingen van 5 tot 10 kilometer mee. Maar nu het weer wat warmer begint te worden kakt ze weer helemaal in. En als het straks nog warmer gaat worden krijgt ze het echt moeilijk, ook in huis.

De vacht van een Drentsche Patrijshond hoeft in principe niet getrimd te worden. We hebben dat ook nooit gedaan. Maar met het oog op de warmte hebben we in overleg met de dierenarts besloten dat nu toch te doen. (Ik ken de discussies tussen voor- en tegenstanders over dit onderwerp. Maar het blijkt dat de tegenstanders vooral theoretische argumenten hebben, terwijl de voorstanders vooral ervaringsdeskundigen zijn, die dus aan hun eigen hond hebben gezien hoe die opleefde na een trimbeurt. Dus die keuze staat wat ons betreft al vast.)

Het idee was om het de eerste keer door een professionele trimmer te laten doen, waarbij ik mee zou kijken, waarna ik het de volgende keren zelf zou kunnen doen. Maar vanwege het Coronavirus gaat die vlieger nu niet op, dus dan toch maar zelf aan de slag.

De bedoeling is om in ieder geval de dikke kraag uit te dunnen en de haren op de buik korter te maken. Maar eigenlijk wil ik het haar over haar hele lijf wat korter maken. Heb al wat filmpjes bekeken op YouTube en ben van plan een tondeuse en een effileerschaar te kopen.

Het hoeft niet perfect te worden en het gaat niet om het mooie, dus het zal allemaal best wel lukken. Maar met wat tips van ervaringsdeskundigen (do’s, don’ts, welke tondeuse, welke effileerschaar, etc.) zou ik toch wel blij zijn. Dus tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
AnnaMarianna schreef:
16-04-2020 16:56
Ik heb even filmpjes zitten kijken over het gebruik van de coatking. Wow, als ik het probleem daarmee zou kunnen oplossen zou ik dat veel liever doen dan met een tondeuse. Hier kun je je bijna geen buil aanvallen. :D

Ik denk dat je hiermee al een heel end komt hoor. Tondeuse zou je kunnen gebruiken om de oksels en liezen uit te scheren. Maar is zeker niet noodzakelijk.

Succes!!
AnnaMarianna schreef:
16-04-2020 16:09
Hmm, ja, knippen of scheren, twijfel, twijfel...

Maar als ik het haar over het hele lijf wat korter wil maken, zie ik eigenlijk niet hoe ik dat moet doen met knippen. Gaat dan denk ik erg happerig en ongelijkmatig worden. Dan wordt het met scheren denk ik gelijkmatiger. Maar of dat ook makkelijker is? Ik zal het wel eerst uitproberen op een onopvallende plaats. :angel:
Plukken! Zoek daar eens op.
Eurus schreef:
16-04-2020 17:45
Plukken! Zoek daar eens op.
Haar hond is al 14 jaar en nooit bij de trimmer geweest, dus ook nooit geplukt. Om nu nog te plukken lijkt me niet echt zinvol....het is ook een werkje wat je niet zo maar ff doet. Daar moet je wat kennis voor hebben.

Een coatking lijkt me voor haar een goede oplossing.
kataravrouw schreef:
16-04-2020 17:50
Haar hond is al 14 jaar en nooit bij de trimmer geweest, dus ook nooit geplukt. Om nu nog te plukken lijkt me niet echt zinvol....het is ook een werkje wat je niet zo maar ff doet. Daar moet je wat kennis voor hebben.

Een coatking lijkt me voor haar een goede oplossing.
Zelf doen uiteraard. Ik vind negen van de tien trimmers sowieso niks.
Eurus schreef:
16-04-2020 17:54
Zelf doen uiteraard. Ik vind negen van de tien trimmers sowieso niks.
Sorry ...maar slecht advies. Waarschijnlijk is die hond niet te plukken, omdat hij nog nooit in 14 jaar geplukt is geworden.

Jammer dat je zo negatief over trimmers denkt.

Wat voor ras heb jij?
kataravrouw schreef:
16-04-2020 18:02
Sorry ...maar slecht advies. Waarschijnlijk is die hond niet te plukken, omdat hij nog nooit in 14 jaar geplukt is geworden.

Jammer dat je zo negatief over trimmers denkt.

Wat voor ras heb jij?
1. Je bent het er niet mee eens, dat maakt het niet direct een slecht advies
2. Ik zei 'zoek daar eens op'.
3. Doe ik hier niet uit de doeken
Maar een Drentsche Patrijs heeft toch sowieso geen plukvacht?
kataravrouw schreef:
16-04-2020 16:21
Als je heel handig bent met de schaar kun je je Maltesertje gewoon knippen. Eerst wassen, dan droog fohnen en knippen maar. Moet je er wel wat gevoel voor hebben en je hondje moet goed kunnen blijven stilstaan. Met een tondeuse, scheerkop 10 cm of 5 cm [ of zelfs 3 cm, maar dat is eigenlijk kaal ]kun je hem ook makkelijk kort scheren.
Nee een coatking kun je zeker niet op korthaar chihuahua gebruiken. Wat zou je willen doen dan aan je chihuahua?
Moet je daar dan zo'n schaar voor hebben? voor mijn maltezer dus.

Ik weet niet wat ik aan mijn chihuahua zou willen doen, maar ze verliest zoveel haar, ik moet elke dag stofzuigen.
Het tondeuse snoer zit echt niet in de weg. Ik had dus eerst een goedkope maar toen kwam ik gewoon niet door de vacht heen. Kan ook rasafhankelijk zijn maar ik ben terug gegaan naar de fokker (die ook trimmer was) en heb me laten adviseren. En geen seconde spijt van gehad want helemaal als je zelf niet zo handig ermee bent moet je niet ook nog gaan staan klooien met slecht materiaal.
Ik woon in Amsterdam, als je in de buurt woont mag je de tondeuse wel komen lenen?
Wow, ClumsyNinja, dankjewel voor het aanbod! :thumbsup:

Maar ik hoef er geen gebruik van te maken. Vanmiddag in het park kreeg ik het er namelijk ook over met een hondenkennis. En die bood ook haar tondeuse te leen aan. En wil zelfs zelf onze hond wel trimmen. Buiten in de tuin, waar ik er op anderhalve meter afstand gewoon bij kan zijn. Ook al zo'n superaanbod.

Maar vooralsnog ga ik het eerst proberen met de coatking en effileerschaar (vandaag besteld). En hopelijk is scheren dan niet meer nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven