Overgeven baby
maandag 20 april 2020 om 12:40
Hoi allemaal,
Ik lees al een geruime tijd mee, maar zou nu zelf ook wat kwijt willen. Ik ben moeder van 2 kinderen, een dochter van 2,5 en een zoon van bijna 3 maanden. Waar het met dochter allemaal heel soepel verliep merk ik dat ik bij mijn zoon wat meer moeite heb. Misschien dat jullie wat ideeën, tips of herkenning hebben
.
Mijn zoon geeft namelijk nogal veel over en het is over het algemeen een best ontevreden baby. Misschien zelfs wel een huilbaby volgens de criteria al wil ik dat etiket er nog niet echt op plakken. Na de voeding moet ik hem minimaal wel 20 tot 30 minuten rechtop houden en zelfs dan vind hij het niet fijn om plat neergelegd te worden. De wipstoel gaat dan nog wel, maar zelfs daar is het na max 10 minuten huilen. Zelfs na het half uur rechtop houden blijven er tussendoor mondjes voeding uit komen tot het na ongeveer weer 2/2,5 uur weer tijd is voor de volgende voeding. Ook boert hij na het drinken veel. Ik merk dan dat hij na een boer wel even opgelucht is maar zie alweer snel z’n gezichtje vertrekken. Hij slaapt overdag ook bijna niet, behalve als het bovenop iemand is. Dit allemaal samen met een drukke peuter die niet meer naar de peuterspeelzaal kan is het af en toe best pittig.
Nog even ter info:
Ik geef borstvoeding.
Zoon groeit mega goed, de grafiek bij het consultatiebureau schoot bijna recht omhoog.
Ik heb hem overdag veel in de draagzak al zou ik het lekker vinden dat hij ook af en toe dutjes in z’n bedje zou doen.
Johannes broodpitmeel al geprobeerd, was geen succes.
Misschien heeft iemand tips?:)
Ik lees al een geruime tijd mee, maar zou nu zelf ook wat kwijt willen. Ik ben moeder van 2 kinderen, een dochter van 2,5 en een zoon van bijna 3 maanden. Waar het met dochter allemaal heel soepel verliep merk ik dat ik bij mijn zoon wat meer moeite heb. Misschien dat jullie wat ideeën, tips of herkenning hebben
Mijn zoon geeft namelijk nogal veel over en het is over het algemeen een best ontevreden baby. Misschien zelfs wel een huilbaby volgens de criteria al wil ik dat etiket er nog niet echt op plakken. Na de voeding moet ik hem minimaal wel 20 tot 30 minuten rechtop houden en zelfs dan vind hij het niet fijn om plat neergelegd te worden. De wipstoel gaat dan nog wel, maar zelfs daar is het na max 10 minuten huilen. Zelfs na het half uur rechtop houden blijven er tussendoor mondjes voeding uit komen tot het na ongeveer weer 2/2,5 uur weer tijd is voor de volgende voeding. Ook boert hij na het drinken veel. Ik merk dan dat hij na een boer wel even opgelucht is maar zie alweer snel z’n gezichtje vertrekken. Hij slaapt overdag ook bijna niet, behalve als het bovenop iemand is. Dit allemaal samen met een drukke peuter die niet meer naar de peuterspeelzaal kan is het af en toe best pittig.
Nog even ter info:
Ik geef borstvoeding.
Zoon groeit mega goed, de grafiek bij het consultatiebureau schoot bijna recht omhoog.
Ik heb hem overdag veel in de draagzak al zou ik het lekker vinden dat hij ook af en toe dutjes in z’n bedje zou doen.
Johannes broodpitmeel al geprobeerd, was geen succes.
Misschien heeft iemand tips?:)
maandag 20 april 2020 om 12:53
Drinkt hij niet te veel? Dat geeft extra krampjes, groter risico op spugen en moeite met het verwerken van de melk. Zeker als zijn curve zo hard gaat...
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
maandag 20 april 2020 om 12:59
Ik zou eerst uitsluiten of hij niet gewoon teveel drinkt. Elke baby heeft in met of mindere mate reflux, hun maagklepje sluit nog niet goed. Als hij dan te vol zit, krijgt hij daar last van.
No but yeah but no but yeah but no but yeah no but yeah but no because I'm not even going on the pill because Nadine reckons they stop you from getting pregnant.
maandag 20 april 2020 om 13:14
Ik had dit ook en ook zo’n kind dat de groeicurves uit schoot en ik had gewoon veel te veel melk voor mijn zoon. Mijn bed was elke nacht ook drijfnat van alle melk die weglekte, sliep op 2 4x dubbelgevouwen handdoeken waarvan ik er 1 halverwege de nacht af gooide om nog een beetje droog te kunnen slapen. Mijn zoontje huilde ook vreselijk.
Ik ben toen bij een lactatiekundige geweest en die zei dat hij gewoon een beetje overvoed was en ben met haar begeleiding op de klok gaan voeden (minimaal 3 uur ertussen) en gaan ‘blokvoeden’ (al kwam dat in mijn geval door het op de klok voeden neer op 1 borst per keer geven). Zo kalmeerden mijn borsten wat. Daarnaast ging ik liggend op mijn rug voeden, iets schuin omhoog, met hem op zijn buik op mijn buik, zodat de melk wat minder hard stroomde.
Het hielp wel iets, allemaal, maar het deed geen enorme wonderen, ik bleef gewoon heel veel melk houden. Pas met een maand of 6 kreeg ik een beetje een normale productie. Daarom heeft mijn zoontje ook een tijd omeprazol gehad, daarvan werd hij een stuk rustiger.
Als ik nu weer bv ga geven (ben zwanger, maar weet niet of ik wel nog een keer wil), ga ik vanaf dat de voedingen lopen mijn man de helft van de nachten laten doen, en dat ik een gekolfd flesje aan hem geef voor mijn doorslaapnacht, in de hoop dat dat de productie een beetje koest houdt. Ik zat in van die bv-groepen waar ze zeiden dat je bv heel snel op zou drogen als je dat zou doen, dus was als de dood daarvoor bij zoon, maar achteraf was dat exactly what I needed en had ik dus juist niks aan al die spookverhalen over afnemende productie. Dat was bij mij nou juist de bedoeling.
Dus nouja lang verhaal kort: ik zou contact opnemen met een lactatiekundige die kan zien wat er gebeurt als jij voedt en hoe jouw baby is. Dat heeft - hoewel het geen wondermiddel was - bij ons de situatie wel echt wat verbeterd en de scherpe randjes eraf gehaald.
En hoewel ik niet weet of het bij jou ook speelt, is de wijze les die ik uit mijn eigen ervaring heb getrokken: er bestaat zeker wel zoiets als teveel drinken aan de borst. Niet omdat mijn zoontje te gulzig was, maar omdat mijn lichaam iets te enthousiast was
Ik ben toen bij een lactatiekundige geweest en die zei dat hij gewoon een beetje overvoed was en ben met haar begeleiding op de klok gaan voeden (minimaal 3 uur ertussen) en gaan ‘blokvoeden’ (al kwam dat in mijn geval door het op de klok voeden neer op 1 borst per keer geven). Zo kalmeerden mijn borsten wat. Daarnaast ging ik liggend op mijn rug voeden, iets schuin omhoog, met hem op zijn buik op mijn buik, zodat de melk wat minder hard stroomde.
Het hielp wel iets, allemaal, maar het deed geen enorme wonderen, ik bleef gewoon heel veel melk houden. Pas met een maand of 6 kreeg ik een beetje een normale productie. Daarom heeft mijn zoontje ook een tijd omeprazol gehad, daarvan werd hij een stuk rustiger.
Als ik nu weer bv ga geven (ben zwanger, maar weet niet of ik wel nog een keer wil), ga ik vanaf dat de voedingen lopen mijn man de helft van de nachten laten doen, en dat ik een gekolfd flesje aan hem geef voor mijn doorslaapnacht, in de hoop dat dat de productie een beetje koest houdt. Ik zat in van die bv-groepen waar ze zeiden dat je bv heel snel op zou drogen als je dat zou doen, dus was als de dood daarvoor bij zoon, maar achteraf was dat exactly what I needed en had ik dus juist niks aan al die spookverhalen over afnemende productie. Dat was bij mij nou juist de bedoeling.
Dus nouja lang verhaal kort: ik zou contact opnemen met een lactatiekundige die kan zien wat er gebeurt als jij voedt en hoe jouw baby is. Dat heeft - hoewel het geen wondermiddel was - bij ons de situatie wel echt wat verbeterd en de scherpe randjes eraf gehaald.
En hoewel ik niet weet of het bij jou ook speelt, is de wijze les die ik uit mijn eigen ervaring heb getrokken: er bestaat zeker wel zoiets als teveel drinken aan de borst. Niet omdat mijn zoontje te gulzig was, maar omdat mijn lichaam iets te enthousiast was
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 20 april 2020 om 13:31
Ik ben nog niet naar de huisarts geweest maar het consultatiebureau gaf als tip johannes broodpitmeel wat bij ons helaas geen succes was. Verder moest ik tot 3 maanden afwachten omdat dan het maagklepje beter ontwikkeld zou zijn.
Ik heb inderdaad wel het idee dat ik veel melk heb, als ik hem aanleg blijft de andere borst veel melk lekken. Ik slaap ‘s nachts daarom ook standaard in een nat pyjama shirt bah. Ook heeft hij vaak aan 1 borst al genoeg. Maar omdat er soms na het drinken toch nog een golf melk uitkomt drinkt hij toch nog de ander.
Ben dit van m’n oudste niet gewend, maar zo zie je maar elk kind is anders
Lactatiekundige had ik al aan gedacht maar ga ik door de tips toch maar doorzetten, bedankt allemaal.
Ik heb inderdaad wel het idee dat ik veel melk heb, als ik hem aanleg blijft de andere borst veel melk lekken. Ik slaap ‘s nachts daarom ook standaard in een nat pyjama shirt bah. Ook heeft hij vaak aan 1 borst al genoeg. Maar omdat er soms na het drinken toch nog een golf melk uitkomt drinkt hij toch nog de ander.
Ben dit van m’n oudste niet gewend, maar zo zie je maar elk kind is anders
Lactatiekundige had ik al aan gedacht maar ga ik door de tips toch maar doorzetten, bedankt allemaal.
maandag 20 april 2020 om 13:33
Drinkt hij niet teveel? Mijn jongste had daar nogal een handje van en die spuugde meerdere keren per dag na een voeding de complete voeding weer uit (Ik voedde gewapend met meerdere badlakens, maar moest mijzelf en hem nog meerdere keren per dag omkleden, ik was zo blij met mijn wasmachine).
Wat hielp was:
Na de toeschietreflex de melk weg laten stromen in een handdoek/flesje. Daarna pas weer aanleggen
Zoon maar max 5 min laten drinken
Zoveel mogelijk rechtop houden (zoon zat veel op schoot en in de draagdoek).
Als ik voorraad nodig had: eerst kolven en dan laten drinken (maar ook weer niet te vaak, omdat je de productie dan aanwakkert).
Toevoeging: op je rug liggend voeden is ook een goede, of in een luie, verstelbare stoel, zolang je maar achterover ligt.
Wat hielp was:
Na de toeschietreflex de melk weg laten stromen in een handdoek/flesje. Daarna pas weer aanleggen
Zoon maar max 5 min laten drinken
Zoveel mogelijk rechtop houden (zoon zat veel op schoot en in de draagdoek).
Als ik voorraad nodig had: eerst kolven en dan laten drinken (maar ook weer niet te vaak, omdat je de productie dan aanwakkert).
Toevoeging: op je rug liggend voeden is ook een goede, of in een luie, verstelbare stoel, zolang je maar achterover ligt.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 20-04-2020 13:36
14.09% gewijzigd
maandag 20 april 2020 om 14:16
Kan goed dat hij dat niet drinkt omdat die melk nodig is maar omdat het drinken hem rust heeft en even geen pijn. Alleen kan de melk vervolgens weer leiden tot krampjes etc en dus een vicieuze cirkel. Ik zou inderdaad een lactatiekundige mee laten kijken.MinnieMouse1 schreef: ↑20-04-2020 13:31Maar omdat er soms na het drinken toch nog een golf melk uitkomt drinkt hij toch nog de ander. :
maandag 20 april 2020 om 14:17
Lux heeft al alle dingen gezegd die ik ook wilde zeggen. Mijn zoon was ook een hele gulzige drinker maar ik had ook enorm veel melk, ik kon de hele straat wel voeden als ik wilde en kolfde met gemak 250cc uit 1 borst. Op de rug liggend voeden, de eerste harde straal melk weg laten lopen en mijn productie wat terug laten lopen door niet te kolven als kind de fles kreeg hielpen toen wel.MinnieMouse1 schreef: ↑20-04-2020 13:31Ik ben nog niet naar de huisarts geweest maar het consultatiebureau gaf als tip johannes broodpitmeel wat bij ons helaas geen succes was. Verder moest ik tot 3 maanden afwachten omdat dan het maagklepje beter ontwikkeld zou zijn.
Ben dit van m’n oudste niet gewend, maar zo zie je maar elk kind is anders![]()
Lactatiekundige had ik al aan gedacht maar ga ik door de tips toch maar doorzetten, bedankt allemaal.![]()
Am Yisrael Chai!
maandag 20 april 2020 om 14:18
Onze baby dronk ook teveel, weliswaar vanuit de fles (kwam door fout advies van de kraamhulp die gaf aan elke voeding met 10cc op te hogen de eerste 10 dagen, nu denk ik whyyy?? Maar dan luister je en zoon dronk wel door).
Maar ik herken wel wat je schrijft.
Ik lees dat je hem weer een borst aanbiedt als hij gespuugd heeft. Dat deden wij dus ook (want hij zal vast een lege buik hebben) maar dat hield het probleem dus mede in stand. De kinderarts zei dus niet direct weer te voeden na het spugen en echt proberen 3-4 uur er tussen te houden.
Ze schijnen bij overvoeden dus alleen te spugen wat ze teveel hebben gedronken. Eenmaal daarmee gestopt, en toch meer op tijd te voeden stopte onze zoon met die mega groeispurt en werd hij meer tevreden!
Maar ik herken wel wat je schrijft.
Ik lees dat je hem weer een borst aanbiedt als hij gespuugd heeft. Dat deden wij dus ook (want hij zal vast een lege buik hebben) maar dat hield het probleem dus mede in stand. De kinderarts zei dus niet direct weer te voeden na het spugen en echt proberen 3-4 uur er tussen te houden.
Ze schijnen bij overvoeden dus alleen te spugen wat ze teveel hebben gedronken. Eenmaal daarmee gestopt, en toch meer op tijd te voeden stopte onze zoon met die mega groeispurt en werd hij meer tevreden!
maandag 20 april 2020 om 14:21
maandag 20 april 2020 om 14:23
Ja die van mij was ook zo. Extreme zuigbehoefte dus ook op advies van LK speen geïntroduceerd, dat pikte hij in het begin niet maar uiteindelijk wel.fashionvictim schreef: ↑20-04-2020 14:21Oh ja, ik ben toen ook meer op de klok gaan voeden. Mijn zoon kon als hij de kans kreeg het liefst de hele dag wel aan de borst liggen, die weigerde echt nooit al zat hij ramvol. Ik ben dus meer op de klok gaan voeden en maar 1 borst per keer.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 20 april 2020 om 14:27
Ja, bij ons ook precies zo!
Een hele fijne speen daarvoor is de Nuby Natural Flex speen, die werkten (letterlijk) als een tiet!
Am Yisrael Chai!
maandag 20 april 2020 om 19:12
Ik wou ook wat typen over overvoeding maar ik zie dat anderen dat al uitgebreid hebben gedaan.
Daarnaast is 20-30 minuten omhoog houden na drinken en de eerste maanden alleen op/bij jou willen slapen in mijn ervaring iets wat voor de meeste babies geldt. Dat zeg ik absoluut niet om te bagatelliseren dat je het zwaar hebt maar juist als geruststelling.
Succes met de lactatiekundige. Die kan je vast goed helpen.
Daarnaast is 20-30 minuten omhoog houden na drinken en de eerste maanden alleen op/bij jou willen slapen in mijn ervaring iets wat voor de meeste babies geldt. Dat zeg ik absoluut niet om te bagatelliseren dat je het zwaar hebt maar juist als geruststelling.
Succes met de lactatiekundige. Die kan je vast goed helpen.
maandag 20 april 2020 om 19:37
Die hadden wij ook idd.fashionvictim schreef: ↑20-04-2020 14:27Ja, bij ons ook precies zo!
Een hele fijne speen daarvoor is de Nuby Natural Flex speen, die werkten (letterlijk) als een tiet!
maandag 20 april 2020 om 21:49
Sommige baby's spugen ook gewoon veel. Die van mijn spuugde tot hij een jaar was alles onder (en het was geen reflux), continue. Ik had altijd een lading hydrofiele doeken mee en om mij heen en bleef aan het wassen. Dat hij alleen bovenop iemand wilt slapen is voor mij ook heel herkenbaar. Dat is inderdaad heel vermoeiend. Die van mij heeft ruimt drie maanden bovenop ons geslapen en niet in zijn eigen bed en ineens (op de een op andere dag) was dat over en sliep hij ineens door in zijn eigen bed. Wipstoel is ook nooit een favoriet geweest. Kortom ik lees niets geks, maar een lactatiedeskundige inschakelen kan nooit kwaad