Schoolwerk weinig uitdagend voor kleuter groep 2?

dinsdag 21 april 2020 om 14:31
Vooropgesteld: ik ben geen zeurouder (of wil dat niet zijn in ieder geval) en heb ook nog niets met school hierover besproken. School en docent hebben het druk genoeg.
Mijn kleuter in groep 2 heeft allerlei werk van school en ongeveer de helft tot driekwart lijkt hem (veel te?) makkelijk af te gaan. Begrijpend lezen bijvoorbeeld. Ik lees het verhaaltje voor en hij moet het antwoord geven. Is altijd goed.
Rekenen kan hij goed en taal iets minder maar hij herkent veel letters en kan woordjes lezen.
Volgens mij is ie wel happy op school maar is het normaal dat de opdrachten veel te simpel zijn of lijken?
Hij heeft overigens weinig concentratievermogen dus daar focussen we nu maar ook op, dat had juf pre-corona al aangegeven, maar ja, hij is 5, dus is ook wel weer normaal.
Herkennen jullie dit ook?
En doen jullie hier wat mee?
Mijn kleuter in groep 2 heeft allerlei werk van school en ongeveer de helft tot driekwart lijkt hem (veel te?) makkelijk af te gaan. Begrijpend lezen bijvoorbeeld. Ik lees het verhaaltje voor en hij moet het antwoord geven. Is altijd goed.
Rekenen kan hij goed en taal iets minder maar hij herkent veel letters en kan woordjes lezen.
Volgens mij is ie wel happy op school maar is het normaal dat de opdrachten veel te simpel zijn of lijken?
Hij heeft overigens weinig concentratievermogen dus daar focussen we nu maar ook op, dat had juf pre-corona al aangegeven, maar ja, hij is 5, dus is ook wel weer normaal.
Herkennen jullie dit ook?
En doen jullie hier wat mee?

dinsdag 21 april 2020 om 14:35
Herkenbaar. En ik wil ook geen zeur ouder zijn. Is de school toevallig veel aan het herhalen op het moment? Misschien kun je er toch eens een mailtje aan de juf /meester aan wagen en vragen of ze niet een verhaaltje van één niveau hoger hebben. Dat hielp hier ook wel. Houd je kind misschien meer van knutselen? Letters schrijven in scheerschuim? Ik weet niet wat kleuters zoal de hele dag doen, maar misschien heeft de leerkracht nog leuke ideeën.
Mijn kind is trouwens wel wat ouder dan die van jou, maar die moest o.a. een opdracht maken over een tekst en die bestond uit twee delen: moeilijke woorden benoemen en vragen bedenken over de tekst. Beide opdrachten kon mijn kind niet maken, hij begreep alle woorden en hij had geen vragen.
Mijn kind is trouwens wel wat ouder dan die van jou, maar die moest o.a. een opdracht maken over een tekst en die bestond uit twee delen: moeilijke woorden benoemen en vragen bedenken over de tekst. Beide opdrachten kon mijn kind niet maken, hij begreep alle woorden en hij had geen vragen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

dinsdag 21 april 2020 om 14:37
Ik weet niet of ze aan het herhalen zijn, ik denk van wel. Ze hebben allerlei knutselopdrachten maar daar doen we lang niet alles van, dat vind ik een beetje facultatief.
Ze hebben een online systeem dat zich aanpast naar hun niveau maar daar was klaargezet cijfers herkennen tot 5? Dat leer je toch eerder dacht ik.
Ze hebben een online systeem dat zich aanpast naar hun niveau maar daar was klaargezet cijfers herkennen tot 5? Dat leer je toch eerder dacht ik.

dinsdag 21 april 2020 om 14:39
Het verschil in kleuters is sowieso enorm. De ene is sterk met taal/ de ander met rekenen/ weer een ander motorisch gezien. De opdrachten die de juf nu geeft zullen altijd in de veilige zone zijn; geen kans op frustraties bij kinderen en of ouders. Normaal gesproken speelt de juf in op de verschillen tussen de kinderen in de les door verschillende vragen te stellen/ verschillende opdrachten / kleine kring enzovoort . Gaat je kind na de zomer naar groep 3? Dan zou ik zolang je kind het fijn heeft op school er niet zoveel mee doen. Waarschijnlijk anticipeert de juf normaal gesproken prima op zijn niveau.
Zodra je signalen krijgt dat hij zich verveelt/ frustreert dan in gesprek gaan:).
Zodra je signalen krijgt dat hij zich verveelt/ frustreert dan in gesprek gaan:).

dinsdag 21 april 2020 om 14:39
Ok, nou ik zal het eens navragen!Betty_Slocombe schreef: ↑21-04-2020 14:38Het kan zijn dat het allemaal bewust herhaling is, het kan zijn dat je kind voorloopt op de rest. Het is helemaal niet zeurderig om daar binnenkort eens over te beginnen.

dinsdag 21 april 2020 om 14:41
Dat idee heb ik niet en toen ie nog naar school ging hoorde ik hem nooit over saai of makkelijk (nu ook niet hoor, hij doet zn werkjes maar zit dan wel zelf sommen t/m te maken en uit te rekenen in zijn vrije tijd...)Saartjepoes2 schreef: ↑21-04-2020 14:39Het verschil in kleuters is sowieso enorm. De ene is sterk met taal/ de ander met rekenen/ weer een ander motorisch gezien. De opdrachten die de juf nu geeft zullen altijd in de veilige zone zijn; geen kans op frustraties bij kinderen en of ouders. Normaal gesproken speelt de juf in op de verschillen tussen de kinderen in de les door verschillende vragen te stellen/ verschillende opdrachten / kleine kring enzovoort . Gaat je kind na de zomer naar groep 3? Dan zou ik zolang je kind het fijn heeft op school er niet zoveel mee doen. Waarschijnlijk anticipeert de juf normaal gesproken prima op zijn niveau.
De juf is steengoed dus die zal wel differentiëren inderdaad.
dinsdag 21 april 2020 om 14:41
Ik vind trouwens ouders met dergelijke vragen nooit zeurouders
. We willen hetzelfde he, dat jouw kind lekker in zijn vel zit en zich goed kan ontwikkelen. Dus bij tien minuten gesprekken kan je het altijd ter sprake brengen en als het je hoog zit dan gewoon eerder.
Mijn ervaring is ook dat ouders geen idee hebben wat we allemaal doen in de kleuterklas omdat veel ook niet zichtbaar is, dus ik snap zulke vragen best.

Mijn ervaring is ook dat ouders geen idee hebben wat we allemaal doen in de kleuterklas omdat veel ook niet zichtbaar is, dus ik snap zulke vragen best.
dinsdag 21 april 2020 om 14:46
Kleuters leren vooral door te doen! Ik zou dus JUIST de knutselopdrachtjes en zo doen. En dan vooral niet helpen. Zelf laten bedenken wat hij nodig heeft, uit laten vinden hoe het moet, probleempjes op laten lossen.
Blijft iets niet zitten, dan komt hij om hulp vragen. Mam, kun je helpen? Ja natuurlijk. Wat moet ik doen? (Laat hem maar verwoorden wat hij nodig heeft en hou je wat van de domme). Plakt het niet? Hoe komt dat? Wat wil je dat ik doe? Hoe zou je het op kunnen lossen?
Blijft iets niet zitten, dan komt hij om hulp vragen. Mam, kun je helpen? Ja natuurlijk. Wat moet ik doen? (Laat hem maar verwoorden wat hij nodig heeft en hou je wat van de domme). Plakt het niet? Hoe komt dat? Wat wil je dat ik doe? Hoe zou je het op kunnen lossen?
dinsdag 21 april 2020 om 14:49
Nieuwsbegrip opdracht 1 waarschijnlijk? Je kunt de opdracht voor je kind ook anders formuleren: welke vraag zou je mij kunnen stellen om te horen of ik de tekst begrepen heb? Of Wat zou je nog meer willen weten over dit stukje?Belle73 schreef: ↑21-04-2020 14:35Mijn kind is trouwens wel wat ouder dan die van jou, maar die moest o.a. een opdracht maken over een tekst en die bestond uit twee delen: moeilijke woorden benoemen en vragen bedenken over de tekst. Beide opdrachten kon mijn kind niet maken, hij begreep alle woorden en hij had geen vragen.

dinsdag 21 april 2020 om 15:17
captain_hindsight schreef: ↑21-04-2020 14:37Ze hebben allerlei knutselopdrachten maar daar doen we lang niet alles van, dat vind ik een beetje facultatief.
Mag ik je advies geven?
Doe knutselopdrachten juist wel.
Kinderen leren zo ontzettend veel van knutselen.
Open anders een topic 'Wat leren kinderen van knutselen?'
voor meer enthousiasme.
Ik heb o.a. door knutselen bepaald ruimtelijk inzicht ontwikkeld.
Een vriendin heeft een zeer goede fijne motoriek. Zij is tandarts geworden.

dinsdag 21 april 2020 om 15:17
Het belangrijkste wat kleuters mijns inziens leren is: functioneren in een groep, sociale grenzen verkennen, samen leren spelen en werken etc. Als ze daarbij nog wat letters en cijfers oppikken dan is dat mooi meegenomen.
Voor mijn groep 2 kleuter is het huiswerk ook niet bijster uitdagend, maar qua sociaal-emotionele ontwikkeling is hij ontzettend gegroeid de afgelopen jaren. Helaas is dat thuis toch een ander verhaal met maar 1 broertje in de buurt. Het is niet anders voor nu, ik zou me er niet te druk om maken.
Overigens kan je de juf wel om wat extra materiaal vragen, mijn kleuter mag nu digitaal wat groep 3 werk doen. Maar ik heb niet echt de illusie dat je voor een kleuter thuis kan aanbieden wat ze normaal op school leren.
Voor mijn groep 2 kleuter is het huiswerk ook niet bijster uitdagend, maar qua sociaal-emotionele ontwikkeling is hij ontzettend gegroeid de afgelopen jaren. Helaas is dat thuis toch een ander verhaal met maar 1 broertje in de buurt. Het is niet anders voor nu, ik zou me er niet te druk om maken.
Overigens kan je de juf wel om wat extra materiaal vragen, mijn kleuter mag nu digitaal wat groep 3 werk doen. Maar ik heb niet echt de illusie dat je voor een kleuter thuis kan aanbieden wat ze normaal op school leren.

dinsdag 21 april 2020 om 15:24
-Hanka- schreef: ↑21-04-2020 15:17Het belangrijkste wat kleuters mijns inziens leren is: functioneren in een groep, sociale grenzen verkennen, samen leren spelen en werken etc. Als ze daarbij nog wat letters en cijfers oppikken dan is dat mooi meegenomen.
Voor mijn groep 2 kleuter is het huiswerk ook niet bijster uitdagend, maar qua sociaal-emotionele ontwikkeling is hij ontzettend gegroeid de afgelopen jaren.
Goed punt.
Mijn vroegere hoofd basisschool was erop tegen dat slimme kleuters vanuit groep 1 naar groep 3 doorgingen met de redenatie van de ouders 'Noah kan al tot 100 tellen, dus hij heeft dat kleuterjaar niet nodig'. Hoofd legde dan uit dat in groep 2 veel aan sociale vaardigheden werd gewerkt.
Maar goed, dit gaat een beetje off-topic.
dinsdag 21 april 2020 om 15:41
Maar wat is precies het probleem?
Is het niet fijn dat je kleuter geen uitdaging heeft? Mijn buurjongen heeft het zeer moeilijk op school en dreigt door de thuiszit-situatie zijn net ingehaalde achterstand weer terug te krijgen. Zijn moeder krijgt het niet voor elkaar om hem de intensieve begeleiding te geven die hij normaliter krijgt.
Dan ben ik toch blij dat mijn kinderen in 3 kwartier door hun huiswerk heen vliegen. Uitdaging komt wel weer als ze weer naar school gaan. Er zijn al genoeg andere uitdagingen in deze situatie, onderschat die niet.
Is het niet fijn dat je kleuter geen uitdaging heeft? Mijn buurjongen heeft het zeer moeilijk op school en dreigt door de thuiszit-situatie zijn net ingehaalde achterstand weer terug te krijgen. Zijn moeder krijgt het niet voor elkaar om hem de intensieve begeleiding te geven die hij normaliter krijgt.
Dan ben ik toch blij dat mijn kinderen in 3 kwartier door hun huiswerk heen vliegen. Uitdaging komt wel weer als ze weer naar school gaan. Er zijn al genoeg andere uitdagingen in deze situatie, onderschat die niet.
dinsdag 21 april 2020 om 15:41
Prima, toch? Allemaal leerzaam, allemaal uitdagend.captain_hindsight schreef: ↑21-04-2020 15:22We knutselen wel hoor, je moet toch wat. En bakken koekjes en taart en brood. Zaaien plantjes in de tuin. Etc.
Alleen niet altijd exact wat de juf heeft voorgeschreven.

dinsdag 21 april 2020 om 16:06
Dochter zit ook in groep 2 en we hebben nu 3 x een huiswerkpakket gekregen en ze vroegen vooraf wat we willen en of daarna of we tevreden waren met het aanbod. Daarnaast nog 4 x via whats app video bellen contact gehad en je kan ze geloof ik ook nog elke dag op een bepaald tijdstip dingen vragen. Hier dus heel veel gelegenheid om dit onderwerp te kunnen aankaarten.
Heb jij geen contactmomenten gehad met juf?
Verder denk ik vooral lekker laten spelen en ontdekken. We doen misschien 1.5 uur huiswerk in de ochtend en dat is echt niet achter elkaar door. Tussendoor nog wat eten en wat drinken en beweegoefeningen die juf ook meestuurt. En dan in de middag een knutselopdrachtje of lekker fietsen. Als je zelf meer wil doen is er gelukkig op het internet een berg aan informatie en werkbladen te vinden.
Heb jij geen contactmomenten gehad met juf?
Verder denk ik vooral lekker laten spelen en ontdekken. We doen misschien 1.5 uur huiswerk in de ochtend en dat is echt niet achter elkaar door. Tussendoor nog wat eten en wat drinken en beweegoefeningen die juf ook meestuurt. En dan in de middag een knutselopdrachtje of lekker fietsen. Als je zelf meer wil doen is er gelukkig op het internet een berg aan informatie en werkbladen te vinden.
dinsdag 21 april 2020 om 16:20
Als logopedist denk ik zelf dat kleuters voldoende taalaanbod krijgen in de kleuterklas (wat betreft rekenen echt geen idee). Wat anderen ook al aangeven is knutselen of volgens de denk stimulerende methode dingen gaan ondernemen ook een goede manier om te ontwikkelen. Kinderen zelf laten bedenken wat je nodig hebt voor de activiteit of kinderen jou opdrachten laten uitvoeren en deze precies zo uitvoeren zoals ze het zeggen kan ook voor grappige momenten zorgen.
https://www.youtube.com/watch?v=cDA3_5982h8
https://www.youtube.com/watch?v=cDA3_5982h8
dinsdag 21 april 2020 om 16:32
Dat is ook een goede. Nu had ik de juf gevraagd het tekst niveau één niveau hoger te zetten. Hij kan de tekst nu nog steeds vloeiend lezen, maar nu zaten er een paar uitdrukkingen in die hij niet begreep, dus had hij in ieder geval iets te vragen. Maar met jouw tip kan ik zeker wat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
dinsdag 21 april 2020 om 16:32
Eens met wat hier gezegd wordt. Bedenk ook, in groep 3 zit hij achter n bureautje en is veel intensiever bezig met werk (taal/rekenen). Deze groep is juíst zo belangrijk omdat hij ruimte biedt om andere belangrijke vaardigheden te leren. Kleuters leren het meest van spelen en bewegen. Je lichaam en zijn grenzen leren kennen, de regels van spel, knutselen en zo de fijne motoriek ontwikkelen en creativiteit stimuleren.
Mijn 5-jarige vroeg gisteren, mag ik een wcrol? Ik wil graag een muisje knutselen. Daarna bedacht ze dat ze grijs papier nodig had, etcetc. Ze kon mijn hulp ook goed gebruiken bij het uitvogelen hoevéél papier en om het rolletje ging. Hoe meet je dat af? Oh het is handig om het met n potloodje af te tekenen, zodat je weet waar je moet knippen.. enzovoorts.
Kortom, de grootheden taal en rekenen zijn niet alles. Bovendien komen ze ook aan bod op hele andere manieren. Bak koekjes en meet samen af hoeveel je nodig hebt.. deel koekjes eerlijk met je familieleden, maak een boekje van papier en teken je eigen verhaal van een paar pagina's. Schrijf erbij wat er gebeurt.. etc. Mijn 5-jarige kan nog niet lezen of schrijven, maar is zo wel veel bezig met taal. De rest komt vanzelf.
Mijn 5-jarige vroeg gisteren, mag ik een wcrol? Ik wil graag een muisje knutselen. Daarna bedacht ze dat ze grijs papier nodig had, etcetc. Ze kon mijn hulp ook goed gebruiken bij het uitvogelen hoevéél papier en om het rolletje ging. Hoe meet je dat af? Oh het is handig om het met n potloodje af te tekenen, zodat je weet waar je moet knippen.. enzovoorts.
Kortom, de grootheden taal en rekenen zijn niet alles. Bovendien komen ze ook aan bod op hele andere manieren. Bak koekjes en meet samen af hoeveel je nodig hebt.. deel koekjes eerlijk met je familieleden, maak een boekje van papier en teken je eigen verhaal van een paar pagina's. Schrijf erbij wat er gebeurt.. etc. Mijn 5-jarige kan nog niet lezen of schrijven, maar is zo wel veel bezig met taal. De rest komt vanzelf.
dinsdag 21 april 2020 om 16:45
Dat maakt in groep 2 toch ook helemaal niet uit? Ik doe bijna niks met de schoolwerkjes. Of ik gok een beetje wat de bedoeling is en dan komt zoiets aan tafel wel ter sprake.captain_hindsight schreef: ↑21-04-2020 15:22We knutselen wel hoor, je moet toch wat. En bakken koekjes en taart en brood. Zaaien plantjes in de tuin. Etc.
Alleen niet altijd exact wat de juf heeft voorgeschreven.
Ik laat de filmpjes van de juffen wel zien, want dat vind ze leuk, maar de voorleesboeken bv, dat kan ikzelf veel beter;)
Rekenen en letters is vooral eindeloos herhalen om te automatiseren, maar die dingen komen bij ons tussendoor zo vaak langs, dat ik het via een specifieke schoolopdracht niet nodig vind.
dinsdag 21 april 2020 om 16:52
Ik heb normaal klassen vol met dit soort kinderen: geen vragen, ik weet alles en maak er altijd een opdracht voor een ander voor: welk woord denk je dat een ander (je klasgenoten) moeilijk vind en wél zou moeten kennen (en vervolgens laten uitleggen) En maak overhoorvragen.Belle73 schreef: ↑21-04-2020 14:35Herkenbaar. En ik wil ook geen zeur ouder zijn. Is de school toevallig veel aan het herhalen op het moment? Misschien kun je er toch eens een mailtje aan de juf /meester aan wagen en vragen of ze niet een verhaaltje van één niveau hoger hebben. Dat hielp hier ook wel. Houd je kind misschien meer van knutselen? Letters schrijven in scheerschuim? Ik weet niet wat kleuters zoal de hele dag doen, maar misschien heeft de leerkracht nog leuke ideeën.