Financiële support van dochter
donderdag 23 april 2020 om 09:27
Goedemorgen allemaal.
Ik heb een account geregistreerd hier om anoniem mijn verhaal te delen.
De situatie is dat mijn dochter mij al jaren financieel support en ik mij daar flink bezwaard over voel. Ik heb als alleenstaande moeder mijn dochter opgevoed en een goede opleiding heb ik niet genoten, ik werk al mijn hele leven voor iets meer dan het minimum. Spontane dingen doen of vakanties plannen is dus nauwelijks mogelijk. Dat is voor ons als gezin altijd wel lastig geweest maar we hebben hier het beste van gemaakt.
Mijn dochter heeft een prachtige universitaire studie gedaan en werkt al een aantal jaar in het medisch veld en heeft een erg goed inkomen. Al deze tijd support ze mij en geeft ze mij enkele maand een leuk bedrag waardoor ik een vrijer leven kan lijden zonder constant over geld na hoeft te denken. Ze heeft zelf geen gezin en kan het makkelijk missen zegt ze, ze merkt er niets van en wil er niks van horen als ik zeg me schuldig te voelen. Wij hebben altijd een vier handen op 1 buik band gehad, een soort beste vriendin en gaan vaak leuke dingen doen samen. Ze zegt jij hebt mij met alles wat je had een geweldige jeugd gegeven en hebt mij op nummer 1 gezet, laat mij dit voor je terugdoen.
Ik voel me desondanks schuldig en gefaald dat mijn dochter mij financieel ondersteund.
Wilde weten wat jullie hiervan vinden.
Ik heb een account geregistreerd hier om anoniem mijn verhaal te delen.
De situatie is dat mijn dochter mij al jaren financieel support en ik mij daar flink bezwaard over voel. Ik heb als alleenstaande moeder mijn dochter opgevoed en een goede opleiding heb ik niet genoten, ik werk al mijn hele leven voor iets meer dan het minimum. Spontane dingen doen of vakanties plannen is dus nauwelijks mogelijk. Dat is voor ons als gezin altijd wel lastig geweest maar we hebben hier het beste van gemaakt.
Mijn dochter heeft een prachtige universitaire studie gedaan en werkt al een aantal jaar in het medisch veld en heeft een erg goed inkomen. Al deze tijd support ze mij en geeft ze mij enkele maand een leuk bedrag waardoor ik een vrijer leven kan lijden zonder constant over geld na hoeft te denken. Ze heeft zelf geen gezin en kan het makkelijk missen zegt ze, ze merkt er niets van en wil er niks van horen als ik zeg me schuldig te voelen. Wij hebben altijd een vier handen op 1 buik band gehad, een soort beste vriendin en gaan vaak leuke dingen doen samen. Ze zegt jij hebt mij met alles wat je had een geweldige jeugd gegeven en hebt mij op nummer 1 gezet, laat mij dit voor je terugdoen.
Ik voel me desondanks schuldig en gefaald dat mijn dochter mij financieel ondersteund.
Wilde weten wat jullie hiervan vinden.
donderdag 23 april 2020 om 12:05
+1Zarah schreef: ↑23-04-2020 10:45Wel nee zeg. Waarom zou je afspraken moeten maken over waar het geld aan besteed wordt? Blijkbaar gunt de dochter het haar moeder om wat vrijer te kunnen leven en eet ze er zelf geen boterham minder om. Juist door afspraken te maken creëer je het risico van schuldgevoel, want wat nou als moeders een beetje van het geld spaart en daar van op vakantie gaat (heerlijk!) in plaats van een wasmachine kopen?
Gewoon afspraakloos houden dit en van genieten!
donderdag 23 april 2020 om 12:12
Zarah schreef: ↑23-04-2020 10:45Wel nee zeg. Waarom zou je afspraken moeten maken over waar het geld aan besteed wordt? Blijkbaar gunt de dochter het haar moeder om wat vrijer te kunnen leven en eet ze er zelf geen boterham minder om. Juist door afspraken te maken creëer je het risico van schuldgevoel, want wat nou als moeders een beetje van het geld spaart en daar van op vakantie gaat (heerlijk!) in plaats van een wasmachine kopen?
Gewoon afspraakloos houden dit en van genieten!
Maar als ontvanger voelt dit minder goed. Wanneer er duidelijke afspraken zijn dan weet je waar je aan toe bent. Het maakt niet uit waar moeder het geld aan geeft, het gaat mij aan duidelijkheid. Ze kunnen ook afspreken dat dochter moeder elke maand een vast bedrag geven.
Alleen wel oppassen wanneer moeder een uitkering of toeslagen krijgt, want dan kan dit geld wel van invloed zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 23 april 2020 om 12:16
Dochter doet dit omdat ze het makkelijk kan missen en omdat ze er blij van wordt dat moeder niet elke cent hoeft om te draaien. Ze doet dit uit liefde. Niet uit obligatie. Afspraken over een x bedrag geven maken het een plicht, en dat geeft geen fijn gevoel.hamerhaai schreef: ↑23-04-2020 12:12Maar als ontvanger voelt dit minder goed. Wanneer er duidelijke afspraken zijn dan weet je waar je aan toe bent. Het maakt niet uit waar moeder het geld aan geeft, het gaat mij aan duidelijkheid. Ze kunnen ook afspreken dat dochter moeder elke maand een vast bedrag geven.
Alleen wel oppassen wanneer moeder een uitkering of toeslagen krijgt, want dan kan dit geld wel van invloed zijn.
Laat dochter lekker haar moeder geld geven. Zo lang dit contant is heeft dat ook verder geen invloed op toeslagen e.d.
Let’s go Brandon!
donderdag 23 april 2020 om 12:17
Dus, dochter geeft moeder geld zodat ze niet elke cent hoeft om te draaien en te verantwoorden. En dan vervolgens is het idee dat er duidelijke afspraken komen zodat moeder alsnog elke cent moet verantwoorden? En nog zonder dat dochter daar ooit om gevraagd heeft?
Het lijkt mij dat dochter moeder júist de luxe gunt om eens gedachteloos een lekker broodje bij de bakker te kopen of ja te zeggen tegen een weekendje weg.
Het lijkt mij dat dochter moeder júist de luxe gunt om eens gedachteloos een lekker broodje bij de bakker te kopen of ja te zeggen tegen een weekendje weg.
donderdag 23 april 2020 om 12:20
Ik stop mijn moeder ook geregeld wat toe. En ze hoeft zich daarover niet over bezwaard te voelen. Ik ben blij dat ik in staat bent mijn moeder te kunnen helpen.
Ik heb mijn moeder nooit verweten over financieel falen. Ze heeft haar allerbest gedaan met al haar kunnen.
Je hebt een geweldige dochter. En jij bent een geweldige moeder.
Je hebt niet (financieel) gefaald. Je hebt je best gedaan en het beste ervan gemaakt.
Ik heb mijn moeder nooit verweten over financieel falen. Ze heeft haar allerbest gedaan met al haar kunnen.
Je hebt een geweldige dochter. En jij bent een geweldige moeder.
Je hebt niet (financieel) gefaald. Je hebt je best gedaan en het beste ervan gemaakt.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
donderdag 23 april 2020 om 12:40
Het is een gift uit liefde van een dochter naar haar moeder. Dat heeft geen 'duidelijkheid' nodig. Als moeder zich moet gaan verantwoorden of dochter moet elke maand een vast bedrag geven, gaat het hele vrijblijvende er vanaf en krijg je een scheve, niet op liefde gebaseerde verhouding tussen moeder en dochter. Je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan het is!hamerhaai schreef: ↑23-04-2020 12:12Maar als ontvanger voelt dit minder goed. Wanneer er duidelijke afspraken zijn dan weet je waar je aan toe bent. Het maakt niet uit waar moeder het geld aan geeft, het gaat mij aan duidelijkheid. Ze kunnen ook afspreken dat dochter moeder elke maand een vast bedrag geven.
donderdag 23 april 2020 om 12:45
Mirandaroxen schreef: ↑23-04-2020 10:29Jullie mooie reacties ontroeren me echt. Ik zal proberen mij niet langer schuldig te voelen. Ik help haar inderdaad zelf ook met huishouden en koken. De band die wij hebben is ook onbetaalbaar en ben ontzettend trots op haar.
donderdag 23 april 2020 om 12:46
Ik kan me je gevoel eigenlijk wel voorstellen. Maar ik kom wel uit een gezin waar mijn (groot)ouders genoeg te besteden hadden.
De eerste keer dat we grootvader van man geld cadeau deden bij verjaardag voelde voor mij dan ook raar omdat ik gewoon uit andere financiële situatie kom.
Lief dat je dochter dit wil doen. (Maar zou wel zorgen dat je het niet 'nodig' hebt voor vaste lasten. Mocht situatie veranderen)
De eerste keer dat we grootvader van man geld cadeau deden bij verjaardag voelde voor mij dan ook raar omdat ik gewoon uit andere financiële situatie kom.
Lief dat je dochter dit wil doen. (Maar zou wel zorgen dat je het niet 'nodig' hebt voor vaste lasten. Mocht situatie veranderen)
donderdag 23 april 2020 om 13:01
Ik zou mijn vader mijn laatste euro geven. Ik zou het echt naar vinden als mijn vader amper rondkomt en ik over had.
Je hebt gewoon een lieve dochter. Zeg dat tegen haar ipv van ik voel me schuldig. Stuur een foto als je een leuke blouse ervan hebt gekocht. Dat is veel gezelliger. Het is maar geld he. Het gaat om het delen en blijkbaar gunt het ze je.
Je hebt gewoon een lieve dochter. Zeg dat tegen haar ipv van ik voel me schuldig. Stuur een foto als je een leuke blouse ervan hebt gekocht. Dat is veel gezelliger. Het is maar geld he. Het gaat om het delen en blijkbaar gunt het ze je.
donderdag 23 april 2020 om 13:21
Ik vind het andersom gênant dat overgrootmoeder van 100, en de ander van in de 90, ons altijd per persoon een tientje geeft.
Oh zo ongemakkelijk en toch ook zo lief.
Daar gaan ze helemaal met hun eigen zoon of dochter (zeventigers) ergens pinnen voor die 'kinderen'
( we zijn allemaal 40 plus) ,
heel drama met wisselen want dan komen er biljetten van 20 uit de automaat.
En de 'kinderen' moeten een tientje en de 'kleintjes', kleinkinderen leeftijd tussen de 25 en 5, ieder een vijfje.
Hun eigen kinderen, dus de opa's en oma's, zijn dus altijd briefjes van 5, munten en van 10 aan het bewaren voor de overgrootjes.
Maar niks geven, nee, daar willen de dametjes niks van weten.
Oh zo ongemakkelijk en toch ook zo lief.
Daar gaan ze helemaal met hun eigen zoon of dochter (zeventigers) ergens pinnen voor die 'kinderen'
( we zijn allemaal 40 plus) ,
heel drama met wisselen want dan komen er biljetten van 20 uit de automaat.
En de 'kinderen' moeten een tientje en de 'kleintjes', kleinkinderen leeftijd tussen de 25 en 5, ieder een vijfje.
Hun eigen kinderen, dus de opa's en oma's, zijn dus altijd briefjes van 5, munten en van 10 aan het bewaren voor de overgrootjes.
Maar niks geven, nee, daar willen de dametjes niks van weten.
donderdag 23 april 2020 om 13:31
Welnee. Als ik zoiets voor mn vader zou doen, zou ik nooit controleren waar hij het aan besteedt.hamerhaai schreef: ↑23-04-2020 10:29Fijn dat je dochter je steunt. Misschien kan je een keer met je dochter praten over een plan. Hoe kan je eventueel meer inkomsten genereren of juist je uitgaven beperken. Afspraken maken over het geld dat je dochter je geeft, hoeveel en voor welk doel. Gaat het om geld voor vervanging van je wasmachine, of wekelijks een bepaald bedrag voor boodschappen, etc.
Maak duidelijk afspraken zodat jij je niet schuldig hoeft te voelen en ook dat je niet afhankelijk moet zijn van dit bedrag.
Ik gok dat de dochter van TS daar ook helemaal niet op zit te wachten.
Het zou andere zijn als TS uit eigen beweging bij dochterlief had aangeklopt om om steun te vragen, dan zou het nog wel oké zijn als dochter een beetje meekijkt.
Maar niet als dochter geheel uit zichzelf haar moeder wat toestopt.
Het schuldige gevoel zit meer in de mindset van TS, denk ik.
donderdag 23 april 2020 om 14:04
Jij komt TO ff een trap geven?
Wie zegt dat ze in staat is om haar financiële situatie te veranderen?
Ze redt zich. Komt geen geld te kort. Heeft geen schulden, tenminste dat lees ik nergens.
Heeft haar kind helpen studeren.
Ze klaagt niet over haar financiële situatie.
Dus Wtf is er mis met TO?
Dochter heeft het financieel goed en deelt dit graag met haar moeder.
Dat is fijn en lief. Moeder kan nu wat vaker iets niet noodzakelijks aanschaffen en of er leuke uitstapjes van maken.
Win- win volgens mij!
donderdag 23 april 2020 om 14:17
Eens. Chrys, uit ervaring weet ik dat wanneer een moeder het niet breed heeft en het gevoel heeft gefaald te hebben, het heel lastig vind om hulp te zoeken. Juist omdat je je ervoor schaamt.benmamma schreef: ↑23-04-2020 14:04Jij komt TO ff een trap geven?
Wie zegt dat ze in staat is om haar financiële situatie te veranderen?
Ze redt zich. Komt geen geld te kort. Heeft geen schulden, tenminste dat lees ik nergens.
Heeft haar kind helpen studeren.
Ze klaagt niet over haar financiële situatie.
Dus Wtf is er mis met TO?
Dochter heeft het financieel goed en deelt dit graag met haar moeder.
Dat is fijn en lief. Moeder kan nu wat vaker iets niet noodzakelijks aanschaffen en of er leuke uitstapjes van maken.
Win- win volgens mij!
donderdag 23 april 2020 om 15:35
donderdag 23 april 2020 om 17:37
Hetzelfde hier. Mijn moeder is heel belangrijk voor mij, zeker gezien ons verleden. Dat zij hierdoor onbezorgder kan leven geeft mij meer plezier dan wat ik ook voor dat geld zou kunnen kopen. Wat betekent welvaart nu als je dat niet met je dierbaren kan delen? Ik zou niet kunnen genieten wetende dat mijn moeder het moeilijk heeft, het idee alleen al.
Geniet er samen gewoon van, dat is alles wat ik verwacht/hoop.
Geniet er samen gewoon van, dat is alles wat ik verwacht/hoop.
donderdag 23 april 2020 om 18:39
donderdag 23 april 2020 om 18:55
donderdag 23 april 2020 om 22:08
Als, als, als......
Dat doet er nu toch niet toe? Zolang TO geen financiële verplichtingen aan gaat op basis van nog niet ontvangen geld, is er dan geen probleem.
En als er een gezin komt, dan komt er hoogstwaarschijnlijk ook een (goedverdienende) partner....
donderdag 23 april 2020 om 23:55
Die partner moet het dan maar willen om zijn schoonmoeder te onderhouden
Frankly my dear, I don"t give a damn