Leeftijd tussen kids

24-04-2020 16:54 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Hoeveel leeftijd zitten er tussen jullie kids?
Na de geboorte van zoontje geen haar op mijn hoofd voor ooit een 2e was mijn gedacht toen. Was geen makkelijk traject geweest, ivf, zware bevalling en zoon is huilbaby geweest.
Nu zit ik eindelijk weer goed in mijn vel en het begint toch weer te kriebelen wat ikzelf raar vind want dat had ik nooit gedacht.
Zoontje wordt in juli 2 jaar.
Is ook maar de vraag of het nu weer zo moeizaam gaat gaan om zwanger te geraken.

Lieve groetjes
Tussen mijn eerste 2 kinderen zit 2,5jaar, mijn oudste is bijna 7 en mijn jongste 4 en ik ben 31 weken zwanger van nummer 3.
Drie jaar en een paar maanden. Voor de kids vind ik het perfect, voor mijzelf zou ik bij een eventuele volgende wachten tot de jongste op school zit. Maar mijn kinderen waren nogal lastige baby's waardoor ik het mentaal erg zwaar vond. Een drie jarige is toch net wat kleiner en veeleisender dan ik van te voren had ingeschat haha. Maar nu de jongste twee is, is het echt genieten. Ze hebben ook wel ruzie hoor. Maar ze spelen ook urenlang ontzettend leuk met elkaar.
Alles heeft zo zijn voor na en nadelen. Als je het ziet zitten om weer zwanger te worden, ga ervoor!
Door omstandigheden zit er 8 jaar tussen. Heeft voor en nadelen natuurlijk. Twee kleintjes dicht op elkaar had ik niet getrokken.
2009, 2012 en 2015.

Best groot leeftijdsverschil, en ik wilde en hoopte op veel minder leeftijdsverschil tussen onze kinderen, maar het leven besliste anders.
Ik vond 18 tot max. 24 maanden tussen de kinderen ideaal, maar goed, het is niet maakbaar en het is uiteindelijk meer geworden.
Nu ben ik er wel blij mee en dankbaar voor 3 gezonde kinderen.
6 jaar. Heerlijk dat de oudste al naar school was. Kon zelf even spelen, douchen, zelf wat pakken en aankleden ect.

Meer tijd een op 1 met de kinderen en papa en mama op de dagen dat er niet gewerkt werd door betreffende ouder.

En gelukkig vinden ze elkaar nu nog steeds leuk. En kan de oudste nu ook allemaal dingen war ze ons niet perse bij nodig heeft. Kosten zijn ook lekker uitgespreid.

Er zit aan beiden voor en nadelen aan. Maar ik had sowieso geen behoefte aan kleintjes op elkaar.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 17:18
14.42% gewijzigd
3,5 jaar...

Ik wilde altijd al meerdere kinderen en het liefst dicht op elkaar. En toen was dochter geboren, overleed mijn moeder en kort daarna mijn vader, zijn we tussendoor nog twee keer verhuisd, ging ik twee keer extreem door mijn rug (niet kunnen bewegen, morfine, ambulance, dus echt flink...) en toen dacht ik: nu even niet! Altijd wel geweten dat ons gezin nog niet compleet was en toen oudste 2,5 was had ik weer voldoende vertrouwen in mezelf en mijn lijf om voor die tweede te gaan.

Het lijkt me wel lastig als de dingen die het zo zwaar maakte baby-gerelateerd zijn. Kan me voorstellen dat dat de keuze niet makkelijker maakt.

Ik zou nog graag een derde willen en hoewel ik het leeftijdsverschil van 3,5 jaar ideaal vind, zou ik bij een evt. derde het verschil toch graag kleiner willen. Anders is het verschil tussen nummer 1 en nummer 3 zo groot. Daarnaast ben ik niet echt een baby-mama en denk ik nu: hoe sneller die baby hoe sneller die fase ook weer voorbij is ;)
14 maanden tussen de eerste twee. Bij de bevalling van de eerste legde ik bijna het loodje. Ik was bang dat ik niet meer zou durven, dus dacht: vooruit er mee, tempo!

17 maanden tussen nummer 2 en 3.
Ik had niet anders had gewild en zie verder écht alleen voordelen, maar het was echt een aanslag op mijn lichaam. Een zwangerschap sowieso natuurlijk, maar zo kort op elkaar helemaal.

Succes!
Er zit 5 jaar tussen hier. We zijn begonnen voor de tweede toen de eerste bijna 2 was. Het lukt het eerste jaar niet, in het tweede jaar kreeg ik twee bbz’s en in het derde jaar raakte ik zwanger. Maar het is een prima leeftijdsverschil. Toen de jongste baby was, hadden we veel tijd samen en was zijn babytijd relatief rustig omdat mijn oudste al heel zelfstandig was. Inmiddels kunnen ze goed samen spelen en hebben ze veel lol met elkaar. Ik vind het helemaal prima zo.
Oudste - middelste: 6 jaar. Oudste - jongste: 9 jaar.
Drie jaar en drie en half jaar

Ik vind het perfect
Hier zit er 3 1/2 jaar tussen. Ik wilde op zich wel eerder een tweede, maar man was er nog niet klaar voor. Uiteindelijk is het prima zo, ze zijn inmiddels 14 en 10 en kunnen het supergoed met elkaar vinden. Wat ook wel lekker was, was dat ik voor jongste ook wat meer 1 op 1 tijd had toen hij een half jaar was en dochter naar school ging.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
21 maanden. Ik vind het heel leuk dat ze zo veel aan elkaar hebben. Het is ook vermoeiend, vooral omdat het twee slechte slapers zijn. Ze zijn nu 2 en 3.

Op dit moment zie ik een derde niet zitten, maar wie weet. Ik zou er dan echt een aantal jaar tussen laten. De kans is op dit moment groot dat ze gezellig met z’n tweeen blijven:)
Hier 5 jaar en 4 maanden. Het verschilt een beetje per periode of het wel of niet fijn is. Toen de jongste tussen de 0 en 3 was, vond ik het ideaal. Oudste dochter vond het geweldig en jongste natuurlijk ook. Het is ook heel handig om een oudste te hebben die al behoorlijk zelfstandig is als er een baby komt. Ook snapte ze dat de jongste klein was en daarom alles wilde wat zij wilde, ze hadden echt nooit ruzie terwijl ik dat bij anderen met een klein leeftijdsverschil heel veel zag. Het enige nadeel was dat de jongste mee moest naar school en clubjes etc, maar verder vond ik het leeftijdsverschil perfect. Daarna was het nadeel dat de jongste altijd mee wilde doen als de oudste een vriendinnetje te spelen had etc en dat was wel eens lastig. Maar dat heb je ook bij een kleiner verschil. Zelfs bij een tweeling die ik ken, zie ik dat.

Vanaf dat de oudste op de middelbare school zat, vind ik het wel jammer dat de interesses verder uit elkaar liggen en dat we bijvoorbeeld niet meer goed samen een film kunnen kijken. De oudste is nu 16 en kijkt graag horrorfilms, dat kan natuurlijk niet met een 10-jarige. Wel kunnen ze nog steeds heel goed met elkaar opschieten. Nu met Corona merk ik wel dat het leuker was geweest als ze meer dezelfde leeftijd hadden gehad, ze hadden veel eigen vriendinnen over de vloer en doen niet zoveel meer samen, dus vervelen ze zich meer. Maar ja, dan is het ook nog maar de vraag of ze samen op zouden trekken. Ik had een broertje van maar een jaar jonger waar ik pas meer mee omging toen ik zelf kinderen had.

Al met al ben ik erg blij dat we zo lang gewacht hebben en de kinderen zijn blij met elkaar.
16 maanden. Het eerste halfjaar was nogal pittig vanwege een huilbaby maar daarna heeft het eigenlijk alleen maar voordelen gehad.
Tussen onze oudste drie zit steeds twee jaar. Ze hebben veel aan elkaar en je kan dingen met ze doen die voor alle drie leuk zijn. De jongste is bijna 4,5 jaar jonger. Dat verschil is echt een stuk groter en vraagt over en weer om meer aanpassingen (wat lastig maar ook leuk kan zijn). Hij is nu 14, zijn broer en zussen zijn 19, 21 en 23 en zijn met héle andere dingen bezig.
Er bestaat geen optimale leeftijd. Vooral opvallend dat iedereen altijd het eigen leeftijdsverschil als ideaal ziet. :)
Hier zit er ongeveer 20 maanden tussen, ik testte positief op de verjaardag van de oudste.
Gaat prima, zijn vanaf het begin echt dol op elkaar. Had wel de mazzel dat de oudste zichzelf heel goed kan vermaken en ook vrij "zelfstandig" was.
Bovendien heb ik lichamelijk eigenlijk nergens last van tijdens een zwangerschap.
https://www.oudersvannu.nl/nieuws/onder ... is-4-jaar/

Ach toch onderzoek
4 jaar TO
Hier zit er 22 maanden tussen. Nadat de oudste 1 jaar was geworden leek het ons een goed moment om na te denken over een tweede en te stoppen met AC. Onder het mom van, als het komt dan leuk, maar hoeft nog niet per se. En toen was ik zwanger ( en schrok ik best even, ook al was het risico op zwangerschap natuurlijk gewoon aanwezig). Wat ik zelf liever niet wilde ( voor zover je dat in de hand hebt) was de bijna 5 jaar verschil welke ik zelf had tussen mijn broertje en zusje ( tweeling).

Nu jongste 9 maanden is geweest en we de mini-babytijd hebben gehad, is het geweldig leuk. Oudste weet niet beter dan dat ze een zusje heeft en heeft geen jaloezie gekend. Ze kon zich al vanaf jongs af aan heel goed zelf vermaken en was qua slapen en eten een droombaby. Dat hielp dus wel in die keuze snel voor een tweede te gaan.
Enige wat ik wel lastig vond was de verschillende ritmes van de meisjes, vooral met slapen overdag en het feit dat beiden me echt nodig hebben ( en vaak op hetzelfde moment) als in verschonen, aankleden etc. Dat eerste heeft zichzelf opgelost, want oudste slaapt niet meer en jongste is stabiel in haar slaap op dit moment. Het tweede punt zal nog wel even aanwezig blijven, maar dat is prima.

Alles heeft z’n voor- en nadelen. Ik weet niet beter dan dit verschil, geen idee of ik het leuker zou vinden als er meer tijd tussen zat.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 24-04-2020 22:00
22.83% gewijzigd
lilalinda schreef:
24-04-2020 18:04
Er bestaat geen optimale leeftijd. Vooral opvallend dat iedereen altijd het eigen leeftijdsverschil als ideaal ziet. :)
Ik niet hoor.
Tussen 1 en 2: 18 maanden
Tussen 2 en 3: 7 jaar en 2 maanden (met daartussen een vroeggeboorte met 17wk -officieel een miskraam-, een relatiebreuk en twee en halve -helft tweeling- miskramen)
tussen 3 en 4: 19 maanden incl 2 miskramen
Tussen 4 en 5: 18 maanden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Tussen 1 en 2 zit 2 jaar en 5 maanden. Tussen 2 en 3 zit er 2 jaar en 9 maanden.
Het loopt zoals het loopt. Het lijkt heel gepland, maar dat is het niet. Ik was net voor de tweede keer zwanger toen de oudste 1 werd, maar kreeg een miskraam. En nummer drie was een verrassing.
vitamined schreef:
24-04-2020 17:18
14 maanden tussen de eerste twee. Bij de bevalling van de eerste legde ik bijna het loodje. Ik was bang dat ik niet meer zou durven, dus dacht: vooruit er mee, tempo!

17 maanden tussen nummer 2 en 3.
Ik had niet anders had gewild en zie verder écht alleen voordelen, maar het was echt een aanslag op mijn lichaam. Een zwangerschap sowieso natuurlijk, maar zo kort op elkaar helemaal.

Succes!
Vergelijkbaar hier, al was het mijn oudste die bijna het loodje legde en is er nooit een nummer drie gekomen (omdat we dat niet wilden).
Vooral het in mijn broek plassen tijdens het overgeven bij de tweede zwangerschap was minder leuk.
Tijdens hun eerste tien jaar hebben de kinders veel aan elkaar gehad, nu gaan ze vooral hun eigen gang.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven