Online pesten op insta.

28-04-2020 14:59 92 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-forums :)

Mijn zoontje (14) wordt online gepest. Hij krijgt onder andere DM's met teksten als ''Schiet jezelf dood'', ''Flikker op'', ''vuile homo'' en ''krijg corona''. Ook plaatsen de pesters video's waarin ze deze teksten zeggen. Ik heb al meerdere malen geprobeerd de berichten te rapporteren en de pesters te blokkeren maar ze maken dan weer gewoon nieuwe accounts aan. Het doet mij pijn dat mijn zoontje zich niet veilig voelt op internet.

Heeft iemand advies voor mij? :(
niks verwijderen, account op privé zetten en contact opnemen met politie. Ze willen graag zien welk account het is en dus verzamel de bewijzen en verwijder niks.
Rektmylife123 schreef:
28-04-2020 15:29
Toch niet als je ze hebt geblokkeerd of ben ik nou zo'n leek met sociale media?
Wel apart dat hij er op mag wanneer je er zo weinig van weet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Rektmylife123 schreef:
28-04-2020 15:29
Toch niet als je ze hebt geblokkeerd of ben ik nou zo'n leek met sociale media?
Maar je hebt het toch ooit gezien?
Honey, you should see me in a crown
Sjiraf schreef:
28-04-2020 15:28
Je kan het profiel van je zoon heel makkelijk op privé zetten hoor. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dit niet meteen is gedaan? Het is nog een kind!
Hij was toen hij een Instagram account aanmaakte 13 en hij weet dat als hij vervelende dingen meemaakt op internet dat hij dat dan altijd aan ons moest vertellen zodat wij er wat mee konden doen dus wij gaven hem de verantwoordelijkheid om er mee om te gaan, alleen jammer dat een paar zielige kinderen hem dan gaan lopen te pesten terwijl zij in reallife het waarschijnlijk niet durven...
Het feit dat het account van je zoon niet op prive staat geeft al aan dat zowel hij als jij je niet hebben verdiept in social media gebruik bij jongeren. Ik zou je aanraden om het boek van Maria Genova "what the hack" te gaan lezen.
Instagram mag pas vanaf 16 jaar en het eerste wat je dan doet is je account op prive zetten. Echt ouders, verdiep je in dit soort dingen als je kinderen hebt!
Eurus schreef:
28-04-2020 15:31
[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-04-2020 15:51
Reden: Offtopic
57.06% gewijzigd
Boarn schreef:
28-04-2020 15:33
Het feit dat het account van je zoon niet op prive staat geeft al aan dat zowel hij als jij je niet hebben verdiept in social media gebruik bij jongeren. Ik zou je aanraden om het boek van Maria Genova "what the hack" te gaan lezen.
Instagram mag pas vanaf 16 jaar en het eerste wat je dan doet is je account op prive zetten. Echt ouders, verdiep je in dit soort dingen als je kinderen hebt!
Dit dus.
Eurus schreef:
Maar je hebt het toch ooit gezien?
Ik wist dat hij op Instagram zat maar ik heb er mij niet echt in verdiepd.
Rektmylife123 schreef:
Hij was toen hij een Instagram account aanmaakte 13 en hij weet dat als hij vervelende dingen meemaakt op internet dat hij dat dan altijd aan ons moest vertellen zodat wij er wat mee konden doen dus wij gaven hem de verantwoordelijkheid om er mee om te gaan, alleen jammer dat een paar zielige kinderen hem dan gaan lopen te pesten terwijl zij in reallife het waarschijnlijk niet durven...
Dit is geen normaal pesten. Er zijn kinderen die dit soort dreigementen hebben opgevolgd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Boarn schreef:
Ik ging er van uit dat hij verstand had van internet ivm de generatie en omdat ze op school ook allerlei lessen krijgen over sociale media. Bedankt voor de tip, ik ga hem is een keertje lenen bij de bibliotheek en lezen.
icequeen2000 schreef:
28-04-2020 15:34
dan ben jezelf duidelijk nooit gepest geweest en weet je niet wat het is om zoiets mee te maken en alleen te staan
1 keer iets tegen iemand zeggen is geen pesten. Pesten is stelselmatig.
Ik ga nu eventjes weg, ik ben vanavond weer terug om adviezen te lezen.
Pubers kunnen de gevolgen van hun handelen niet over zien daarom hebben ze ouders. Ik vind dit een hele ernstige vorm van pesten en ik zou hem niet meer op zijn account laten tot 1 van jullie het samen met hem op privé hebben gezet. Heeft hij ook facebook of andere sociale media. Zet dat alle privacy instelling op privé of alleen vrienden. Wanneer het door gaat kun je accounts ook tijdelijke deactiveren (dus niet deleten alleen op niet zichtbaar zetten) tot e.a. voorbij is.
is er geen mogelijkheid om opmerkingen en chat uit te schakelen op insta voor vreemden?
Ja door er een privé account van te maken.
viva-amber schreef:
28-04-2020 15:32
Wel apart dat hij er op mag wanneer je er zo weinig van weet.
Straks heeft TS nog de schuld ook.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
28-04-2020 15:57
Straks heeft TS nog de schuld ook.
Ja dit.
Laat je geen schuldgevoel aanpraten hoor. Echt niet elke ouder verdiept zich in dit onderwerp en dat zou ook niet per se nodig hoeven te zijn.
Mijn 14 jarige is trouwens weer helemaal klaar met insta en het is nu alleen maar Snapchat. Dus dat ook meteen maar even navragen bij je zoon.

Is je zoon verder weerbaar of een “makkelijk slachtoffer”?

Sowieso wel alles op privé zetten lijkt me wel de beste tip die hier gegeven is.
En heel goed nagaan of het echt alleen maar online is of ook op school/sport enz.
Natuurlijk moet je je daar wel in verdiepen. Wanneer je kind van 13/14 zaken post die de hele wereld kan zien incl. allerlei volwassenen die contact met hem kunnen leggen dan verdiep je je daarin. Dat je niet precies weet hoe het werkt is niet zo erg maar nu er sprake is van ernstig pestgedrag is het tijd om actie te ondernemen en ervoor te zorgen dat alles op privé komt te staan. Hij kan ook door een pedo worden benaderd wanneer alles open staat. Je laat je kind ook niet 's nachts alleen op straat achter, waarom dan wel alleen, alles open en openbaar op internet voor al het gepuis op de wereld om het allemaal te zien?

Ik wil niet lullig doen maar sommige ouders vonden hun kinderen hangend aan de zolderbalk:

https://www.ad.nl/binnenland/15-jarige- ... ~a42040ba/
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... p-facebook
https://www.famme.nl/cyberpesten-zelfmoord/
Sjiraf schreef:
28-04-2020 15:28
Je kan het profiel van je zoon heel makkelijk op privé zetten hoor. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom dit niet meteen is gedaan? Het is nog een kind!
Dit dus. Niet zo moeilijk toch, op privé zetten en je bent zelf baas over je volgers.
Ik vind dit ernstig genoeg om aangifte van te doen. Daarnaast zou ik het sowieso ook op school en evt sportclub bespreken.
TO: kijk eens bij https://www.mediawijsheid.nl/

Een goede club die juist dit soort zaken als aandachtsgebied hebben. Met bovenstaande site voor ouders, opvoeders etc., maar ook speciale projecten voor kinderen/jongeren zelf: https://www.hoezomediawijs.nl/

En wat ongelooflijk rot voor jullie. Want nu moet het slachtoffer zijn gedrag aanpassen omdat de daders zich niet kunnen gedragen. En zo sneu voor je zoon. Ik hoop dat jullie er samen een weg in kunnen vinden.

Sterkte.
viva-amber schreef:
28-04-2020 15:52
Ja door er een privé account van te maken.
Nee dan kan men je nog steeds een bericht via de chat sturen. Weet er helaas alles van.
zzonnetje schreef:
28-04-2020 16:48
Nee dan kan men je nog steeds een bericht via de chat sturen. Weet er helaas alles van.
Soms is het beter om je account een tijd offline te zetten.
Rektmylife123 schreef:
28-04-2020 15:36
Ik ging er van uit dat hij verstand had van internet ivm de generatie en omdat ze op school ook allerlei lessen krijgen over sociale media. Bedankt voor de tip, ik ga hem is een keertje lenen bij de bibliotheek en lezen.
O_O

Leraar hier: het is niet onze taak regels te stellen thuis over internetgebruik en social media. We doen ons best, en brengen ze bij dat alles opengooien op internet dit soort gevolgen met zich mee kan brengen. Het is aan de ouders zich te verdiepen in wat hun kinderen gebruiken en wat zij wel/niet toelaten. Ik zou mijn kind niet op Instagram laten zonder dat het account op privé staat! En nee, ook ik heb niet bijsterveel verstand van social media, maar ik weet wel dat dit kan op Instagram.

Ik krijg elk schooljaar te maken met leerlingen die via social media gepest worden waarbij ouders altijd deze kaart trekken, dat 'wij' ze toch wegwijs maken? :| Wij informeren ja, maar we kunnen ze niet opleggen wat ze wel/niet mogen op hun internet accounts.

Alle social media zsm op prive en aangifte doen!
viva-amber schreef:
28-04-2020 17:07
Soms is het beter om je account een tijd offline te zetten.
Hoe bedoel je offline bij Instagram?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven