Derde kind dilemma
woensdag 29 april 2020 om 10:36
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
woensdag 29 april 2020 om 10:44
De toekomst is per definitie onzeker, dus dat vind ik geen argument.
De overvolle wereld vind ik lastig, want inderdaad is het voor de aarde niet goed, voor de economie Ivm vergrijzing wel. Maar het is wel iets wat in mijn achterhoofd speelt hoor.
woensdag 29 april 2020 om 10:46
Van hem hoeft het niet per de. Hij is blij met hoe het nu is en dat we langzaamaan meer vrijheid krijgen nu de kinderen ouder worden. En hij vindt het een ding om zijn extra kamer dan te moeten samenvoegen met de studeerkamer
woensdag 29 april 2020 om 10:47
Een kind is een keuze die over het meeste impact heeft op het milieu. Bovendien is het ook niet alleen het milieu dat het eronder te lijden heeft. Ziektes als corona vinden ook hun oorsprong door overbevolking om maar een voorbeeld te noemen. Ik snap best dat mensen de behoefte voelen om aan kinderen te beginnen, maar ik vind twee kinderen meer dan voldoende.
woensdag 29 april 2020 om 10:50
Klinkt alsof jullie het nu goed voor elkaar hebben.. hoe zou dat zijn als het 3e kindje chronisch ziek of gehandicapt ter wereld komt? Er zijn verschillende zaken die met 2 kinderen veel makkelijker zijn als met 3 qua clubjes, vakanties, uitjes etc. Ik zou zelf genieten van het mooie leven dat je nu hebt en de wens los laten. Maar goed dat ben ik, en ik heb bewust voor 1 kind gekozen.
woensdag 29 april 2020 om 10:51
woensdag 29 april 2020 om 10:53
Ik wilde heel graag een derde maar dat is uiteindelijk niet gelukt.
Mijn uitgangspunt was dat we het allebei moesten willen. Dat is er.
De rest is, nou ja, de rest.
Passen jullie allemaal in één auto, vakantie huisje, dat soort dingen. Die rest.
Ik denk niet dat er veel ratio zit in kinderen proberen te krijgen.
Mijn uitgangspunt was dat we het allebei moesten willen. Dat is er.
De rest is, nou ja, de rest.
Passen jullie allemaal in één auto, vakantie huisje, dat soort dingen. Die rest.
Ik denk niet dat er veel ratio zit in kinderen proberen te krijgen.
woensdag 29 april 2020 om 10:58
Dat is waarschijnlijk inderdaad zo. Ik ben zo gewend om alles te analyseren en beslissingen daarop te baseren, dat ik dat nu ook graag zou willen. Maar er is natuurlijk geen duidelijke uitkomst of een positieve business case. Jammer wellilalinda schreef: ↑29-04-2020 10:51mensen krijgen geen kinderen met hun verstand (dan waren we allang uitgestorven)
Als je gevoel het je nu niet verteld, is het nog te vroeg
Laat het gewoon voor nu los, misschien komt het gevoel voor de 3e terug, of niet, en dat is ook prima
Proberen te beredeneren gaat toch niet lukken
woensdag 29 april 2020 om 11:00
Wij wilden allebei heel graag een derde (we hadden twee meisjes heel kort op elkaar gekregen, toen 3,5 en 5 jaar).
Onze zoon kwam toen ze allebei op school zaten. Ik vond het heerlijk, weer even volle aandacht voor 1, alles een keer over doen.
We zijn dus puur op gevoel afgegaan. Het maakte ons gezin compleet.
Onze zoon kwam toen ze allebei op school zaten. Ik vond het heerlijk, weer even volle aandacht voor 1, alles een keer over doen.
We zijn dus puur op gevoel afgegaan. Het maakte ons gezin compleet.
woensdag 29 april 2020 om 11:07
Tussen mijn oudste twee zit anderhalf jaar, tussen de tweede en de derde zit 3 jaar. Ik vond ( en vind nog steeds, ze zijn nu 11, 9 en 6) die drie jaar leeftijdsverschil eigenlijk te groot. Het maakte de zwangerschap (die toch al wat gecompliceerd was) extra zwaar omdat ik met de oudste heen en weer naar school moest en de tweede niet meer sliep 's middags. De kinderen schelen teveel in leeftijd om dezelfde dingen leuk te vinden. En je hebt, voor mijn gevoel in elk geval, eeuwen kinderen in luiers en met slaapjes en zo.
Ik zou mijn derde nooit willen missen, maar als ik alles over mocht/kon doen, dan had ik veel eerder geprobeerd om zwanger te worden van hem.
Ik zou mijn derde nooit willen missen, maar als ik alles over mocht/kon doen, dan had ik veel eerder geprobeerd om zwanger te worden van hem.
woensdag 29 april 2020 om 11:09
Waarom zijn twee kinderen incompleet en onaf en met drie is het compleet? Ik vraag me dat steeds af als weer een topic geopend wordt om bijval te vragen voor een derde kind? Het wordt als geldige reden opgevoerd, maar er is geen reëel verschil tussen twee, drie, vier of vijf in compleetheid. Je kan er ook vijftien op de wereld zetten, dan ben je aardig compleet.
En ik vind dat jullie, jonge gezinnen ook wel eens mogen gaan nadenken over de overbevolking.
Sorry TO, niet jij met name, maar alle gezinnen sinds 2005 ofzo. Drie werd de hippe norm en we komen er maar niet vanaf.
En ik vind dat jullie, jonge gezinnen ook wel eens mogen gaan nadenken over de overbevolking.
Sorry TO, niet jij met name, maar alle gezinnen sinds 2005 ofzo. Drie werd de hippe norm en we komen er maar niet vanaf.
woensdag 29 april 2020 om 11:19
Bij mij zit er een groot verschil tussen 1,2 en 3. Dat maakt het wel lastig met uitjes en spelletjes spelen, omdat ze allemaal
Een andere interesse hebben of op een ander niveau zitten. 3 en 4 schelen 1,5 jaar. Ik verwacht dat dit wel een stuk makkelijker is qua activiteiten.
Als je de keus hebt zou ik er niet veel leeftijdsverschil tussen laten.
Het enigste voordeel van 4-5 jaar tussen de kinderen is in mijn ogen dat het makkelijker is. Je hoeft niet achter twee kleuters aan te rennen waarvan de 1 links en de ander rechts gaat. Maar daar heb je het ook wel mee gehad.
Een andere interesse hebben of op een ander niveau zitten. 3 en 4 schelen 1,5 jaar. Ik verwacht dat dit wel een stuk makkelijker is qua activiteiten.
Als je de keus hebt zou ik er niet veel leeftijdsverschil tussen laten.
Het enigste voordeel van 4-5 jaar tussen de kinderen is in mijn ogen dat het makkelijker is. Je hoeft niet achter twee kleuters aan te rennen waarvan de 1 links en de ander rechts gaat. Maar daar heb je het ook wel mee gehad.
woensdag 29 april 2020 om 11:20
Wij hebben er 2, ze zijn iets ouder dan die van jullie. Wij waren altijd zo overtuigd dat we er 2 wilden. Zo vaak de vraag ook gehad maar altijd ontkent. Ook best snel achter elkaar gekregen. Maar je raad het nu wel.. Wij hebben vele gesprekken gehad en zijn op ons gevoel af gegaan. Je weet het namelijk nooit. En het is ook maar de vraag of het lukt. En wat er allemaal wordt gezegd dat klopt wel maar je hebt nooit zekerheid. Denk dat het toch een gevoelskwestie blijft.
woensdag 29 april 2020 om 11:24
Hier momenteel twee zoontjes van 4 en bijna 2, en heel pril zwanger van de 3e. Ik heb geen rationele reden voor het willen van een derde, maar ik kom zelf uit een groter gezin en heb dat als heel fijn ervaren. En nog steeds trouwens.
Mij lijkt een jongen en een meisje me nu trouwens beide erg leuk. Misschien heb ik nog eerder een lichte voorkeur voor nog een jongen, omdat dat makkelijker zou kunnen zijn dan 2 jongens en een meisje. Maar het is me echt om het even
Succes met je keuze TO.
Mij lijkt een jongen en een meisje me nu trouwens beide erg leuk. Misschien heb ik nog eerder een lichte voorkeur voor nog een jongen, omdat dat makkelijker zou kunnen zijn dan 2 jongens en een meisje. Maar het is me echt om het even
Succes met je keuze TO.
woensdag 29 april 2020 om 11:25
TO: wellicht eens heel diep alle lagen bij jezelf afpellen wat nu maakt dat je het als "onaf" ervaart. Onaf is zo'n abstract begrip vindt je ook niet?
Ik vind het onder hem mom van onaf en gevoel nogal een keuze met grote consequenties. Anders dan bij bv. praktische dingen die gevoelsmatig onaf zijn.
En....ik ben ook benieuwd in hoeverre de maatschappelijke norm een rol speelt in het krijgen van 3 kinderen (de nieuwe hippe norm idd?
Ik vind het onder hem mom van onaf en gevoel nogal een keuze met grote consequenties. Anders dan bij bv. praktische dingen die gevoelsmatig onaf zijn.
En....ik ben ook benieuwd in hoeverre de maatschappelijke norm een rol speelt in het krijgen van 3 kinderen (de nieuwe hippe norm idd?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 29 april 2020 om 11:26
Volledig eens!parbleumondieu schreef: ↑29-04-2020 11:09Waarom zijn twee kinderen incompleet en onaf en met drie is het compleet? Ik vraag me dat steeds af als weer een topic geopend wordt om bijval te vragen voor een derde kind? Het wordt als geldige reden opgevoerd, maar er is geen reëel verschil tussen twee, drie, vier of vijf in compleetheid. Je kan er ook vijftien op de wereld zetten, dan ben je aardig compleet.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 29 april 2020 om 11:29
Zie dat je je relatie hier niet voor op het spel zet. Waarom niet tevreden met wat je hebt? En je richten op de meer volwassen uitstapjes die je weer kunt maken met oudere kinderen.Flomo schreef: ↑29-04-2020 10:46Van hem hoeft het niet per de. Hij is blij met hoe het nu is en dat we langzaamaan meer vrijheid krijgen nu de kinderen ouder worden. En hij vindt het een ding om zijn extra kamer dan te moeten samenvoegen met de studeerkamerMaar als ik het graag zou willen, staat hij er wel voor open. Het is ook niet dat hij het NIET wil, hij heeft gewoon geen grote wens/drang meer.
De wereld is al extreem overbevolkt.
woensdag 29 april 2020 om 11:32
Ik ook hoor, en bij de keuze voor wel of niet nog een derde heb ik dat ook weer gedaan. Mijn man is net zo, en bij ons hielp dat gewoon: ik wil het, maar waarom?
Ik zou in jouw plaats wel nog eens goed nadenken of je nog een kind wilt, of een dochter. Na twee zoons is de kans dat de derde weer een zoon is iets groter dan de kans dat het een meisje is, dus als je een dochter wilt, is de kans dat dat niet lukt heel reeel.