Derde kind dilemma

29-04-2020 10:36 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee gezonde zoons van 4 en bijna 2, maar ergens in m’n achterhoofd blijft toch knagen dat het nog niet ‘af’ is. Als er er eerder komt, wordt dat pas als de jongste (bijna) naar school gaat, maar nu is het moment om er serieus over na te denken. Wie had of heeft ook deze twijfels en welke keuze heb je gemaakt?

Dingen die meespelen in de overweging:
- Financieel hebben we t goed, kan prima een derde bij. Evt. een dakkapel op zolder voor iets ruimere kamers, maar dat hoeft niet meteen en is ook genoeg financiële ruimte voor.
- Man en ik werken beiden 32 uur, dus redelijk goede werk/privé balans.
- Met een derde begin je weer van voren af aan, juist als jongste echt zelfstandiger wordt.
- Ik zou stiekem wel een meisje willen, maar die garantie is er natuurlijk niet en zou ook blij zijn met een derde jongen, maar het speelt wel mee bij het ‘nog niet af’-gevoel denk ik.
- Voor man hoeft het niet, maar als ik graag wil, staat hij ervoor open.
- Gaat het überhaupt lukken om weer zwanger te raken, krijgen we een gezond kindje, wat als dat niet zo is? Moet ik niet gewoon mijn zegeningen tellen met wat ik nu heb?
lilalinda schreef:
29-04-2020 11:49
grote gezinnen zijn tegenwoordig wel een teken van welvaart hoor (in het westen),
Juist.
PikkuMyy schreef:
29-04-2020 11:45
Ongekamde bakfietsVolvoconsultantmanagerMontessoritypjes hier.
Dat is het nieuwe tokkie ;-D
Voor mensen die het afdoen met een domme clownsmiley:

http://www.voornamelijk.nl/groot-gezin-is-in/

https://www.me-to-we.nl/waarom-in-hemel ... -kinderen/
Discover schreef:
29-04-2020 11:43
En hier ken ik werkelijk niemand die aan een derde kind begint omdat het 'hip' is of omdat dat zo leuk staat in de bakfiets. Hou toch op zeg. :clown:

Grote gezinnen waren er in alle tijden. Of het nu kut ging met de wereld of niet. De wereld is niet pas sinds een paar jaar 'overbevolkt' en staat overigens ook niet pas sinds kort in de spreekwoordelijke hens hoor.
Overduidelijk argumenten van iemand die blijkbaar en helaas niet aan lange termijn denken doet.

Nee, het was ineens een dinsdagochtend in mei....en verhip..ineens was de wereld overbevolkt. :facepalm:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
lilalinda schreef:
29-04-2020 11:49
grote gezinnen zijn tegenwoordig wel een teken van welvaart hoor (in het westen),
Welnee, gezinnen die met hun maximaal 2 kinderen elke zomer een verre reis kunnen maken zijn welvarend.
Tegenwoordig is het juist zo dat laagopgeleide mensen met weinig te besteden grote gezinnen beginnen, waar hoogopgeleide mensen er juist voor kiezen om geen kinderen of hoogstens maar twee te nemen. Geen wonder dat er in Nederland we er niet op vooruit gaan straks...
Flomo schreef:
29-04-2020 11:42
Ik heb nog de tijd, zeker een jaar voor we zouden willen gaan proberen, dus dat scheelt. Maar ik merk dat het me onrust geeft om niet te weten of ik iets afsluit of niet, vandaar dat ik eigenlijk wel eerder zou willen beslissen. Met man ook afgesproken dat hij er nog over nadenkt en we het na de zomer weer bespreken, want ik vind het belangrijk dat hij los van mijn overwegingen en wensen ook een mening vormt.
Ah dat snap ik wel hoor. Toen ik klaar was voor een tweede kind en mijn partner nog niet wilde ik gewoon weten waar ik aan toe was. Het mocht gerust nog drie jaar duren voordat het er van zou komen bij wijze van maar ik vond het lastig om diezelfde tijd niet te weten wát we dan gingen beslissen.

Na de zomer is wel een mooie termijn toch. Haalt even de druk eraf en toch dichtbij genoeg dat je op korte termijn een keuze kunt maken en je daar dan beide op kunt voorbereiden. En verder.. volg je hart. Of het nou onhandig is, zorgt voor massale overbevolking ( :proud: ) of je dan heel hip doet..
Discover schreef:
29-04-2020 11:53
Ah dat snap ik wel hoor. Toen ik klaar was voor een tweede kind en mijn partner nog niet wilde ik gewoon weten waar ik aan toe was. Het mocht gerust nog drie jaar duren voordat het er van zou komen bij wijze van maar ik vond het lastig om diezelfde tijd niet te weten wát we dan gingen beslissen. Uiteindelijk vormde dat zich vanzelf overigens.

Na de zomer is wel een mooie termijn toch. Haalt even de druk eraf en toch dichtbij genoeg dat je op korte termijn een keuze kunt maken en je daar dan beide op kunt voorbereiden. En verder.. volg je hart. Of het nou onhandig is, zorgt voor massale overbevolking ( :proud: ) of je dan heel hip doet..
sprokkelientje schreef:
29-04-2020 11:51
Overduidelijk argumenten van iemand die blijkbaar en helaas niet aan lange termijn denken doet.

Nee, het was ineens een dinsdagochtend in mei....en verhip..ineens was de wereld overbevolkt. :facepalm:
Ja, van die paar Nederlanders die een derde kind willen wordt opeens de wereld overbevolkt. Twee kinderen helemaal prima en drie kinderen (niet gemiddeld, maar in sommige gezinnen) een milieumisdaad? Hoe dan?
sprokkelientje schreef:

Veroordeel rustig verder. :heart:
Niqqi schreef:
Tegenwoordig is het juist zo dat laagopgeleide mensen met weinig te besteden grote gezinnen beginnen, waar hoogopgeleide mensen er juist voor kiezen om geen kinderen of hoogstens maar twee te nemen. Geen wonder dat er in Nederland we er niet op vooruit gaan straks...
Nou nee dus.
parbleumondieu schreef:
29-04-2020 11:09
Waarom zijn twee kinderen incompleet en onaf en met drie is het compleet? Ik vraag me dat steeds af als weer een topic geopend wordt om bijval te vragen voor een derde kind? Het wordt als geldige reden opgevoerd, maar er is geen reëel verschil tussen twee, drie, vier of vijf in compleetheid. Je kan er ook vijftien op de wereld zetten, dan ben je aardig compleet.

En ik vind dat jullie, jonge gezinnen ook wel eens mogen gaan nadenken over de overbevolking.
Sorry TO, niet jij met name, maar alle gezinnen sinds 2005 ofzo. Drie werd de hippe norm en we komen er maar niet vanaf.
Jij kan niet oordelen over het gevoel va een ander. Het zal me werkelijk niets interesseren dat jij het geen reëel gevoel vindt dat onze derde ons een compleet gevoel gaf. Ik vond dat wel en daar hoeft een ander niets van te vinden.
nicole123 schreef:
29-04-2020 11:56
Ja, van die paar Nederlanders die een derde kind willen wordt opeens de wereld overbevolkt. Twee kinderen helemaal prima en drie kinderen (niet gemiddeld, maar in sommige gezinnen) een milieumisdaad? Hoe dan?
Elk nieuw kind zal later toch ergens een huis nodig krijgen. En in veel gevallen ook allemaal een auto, vliegreizen etc etc. En dan alles wat ze gedurende hun kindertijd/jeugd nog allemaal verbruiken.
nicole123 schreef:
Hoe dan? Misschien is dat tegenwoordig ook wel 'hip'..

Nou To. Als die 3e er komt weet dan wel dat half heilig viva je gelabeld heeft tot milieulasteraar, hipster en wat al niet meer. :devil:
Discover schreef:
Ah dat snap ik wel hoor. Toen ik klaar was voor een tweede kind en mijn partner nog niet wilde ik gewoon weten waar ik aan toe was. Het mocht gerust nog drie jaar duren voordat het er van zou komen bij wijze van maar ik vond het lastig om diezelfde tijd niet te weten wát we dan gingen beslissen.

Fijne reactie, dank :heart:
Flomo schreef:
29-04-2020 11:33
Het is ook heel abstract en irrationeel inderdaad, dat gevoel van onaf. Ik vermoed dat de wens voor een meisje wel echt meespeelt, maar ik ben ook bewust dat de kans groter is dat er een derde jongen komt en ook dat zou ik leuk vinden. Mijn angst is alleen dat het dan nog steeds onaf blijft voelen, terwijl ik zeker weten geen vier kinderen wil (puur praktisch met auto en huis etc).
Ok, mijn laatste bleken er 2 te zijn... Dan heb je er dus wel ineens 4.

Bij mij waren het dus nummer 2 en 3 en zo had ik ineens een gezin met 3 kinderen. Het blijft denk een gevoelskwestie, dus ik denk niet dat de nadelen je meteen afschrikken. Maar ik zal ze toch even voor je opsommen.
Nadelen van een gezin met 3 vind ik voornamelijk:

- 2 ouders, elk 1 kind vermaken (vooral bij uit eten e.d.), met 3 is dat echt een ander verhaal.
- 2 tegen 1 bij de kinderen, vaak ruzie en gedoe (zal kindafhankelijk zijn, maar zie dit wel veel gebeuren)
- vakantiehuisjes wordt gelijk 6-persoons, stuk duurder dan 4
- hotelovernachting, er zijn heel weinig kamers voor 5-pers.
- past bijna nooit in de auto (wel vaak 3 gordels, maar geen plek voor 3 zitjes)
PikkuMyy schreef:
Nou nee dus.
Maar dat zijn die bakfiets antivax moekes vooral toch? En tokkies. In steenrijk/straatarm zie je bij die armen ook altijd 3 tot 5 kinderen terwijl de rijken er max 2 hebben rondlopen.
Discover schreef:
Veroordeel rustig verder. :heart:
nee hoor, ik constateer.
PikkuMyy schreef:
Voor mensen die het afdoen met een domme clownsmiley:

http://www.voornamelijk.nl/groot-gezin-is-in/

https://www.me-to-we.nl/waarom-in-hemel ... -kinderen/
Dat zijn ook wel dé artikelen die je voorschotelt zeg. Het niveau.

Laat ik het anders maken..
Godzijdank ken ik niemand die aan een derde kind begint of overweegt uit een trend. Dat is namelijk echt de meest sneue reden die ik kan verzinnen voor het bestaan van een kinderwens.
redbulletje schreef:
29-04-2020 11:41
Ik vind het meer met tokkie te maken gezinnen met meer dan 2 kinderen.
Deze snap ik niet. In alle lagen van de bevolking heb je grote en kleine gezinnen. Leg je mening eens gefundeerd uit?
redbulletje schreef:
29-04-2020 12:01
Maar dat zijn die bakfiets antivax moekes vooral toch? En tokkies. In steenrijk/straatarm zie je bij die armen ook altijd 3 tot 5 kinderen terwijl de rijken er max 2 hebben rondlopen.
Nee, nu loop je achter hoor. 3 is het nieuwe 2, ook in de grachtengordel en het gooi.
sprokkelientje schreef:
29-04-2020 12:01
nee hoor, ik constateer.
Even verder oefenen dan nog.
redbulletje schreef:
29-04-2020 11:59
Elk nieuw kind zal later toch ergens een huis nodig krijgen. En in veel gevallen ook allemaal een auto, vliegreizen etc etc. En dan alles wat ze gedurende hun kindertijd/jeugd nog allemaal verbruiken.
Ja, dat snap ik. Maar waarom 2 kinderen dan heilig is en 3 direct een doodzonde, dat snap ik niet. Wees dan consequent en neem helemaal geen kinderen. Zoals jij, al zijn milieuoverwegingen daarvoor ook niet de reden. Voor vrijwel niemand zijn milieuoverwegingen in feite de reden voor hun kindertal. Maar het is zo fijn om bij een ander lekker met je vinger te wijzen, ook al heeft men zelf net zo goed 2 van die milieuvervuilers rondlopen...
Over de wens voor 1 of 2 of 3 kinderen:
Het is volgens mij (vaak) een kwestie hoeveel (emotionele, fysieke, financiële, tijd, praktische etc) ruimte je hebt. Alsof de omgeving waarin je leeft indirect meebepaalt hoeveel kinderen je krijgt.
In de grotere steden van NL komt dat uit op gemiddeld 1 of 2 kinderen.

Wij hebben 2 kinderen, en nog woningruimte en geld etc. over voor een derde kind. En bij ons is/was het begonnen te kriebelen voor een derde kind. In onze gedachten kan het wat dat betreft passen.
Wat me echter tegenhoudt is onder andere mijn leeftijd.
I was reminded that my bloodtype is B positive.
Because schreef:
29-04-2020 11:59
Jij kan niet oordelen over het gevoel va een ander. Het zal me werkelijk niets interesseren dat jij het geen reëel gevoel vindt dat onze derde ons een compleet gevoel gaf. Ik vond dat wel en daar hoeft een ander niets van te vinden.
Ehhh, ik geloof dat er in Nederland nog altijd iets als vrijheid van meningsuiting is.
Dat betekent dat jij gevoelsmatig een derde kind op de wereld mag zetten en dat ik daar iets van mag vinden.
Tja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven