Coronavirus COVID-19 alle pijlers

De grootste verandering

21-04-2020 14:31 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat denken jullie wat de grootste verandering gaat worden ná het coronavirus? Ik denk dat er mensen zijn die blijven thuiswerken.
Mutsje78 schreef:
21-04-2020 17:35
Dat alles veel duurder word. De medische zorg, vaccins en het steunpakket moeten toch ergens van betaald worden.

Dus een hogere: ziektenkostenpremie, eigen risico omhoog, verzekeringspremie, belastingen, energiekosten, kosten ov, kosten voor eten en drinken, kosten voor medicatir, kosten voor persoonlijke verzorging, kosten voor de kapper, kosten voor tv, interner, telefonie.

En verder ga je meer betalen voor de dierentuinen, pretpark, sportschool, horeca, kleding.

Kortom, alles word de komende jaren veel duurder.
Het leven zal best duurder worden, maar als ze het onbetaalbaar laten worden voor de onder- én middenklasse, gaat alles wat voorziet in in principe overbodige luxe sowieso failliet.
Een gigantische economische crisis van een jaar of 3.
Met ellendig veel ontslagen, faillissementen, ...

Voor de rest loopt de boel over een half jaar tot een jaar weer "normaal" en zoals voorheen.

Ik kan alvast niet wachten tot ik terug naar kantoor mag :-).
En ik ga nog des te harder genieten van die 1u15 enkel dat ik onderweg ben en van elke spoor- of busstaking.
redbulletje schreef:
21-04-2020 14:41
In wat voor sector zit hij dat hij last heeft van minder verkeer op de weg?
ANWB?
Lady_Day schreef:
21-04-2020 14:45
Ik hoop ook dat we met z'n allen minder shit uit China bestellen en onze shekels meer lokaal gaan uitgeven. Wellicht komen er zelfs weer winkels in de winkelstraten.
Dit inderdaad. Al die meuk voor €1,- via Alie. Toch te zot voor woorden om prullaria te bestellen die met het vliegtuig hierheen moeten komen ‘omdat het kan’.
Eames6 schreef:
21-04-2020 18:11
Dit inderdaad. Al die meuk voor €1,- via Alie. Toch te zot voor woorden om prullaria te bestellen die met het vliegtuig hierheen moeten komen ‘omdat het kan’.
Veel spul is niet eens van Europese/Nederlandse/Amerikaanse makelij te verkrijgen.
Moet je wel vanuit China bestellen.
parbleumondieu schreef:
21-04-2020 17:57
RB geeft het gewoon toe. De rest van ons moffelt het egoïsme onder vage smoezen weg. Ook mensen met kinderen en huisdieren geven meer om hun huidige eigen gevoel dan om de generaties na hen. Dat is niet minder egoïstisch. We vergeven het elkaar alleen gemakkelijk, omdat we allemaal hetzelfde zijn.
Nou, ik heb geen kinderen (en geen huisdieren). Maar ik hoop wel dat sommige mensen dan maar egoïstisch blijven en voor kinderen gaan.
Ja de wereld is vol, maar als helemaal niemand meer kinderen zou willen of mogen hebben...
Iets minder vol mag van mij wel.
Alle reacties Link kopieren
Restaurants zullen fors duurder worden om nog omzet te kunnen maken met voldoende afstand. Mensen zijn nu wel met thuis aan het koken en baken dus als we elkaar weer gaan opzoeken zullen meer voor elkaar koken af en toe iets afhalen en uit eten wordt een extraatje. Dan zul je moeten reserveren en dieper in de buidel tasten. Afhalen en bestellen blijft ook een optie.

Kleine bierkeldertjes en grote clubs gaan het niet redden. Ruim opgezette terrassen en thuis/online borrels gaan dit vervangen. Een deel van de mensen drinkt minder en een deel juist meer.

Vliegen zal fors duurder door extra controles en afstand. Daarmee wordt ook de vracht uit het verre buitenland duurder. Elk product wordt een paar euro duurder, wat vooral merkbaar zal zijn in nu nog goedkope kleding. Daar tegenover staat dat je makkelijker een lange reis kunt maken doordat je ook in een ander land kunt thuiswerken. We gaan dus minder vaak, maar wel langer weg voor een verre reis. Korte reisjes per auto en trein zullen dit aanvullen.

Massatoerisme verdwijnt, en daarmee ook de winkels en restaurants die zich met name op toeristen richten. Er zal wel iets meer binnenlands tourisme zijn, maar de behoefte aan hotels/AIRB&B, kaaswinkels en nutellawafels wordt kleiner.

Mensen die thuis kunnen werken zullen grotendeels thuis blijven werken zodat er ruimte is in het OV voor verplegers en leraren. Ook om het milieu te blijven sparen zal 50-80% thuiswerken de blijvende norm worden voor kantoorwerk. Omdat mensen meer tijd hebben op doordeweekse avonden wordt er meer zelf gekookt en geklust. Winkels in de woonwijken hebben meer aanloop en vaak ook meer goodwill. Ook afhaalrestaurants gaan meer buurtbewoners aantrekken om even lunch of diner te halen.

Mensen die nu online bestellen, zullen dat blijven doen. Je bent immers thuis om de bestelling aan te nemen. Casual kleding zal populairder worden als je maar af en toe naar kantoor hoeft. Misschien dat mensen wel enkele formele outfits zullen kopen die juist duurder zijn voor de weinige keren dat ze uit eten gaan of op kantoor komen. Er zullen minder kledingzaken zijn, maar die zullen wel meer onderscheidend zijn van het aanbod online. Cosmetica, electronica en kleine huishoudelijke spullen zullen helemaal verplaatsen naar online en verdwijnen als fysieke winkel.

Veel meer landbouw, productie en logistiek wordt door robots gedaan. Die kunnen immers niet ziek worden. Er worden geen risico's genomen op de voorzienig in basisproducten zoals voeding, medicijnen en beschermingsmiddelen. Dan kan er ook meer lokaal worden geproduceerd; het loonkostenverschil maakt namelijk niet uit.

Er zal een periode van recessie zijn door baanverlies in bovenstaande sectoren, daarmee komt een jaar laten ook een stevige daling van de huizenprijzen. Ook winkelpanden zullen veel goedkoper worden. Een deel van de winkelpanden wordt omgebouwd naar huizen, een deel gaat naar nieuwe soorten ondernemers.

Er komen extra belastingen op vliegen, benzine en energieverbruik. Gepresenteerd als stikstofmaatregel om de thuiswerkers uit de auto te houden. Benzine is nu goedkoop en met een extra accijns kom je weer op de oude prijzen uit. BTW op luxe goederen zal misschien ook stijgen. Het deel van de mensen dat niet kan wachten om te vliegen, te stappen en te consumeren zal irritatie geven bij het deel dat minder inkomen heeft of meer bezig is met een rustiger, lokaler leven met meer tijd voor elkaar en aandacht voor de natuur. Er worden duurzaamheidseisen gesteld aan de steunpakketten voor bedrijven, die later makkelijk kunnen worden omgezet in fiscale middelen. Voor meer inkomstenbelasting of belasting op basisgoederen is geen draagvlak. Buffers zullen normaler en belangrijker worden op alle niveaus.

Fysiek contact blijft minder gebruikelijk, je zult het meer bewaren voor vrienden en familie. Ik verwacht in het algemeen dat de cultuur meer "Tight" wordt, dus meer zelfdiscipline en iets conservatiever. Dat laatste dan wel echt op een Nederlandse wijze; dus homohuwelijk blijft geaccepteerd, maar wisselende contacten gaan misschien meer kritiek opleveren. Mensen gaan veel beter nadenken over samenwonen of een kinderwens. Sommige mensen gaan bewust meer tijd met hun kinderen besteden terwijl anderen kiezen voor meer tijd voor zichzelf en dus geen of minder kinderen. Mensen met een baby zullen enkele maanden thuiswerken na het verlof. Borstvoeding zal een opleving beleven, maar ook vaders gaan meer betrokken zijn bij de opvoeding.

Het verschil tussen de eigen vrienden, de eigen familie, de eigen buurt en alles wat daarbuiten valt wordt groter. Daarmee wordt het knusser en gezelliger voor een deel van de mensen, terwijl een ander deel buiten de boot valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven