Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
https://www.999games.nl/nieuws
voor degenen die alleen thuis zitten en Carcassonne en/of Hadara in de kast hebben staan. Er is een soloversie van in elkaar gezet. geen idee of hij leuk is, geef het alleen maar door
Ah, fijn. Gelijk even gekeken, werkt nu inderdaad wel.
Bedankt!

Wederom weer erg handig zoveel bordspel kenners bij elkaar.
EevF schreef:
30-04-2020 21:40
Ah, fijn. Gelijk even gekeken, werkt nu inderdaad wel.
Bedankt!

Wederom weer erg handig zoveel bordspel kenners bij elkaar.
Daar is het voor opgezet he, hulp en bijstand en plezier
Zijn er ook nog spelletjes die een beetje educatief zijn?

Ik heb nu regenwormen, dat bevalt in elk geval goed en je moet erbij rekenen, dus dat is mooi meegenomen. Zijn er meer van dit soort spelletjes?
Misschien heb je hier iets aan:

https://www.999games.nl/blog-spelletjes ... -onderwijs

Al gaat het daar alleen over 999 games.
Marloesjuh51 schreef:
30-04-2020 22:41
Zijn er ook nog spelletjes die een beetje educatief zijn?

Ik heb nu regenwormen, dat bevalt in elk geval goed en je moet erbij rekenen, dus dat is mooi meegenomen. Zijn er meer van dit soort spelletjes?
40! kaartspelletje.
In dit vlotte kaartspel zit je elkaar voortdurend dwars terwijl je jouw 3 rijen naar ''40'' probeert te leiden. Dobbelsteenkaarten helpen je om de juiste figuren te kunnen pakken of van de anderen af te nemen. Heb jij als eerste 30 punten? Elke beurt start je een nieuwe rij met 1 of 2 dobbelsteenkaarten, of verleng je een bestaande met 1 dobbelsteenkaart. Ligt de kaart die je mag pakken niet in het midden, dan neem je die eenvoudigweg van een andere speler af. Zo probeer je precies op ''40'' uit te komen en punten te scoren voor het aantal kaarten in je rij en de sterren erop.
en verder gaat het er om op welk vlak het educatief moet zijn: taal, geschiedenis, aardrijkskunde, ruimtelijk inzicht.
Keus genoeg zoals Terra of fauna.
bij Terra heb je dus een wereldkaart en dan vragen zoals: waar ligt de hoogste berg, iedereen gokt daar op door een steen in te zetten, degene het dichts bij de goede plek krijgt het punt.
Fauna is ook zoiets met beesten (denk ik, niet gekeken)
nlies schreef:
01-05-2020 00:44
40! kaartspelletje.
In dit vlotte kaartspel zit je elkaar voortdurend dwars terwijl je jouw 3 rijen naar ''40'' probeert te leiden. Dobbelsteenkaarten helpen je om de juiste figuren te kunnen pakken of van de anderen af te nemen. Heb jij als eerste 30 punten? Elke beurt start je een nieuwe rij met 1 of 2 dobbelsteenkaarten, of verleng je een bestaande met 1 dobbelsteenkaart. Ligt de kaart die je mag pakken niet in het midden, dan neem je die eenvoudigweg van een andere speler af. Zo probeer je precies op ''40'' uit te komen en punten te scoren voor het aantal kaarten in je rij en de sterren erop.
en verder gaat het er om op welk vlak het educatief moet zijn: taal, geschiedenis, aardrijkskunde, ruimtelijk inzicht.
Keus genoeg zoals Terra of fauna.
bij Terra heb je dus een wereldkaart en dan vragen zoals: waar ligt de hoogste berg, iedereen gokt daar op door een steen in te zetten, degene het dichts bij de goede plek krijgt het punt.
Fauna is ook zoiets met beesten (denk ik, niet gekeken)
Terra of Fauna zou mijn oudste helemaal geweldig vinden. Hij is wel van de feitjes. Hij houdt dan weer niet zo van spelletjes. Ik ga eens kijken of ik hem hiermee kan verleiden.

Voor die van 6 is het denk ik te moeilijk. Ik ga ook eens kijken naar 40! Voor hem.
Kaartspelletjes vindt hij sowieso heel leuk.
Tiana_76 schreef:
30-04-2020 23:12
Misschien heb je hier iets aan:

https://www.999games.nl/blog-spelletjes ... -onderwijs

Al gaat het daar alleen over 999 games.
Ik zie Catan ertussen staan. Kan dit voor een 6 jarige? Hij speelt ook de volwassen Caricassonne en Ticket to ride.

Of kan ik toch beter naar de junior versie kijken?

Kennen jullie ook Agricola? Weten jullie waarmee dit spel te vergelijken is?
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 11:55
Terra of Fauna zou mijn oudste helemaal geweldig vinden. Hij is wel van de feitjes. Hij houdt dan weer niet zo van spelletjes. Ik ga eens kijken of ik hem hiermee kan verleiden.

Voor die van 6 is het denk ik te moeilijk. Ik ga ook eens kijken naar 40! Voor hem.
Kaartspelletjes vindt hij sowieso heel leuk.
Je hebt ook nog blikken dozen sea life en wild life. met DVD. Geen idee wat het is, maar de kringloper ligt er vol mee, dus vooral niet voor een nieuwe versie gaan ;)

En als je er niet uit komt, loop eens bij een echte spellenwinkel binnen (geen keten) die hebben de kennis en nog veel meer spellen dan ik kan noemen
O ja agricola nog. Pittig spel. je moet je familie uitbreiden want dan heb je meer mogelijkheden, maar je moet ook vee hebben, en groentes verbouwen, want je familie moet ook eten. Dus niet echt een kinderspel. En je bent er wel even zoet mee
de familie editie schijnt een stuk overzichtelijker te zijn, maar die heb ik nooit gespeeld.
dan is er nog de 2 persoonsversie, ben je in een half uur mee klaar volgens mij, ook vee en groente verzamelen maar een stuk beter behapbaar
nlies schreef:
01-05-2020 12:32
Je hebt ook nog blikken dozen sea life en wild life. met DVD. Geen idee wat het is, maar de kringloper ligt er vol mee, dus vooral niet voor een nieuwe versie gaan ;)

En als je er niet uit komt, loop eens bij een echte spellenwinkel binnen (geen keten) die hebben de kennis en nog veel meer spellen dan ik kan noemen
Ik heb een spellenwinkel op tien minuten afstand. In bestel er vooral online, misschien moet ik er eens binnen stappen.

Ik zal ook eens kijken bij de kringloop winkel. Zijn die op dit moment nog open?

Hoe lang duurt een “normaal” spel van agricola? Een half uur klink best kort.
Agricola 2 persoons is beter te doen dan het grote spel.

Is tweedehands soms nog verkrijgbaar, anders via amazon.de.
Tiana_76 schreef:
01-05-2020 13:00
Agricola 2 persoons is beter te doen dan het grote spel.

Is tweedehands soms nog verkrijgbaar, anders via amazon.de.
Is hij ook net zo leuk?
Dit is de tweepersoons versie toch?

Agricola: All Creatures Big and Small – The Big Box
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 12:57
Ik heb een spellenwinkel op tien minuten afstand. In bestel er vooral online, misschien moet ik er eens binnen stappen.

Ik zal ook eens kijken bij de kringloop winkel. Zijn die op dit moment nog open?

Hoe lang duurt een “normaal” spel van agricola? Een half uur klink best kort.
sommige kringlopers wel, anderen niet.
en ja loop echt die winkel eens binnen,
agricola volgens de doos een half uur per speler, maar k denk dat dat vrij krap gerekend is, vooral de eerste keren dat je het speelt.
Dat half uur was het 2 persoonsspel, dat duurt in mijn herinnering niet zo lang. Heb het zelf niet en al weer een tijdje geleden dat ik het gespeeld heb
Ik ga aankomende zaterdag eens kijken bij de spellenwinkel.
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 13:03
Is hij ook net zo leuk?
Voor kinderen is het leuker. Voor volwassenen is het gewoon anders spelen, het is echt een uitgeklede versie. Leuk, maar anders. Ik vind het een tussendoor-spelletje. De gewone editie is voor mij om goed 60-70 minuten mee bezig te zijn.
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 13:04
Dit is de tweepersoons versie toch?

Agricola: All Creatures Big and Small – The Big Box
Ja, dit is de 2 persoons met uitbreidingen.
Tiana_76 schreef:
01-05-2020 13:14
Voor kinderen is het leuker. Voor volwassenen is het gewoon anders spelen, het is echt een uitgeklede versie. Leuk, maar anders. Ik vind het een tussendoor-spelletje. De gewone editie is voor mij om goed 60-70 minuten mee bezig te zijn.
Ik ga eens informeren of het iets is voor ons. Ik vind de lockdown best voordelen hebben. Vroeger had ik na een werkdag nooit zoveel zin om mij te verdiepen in een nieuw spel, omdat je alle regels weer moet leren. Dus pakte we altijd de bekende spelletjes.

Nu zijn we aan het uitbreiden en we hebben er enorm veel lol in.
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 13:19
Ik ga eens informeren of het iets is voor ons. Ik vind de lockdown best voordelen hebben. Vroeger had ik na een werkdag nooit zoveel zin om mij te verdiepen in een nieuw spel, omdat je alle regels weer moet leren. Dus pakte we altijd de bekende spelletjes.

Nu zijn we aan het uitbreiden en we hebben er enorm veel lol in.
nu in corona tijd waarschijnlijk niet, maar de spellenwinkels waar ik wel eens kom hebben vaak demospellen op tafel liggen die je kunt proberen, of ze hebben demo-dagen waar de uitgever enkele spellen komt uitleggen, en die je dan kunt spelen.
Ik ben vandaag langs geweest. Ik ben toch met iets andere spelletjes naar huis gegaan dan verwacht.

Ik heb patchwork doodle gekocht
Sagrada en Ubongo het duel.

Fauna vond ik tweedehands en nog helemaal in de verpakking voor 5 euro.
Samen met Een tien voor topo.

We kunnen voorlopig even vooruit.
Marloesjuh51 schreef:
01-05-2020 19:21
Ik ben vandaag langs geweest. Ik ben toch met iets andere spelletjes naar huis gegaan dan verwacht.

Ik heb patchwork doodle gekocht
Sagrada en Ubongo het duel.

Fauna vond ik tweedehands en nog helemaal in de verpakking voor 5 euro.
Samen met Een tien voor topo.

We kunnen voorlopig even vooruit.
Goede keus. Die doodle speelden mijn achterneefjes van 6 ook al.
Ubongo is leuk, en best lastig, en als het niveau van de spelers veel scheelt speel je allebei een andere kant van de kaart.
Sagrada heeft ook een leuke uitbreiding als je dat ooit wil, maar zonder is hij ook heel leuk en lang speelbaar.

Fauna ken ik zelf niet, dat noemde ik allen maar omdat je iets leerzaams zocht.

Maar gevaarlijk he, een spellenwinkel, je wordt er best hebberig ;)
Gaven ze goede uitleg?
nlies schreef:
01-05-2020 20:15
Goede keus. Die doodle speelden mijn achterneefjes van 6 ook al.
Ubongo is leuk, en best lastig, en als het niveau van de spelers veel scheelt speel je allebei een andere kant van de kaart.
Sagrada heeft ook een leuke uitbreiding als je dat ooit wil, maar zonder is hij ook heel leuk en lang speelbaar.

Fauna ken ik zelf niet, dat noemde ik allen maar omdat je iets leerzaams zocht.

Maar gevaarlijk he, een spellenwinkel, je wordt er best hebberig ;)
Gaven ze goede uitleg?
Ik vond de communicatie nu wat lastiger, omdat je met die 1,5 meter zit. Het voelt allemaal wat ongemakkelijk. Maar daar kan niemand wat aan doen. Het is wat lastiger als ze dingen willen aanwijzen op de doos tijdens bijv de uitleg of in een boekje, maar ze waren echt super aardig en geduldig. Ik ga zeker nog eens terug!

Ubongo ziet er leuk uit. Ik zie nog wel gebeuren dat mijn 6 jarige de moeilijke variant kiest en ik de makkelijke :P ruimtelijk inzicht is bij mij een dingetje.
We gaan hem zometeen uittesten.

Patchwork doodle hebben we al gespeeld gister, die viel goed in de smaak.

Mijn oudste houdt niet zo van gezelschapsspellen, maar is wel altijd van de feitjes. Ik denk dat hij Fauna zomaar eens heel leuk kan vinden. Ik moet hem nog overtuigen. Ik vind het in elk geval wel een redelijke prijs voor iets wat nog nieuw in de verpakking zit om uit te proberen.

Maakt de uitbreiding van Sagrada het spel uitdagender of moeilijker? Ik dacht dat de uitbreiding vooral was voor meer spelers?
Marloesjuh51 schreef:
02-05-2020 11:52

Maakt de uitbreiding van Sagrada het spel uitdagender of moeilijker? Ik dacht dat de uitbreiding vooral was voor meer spelers?
Ik weet niet of je sagrada al gespeeld hebt, maar daar is het de bedoeling dat je om de beurt 2 dobbelstenen uit de geworpen stenen kiest en op je raam plaatst, en zo je raam vol krijgt. En dat is soms best lastig omdat de stenen random getrokken worden. en dan zit jij met rode dobbelstenen, of getallen die je nergens kwijt kunt, wat minpunten worden.
De uitbreiding kun je dus met 5 spelen, dat klopt en dan kun je ook de basis spelen, maar bij de uitbreiding krijgt iedereen 2 dobbelstenen van elke kleur die hij moet werpen en op zijn extra bordje legt.
In plaats van 2 dobbelstenen pak je er nu een uit de dobbelschaal en je pakt er een van je eigen voorraad. Dus het is extra opletten dat je geen dobbelsteen uit de bak pakt, en die legt op een plek, die eigenlijk de enige plek is waar die dobbelsteen uit jouw voorraad nog past.
extra moeilijk dus, en voorlopig heb je aan de basis nog genoeg denk ik, maar wie weet ooit handig om te weten dat het er is
nlies schreef:
02-05-2020 12:04
Ik weet niet of je sagrada al gespeeld hebt, maar daar is het de bedoeling dat je om de beurt 2 dobbelstenen uit de geworpen stenen kiest en op je raam plaatst, en zo je raam vol krijgt. En dat is soms best lastig omdat de stenen random getrokken worden. en dan zit jij met rode dobbelstenen, of getallen die je nergens kwijt kunt, wat minpunten worden.
De uitbreiding kun je dus met 5 spelen, dat klopt en dan kun je ook de basis spelen, maar bij de uitbreiding krijgt iedereen 2 dobbelstenen van elke kleur die hij moet werpen en op zijn extra bordje legt.
In plaats van 2 dobbelstenen pak je er nu een uit de dobbelschaal en je pakt er een van je eigen voorraad. Dus het is extra opletten dat je geen dobbelsteen uit de bak pakt, en die legt op een plek, die eigenlijk de enige plek is waar die dobbelsteen uit jouw voorraad nog past.
extra moeilijk dus, en voorlopig heb je aan de basis nog genoeg denk ik, maar wie weet ooit handig om te weten dat het er is
Het klinkt leuk!

We hebben hem nog niet gespeeld. Ik ga even kijken of het sowieso lukt. Want ik zie verschillende leeftijdsindicaties staan. De ene website zegt 8+ en weer een ander 10 jaar.

Ik vind het spel er overigens prachtig uitzien. Dat maakt het spelen ook al leuk denk ik, ook als het misschien niet helemaal perfect verloopt. :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven