Dreumes (1,5) zindelijk maken

02-05-2020 20:33 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal.

Ik open dit topic om tips te krijgen voor het zindelijk maken van een dreumes. Onze dochter is nu bijna anderhalf jaar, en ik denk dat dit het juiste moment is om er werk van te maken. We hebben al een tijdje een potje in huis staan zodat ze er aan kon wennen, en ze heeft er een paar keer opgezeten maar er nog niets op gedaan. Vandaag kon ik aan haar zien dat ze aan het poepen was (tijdens het spelen) en daarna wees ze naar haar luier, ik heb dus het idee dat ze goed begreep wat er gebeurd was. Daarom denk ik dat we een stapje verder kunnen gaan om te proberen of ze haar behoeftes kan doen op het potje.
Ik heb o.a. het boek ‘Zindelijk maken is kinderspel’ gelezen maar vroeg me af of er ervaringsdeskundigen zijn die dit bij de hand hebben gehad met een kind van vergelijkbare leeftijd. Ik kan me zo voorstellen dat het verschilt per leeftijd wat goed/ niet goed werkt.
Bedankt voor jullie inzichten alvast!
Hier was ze bijna 4 dus geen tips.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Met 2,5 zei dochter zelf op een dag dat ze geen luier meer wilde dragen. En dat was dat. Geen training oid gedaan.
Hier met 2 de '3 dagentraining' die uiteindelijk 7 dagen duurde. Je moet er wel wat vakantiedagen voor over hebben. Wat dat betreft is dit een handige tijd
met die lockdown!
Die van ons was 2 of 3. Ik vind 1.5 vrij vroeg en als ze er eigenlijk niet aan toe is stop je er een hoop energie in terwijl het iets later veel gemakkelijker gaat.
Kan ze al fietsen? Dat dus.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Ach ja, je moet wat met je tijd nu met dat coronagedoe.
Ik weet dat wij "vroeg" zijn in België, maar 1.5 jaar heb ik toch écht nog niet vaak gehoord :-).

Je kan proberen, maar veel kans dat kind toch écht nog iets te jong is.
Of later weer hervalt.
Uuuhhh.....ik heb geen kinderen, maar is 1,5 jaar niet veel te vroeg?? Dat is toch altijd pas bij 3 à 4 jaar? Uiterlijk als de kleine naar school gaat?
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2020 20:40
Ach ja, je moet wat met je tijd nu met dat coronagedoe.
Was ook meteen mijn gedachte.

Wacht lekker tot ze 3 is ofzo, dan kost het minder moeite.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
katkaatje schreef:
02-05-2020 20:42
Uuuhhh.....ik heb geen kinderen, maar is 1,5 jaar niet veel te vroeg?? Dat is toch altijd pas bij 3 à 4 jaar? Uiterlijk als de kleine naar school gaat?
Ik heb het in mijn omgeving nog wel al gehoord, hoor.

Maar meestal strandt het op niets.
Of op een kind dat heel af en toe wel een plasje doet op 't potje, maar de helft van de tijd alsnog in zijn broek doet.
Of een kind dat een paar weken / maanden zindelijk is, maar dan hervalt.
Bij ons rond 2 jaar (zomer, blote billen weer) geprobeerd, maar geen succes.
Met 2 jaar en 4 maanden op een dag de luier uit gedaan en het ging ineens goed...
Met slapen nog wel een luier ;)

Is anderhalf niet een beetje jong?
Make it one day
Anderhalf is in deze tijden ongebruikelijk. Ik ken wel kinderen die zo jong waren, maar die hadden vaak een terugval in zindelijkheid: de beheersing van de bekkenbodemspieren is niet per se perfect op deze leeftijd. Klokzindelijkheid moet je wel lukken: als je je kind altijd op dezelfde tijd iets te eten/drinken aanbiedt en altijd precies op het juiste moment naar de wc brengt, dan lijkt het zowaar zindelijk.

Mijn beide kinderen waren zonder gestress of training ruim voor hun derde dag en nacht zindelijk (iets van 2 jaar en 7 maanden ofzo). Overweeg het eens.
Maar dat ze voelt dat ze een vieze luier heeft, betekent toch niet dat ze vooraf voelt dat ze moet plassen of poepen?
Krabbeltje123 schreef:
02-05-2020 20:38
Met 2,5 zei dochter zelf op een dag dat ze geen luier meer wilde dragen. En dat was dat. Geen training oid gedaan.
Zo ging het hier ook, met beide kinderen. Met dien verstande dat beide keren na een week of wat het nieuwtje ervan af was en ik ze van ellende maar weer een luier heb aangetrokken. Gelukkig zagen ze tegen hun vierde zelf ook wel in dat het niet aanging om met een luier om naar school te gaan dus uiteindelijk is het allemaal toch nog goed gekomen.
anoniem_648c663507eb3 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 20:47
1.38% gewijzigd
Ik lees even mee. Onze dochter is ook 1.5 en gaat nu 2 keer per dag op haar hurken zitten en poepen. Het gaat nu een stuk bewuster dan 2 maanden geleden heb ik het idee, ze vindt een volle luier ook niet fijn. Met plassen gaat het minder gecontroleerd dus ik denk dat we nog even wachten. Hier gaan ze op de crèche trouwens vanaf 2 jaar beginnen met “zindelijkheidstraining”

Edit: Ik denk trouwens dat het zoals iemand hierboven zei in het begin klokzindelijkheid is. Complete zindelijkheid verwacht ik pas wanneer ze 2.5/ of later is.
anoniem_397598 wijzigde dit bericht op 02-05-2020 20:58
17.61% gewijzigd
Mijn zoon was zindelijk met 1:10. Overdag en ‘s nachts, zonder ooit een terugval te hebben gehad. Maar ik heb niet echt iets gedaan, behalve hem op de wc zetten als ik dacht dat hij moest plassen. Na drie dagen was hij klaar. Geen tips, het gaat of het gaat niet.
Lady*Voldemort schreef:
02-05-2020 20:46
Zo ging het hier ook, met beide kinderen. Met dien verstande dat beide keren na een week of wat het nieuwtje ervan af was en ik ze van ellende maar weer een luier heb aangetrokken. Gelukkig zagen ze tegen hun vierde zelf ook wel in dat het niet aanging om met een luier om naar school te gaan dus uiteindelijk is het allemaal toch nog goed gekomen.
Mijn jongste was nog net geen 1,5 toen ie op een dag zei 'poepuh'.
Nadat is dat een paar keer had gezegd heb ik em op de wc gezet en daar poepte hij. O_O
De drie weken daarna was ie zo'n beetje zindelijk en daarna stopte dat weer.
Totdat ie 3 was.
Mss had ik met meer moeite het die eerste keer wel kunnen laten lukken, maar eerlijk gezegd dacht ik niet eens dat het al echte zindelijkheid was.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dat je dochter voelt dat ze poept hoeft nog niet te betekenen dat ze ook voelt wanneer ze moet poepen en daarop kan handelen, maar je kunt het proberen. Volgens mijn moeder was ik zo’n 20 maanden toen ik zindelijk werd, dus het kan wel. Mijn zoon was in ieder geval een stuk later en de eerste keer ging hij al maanden regelmatig mee naar de wc met ons en plaste daar ook regelmatig. Maar toen we zonder luier gingen proberen toen, had hij continu natte broeken en poepbroeken en zijn we na een werk gestopt toen zoon duidelijk gefrustreerd raakte. Hij voelde het echt nog niet. Een paar maanden later ging het wel vrijwel zonder ongelukjes. Toen was hij dus 3.
Ik ben ervaringsdeskundige.... Heb 5 kinderen ooit zindelijk gekregen. Meisjes rond 3 jaar, jongens iets later.

Wanneer gaat je dochter naar de universiteit?????
Mijn ervaring is dat het het beste werkt om er zo min mogelijk aan te doen. Als het kind eraan toe is, gaat het min of meer vanzelf. Mijn zoon was ergens tussen de 2,5 en 3 jaar zindelijk. Opeens. Zomaar. Is eigenlijk daarna ook nauwelijks meer fout gegaan.
Dank voor jullie reacties. Ik weet zelf ook dat het vroeg is, daarom vroeg ik om tips van ouders die het met een kind van dezelfde leeftijd geprobeerd hebben.
Mijn moeder zette ons (mij en mijn 2 broers) al vroeg op het potje, al voordat we 1 waren. Wij waren alle drie met 2 jaar zindelijk (dag en nacht) dus ik denk dat het wel degelijk kan.
Ik weet inderdaad ook niet of ze het aan voelt komen en of het succes gaat hebben, maar proberen kan altijd toch :)
Dubbeljus schreef:
02-05-2020 20:40
Hier met 2 de '3 dagentraining' die uiteindelijk 7 dagen duurde. Je moet er wel wat vakantiedagen voor over hebben. Wat dat betreft is dit een handige tijd
met die lockdown!
Wat is de 3 dagentraining? Steeds op het potje zetten?
Pandax schreef:
02-05-2020 20:50
Mijn zoon was zindelijk met 1:10. Overdag en ‘s nachts, zonder ooit een terugval te hebben gehad. Maar ik heb niet echt iets gedaan, behalve hem op de wc zetten als ik dacht dat hij moest plassen. Na drie dagen was hij klaar. Geen tips, het gaat of het gaat niet.
Waar zag je aan dat hij moest plassen?
EllaBowie schreef:
02-05-2020 20:46
Ik lees even mee. Onze dochter is ook 1.5 en gaat nu 2 keer per dag op haar hurken zitten en poepen. Het gaat nu een stuk bewuster dan 2 maanden geleden heb ik het idee, ze vindt een volle luier ook niet fijn. Met plassen gaat het minder gecontroleerd dus ik denk dat we nog even wachten. Hier gaan ze op de crèche trouwens vanaf 2 jaar beginnen met “zindelijkheidstraining”

Edit: Ik denk trouwens dat het zoals iemand hierboven zei in het begin klokzindelijkheid is. Complete zindelijkheid verwacht ik pas wanneer ze 2.5/ of later is.
Ik weet ook niet of het gaat lukken hoor, maar kan het altijd proberen.
Onze peuter was 1,5 toen hij alles op potje deed als hij in blote billen liep. En toen werd het kouder en moesten er weer kleren aan. Met 2,5 zindelijk met Zindelijksheidsbox. Wel zo handig dat hij zelf broek aan en uit kan doen nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven