Het leed dat buren heet.
zaterdag 2 mei 2020 om 19:29
Hoi
We hebben ze waarschijnlijk allrmaal; buren.
De een wat leuker als de ander natuurlijk..
Ik zoek wat wijze raad, want met de gewone stappen komen we niet verder.
Sinds ongeveer een jaar hebben we nieuwe bovenburen. In het begin prima, niks aan de hand. Na een keer aangebeld te hebben over de aanhoudende geluidsoverlast ging het mis.
Discussies die nergens op slaan, beschuldigingen van vernieling en diefstal, dreigementen etc.
Onze buurman is psychisch niet helemaal in de realiteit. Buurman is er van overtuigd dat alles en iedereen tegen hem is en hem in de gaten houd. Denkt dat wij de ganse dag achter de voordeur zitten te kijken etc.
Nu blijkt dat hij regelmatig bij onze voordeur staat te hangen, met een lamp naar binnenschijnt en weleens tegen onze deur trapt etc. (Buur houd het in de gaten als wij werken zijn)
Woningbouw en politie zijn op de hoogte. Woningbouw doet niks meer omdat ze bezig zijn het gezin te verhuizen, wat nog maanden kan duren. Politie kan niks tot er strafbare feiten gepleegd zijn.
Wij vermijden alles wat provocerend kan werken bij hem. Maar onderhand durf ikzelf het huis niet meer in of uit, omdat hij regelmatig "toevallig" op het zelfde moment op de trap achter me loopt en zich zeer intimiderend opstelt.
Iemand een idee wat wij nog kunnen doen?
Verhuizen voor ons is geen optie op t moment..
X
We hebben ze waarschijnlijk allrmaal; buren.
De een wat leuker als de ander natuurlijk..
Ik zoek wat wijze raad, want met de gewone stappen komen we niet verder.
Sinds ongeveer een jaar hebben we nieuwe bovenburen. In het begin prima, niks aan de hand. Na een keer aangebeld te hebben over de aanhoudende geluidsoverlast ging het mis.
Discussies die nergens op slaan, beschuldigingen van vernieling en diefstal, dreigementen etc.
Onze buurman is psychisch niet helemaal in de realiteit. Buurman is er van overtuigd dat alles en iedereen tegen hem is en hem in de gaten houd. Denkt dat wij de ganse dag achter de voordeur zitten te kijken etc.
Nu blijkt dat hij regelmatig bij onze voordeur staat te hangen, met een lamp naar binnenschijnt en weleens tegen onze deur trapt etc. (Buur houd het in de gaten als wij werken zijn)
Woningbouw en politie zijn op de hoogte. Woningbouw doet niks meer omdat ze bezig zijn het gezin te verhuizen, wat nog maanden kan duren. Politie kan niks tot er strafbare feiten gepleegd zijn.
Wij vermijden alles wat provocerend kan werken bij hem. Maar onderhand durf ikzelf het huis niet meer in of uit, omdat hij regelmatig "toevallig" op het zelfde moment op de trap achter me loopt en zich zeer intimiderend opstelt.
Iemand een idee wat wij nog kunnen doen?
Verhuizen voor ons is geen optie op t moment..
X
zaterdag 2 mei 2020 om 20:54
Dat ze bij de bemiddeling ook ontdekken dat hij een psychotische stoornis met waandenkbeelden heeft?
En dat er dus écht wel haast bij die hulp of die verhuis is geboden.
(En dat ze maar beter nog eens een melding maken betreffende de 4 kinderen die mee bij hem in huis wonen.)
Eigenlijk lijkt deze kerel bovendien geen verhuis nodig te hebben, maar een opname in een psychiatrische kliniek.
Het kan best zijn dat ze op een bepaald moment daar iemand "goed genoeg" vinden om alleen te gaan wonen / samen met zijn vrouw.
Maar als je hervalt moet je zo iemand gewoon terug opnemen / instant onder zwaardere begeleiding steken.
Of willen ze écht dat er eerst zwaardere ongevallen gebeuren dan een kapotte deur?
zaterdag 2 mei 2020 om 21:02
Marnamai schreef: ↑02-05-2020 20:54Dat ze bij de bemiddeling ook ontdekken dat hij een psychotische stoornis met waandenkbeelden heeft?
En dat er dus écht wel haast bij die hulp of die verhuis is geboden.
(En dat ze maar beter nog eens een melding maken betreffende de 4 kinderen die mee bij hem in huis wonen.)
Eigenlijk lijkt deze kerel bovendien geen verhuis nodig te hebben, maar een opname in een psychiatrische kliniek.
Het kan best zijn dat ze op een bepaald moment daar iemand "goed genoeg" vinden om alleen te gaan wonen / samen met zijn vrouw.
Maar als je hervalt moet je zo iemand gewoon terug opnemen / instant onder zwaardere begeleiding steken.
Of willen ze écht dat er eerst zwaardere ongevallen gebeuren dan een kapotte deur?
Ze zijn hem al aan het uitzetten dus de ernst is neem ik aan al bij ze bekend. Dat het zo lang duurt heeft vooral te maken met dat ze naar de rechter moeten om de huur te ontbinden.
Hulp voor die man z'n psychische stoornis daar heeft de verhuurder niets mee te maken.
zaterdag 2 mei 2020 om 21:46
We willen wel met bemiddeling doen, maar niet dat we samen met hem aan dezelfde tafel zitten, dat word ruzie. Dus gewoon aparte ruimte is het prima.
Mnr spendeerd minimaal 20seconde voor onze deur als hij naar beneden of boven moet. Dat lijkt heel kort, maar in 20seconde kan hij behoorlijk wat gebaren maken.
Een camera ophangen kan niet, omdat we dan niet anders kunnen dan de deur van de buurman op beeld te hebben, anders is de bovenbuurman niet herkenbaar op beeld. Met de privacywet mag dat niet zomaar zonder aan te geven dat er een camera hangt. En zodra we een bordje ophangen met camerabewaking aanwezig, gaat de bovenbuurman zijn gekke fratsen buiten doen, zoals aan de auto rommelen.
Ik voel mezeld niet prettig met iets als een wapen oid, dus het gevaarlijkst in mijn tas is deo. Hoewel dat waarschijnlijk ook flink pijn doet in de ogen.. Fysiek kan ik die man niet aan. Hij zal niet bere sterk zijn, maar met mijn 165cm lig ik snel om.
Mnr spendeerd minimaal 20seconde voor onze deur als hij naar beneden of boven moet. Dat lijkt heel kort, maar in 20seconde kan hij behoorlijk wat gebaren maken.
Een camera ophangen kan niet, omdat we dan niet anders kunnen dan de deur van de buurman op beeld te hebben, anders is de bovenbuurman niet herkenbaar op beeld. Met de privacywet mag dat niet zomaar zonder aan te geven dat er een camera hangt. En zodra we een bordje ophangen met camerabewaking aanwezig, gaat de bovenbuurman zijn gekke fratsen buiten doen, zoals aan de auto rommelen.
Ik voel mezeld niet prettig met iets als een wapen oid, dus het gevaarlijkst in mijn tas is deo. Hoewel dat waarschijnlijk ook flink pijn doet in de ogen.. Fysiek kan ik die man niet aan. Hij zal niet bere sterk zijn, maar met mijn 165cm lig ik snel om.
zaterdag 2 mei 2020 om 21:55
Je zult hoogstwaarschijnlijk (hopelijk) ook geen wapen nodig hebben. Dat busje deo in je hand (hand in jaszak) stand-by is voor jou wellicht net genoeg om zo ‘normaal’ mogelijk de trap op en af te kunnen lopen als die gek je achtervolgt terwijl je hem negeert. En die Ring-deurbel is nog niet zo’n gek idee hoor.Tinckerbell schreef: ↑02-05-2020 21:46We willen wel met bemiddeling doen, maar niet dat we samen met hem aan dezelfde tafel zitten, dat word ruzie. Dus gewoon aparte ruimte is het prima.
zaterdag 2 mei 2020 om 22:06
zondag 3 mei 2020 om 06:10
Wanneer hij binnenkort verhuist dan is het probleem opgelost. Ik zou met je telefoon filmen wanneer je naar buiten stapt en wanneer hij je bedreigt aangifte doen. Werkt de politie niet mee dan dien je een klacht in tegen de agent die je niet wil helpen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zondag 3 mei 2020 om 06:29
Eat lastig to, er zijn al een aantal tips gegeven. Misschien kun je melding maken bij het meldpunt verward gedrag. (Even kijken hoe dat in jouw regio precies heet). Iedereen kan daar melding doen over mensen die onbegrepen gedrag vertonen, overlast veroorzaken etc. Ze kijken daar dan wat er aan de hand is, of iemand al bekend is (nemen contact op met betrokken hv, wellicht is de zorg ontoereikend of is meneer zorgmijdend). Ook kan gekeken worden of verplichte zorg een optie is. Ze onderzoeken dan wat er aan de hand is en of er psychiatrische problematiek aanwezig is.
Hoe dan ook, echt vervelend voor jullie. Hopelijk komt er een oplossing en ku n je meer rust in je eigen huis gaan ervaren.
Hoe dan ook, echt vervelend voor jullie. Hopelijk komt er een oplossing en ku n je meer rust in je eigen huis gaan ervaren.
zondag 3 mei 2020 om 09:15
Volgens mij is zoveel mogelijk negeren, je eigen veiligheid in de gaten houden het belangrijkste dat je kan doen.Bloemetjefresia schreef: ↑03-05-2020 06:29Eat lastig to, er zijn al een aantal tips gegeven. Misschien kun je melding maken bij het meldpunt verward gedrag. (Even kijken hoe dat in jouw regio precies heet). Iedereen kan daar melding doen over mensen die onbegrepen gedrag vertonen, overlast veroorzaken etc. Ze kijken daar dan wat er aan de hand is, of iemand al bekend is (nemen contact op met betrokken hv, wellicht is de zorg ontoereikend of is meneer zorgmijdend). Ook kan gekeken worden of verplichte zorg een optie is. Ze onderzoeken dan wat er aan de hand is en of er psychiatrische problematiek aanwezig is.
Daar heb je al goede tips voor gehad. Melden bij het meldpunt zou ik zeker overwegen: sinds 1 januari kan iedere burger een melding doen in het kader van de wet verplichte ggz. Dat is juist voor dit soort gevallen bedoeld. Je kan het vast vinden via Google: melding burger wvggz +naam gemeente.
zondag 3 mei 2020 om 09:42
Het gesprek blijven aangaan is wel degelijk belangrijk. Kwestie van geluk, want je moet iemand dan wel op een “helder” moment treffen. Psychoses zijn gewoon lastig om mee om te gaan. Ik lees hier dat er al instanties betrokken zijn bij dit gezin. Vraag me af wat voor hulpverlening hij/het gezin dan krijgt.
zondag 3 mei 2020 om 10:23
Ramen afplakken? Wat een onzin. Ik heb een paar jaar op een galerijflat gewoond, en in de avond deden we gewoon de gordijnen aan de galerijkant dicht. Niet omdat we last hadden, maar gewoon, omdat we in de avond onze privacy wilden hebben. Dus een paar goede overgordijnen voldoet, hoef je echt de ramen niet voor af te plakken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zondag 3 mei 2020 om 10:26
Ik heb het over folie, zodat de buurman ook overdag niet naar binnen kan gluren. Er bestaat zelfs folie waardoor je zelf wel naar buiten kunt kijken en er normaal daglicht binnenkomt.pejeka schreef: ↑03-05-2020 10:23Ramen afplakken? Wat een onzin. Ik heb een paar jaar op een galerijflat gewoond, en in de avond deden we gewoon de gordijnen aan de galerijkant dicht. Niet omdat we last hadden, maar gewoon, omdat we in de avond onze privacy wilden hebben. Dus een paar goede overgordijnen voldoet, hoef je echt de ramen niet voor af te plakken.
zondag 3 mei 2020 om 10:40
Ik zou toch gaan voor die deurbel. Dan kun je ook een visueel dossier opbouwen. Bij verschillende vechtsport verenigingen bieden ze ook zelfverdedigingscursussen, misschien kun je die een keer volgen voor je eigen gemoedsrust?
Als je een bemiddelingsgesprek aan gaat zou ik er op staan dat de wijkagent aanwezig is en je kunt melding doen van de situatie bij de gemeente. Als het gezin een toegewezen hulpverlener heeft kan deze wellicht ook met jullie om tafel, of de zaak bij de woningbouw versnellen.
Vriend van mij zit in eenzelfde situatie en het is een heel naar proces. Succes. Ik hoop dat het snel voorbij is
Als je een bemiddelingsgesprek aan gaat zou ik er op staan dat de wijkagent aanwezig is en je kunt melding doen van de situatie bij de gemeente. Als het gezin een toegewezen hulpverlener heeft kan deze wellicht ook met jullie om tafel, of de zaak bij de woningbouw versnellen.
Vriend van mij zit in eenzelfde situatie en het is een heel naar proces. Succes. Ik hoop dat het snel voorbij is
zondag 3 mei 2020 om 10:42
Laat hem lekker gluren. Overdag ben ik niet thuis, dus veel plezier met het kijken naar mijn lege aanrecht of naar de opgeruimde logeerkamer.
zondag 3 mei 2020 om 11:06
Ik snap niet zo goed waarom je de bemiddeling niet wil doen? Neem aan dat je jezelf wel onder controle kunt houden? Zo ja, dan maakt het jullie case alleen maar sterker als hij buitensporig gedrag vertoont.
Verder; dit soort situaties zijn echt naar.. Instanties staan vaak ook met de rug tegen de muur. Wij hebben samen met buren ook maanden lang onze zorgen geuit over een jongen in het gebouw t.o. ons. Werd steeds extremer, en toen het dossier dik genoeg was, is hij uiteindelijk toch gedwongen opgenomen. Ik zou dus zeker niet ophouden met het maken van meldingen, en ook je andere buren vragen dit te doen. En steeds aangeven dat er kinderen in het spel zijn.
Verder qua eigen bescherming; ik heb een tijdje krav maga gedaan. Deed het voor de leuk, maar heb er ook veel van geleerd. Misschien ook iets voor jou? Het helpt je echt om gevaarlijke situaties te herkennen en te beoordelen hoe je (niet) moet handelen.
Verder; dit soort situaties zijn echt naar.. Instanties staan vaak ook met de rug tegen de muur. Wij hebben samen met buren ook maanden lang onze zorgen geuit over een jongen in het gebouw t.o. ons. Werd steeds extremer, en toen het dossier dik genoeg was, is hij uiteindelijk toch gedwongen opgenomen. Ik zou dus zeker niet ophouden met het maken van meldingen, en ook je andere buren vragen dit te doen. En steeds aangeven dat er kinderen in het spel zijn.
Verder qua eigen bescherming; ik heb een tijdje krav maga gedaan. Deed het voor de leuk, maar heb er ook veel van geleerd. Misschien ook iets voor jou? Het helpt je echt om gevaarlijke situaties te herkennen en te beoordelen hoe je (niet) moet handelen.
zondag 3 mei 2020 om 15:39
Ik zou die buurman negeren. Als hij merkt dat hij geen vat meer op je heeft, is de lol er snel vanaf. En mocht je overdag een keer thuis zijn en je ziet hem door het keukenraam loeren, dan doe je de voordeur open en zeg je: "Goh, ik zag u door het raam uitgebreid naar mijn keuken kijken, u mag best even binnen komen kijken hoor, als u het zo mooi vindt dat u er apart voor naar mijn huis gekomen bent." Wedden dat het dan over is?
zondag 3 mei 2020 om 17:20
Gelukkig wonen we 3 hoog, en de enige manier voor hem langs ons huis te komen is bij de voordeur. Hij kan geen ramen etc inkijken. We hebben het raam in de voordeur 4 jaar geleden al afgeplakt met raamfolie, en nu met karton sinds een paar maanden.
De buurman aan de andere kant van de trap vertelde dat hij bijzonder veel tijd bij onze voordeur doorbrengt, dat hij een hoop gebaart en soms scheld naar de deur. De buurman kan gewoon door het raam in de deur kijken en zag het een paar keer.
Ik ga zeker melding maken bij de ggz. Ze krijgen al brgeleiding aan huis vanuit twee instanties. 1 voor de kinderen en 1 voor hunzelf, maar welke instanties het zijn weet ik niet.
Bizarre is dat hij het vooral doet wanneer we niet thuis zijn. (Beide vitaal beroep dus gewoon naar het werk). We hebben een cameratje geleend van iemand die we morgenochtend in de hal plaatsen en alleen onze voordeur filmt. Benieuwd wat we te zien krijgen.
De buurman aan de andere kant van de trap vertelde dat hij bijzonder veel tijd bij onze voordeur doorbrengt, dat hij een hoop gebaart en soms scheld naar de deur. De buurman kan gewoon door het raam in de deur kijken en zag het een paar keer.
Ik ga zeker melding maken bij de ggz. Ze krijgen al brgeleiding aan huis vanuit twee instanties. 1 voor de kinderen en 1 voor hunzelf, maar welke instanties het zijn weet ik niet.
Bizarre is dat hij het vooral doet wanneer we niet thuis zijn. (Beide vitaal beroep dus gewoon naar het werk). We hebben een cameratje geleend van iemand die we morgenochtend in de hal plaatsen en alleen onze voordeur filmt. Benieuwd wat we te zien krijgen.
zondag 3 mei 2020 om 17:30
Hang een ondoorzichtig gordijn voor het raam van je voordeur, staat leuker dan een stuk karton.Tinckerbell schreef: ↑03-05-2020 17:20Gelukkig wonen we 3 hoog, en de enige manier voor hem langs ons huis te komen is bij de voordeur. Hij kan geen ramen etc inkijken. We hebben het raam in de voordeur 4 jaar geleden al afgeplakt met raamfolie, en nu met karton sinds een paar maanden.
En verder is die buurman er dus vooral als jullie niet thuis zijn en staat hij te gebaren naar jullie voordeur. Verder gebeurt er niks.
Ik ben ook heel de dag van huis en stel dat er iemand overdag stond te gebaren naar mijn voordeur op mijn tuinpad, het zal me jeuken. Ik merk er niks van, ik zie het niet en ze doen maar als ze daar genoegen in hebben. Zo lang het niet ontaardt in vernielingen of ernstiger: leef je uit.