Nederlands leren aan kind

04-05-2020 13:15 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal

Graag even wat advies. Mijn broer heeft een spaanstalige vriendin. Zij heeft een dochter. (8jaar) . die dus Spaans & Engels spreekt ( hebben tijd in Engeland gewoond) Ze zijn hier nu een jaar en gaat tot nu toe naar een engels/Nederlandse school. Dit zal na de zomervakantie een volledig Nederlandse school zijn.

Moeder wil graag dat wij veel Nederlands tegen haar spreken . Ik ga dus nu ook whatsappen met haar en evt video bellen of spraakberichten.

Hebben jullie nog tips qua dingen die we kunnen doen? Oefeningen, onderwerpen

Het is lastig nu dat er weinig clubjes of dingen open zijn, waar ze haar Nederlands nog meer kan oefenen.

Wie weet hebben jullie nog ideeën
bollie08 wijzigde dit bericht op 04-05-2020 13:18
0.65% gewijzigd
Hoe oud is het meisje?

Boekjes voorlezen
Boeken!
Je kunt vast wel aan leuke prentenboeken komen. Laat je broer daar uit voorlezen. Begin met plaatjes aan te wijzen. Steeds uit hetzelfde boek. En ga daarna uitbreiden met andere kinderboekjes.

Liedjes zingen. Heel veel kinderliedjes. Maar begin hier ook weer met 1 liedje. En blijf die herhalen. Herhalen is sowieso belangrijk.

Ik neem aan dat je broer ook Nederlands tegen haar praat. Hou dit simpel.
lilalinda schreef:
04-05-2020 13:16
Hoe oud is het meisje?

Boekjes voorlezen
8 jaar.
De app Drops.
Ik heb wel eens begrepen dat kinderen én volwassenen die de Nederlandse taal graag willen leren veel naar Sesamstraat kijken... Schijnt op dat gebied enorm leerzaam te zijn...

Boekjes voorlezen of samen lezen (kan ook via Skype bijvoorbeeld) is inderdaad ook een goede tip.
Films in een taal die ze niet beheerst en dan Nederlands ondertiteld (kan op Netflix vaak makkelijk).
Veel (voor)lezen
Storytel Nederlandstalige boeken
Veel nederlandstalige (kleuter) programma's kijken.
Sesamstraat en de Donald Duck
Ik heb haar al een aantal boekjes gegeven. Bijv een moppenboekje groep 3 niveau. Maar uit zichzelf zal ze niet snel lezen. Dus het idee is dat ze elke dag een mop voorleest.
Mijn broer praat Nederlands maar ook wel Engels als hij snel iets duidelijk wil maken.

Netflix Nederlands gaan ondertitelen is ook wel slim. Ik heb een jong zoontje met plaatjes boeken.. die kan ik haar wel laten lezen. Dat zij het woord moet zeggen.

Moet zeggen.. ze kan al best wel wat Nederlands.
Interactie via whatsapp en videobellen lijkt me best lastig met een 8-jarige, maar wel leuk dat je dit gaat doen!

Qua activiteiten:
- Elkaar interviewen. Op het niveau van een 8-jarige gaat het dan om lievelingskleur, lievelingseten, enzovoorts.
- Omstebeurt een woord of zin, om zo een verhaal te maken.
- Ik ga op vakantie en ik neem mee...
- Mop van de dag aan elkaar vertellen
Is 8 te jong voor wordfeud? Anders zo'n soort spelletje misschien.
www.yoleo.nl lezen op een speelse manier.
ZoeyMaar schreef:
04-05-2020 13:29
Is 8 te jong voor wordfeud? Anders zo'n soort spelletje misschien.
Ik ga op zoek bij de kringloop naar pim Pam pet. Denk dat, dat wel leuk is!
woordspelletjes, boekjes, tv-programma's

Begin iets onder haar leeftijdsniveau en dan langzaam opschroeven naar iets wat past bij haar leeftijd zodat ze het ook echt leuk gaat vinden.

Vooral boeken lezen is heel goed voor taal
buiten spelen met Nederlandssprekende kinderen. Of laat ze naar een sportclub of muziekclub gaan. Praten met leeftijdsgenootjes gaat het sowieso het snelste.

Verder Nederlandse tv / netflix programma's kijken. Strips lezen, luisterboeken.

Ze spreekt al 2 talen, ik zou me er verder niet zo druk over maken. Wanneer ze na de vakantie naar een volledig Nederlandse school gaat dan leert ze de taal snel genoeg.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Bollie08 schreef:
04-05-2020 13:33
Ik ga op zoek bij de kringloop naar pim Pam pet. Denk dat, dat wel leuk is!
kijk dan ook maar meteen naar "Wie is het" Goed om gezichtskenmerken te leren.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
hamerhaai schreef:
04-05-2020 13:36
buiten spelen met Nederlandssprekende kinderen. Of laat ze naar een sportclub of muziekclub gaan. Praten met leeftijdsgenootjes gaat het sowieso het snelste.

Verder Nederlandse tv / netflix programma's kijken. Strips lezen, luisterboeken.

Ze spreekt al 2 talen, ik zou me er verder niet zo druk over maken. Wanneer ze na de vakantie naar een volledig Nederlandse school gaat dan leert ze de taal snel genoeg.

Ze zijn net verhuisd dus nog weinig contact met andere kinderen. Daarbij zijn veel clubs nu nog gesloten. Ze zat op scouting, maar ook dit is er nu niet.
Het duurt nog vrij lang voordat ze naar school gaat.. tot die tijd is het wel goed om te blijven oefenen.

Mijn zoontje is te jong om haar al Nederlands te leren.. en sowieso kunnen ze nu niet bij elkaar.. ivm corona
Ze brengt de meeste uren thuis door, daar is dan ook veel winst te halen.
Als jouw broer dagelijks Nederlands tegen haar praat (ookal gaat Engels of Spaans makkelijker, weersta dieverleiding!) gaat ze het zeker snel(ler) leren.
Mocht heel de dag te intensief zijn spreek dan tijdvakken af en wissel deze per week af zodat alle momenten voorbij komen.
Hij kan haar ook allerlei dingen laten lezen en zien in het Nederland. Variërend van tv/YouTube tot het koken van een eenvoudige maaltijd: samen in het Nederlands een recept opzoeken wat ze vanavond gaan maken, haar het boodschappenbriefje laten maken in het Nederlands, samen koken en haar alles laten lezen en benoemen in het Nederlands.
Nederlandse YouTube filmpjes voor haar leeftijd en interesses.
Boeken! Hoe meer boeken, hoe beter.

Je kan beginnen met prentenboeken en in het begin alleen hetzelfde verhaal. Daarna kan je het opbouwen naar boeken voor haar leeftijd. Verder zou ik haar veel naar NPO Zapp laten kijken. Klokhuis en dergelijke zal ze vast leuk vinden. Disney-films (kennen de meeste kinderen) in het Nederlands en verder alleen maar Nederlands tegen haar praten. Ook al lijkt het sneller om het in het Engels te zeggen, toch zou ik stug Nederlands blijven praten.

Kinderen leren doorgaans een vreemde taal razendsnel. Helemaal als de ouders een grote woordenschat in hun moedertaal hebben, zodat het kind de moedertaal al goed spreekt.
Bij ons gaat scouting komend weekend weer beginnen.

Hebben ze al contact gezocht met een scoutinggroep?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Films in het Nederlands zetten of series die zij al keer heeft bekeken in haar eigen taal. En boekjes voor lezen..
Bollie08 schreef:
04-05-2020 13:27
Ik heb haar al een aantal boekjes gegeven. Bijv een moppenboekje groep 3 niveau. Maar uit zichzelf zal ze niet snel lezen. Dus het idee is dat ze elke dag een mop voorleest.
Mijn broer praat Nederlands maar ook wel Engels als hij snel iets duidelijk wil maken.

Netflix Nederlands gaan ondertitelen is ook wel slim. Ik heb een jong zoontje met plaatjes boeken.. die kan ik haar wel laten lezen. Dat zij het woord moet zeggen.

Moet zeggen.. ze kan al best wel wat Nederlands.
Moppenboekjes kunnen juist erg lastig zijn, omdat moppen soms ook uit woordgrapjes bestaan/gebruikmaken van dubbele betekenissen van woorden.

Voor volwassenen bestaan er goede YouTubefilmpjes over NT2, daar zou je ook nog naar kunnen zoeken.
ZoeyMaar schreef:
04-05-2020 13:28
Interactie via whatsapp en videobellen lijkt me best lastig met een 8-jarige, maar wel leuk dat je dit gaat doen!
Kan prima! Mijn familie belt dagelijks met mijn 7- en 9 jarigen via Skype (kids op de ipad). Het enige lastige is als ze ruzie maken, dus als je 1 kind hebt moet het goed te doen zijn.

Ene oma leest voor aan de 7-jarige. Als je het 2x besteld op bol.com (jij 1 en zij 1), kan ze met je meelezen. Goedkoper: een boek uit de kast pakken en foto's maken van de baldzijdes, en haar zo laten meelezen, of laten voorlezen. Ook moet hij zelf voorlezen uit een boek op zijn niveau.

Andere oma vertelt ergens over (wat past bij de belevingswereld van de kinderen, bijvoorbeeld ridders of vulkanen). Met 'scherm delen' laat ze plaatjes zien over het onderwerp en na afloop moeten ze vragen beantwoorden. Ik noem dit ook 'les'.

Wat leuk dat je dit gaat doen! Voor mij is het in deze tijd heel fijn in ieder geval dat de familie helpt met oppassen, al is het dan via Skype.
aliana wijzigde dit bericht op 04-05-2020 14:43
Reden: te lang
21.09% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven