Tips extreme kalk aanslag?
dinsdag 5 mei 2020 om 17:10
Onlangs zijn wij in onze nieuwe huurwoning gaan wonen. Maar helaas hielden de vorige bewoners niet zo van schoonmaken en ben ik nogal het tegenovergestelde. Nu is het zo dat de rand van de douche deur en de stenen rand daaronder echt vol van de kalk zitten. Een hele dikke laag. Ik heb in heel veel huizen gewoond maar het nog nooit zo erg gezien.
Ik heb al van alles geprobeerd: Kalkreinigers van diverse merken, chloor, Cif, schoonmaak azijn met schuursponzen en oude tandenborstels.
Echter blijft die dikke vette kalk laag op de stenen zitten. Heeft iemand hier dé goude tip? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn!
Ik heb al van alles geprobeerd: Kalkreinigers van diverse merken, chloor, Cif, schoonmaak azijn met schuursponzen en oude tandenborstels.
Echter blijft die dikke vette kalk laag op de stenen zitten. Heeft iemand hier dé goude tip? Ik zou je eeuwig dankbaar zijn!
dinsdag 5 mei 2020 om 18:35
Wat ik dan weer wonderlijk vind is dat er in een badkamer van 2-3 jaar oud een dusdanige kalkopbouw op de tegels zit dat het er met geen mogelijkheid af te krijgen is. Kijk, in een woningbouwhuis waar de vorige eigenaren 40 jaar gewoond hebben zonder ooit iets schoon te maken, kan ik me dat eventueel voorstellen, maar van een 3 jaar oude badkamer? Tuurlijk kan er dan wat kalkopbouw in de hoekjes zitten e.d. als ze dat niet hebben bijgehouden, maar hele lagen kalk die er zelfs met agressieve reinigingsmiddelen niet vanaf te krijgen zijn, dat vind ik wel apart.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 5 mei 2020 om 18:42
dinsdag 5 mei 2020 om 18:44
pejeka schreef: ↑05-05-2020 18:35Wat ik dan weer wonderlijk vind is dat er in een badkamer van 2-3 jaar oud een dusdanige kalkopbouw op de tegels zit dat het er met geen mogelijkheid af te krijgen is. Kijk, in een woningbouwhuis waar de vorige eigenaren 40 jaar gewoond hebben zonder ooit iets schoon te maken, kan ik me dat eventueel voorstellen, maar van een 3 jaar oude badkamer? Tuurlijk kan er dan wat kalkopbouw in de hoekjes zitten e.d. als ze dat niet hebben bijgehouden, maar hele lagen kalk die er zelfs met agressieve reinigingsmiddelen niet vanaf te krijgen zijn, dat vind ik wel apart.
Vind ik ook raar. Het doet me meer aan cementsluier/cementresten denken.
dinsdag 5 mei 2020 om 18:55
Ik zal zo een foto proberen te plaatsen. Nog nooit eerder gedaan dus geen idee hoe.
Het verbaast mij ook maar als ik zie hoe de rest is achter gelaten dan kan ik wel concluderen dat er echt nooit schoongemaakt is (denk wc-bril volledig gele laag, oven verschrikkelijk goor, schimmel koelkast
). Maar een paar grote handschoenen aan en flink wat schoonmaak middel en het blinkt weer gelukkig
Het lijkt echt daadwerkelijk kalk te zijn.
Het verbaast mij ook maar als ik zie hoe de rest is achter gelaten dan kan ik wel concluderen dat er echt nooit schoongemaakt is (denk wc-bril volledig gele laag, oven verschrikkelijk goor, schimmel koelkast
dinsdag 5 mei 2020 om 18:57
Treurniet12 schreef: ↑05-05-2020 18:55Ik zal zo een foto proberen te plaatsen. Nog nooit eerder gedaan dus geen idee hoe.
Het verbaast mij ook maar als ik zie hoe de rest is achter gelaten dan kan ik wel concluderen dat er echt nooit schoongemaakt is (denk wc-bril volledig gele laag, oven verschrikkelijk goor, schimmel koelkast). Het lijkt ook echt daadwerkelijk kalk te zijn.
Dat de huurder daarmee weg gekomen is bij de verhuurder is vreemd. Is er niet gecontroleerd bij het verlaten van de woning?
dinsdag 5 mei 2020 om 18:59
Treurniet12 schreef: ↑05-05-2020 18:55Ik zal zo een foto proberen te plaatsen. Nog nooit eerder gedaan dus geen idee hoe.
Het verbaast mij ook maar als ik zie hoe de rest is achter gelaten dan kan ik wel concluderen dat er echt nooit schoongemaakt is (denk wc-bril volledig gele laag, oven verschrikkelijk goor, schimmel koelkast). Maar een paar grote handschoenen aan en flink wat schoonmaak middel en het blinkt weer gelukkig
![]()
Maar dit accepteer je toch niet als nieuwe huurder?
dinsdag 5 mei 2020 om 19:00
Ja jawel. Vraag me niet hoe. Ik moet eerlijk zeggen dat het ook wel een beetje onze schuld was want mij viel het allemaal pas op toen ik daadwerkelijk dingen ging open trekken en rustig kon bekijken nadat we de sleutel hadden. Er lagen zelfs nog spullen in de kastenherfstappeltaart schreef: ↑05-05-2020 18:57Dat de huurder daarmee weg gekomen is bij de verhuurder is vreemd. Is er niet gecontroleerd bij het verlaten van de woning?
Als we over een paar jaar weer uit dit huis gaan weet ik in ieder geval dat ik wat betreft de verhuurder niet meer zo als een gek alles hoef te laten blinken van schoonheid.
dinsdag 5 mei 2020 om 19:08
dinsdag 5 mei 2020 om 19:29
dinsdag 5 mei 2020 om 19:33
Even voegenfris erover, is van Alabastine. Zijn ze zo weer mooi wit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 5 mei 2020 om 20:39
HG werkt in mijn ervaring het beste. Daarmee heb ik door inweken enorme kalkklonten weggekregen aan en in kranen in een oud huis. Als dat niet werkt, is het geen kalk.
Sowieso bijzonder na een douche van pas 3 jaar oud dat het zo hardnekkig zou zijn, zeker aan de buitenkant Ook een aanwijzing dat het mogelijk geen kalk is, maar lijmresten oid.
Sowieso bijzonder na een douche van pas 3 jaar oud dat het zo hardnekkig zou zijn, zeker aan de buitenkant Ook een aanwijzing dat het mogelijk geen kalk is, maar lijmresten oid.
dinsdag 5 mei 2020 om 22:35
Ik twijfel ook wel of het kalk is. Misschien heeft de vorige bewoners iets willen klussen maar is het mislukt.
Mocht het toch kalk zijn, schrapen en als je er aan kan komen sanitairreiniger van Catertech (wel die met de rode vloeistof). Is eigenlijk voor professioneel gebruik maar veel beter dan gewone antikalk of schoonmaakazijn.
Mocht het toch kalk zijn, schrapen en als je er aan kan komen sanitairreiniger van Catertech (wel die met de rode vloeistof). Is eigenlijk voor professioneel gebruik maar veel beter dan gewone antikalk of schoonmaakazijn.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
woensdag 6 mei 2020 om 13:26
Niks. Dat bedoelde ik uiteraard figuurlijk “dikke vette” kalklaag.