Klimaatverandering & kinderwens

05-05-2020 16:19 33 berichten
Hoi allemaal,

Via deze weg zou ik eens willen pijlen hoe anderen hierover denken en of meer mensen met dit dilemma zitten. Al sinds jaar en dag heb ik een kinderwens. Onderhand ben ik 26 jaar, al een tijd samen met mijn vriend en we merken beide dat we steeds vaker serieus praten over het stoppen met anticonceptie. Wij overwegen ergens in 2021 daarmee te stoppen.

Ondanks dat mijn kinderwens sterk is, merk ik echter dat ik soms ook twijfels heb of dit niet een egoïstische daad is. En ja, ik weet dat kinderen krijgen altijd (enigszins) egoïstisch is, maar ik bedoel gezien alles wat gaande is in de wereld. Er is natuurlijk sprake van overbevolking en van alle berichten over klimaatverandering en de tot nu toe laffe maatregelen vanuit de politiek (wereldwijd) om dit in te dammen. De kans dat wij in de toekomst allemaal te maken gaan krijgen met ernstige gevolgen van dit probleem is vrij groot. Zojuist lees ik ook weer berichten dat verwacht wordt dat in 2070 de wereld toch echt behoorlijk op zijn kop staat als we zo doorgaan (zie BBC News website). En dan denk ik dus: wat doe ik in godsnaam zo'n kind aan? Straks komt het terecht in een wereld waar sprake is van voedsel- en watertekorten, regelmatig natuurrampen plaatsvinden, etc. Daarnaast is het beste wat je kan doen zo'n beetje voor het milieu geen kinderen krijgen... Soms denk ik weleens: Zou pleegkinderen wellicht toch beter bij ons passen? Blijft natuurlijk wel altijd héél anders dan eigen kinderen en ik zou heel graag mijn vriend in mini-vorm zien ;)

Hebben meer mensen hier weleens zulke gedachten en twijfels? Welke keuze hebben jullie daarin gemaakt en wat waren jullie afwegingen?

*misschien hoort deze eigenlijk wel bij het topic zwangerschap thuis, maar ik krijg dat nu niet meer gewijzigd (wellicht dat een moderator dit nog kan aanpassen als het daar beter past
Alle reacties Link kopieren
starbright schreef:
05-05-2020 19:46
Iets minder Robert Jensen in je leven helpt.
Of je oogkleppen afzetten en niet wachten tot 'anderen eens iets gaan doen/een oplossing verzinnen', maar zelf je steentje bijdragen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik denk dat dit iets van alle tijden is. Mijn oma (inmiddels helaas overleden, maar WOII meegemaakt) had al haar twijfels over in wat voor wereld haar kinderen terecht zouden komen. Ik heb hier ook over nagedacht, maar uiteindelijk heel egoïstisch toch gekozen om wel kinderen te krijgen. Immers ben ik ook vooral gelukkig met mijn leven en het moederschap draagt daar zeker aan bij. Ik hoop dat mijn kinderen later ook blij zijn met hun leven, maar die zekerheid heb je toch nooit.
Keep on dreaming!
We leven in een welvarend land met prima voorzieningen. De mogelijkheden die ik heb gekregen zijn groter dan die van mijn ouders, grootouders en alle generaties daarvoor. Nooit eerder leefden mensen in zoveel weelde, was het zo veilig. Dus nee, ik zie dat echt totaal anders.

Ik heb dus in volle overtuiging kinderen gekregen en denk oprecht dat zij een goed leven zullen krijgen. Tegenslag zal er ook vast zijn, dat hoort erbij en ik vertrouw erop dat zij hiermee tegen die tijd goed om zullen gaan. Onder de streep vind ik de kwaliteit van leven echt ver uitstijgen boven die bedreigingen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Jullie belichten gezamenlijk verschillende kanten aan het dilemma. En ik kan het erg waarderen dat jullie niet veroordelend in dit gesprek stappen.

Ik snap heel goed dat sommigen van jullie aangeven dat er ook in oorlogstijd e.d. kinderen geboren werden. Echter voelen naar mijn idee de huidige voorspellingen anders ofzo, omdat we die al zo lang horen en het tij dus maar niet weten te keren. Maar wellicht dat mensen in een oorlogssituatie dat ook zo ervoeren, omdat ze het idee hadden dat bijv. Hitler nooit verslagen zou worden. (De anticonceptie was in die tijd trouwens wel wat minder gereguleerd natuurlijk, dus de kinderen waren wellicht niet helemaal vrijwillig ;) .) Ook de opmerking over het aantal kinderen vind ik deels hout snijden. Wij kunnen natuurlijk ook kiezen voor één kind en daarnaast pleegzorg bijv., daarmee beperken we iig de impact. Wat ik daar dus wel lastig aan vind is dat je dus dat ene kind wel opzadelt met mogelijk tekort aan water/voedsel, etc. in de toekomst, zoals ook benoemd in sommige posts.

Even een reactie op deze post:
Tia.Dalma schreef:
05-05-2020 17:09
Ik kan me niet voorstellen dat je een kinderwens hebt zoals jij en toch besluit die niet ten uitvoer te brengen 'want het klimaat'. Als je twijfelt snap ik nog dat je besluit het niet te doen, maar met een echte kinderwens vind ik het, heel eerlijk, meer politiek correct gemotiveerd om dit mee te nemen in je overweging.
Ik zie niet in waarom het politiek correct gemotiveerd zou zijn om hier over na te denken en ook niet wat de mate van kinderwens er mee te maken heeft als ik eerlijk ben. Dat je het zelf heel leuk/bijzonder zou vinden om kinderen te krijgen betekent naar mijn idee niet direct dat je dan niet kan nadenken over of je het verantwoord vindt. Als je een hele grote kinderwens hebt en je zit financieel aan de afgrond of hebt een ernstige ziekte die overerfbaar is o.i.d., dan denk je toch ook extra goed na of het wel de juiste keuze is om die wens in vervulling te laten gaan? Ik geloof in enige mate van controle boven diepe gevoelens/wensen.
CleopatraVII schreef:
05-05-2020 20:12
Of je oogkleppen afzetten en niet wachten tot 'anderen eens iets gaan doen/een oplossing verzinnen', maar zelf je steentje bijdragen.
Doe ik in mijn dagelijks werk. Daarom zie ik de toekomst ook niet zo deprimerend. Er gaan wel dingen stevig veranderen ja, maar dat is een fact of life.
Daarom zou ik liever kiezen voor adoptie, indien ik kinderen zou willen. Die kinderen zijn al op die wereld gezet, hoef je je daar alvast geen vragen meer bij te stellen, kan je ze enkel nog proberen een zo goed mogelijk leven te geven.
Ik vind dat iedereen kinderen mag krijgen (mits je er goed voor kunt zorgen natuurlijk, maar dat is bij jou vast het geval) . Maar bij twee moet het wel ophouden...
Er zijn ook een hele hoop dingen die je zelf kunt doen in de opvoeding om hun voetafdruk minder groot te maken. Borstvoeding, veganistisch eten, vakanties dicht bij huis, kleding en speelgoed tweedehands, overal naartoe fietsen wandelen ipv met de auto etc. Als je je kinderen op een positieve manier opvoedt om lief te zijn voor de aarde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven