Klimaatverandering & kinderwens

dinsdag 5 mei 2020 om 16:19
Hoi allemaal,
Via deze weg zou ik eens willen pijlen hoe anderen hierover denken en of meer mensen met dit dilemma zitten. Al sinds jaar en dag heb ik een kinderwens. Onderhand ben ik 26 jaar, al een tijd samen met mijn vriend en we merken beide dat we steeds vaker serieus praten over het stoppen met anticonceptie. Wij overwegen ergens in 2021 daarmee te stoppen.
Ondanks dat mijn kinderwens sterk is, merk ik echter dat ik soms ook twijfels heb of dit niet een egoïstische daad is. En ja, ik weet dat kinderen krijgen altijd (enigszins) egoïstisch is, maar ik bedoel gezien alles wat gaande is in de wereld. Er is natuurlijk sprake van overbevolking en van alle berichten over klimaatverandering en de tot nu toe laffe maatregelen vanuit de politiek (wereldwijd) om dit in te dammen. De kans dat wij in de toekomst allemaal te maken gaan krijgen met ernstige gevolgen van dit probleem is vrij groot. Zojuist lees ik ook weer berichten dat verwacht wordt dat in 2070 de wereld toch echt behoorlijk op zijn kop staat als we zo doorgaan (zie BBC News website). En dan denk ik dus: wat doe ik in godsnaam zo'n kind aan? Straks komt het terecht in een wereld waar sprake is van voedsel- en watertekorten, regelmatig natuurrampen plaatsvinden, etc. Daarnaast is het beste wat je kan doen zo'n beetje voor het milieu geen kinderen krijgen... Soms denk ik weleens: Zou pleegkinderen wellicht toch beter bij ons passen? Blijft natuurlijk wel altijd héél anders dan eigen kinderen en ik zou heel graag mijn vriend in mini-vorm zien
Hebben meer mensen hier weleens zulke gedachten en twijfels? Welke keuze hebben jullie daarin gemaakt en wat waren jullie afwegingen?
*misschien hoort deze eigenlijk wel bij het topic zwangerschap thuis, maar ik krijg dat nu niet meer gewijzigd (wellicht dat een moderator dit nog kan aanpassen als het daar beter past
Via deze weg zou ik eens willen pijlen hoe anderen hierover denken en of meer mensen met dit dilemma zitten. Al sinds jaar en dag heb ik een kinderwens. Onderhand ben ik 26 jaar, al een tijd samen met mijn vriend en we merken beide dat we steeds vaker serieus praten over het stoppen met anticonceptie. Wij overwegen ergens in 2021 daarmee te stoppen.
Ondanks dat mijn kinderwens sterk is, merk ik echter dat ik soms ook twijfels heb of dit niet een egoïstische daad is. En ja, ik weet dat kinderen krijgen altijd (enigszins) egoïstisch is, maar ik bedoel gezien alles wat gaande is in de wereld. Er is natuurlijk sprake van overbevolking en van alle berichten over klimaatverandering en de tot nu toe laffe maatregelen vanuit de politiek (wereldwijd) om dit in te dammen. De kans dat wij in de toekomst allemaal te maken gaan krijgen met ernstige gevolgen van dit probleem is vrij groot. Zojuist lees ik ook weer berichten dat verwacht wordt dat in 2070 de wereld toch echt behoorlijk op zijn kop staat als we zo doorgaan (zie BBC News website). En dan denk ik dus: wat doe ik in godsnaam zo'n kind aan? Straks komt het terecht in een wereld waar sprake is van voedsel- en watertekorten, regelmatig natuurrampen plaatsvinden, etc. Daarnaast is het beste wat je kan doen zo'n beetje voor het milieu geen kinderen krijgen... Soms denk ik weleens: Zou pleegkinderen wellicht toch beter bij ons passen? Blijft natuurlijk wel altijd héél anders dan eigen kinderen en ik zou heel graag mijn vriend in mini-vorm zien

Hebben meer mensen hier weleens zulke gedachten en twijfels? Welke keuze hebben jullie daarin gemaakt en wat waren jullie afwegingen?
*misschien hoort deze eigenlijk wel bij het topic zwangerschap thuis, maar ik krijg dat nu niet meer gewijzigd (wellicht dat een moderator dit nog kan aanpassen als het daar beter past
dinsdag 5 mei 2020 om 16:32
Geen kinderen krijgen dus. We krijgen sowieso te maken met voedsel- en watertekorten, medicijntekorten en de bijbehorende burgeroorlogen. Ik ben 27 en wil dus echt geen kinderen. Dat is, wat je zelf al zegt, het meest egoïstische wat je kunt doen. Als kind maakte ik me al druk om de overbevolking en ik heb daarom dus ook nooit kinderen gewild.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 5 mei 2020 om 16:38
Ik ben daar pas later over gaan nadenken, helaas. Als ik het over zou kunnen doen, zou ik denk ik ook niet voor kinderen kiezen en dan vooral voor de kinderen zelf. In wat voor wereld komen ze terecht? Ik weet dat er vroeger ook zorgen waren over de toekomst, maar waar ik vroeger een positief beeld had, zie ik het nu best somber in. Mensen willen niet veranderen en dat is onze ondergang.
dinsdag 5 mei 2020 om 16:47
Ik heb een aantal jaren heel erg veel gereisd. Met vliegtuig van hot naar her. Om eerlijk te zijn dacht ik daar niet zo over na. Ik ging gewoon, YOLO! Dat was tot een jaar of 10 geleden. Ik weet nu beter. Nu zou ik dat echt niet meer doen.
Kinderen heb ik nooit gewild maar om nu een kind op de wereld te zetten, wetende dat het er niet leuker op gaat worden vind ik echt wel iets om goed over na te denken. Ik heb geen moedergevoelens dus voor mij is het makkelijker maar bij vrienden denk ik echt 'wat doe je zo'n kind aan?'
Kinderen heb ik nooit gewild maar om nu een kind op de wereld te zetten, wetende dat het er niet leuker op gaat worden vind ik echt wel iets om goed over na te denken. Ik heb geen moedergevoelens dus voor mij is het makkelijker maar bij vrienden denk ik echt 'wat doe je zo'n kind aan?'
dinsdag 5 mei 2020 om 16:56
dinsdag 5 mei 2020 om 16:58
Eh, wat was er zo anders pakweg 10 (?) jaar geleden dan. De staat vh milieu, het feit dat de natuurlijke brandstoffen opraken etc. etc. Was toen toch ook allemaal? Wellicht zijn we ons er nu wat bewuster van, maar de problemen waren toen even groot.
dinsdag 5 mei 2020 om 16:58
Toen had ik nog hoop

dinsdag 5 mei 2020 om 17:01
Precies. Toen ik mijn eerste kind kreeg, 16 jaar geleden, was ook niet alles geweldig op de wereld, maar toen had ik goede hoop dat het allemaal goed zou komen. Nu eerlijk gezegd niet meer. Ondanks dat ik zelf een fijn leven heb en mijn kinderen nu ook, zie ik het somber in.
dinsdag 5 mei 2020 om 17:02
Er worden zelfs in de meest vreselijke, langslepende oorlogen kinderen geboren. In vluchtelingenkampen, in conflictgebieden, landen waar geen splinter voedsel te krijgen is.
Ik ben eind jaren 70 geboren. Toen waren er ook tal van dreigingen. Mijn ouders net in en net na de oorlog.
Ik zou nog steeds voor mijn twee kinderen kiezen. Maar als je het niet aandurft, vooral niet doen dan. Het moet niet.
Ik ben eind jaren 70 geboren. Toen waren er ook tal van dreigingen. Mijn ouders net in en net na de oorlog.
Ik zou nog steeds voor mijn twee kinderen kiezen. Maar als je het niet aandurft, vooral niet doen dan. Het moet niet.
dinsdag 5 mei 2020 om 17:04
Wat denk je dat er gaat gebeuren?pamelacourson schreef: ↑05-05-2020 17:01Precies. Toen ik mijn eerste kind kreeg, 16 jaar geleden, was ook niet alles geweldig op de wereld, maar toen had ik goede hoop dat het allemaal goed zou komen. Nu eerlijk gezegd niet meer. Ondanks dat ik zelf een fijn leven heb en mijn kinderen nu ook, zie ik het somber in.
dinsdag 5 mei 2020 om 17:09
Kinderen willen is per definitie iets egoïstisch. Je wilt het niet voor een ander, je wilt het niet voor dat nog te komen kind, maar je wilt het voor jezelf. Ik kan me niet voorstellen dat je een kinderwens hebt zoals jij en toch besluit die niet ten uitvoer te brengen 'want het klimaat'. Als je twijfelt snap ik nog dat je besluit het niet te doen, maar met een echte kinderwens vind ik het, heel eerlijk, meer politiek correct gemotiveerd om dit mee te nemen in je overweging.
Plus, waarom je oren naar het nieuws laten hangen. Nieuwszenders hebben ook als eerste levensbehoefte om zoveel mogelijk lezers/kijkers en daarmee advertentie-inkomsten te genereren. Beetje doemdenken trekt meer kijkers. Wel heeft de wetenschap gelijk: we moeten iets dóen! Begin dus direct met wat jij kan doen om de wereld te verbeteren, wees gelukkig (met of zonder kinderen) want liefde is nog steeds onze belangrijkste brandstof, en als je je kinderwens inderdaad in vervulling mag zien gaan: zorg goed voor ze en voed ze op tot verantwoordelijke volwassenen die hun potentieel benutten om de wereld beter te maken.
Plus, waarom je oren naar het nieuws laten hangen. Nieuwszenders hebben ook als eerste levensbehoefte om zoveel mogelijk lezers/kijkers en daarmee advertentie-inkomsten te genereren. Beetje doemdenken trekt meer kijkers. Wel heeft de wetenschap gelijk: we moeten iets dóen! Begin dus direct met wat jij kan doen om de wereld te verbeteren, wees gelukkig (met of zonder kinderen) want liefde is nog steeds onze belangrijkste brandstof, en als je je kinderwens inderdaad in vervulling mag zien gaan: zorg goed voor ze en voed ze op tot verantwoordelijke volwassenen die hun potentieel benutten om de wereld beter te maken.
dinsdag 5 mei 2020 om 17:20
Watertekort, voedseltekort, medicijntekort, burgeroorlog.
Dat zijn gewoon feiten. De waterbedrijven gaven vorig jaar al aan dat als we zo doorgaan, er in 2050 een watertekort is in Nederland. Over 30 jaar zijn er nog veel meer mensen, dus dat watertekort komt al veel eerder.
Daarnaast zal er rond 2050 een voedseltekort zijn over de hele wereld door de overbevolking (de wereld kan dan minder produceren dan dat er nodig is aangezien er dan te veel mensen zijn om voedsel voor te kunnen produceren), de verwoestijning (waardoor er steeds minder landbouwgrond is en er dus minder geproduceerd kan worden) en de stijging van de zeespiegel waardoor land ook onvruchtbaar wordt (verzilting). De droogte nog niet eens meegenomen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
dinsdag 5 mei 2020 om 17:55
Kinderen krijgen is egoistisch, we moeten wat veranderen in de wereld. Meer kinderen op de wereld zetten is niet goed voor het milieu en alles wat daarbij komt, daarbij zullen we nooit weten wat voor wereld we achterlaten voor onze kinderen.
Zelf heb ik geen kinderen, vroeger wel gewild maar het is er nooit van gekomen. Ergens ben ik daar vanwege de "je weet niet hoe we de wereld voor de volgende generatie achterlaten."
Wat betreft de milieukant, wat iemand al zei, er zit een verschil in 1 of 2 kinderen en 7 kinderen in een gezin. Daarbij zit er ook een verschil in 30 setjes kleding van goede merken en 3 goede setjes en bijvoorbeeld kleding of babyspullen tweedehands kopen.
Ook met een kind kan je milieubewust zijn en zorgen dat de wereld er voor de generaties na ons wat beter uit ziet. Als 50% van jou generatie twijfelt en daarom besluit geen kinderen te nemen lijkt me dat ook niet goed voor Nederland...
Zelf heb ik geen kinderen, vroeger wel gewild maar het is er nooit van gekomen. Ergens ben ik daar vanwege de "je weet niet hoe we de wereld voor de volgende generatie achterlaten."
Wat betreft de milieukant, wat iemand al zei, er zit een verschil in 1 of 2 kinderen en 7 kinderen in een gezin. Daarbij zit er ook een verschil in 30 setjes kleding van goede merken en 3 goede setjes en bijvoorbeeld kleding of babyspullen tweedehands kopen.
Ook met een kind kan je milieubewust zijn en zorgen dat de wereld er voor de generaties na ons wat beter uit ziet. Als 50% van jou generatie twijfelt en daarom besluit geen kinderen te nemen lijkt me dat ook niet goed voor Nederland...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
dinsdag 5 mei 2020 om 18:17
Ja, dit.CleopatraVII schreef: ↑05-05-2020 17:20Watertekort, voedseltekort, medicijntekort, burgeroorlog.
Dat zijn gewoon feiten. De waterbedrijven gaven vorig jaar al aan dat als we zo doorgaan, er in 2050 een watertekort is in Nederland. Over 30 jaar zijn er nog veel meer mensen, dus dat watertekort komt al veel eerder.
Daarnaast zal er rond 2050 een voedseltekort zijn over de hele wereld door de overbevolking (de wereld kan dan minder produceren dan dat er nodig is aangezien er dan te veel mensen zijn om voedsel voor te kunnen produceren), de verwoestijning (waardoor er steeds minder landbouwgrond is en er dus minder geproduceerd kan worden) en de stijging van de zeespiegel waardoor land ook onvruchtbaar wordt (verzilting). De droogte nog niet eens meegenomen.

dinsdag 5 mei 2020 om 18:31
Ik denk dat mijn kinderwens hoe dan ook te sterk was geweest, maar ik denk dat als ik voor rede vatbaar was geweest en het een bewuste keuze was geweest dat ik dan om dezelfde redenen niet voor kinderen had gekozen. Ik vind het dood eng het niet weten in wat voor wereld mijn kinderen zullen opgroeien. Zelfs deze periode voel ik mij constant schuldig, dat terwijl mijn kinderen weinig te klagen hebben en we nog steeds in een ontzettende luxe positie zitten.

dinsdag 5 mei 2020 om 19:46
Iets minder Robert Jensen in je leven helpt.CleopatraVII schreef: ↑05-05-2020 16:32Geen kinderen krijgen dus. We krijgen sowieso te maken met voedsel- en watertekorten, medicijntekorten en de bijbehorende burgeroorlogen. Ik ben 27 en wil dus echt geen kinderen. Dat is, wat je zelf al zegt, het meest egoïstische wat je kunt doen. Als kind maakte ik me al druk om de overbevolking en ik heb daarom dus ook nooit kinderen gewild.