Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?
woensdag 6 mei 2020 om 12:25
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk

woensdag 6 mei 2020 om 13:36
Een heeft niks met andere te maken. En ook niets met genderneutraal juist tegen overgestelde.
Dommig seksistisch geleuter was het.
woensdag 6 mei 2020 om 13:36
In mijn familie is iedereen klein. Ik ben zelf 1,52. In de familie van vriend zijn ze ook klein, onze dochter is ook klein en zal ook ongeveer 1,55 worden.
Ik ervaar geen grote problemen, zeker niet met meubels en keukens (wij hebben opstapje in de keuken voor dochter die ik ook gebruik als ik iets van bovenin nodig heb) , zoals iemand noemde. Ik kan ook gewoon bij de pedalen in de auto.
Lastige is wel met stoelen, omdat ik niet met voeten aan de grond kom (bijv op school, in de collegezaal, in vergaderruimtes). Thuis kun je daar rekening mee houden.
Ik wordt wel jonger geschat, dus bijv bij uitgaan altijd gevraagd om id.
Nadelen van zo'n behandeling met hormonen zou ik niet doen voor die paar cm.
Enige frustrerende is dat ik bijbehorende kleine voeten heb (maat 35) en dat kan lastig zijn.
Ik ervaar geen grote problemen, zeker niet met meubels en keukens (wij hebben opstapje in de keuken voor dochter die ik ook gebruik als ik iets van bovenin nodig heb) , zoals iemand noemde. Ik kan ook gewoon bij de pedalen in de auto.
Lastige is wel met stoelen, omdat ik niet met voeten aan de grond kom (bijv op school, in de collegezaal, in vergaderruimtes). Thuis kun je daar rekening mee houden.
Ik wordt wel jonger geschat, dus bijv bij uitgaan altijd gevraagd om id.
Nadelen van zo'n behandeling met hormonen zou ik niet doen voor die paar cm.
Enige frustrerende is dat ik bijbehorende kleine voeten heb (maat 35) en dat kan lastig zijn.
woensdag 6 mei 2020 om 13:37
Mijn moeder en zus zijn ook die lengte, ik ben zelf 10 cm langer dus 'gemiddeld'.
Mijn zus vond het wel jammer dat ze echt niet meer ging groeien, zij was langer geschat dan ik. Dat idee dat je voor altijd klein bent.
Onhandig: kleren vinden die passen, paar kilo maakt inderdaad meteen 'dik', de bovenste plank in de supermarkt (ze klimt gewoon in het rek), bovenkastjes in de keuken (heeft ze niet), overal een krukje voor nodig hebben, dat mensen soms 'op je neer' kijken, wanneer lange mensen met elkaar kletsen val je buiten het gesprek (mensen kijken letterlijk over je heen), iets kunnen zien bij concerten (maar ze kan zonder boze blikken naar voren kruipen, dat lukt mij niet), je past niet in elke auto, je kan niet met je voeten bij de grond als je recht op een stoel of bank zit
Handig: meer ruimte in bed (mijn partner is 1.90, dat is ook vaak onhandig), op reis steek je er nooit zo bovenuit als veel Nederlanders wel doen, veel ruimte in de vliegtuigstoel, veel ruimte op de achterbank, je kleren zijn kleiner dus je koffer is lichter
Ik kan verder niet echt iets bedenken wat me zo is opgevallen, maar het lijken me geen hormonen waard in ieder geval.
Mijn zus vond het wel jammer dat ze echt niet meer ging groeien, zij was langer geschat dan ik. Dat idee dat je voor altijd klein bent.
Onhandig: kleren vinden die passen, paar kilo maakt inderdaad meteen 'dik', de bovenste plank in de supermarkt (ze klimt gewoon in het rek), bovenkastjes in de keuken (heeft ze niet), overal een krukje voor nodig hebben, dat mensen soms 'op je neer' kijken, wanneer lange mensen met elkaar kletsen val je buiten het gesprek (mensen kijken letterlijk over je heen), iets kunnen zien bij concerten (maar ze kan zonder boze blikken naar voren kruipen, dat lukt mij niet), je past niet in elke auto, je kan niet met je voeten bij de grond als je recht op een stoel of bank zit
Handig: meer ruimte in bed (mijn partner is 1.90, dat is ook vaak onhandig), op reis steek je er nooit zo bovenuit als veel Nederlanders wel doen, veel ruimte in de vliegtuigstoel, veel ruimte op de achterbank, je kleren zijn kleiner dus je koffer is lichter
Ik kan verder niet echt iets bedenken wat me zo is opgevallen, maar het lijken me geen hormonen waard in ieder geval.
woensdag 6 mei 2020 om 13:37
Geven ze die 1.55 als minimale verwachting of als midden van een range? Ik denk zelf dat 1.55 of langer prima te doen is, ja het is klein voor Nederlandse begrippen maar genoeg vrouwen afkomstig uit andere landen die van die lengte zijn.
Maar als het ook even zo makkelijk 1.50 kan worden is het misschien weer anders?
Maar als het ook even zo makkelijk 1.50 kan worden is het misschien weer anders?
if we all light up, we can scare away the dark...

woensdag 6 mei 2020 om 13:42
Maar hoelang ben jij dan eigenlijk? Want ik ervaar deze problemen totaal niet. Vooral niet hoe mensen je bejegenen. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ze me minder vonden omdat ik klein ben. Opmerkingen hoor ik ook bijna nooit erover eigenlijk.PilarPalabundar schreef: ↑06-05-2020 13:35Ik vind het wel lastig, praktisch gezien en hoe mensen je bejegenen. Voor bepaalde beroepen wordt je uitgesloten alleen op basis van je lengte, dus de samenleving ziet kleinere mensen ook niet als volwaardig. Ik voel me regelmatig minder serieus genomen, wordt soms ook letterlijk over het hoofd gezien, veel jonger geschat en mijn kind van 9 groeit me gewoon voorbij. Bovendien vind ik het gewoon geen fijn gevoel in drukte, ik zie niks en zit met mijn neus op elleboog hoogte, dus leve de anderhalvemeter samenleving. Het is ook niet leuk om als volwassene schattig gevonden te worden of als je hoofd bij wijze van 'grap' als bartafel wordt gebruikt. Je krijgt ook geen creatieve bijnamen, smurf, kabouter, kleine, ukkie en dan houdt het wel op.
Kleding kopen is een stuk ingewikkelder, bij korter maken gaat het vaak ten koste van het model en kinderkleding is niet gemaakt voor volwassen vrouwen. Spiegels hangen vaak te hoog, niet alle auto's hebben fatsoenlijk in hoogte verstelbare stoelen, keukenkasten boven het aanrecht zijn nutteloze dingen, kan er toch niet bij. Aan het eind van mijn zwangerschap tuimelde ik zowat voorover en elke kilo die er aan of afgaat zie je meteen. Sommige fitnessapparaten kunnen niet op mijn lengte worden afgesteld. En ja, mijn fiets heeft een kindermaat, hoe kan ik anders bij de pedalen?
Maar hormoonbehandeling om een paar centimeter te winnen is en vruchtbaarheidsproblemen te riskeren is ook nogal wat. Dat is een beslissing die een kind niet kan overzien en ouders ook niet voor hun kind kunnen maken eigenlijk. Maar aan klein zijn is geen zak aan in elk geval, ik hoop dat ze er met hun schatting naast zitten voor je dochter.
Ik heb gewoon een volwassen maat qua kleding en een "normale" fiets. Wel een kleiner frame, maar nog steeds voor volwassenen.
woensdag 6 mei 2020 om 13:46
Ik ben zelf ook onder de 1,60. Vooral in Nederland ben je dan wat kleiner.
Eens dat ook ik met name de kleinere voeten (ook maat 35) lastig vind met schoenen kopen. Ik rijd een automaat zodat ik niet het gedoe heb dat ik niet bij de koppeling kan, zo rijd ik met heel veel plezier.
Er zijn eigenlijk met name kleine ergernissen maar die heb je vast ook als je heel lang bent.
Eigenlijk heb ik voor de praktische problemen overal wel oplossingen voor gevonden. Ik klim ergens op als ik ergens niet bij kan. In de supermarkt niet altijd meer want 1x viel bijna alles naar beneden...
Mensen die mij kennen zijn eigenlijk bijna allemaal verbaasd als ze horen dat ik behoorlijk onder de 1,60 m ben (of ze doen alsof......
)
Aanvulling: ik herken ook wel die elleboog stoot in mijn gezicht bij dicht bezochte concerten etc. maar dan tik ik die mensen even aan, of zoek oogcontact en dan is het geregeld. Ik ben wel een beetje voorzichtiger denk ik dan langere mensen want die voelen die elleboog niet tegen hun gezicht maar hooguit in hun buik. Ook de drankjes die rustig over je hoofd worden aangegeven als je aan de bar zit ofzo, ook hier kijk ik mensen even aan, of maak een grapje om duidelijk te maken dat ik het in principe niet erg vind als ik maar geen "douche" krijg.
Ik ken ook hele lange mensen en ook zij hebben moeite met kleding kopen, schoenen kopen, bukken om ergens bij te komen. Altijd gezien worden omdat je overal bovenuit steekt... ook niet altijd makkelijk....
Eens dat ook ik met name de kleinere voeten (ook maat 35) lastig vind met schoenen kopen. Ik rijd een automaat zodat ik niet het gedoe heb dat ik niet bij de koppeling kan, zo rijd ik met heel veel plezier.
Er zijn eigenlijk met name kleine ergernissen maar die heb je vast ook als je heel lang bent.
Eigenlijk heb ik voor de praktische problemen overal wel oplossingen voor gevonden. Ik klim ergens op als ik ergens niet bij kan. In de supermarkt niet altijd meer want 1x viel bijna alles naar beneden...
Mensen die mij kennen zijn eigenlijk bijna allemaal verbaasd als ze horen dat ik behoorlijk onder de 1,60 m ben (of ze doen alsof......

Aanvulling: ik herken ook wel die elleboog stoot in mijn gezicht bij dicht bezochte concerten etc. maar dan tik ik die mensen even aan, of zoek oogcontact en dan is het geregeld. Ik ben wel een beetje voorzichtiger denk ik dan langere mensen want die voelen die elleboog niet tegen hun gezicht maar hooguit in hun buik. Ook de drankjes die rustig over je hoofd worden aangegeven als je aan de bar zit ofzo, ook hier kijk ik mensen even aan, of maak een grapje om duidelijk te maken dat ik het in principe niet erg vind als ik maar geen "douche" krijg.
Ik ken ook hele lange mensen en ook zij hebben moeite met kleding kopen, schoenen kopen, bukken om ergens bij te komen. Altijd gezien worden omdat je overal bovenuit steekt... ook niet altijd makkelijk....
paperlantern wijzigde dit bericht op 06-05-2020 13:52
Reden: iets vergeten
Reden: iets vergeten
34.42% gewijzigd
woensdag 6 mei 2020 om 13:48
woensdag 6 mei 2020 om 13:56
Darthmee schreef: ↑06-05-2020 12:50Ik werd ook 1,55 geschat, maar ben toch nog 1,61 geworden. En ja soms zien mensen je over het hoofd en krijg je vaak te horen dat je klein bentmaar verder kom ik overal bij (met of zonder hulp) word ik echt wel serieus genomen en merk ik er over het algemeen weinig van in het dagelijks leven.
Ben gewoon een ukkie haha.
Ik werd 1.75 geschat maar ben blijven steken op 1.62 hahaha.
Ik ervaar overigens niet zoveel nadelen. Ja broeken zijn vaak te lang (hoewel lengtemaat 30 bij mijn lengte precies goed is, maar dat wordt niet overal verkocht) en ik kan regelmatig ergens niet bij. Maar ik ben nog altijd liever aan de kleine kant dan dat ik heel lang zou zijn. En wat hierboven ook genoemd werd; je went eraan. Ik heb een lange vriendin die nog wel eens naar mijn lengte afzakt en dan zegt dat het zó vervelend is als je geen overzicht hebt. Maargoed, ik ben dat overzicht ook niet gewend dus ik mis er niks aan.
Here am I in my little bubble
woensdag 6 mei 2020 om 14:01
Ook als je dit 'maar' 4 cm extra zou opleveren? Want 4 cm extra vind ik persoonlijk niet veel en ik vraag me ook af of dat nu het verschil zou maken.chentolove schreef: ↑06-05-2020 13:59Ik ben 1.60m en als ik voor mezelf de keuze had zou ik voor de puberteitsremmers gaan

woensdag 6 mei 2020 om 14:02
Bij concerten is het minder fijn. Zeker in Nederland.RainyDays schreef: ↑06-05-2020 13:56Ik werd 1.75 geschat maar ben blijven steken op 1.62 hahaha.
Ik ervaar overigens niet zoveel nadelen. Ja broeken zijn vaak te lang (hoewel lengtemaat 30 bij mijn lengte precies goed is, maar dat wordt niet overal verkocht) en ik kan regelmatig ergens niet bij. Maar ik ben nog altijd liever aan de kleine kant dan dat ik heel lang zou zijn. En wat hierboven ook genoemd werd; je went eraan. Ik heb een lange vriendin die nog wel eens naar mijn lengte afzakt en dan zegt dat het zó vervelend is als je geen overzicht hebt. Maargoed, ik ben dat overzicht ook niet gewend dus ik mis er niks aan.

woensdag 6 mei 2020 om 14:10
Nee, het is niet vervelend. Je bent niet anders gewend.
Ik word wel altijd te jong geschat. Pas moest ik mijn idkaart nog laten zien bij de week boodschappen, omdat er een flesje wijn tussen zat. (Ik ben 31..) Eerder werd ik ook altijd uit de rij gepikt als we de kroeg in wilden gaan met vrienden. Dat vond ik wel erg irritant.
Maar verder heb ik er weinig last van eigenlijk.
Ik word wel altijd te jong geschat. Pas moest ik mijn idkaart nog laten zien bij de week boodschappen, omdat er een flesje wijn tussen zat. (Ik ben 31..) Eerder werd ik ook altijd uit de rij gepikt als we de kroeg in wilden gaan met vrienden. Dat vond ik wel erg irritant.
woensdag 6 mei 2020 om 14:16
Lilili123 schreef: ↑06-05-2020 14:10Nee, het is niet vervelend. Je bent niet anders gewend.

En een collega vertelde me laatst dat ze heel verbaasd was toen ik zwanger met een dikke toeter rondliep omdat ze dacht dat ik nog heel jong was.
Maar behalve dat geen problemen. Management functie gaat me ook redelijk goed af, misschien juist wel doordat mensen me altijd lief en schattig inschatten en er dan vrij snel achter komen dat ik niet over me heen laat lopen. Ik heb soms het idee dat ik competenter ingeschat wordt dan dat ik ben omdat ik jonger lijk.

woensdag 6 mei 2020 om 14:24
Ik ben helemaal niet lang (heel gemiddeld met 1.68) maar had zelfs nog juist iets kleiner willen zijn. Ik heb een hele kleine moeder (1.54) en die hoopte altijd dat ik 1.78 zou worden, dat vond zij de perfecte lengte. Zij vindt het wel erg vervelend om zo klein te zijn. Ik weet niet of je dit dus zo voor je dochter kunt beslissen.

woensdag 6 mei 2020 om 14:25
Voor een vrouw lijkt het 'niet zo erg' om klein te zijn. En als vrouw kan je hakken dragen. Maar aangezien de langere man meer in trek is onder de vrouwen, zal elke CM meetellen. En dan heb je ook nog het zelfvertrouwen. Als je als man klein bent sta je vanaf het begin met 1-0 achter.
Ik ben 1,70 maar ik zou het liefst minimaal 5 CM langer willen zijn. Precies wat gezegd wordt; mensen zien je letterlijk niet staan. Noem het oerinstinct maar je wilt kunnen wedijveren met andere mannen in kracht en grootte. Plus je wilt ook nog eens liever niet gepest worden om je lengte.
Ik ben 1,70 maar ik zou het liefst minimaal 5 CM langer willen zijn. Precies wat gezegd wordt; mensen zien je letterlijk niet staan. Noem het oerinstinct maar je wilt kunnen wedijveren met andere mannen in kracht en grootte. Plus je wilt ook nog eens liever niet gepest worden om je lengte.

woensdag 6 mei 2020 om 14:30
Voor die vier centimeter zou ik niet aan de hormonen gaan.
Daarnaast heb je lange mensen en korte mensen. Je dochter hoort tot de laatste groep en daarbij niets mis mee. Voor Nederlandse begrippen is 1,55 klein, maar voor de rest van de wereld is het een normale lengte.
Ik ben zelf 1,58 en heb nergens last van. Ja, het is niet lang in Nederland, maar ik kan er ook niets aan doen dat de Nederlanders een kang volk zijn. Ik heb er ook nooit rare opmerkingen over gehad en heb als enige probleem dat broeken te lang zijn en altijd ingekort moeten worden.
In de keuken gebruik ik een opstapje. Mijn man is 1,90 en we hebben het aanrecht uitgezocht op zijn lengte. Het is voor mij makkelijker om een krukje te pakken dan voor hem met een gebogen rug aan het aanrecht te staan.
Daarnaast heb je lange mensen en korte mensen. Je dochter hoort tot de laatste groep en daarbij niets mis mee. Voor Nederlandse begrippen is 1,55 klein, maar voor de rest van de wereld is het een normale lengte.
Ik ben zelf 1,58 en heb nergens last van. Ja, het is niet lang in Nederland, maar ik kan er ook niets aan doen dat de Nederlanders een kang volk zijn. Ik heb er ook nooit rare opmerkingen over gehad en heb als enige probleem dat broeken te lang zijn en altijd ingekort moeten worden.
In de keuken gebruik ik een opstapje. Mijn man is 1,90 en we hebben het aanrecht uitgezocht op zijn lengte. Het is voor mij makkelijker om een krukje te pakken dan voor hem met een gebogen rug aan het aanrecht te staan.
woensdag 6 mei 2020 om 14:30
Hier een zoon die ook heel lang klein was. Was ook iets van 1.50 toen hij naar de middelbare school ging.lisbeth schreef: ↑06-05-2020 13:28Zoon is kleiner dan gemiddeld. Nu met 13 tikt die nog geen 1.50 aan. Stom genoeg vind ik het voor een jongen vervelender dan voor een meisje.
Ik hoop voor hem dat die nog wat cm groeit en de 1.70 haalt maar we hebben er soms een hard hoofd in. Hij is trouwens onderzocht en niks gevonden. Hij is gewoon kleiner dan gemiddeld
En toen ineens schoot hij als een malle de lucht in en is nu bijna 1.80 met 16 jaar en overduidelijk nog niet uitgegroeid.
Mn man was tot zijn 16de klein en schoot toen ineens nog zo'n 25 cm in 1 jaar de lucht in.
Dus het kan maar zo dat jouw zoon ook nog de lucht inschiet.

woensdag 6 mei 2020 om 14:36
Ik ben 1,54m en dat gaat prima. Ja, ik moet een trapje hebben om bij de bovenste planken van de keukenkastjes te komen, maar dat was met 5 cm meer ook geweest. Ik heb nog nooit gehad dat ik niet bij de pedalen in een auto kan komen, en mijn fiets heeft niet het grootste framemaat, maar dat is dan ook voor hele lange mensen
Broeken met een gemiddelde pijplengte zijn te lang, maar er worden gewoon broeken met 28 inch pijpen verkocht, en die vallen bij mij precies goed. Zo zijn er wat praktische dingetjes, maar ik weet eigenlijk niet beter.
En ja, ik heb wel eens gehad dat ik op scouting tussen de twee langste medeleiding (allebei zo'n 2 meter) werd gezet want dat vonden ze grappig. Ach, ik ook wel. En ik heb niet het idee dat mensen mij minder serieus nemen dan een ander eerlijk gezegd.
Ik zou dus zeker niet voor die 4 cm extra aan de puberteitsremmers laten gaan en je kind vol laten stoppen met hormonen met de bijbehorende bijwerkingen, als ik kijk naar mijn ervaring, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik denk dat het belangrijker is om je kind te leren dat uiterlijk niet zo belangrijk is als gezondheid, als je het omdraait krijg je juist dat ze zich onzeker gaat voelen en dat ze last krijgt van haar lengte, want met 1,60m zal ze nog steeds kort zijn.

En ja, ik heb wel eens gehad dat ik op scouting tussen de twee langste medeleiding (allebei zo'n 2 meter) werd gezet want dat vonden ze grappig. Ach, ik ook wel. En ik heb niet het idee dat mensen mij minder serieus nemen dan een ander eerlijk gezegd.
Ik zou dus zeker niet voor die 4 cm extra aan de puberteitsremmers laten gaan en je kind vol laten stoppen met hormonen met de bijbehorende bijwerkingen, als ik kijk naar mijn ervaring, maar dat verschilt natuurlijk per persoon. Ik denk dat het belangrijker is om je kind te leren dat uiterlijk niet zo belangrijk is als gezondheid, als je het omdraait krijg je juist dat ze zich onzeker gaat voelen en dat ze last krijgt van haar lengte, want met 1,60m zal ze nog steeds kort zijn.

woensdag 6 mei 2020 om 14:37
Als lange vrouw word ik als ik voor de bar sta om iets te bestellen, of op de markt, gek genoeg ook altijd over het hoofd gezien. Alsof barmannen en marktkooplui denken dat ik wel heel wat kleinere mensen achter me verberg kijken ze om me heen.Luci_Morgenster schreef: ↑06-05-2020 12:32Ja...
Mensen zien je niet, bij uitgaan en de metro bijvoorbeeld.
En ze nemen je nooit meteen serieus want zo lief en schattig. Pas als je een beetje je mond open doet ...
Meubels en keukens, alles is te hoog zonder aanpassing. Nooit grootste frame van de fiets kunnen kopen..![]()
En bij de auto moet je even kijken of je voeten bij alles kunnen met de stoel naar voren of dat dashboard in de weg zit en je dan met speciale klossen moet gaan rijden. Als je niet uberdun blijft zal je ooit je broeken gaan inkorten.
Keukens, commodes en kinderwagens zijn herniaveroorzakend te laag, broeken zijn standaard hoogwater. Kunnen we als bovengemiddeld korte en bovengemiddeld lange mensen een samenwerkingsverband opzetten? Dan sturen de korte mensen het afgeknipte deel van hun broekspijpen op naar lange mensen met hoogwaterbroeken en zullen de lange mensen plechtig beloven in de supermarkt dat artikel op de bovenste plank te pakken voor korte mensen die daar niet bij kunnen én dat we bij concerten e.d. zeggen dat je wel vóór ons kunt komen staan omdat wij over jou heen kunnen kijken maar jij achter ons niks ziet. Deal?
Anyhow: niet gemiddeld zijn is niet handig, maar niet erg. En inderdaad: wat wou je er aan doen?