Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?
woensdag 6 mei 2020 om 12:25
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
donderdag 14 mei 2020 om 17:17
Ik was 12 bij mijn eerste menstruatie. In groep 8. Vrij gemiddelde leeftijd, maar vermoedelijk als eerste van de klas. En dat was erg genant. Mijn moeder had het in vertrouwen tegen de buurvrouw verteld, wiens dochter in mijn klas zat. Maar die praatte haar mond voorbij en binnen no-time wist heel de klas het. Vaak werd me gevraagd: "Jij bent het al he? Geef maar toe" En zij maar lachen. Ik bleef echter ontkennen, wel tot mijn 16e. Door het gedrag van mijn klasgenoten was ik me ervoor gaan schamen. Terwijl ik wist dat iedereen het kreeg. Achteraf denk ik dat ze gewoon jaloers waren.

donderdag 14 mei 2020 om 17:19
Ik ben 1.64 en heb echt letterlijk nooit last van die dingen.Adelaar81 schreef: ↑07-05-2020 15:26Ik ben 1.63 met korte benen en vind dat eigenlijk best vervelend, als ik de kans had gehad wat langer te worden zou dat best fijn zijn en had ik die zeker gegrepen. Nu zijn autostoelen altijd te lang en zit de hoofd steun boven mijn hoofd, idem in een vliegtuig, broeken en jurkjes zijn standaard te lang dus je bent extra geld kwijt aan korter maken van kleding. En last but not least vind ik het niet heel fijn om altijd “het kleintje” te zijn.
donderdag 14 mei 2020 om 17:51
Mocht dat t.z.t nodig zijn, dan doe ik dat zeker. Mijn man was gemiddeld qua lichamelijke ontwikkeling in de puberteit. Dus er is hoop dat mijn dochter wat later zal zijn, dan dat ik was.redbulletje schreef: ↑14-05-2020 15:28Jij bent in elk geval gewaarschuwd door je eigen ervaring, dus kun je er sneller mee naar een arts om dat te voorkomen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
donderdag 14 mei 2020 om 17:55
Die korte benen herken ik, maar dat heeft meer met je lichaamsbouw te maken. Ik heb 30 inch qua broeklengte (bij een krappe 1.65 meter) Ach het is vervelend met shoppen. Gelukkig is er online wel genoeg te vinden, dus inkorten is zelden nodig). Maar in het vliegtuig en in attractieparken etc is het vaak juist weer fijn om korte benen te hebben.

donderdag 14 mei 2020 om 18:00
Als je éénmaal ongesteld bent geweest dan weet je dat dat niet iets is om jaloers op te zijn.hondenmens schreef: ↑14-05-2020 17:17Ik was 12 bij mijn eerste menstruatie. In groep 8. Vrij gemiddelde leeftijd, maar vermoedelijk als eerste van de klas. En dat was erg genant. Mijn moeder had het in vertrouwen tegen de buurvrouw verteld, wiens dochter in mijn klas zat. Maar die praatte haar mond voorbij en binnen no-time wist heel de klas het. Vaak werd me gevraagd: "Jij bent het al he? Geef maar toe" En zij maar lachen. Ik bleef echter ontkennen, wel tot mijn 16e. Door het gedrag van mijn klasgenoten was ik me ervoor gaan schamen. Terwijl ik wist dat iedereen het kreeg. Achteraf denk ik dat ze gewoon jaloers waren.
Ik kreeg het tijdens de grote vakantie tussen basisschool en middelbaar. Ontzettend kut. Ik was jaloers op 'n schoolvriendin die het met 16 nog niet was. Zij ging toen naar een gyn en ik weet nog wel dat ik toen dacht, waarom zou je, wees blij!
donderdag 14 mei 2020 om 18:33
Ja eens. Ik heb er ook nooit naar uitgekeken en ben nooit blij geweest dat ik het werd. Voor mijn dochter van tien hoop ik ook echt dat het nog wat jaartjes wegblijft.redbulletje schreef: ↑14-05-2020 18:00Als je éénmaal ongesteld bent geweest dan weet je dat dat niet iets is om jaloers op te zijn.
Ik kreeg het tijdens de grote vakantie tussen basisschool en middelbaar. Ontzettend kut. Ik was jaloers op 'n schoolvriendin die het met 16 nog niet was. Zij ging toen naar een gyn en ik weet nog wel dat ik toen dacht, waarom zou je, wees blij!
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 14 mei 2020 om 19:26
Precies ditIntotheunknown schreef: ↑13-05-2020 21:52Zusters, 1.55 op 10 jarige leeftijd is natuurlijk niet klein... ook niet als ze morgen ongesteld zou worden, dan komt ze nog wel op de 1.60 uit.
Vreemd vind ik het wel dat ze niet op 7 jarige leeftijd onderzocht is toen ze schaamhaar en borsten kreeg.
donderdag 14 mei 2020 om 19:33
Op de basisschool heb ik nooit aan klasgenoten verteld dat ik 'het' al was. Mijn moeder had het wel tegen mijn leraar gezegd en dat vond ik al vervelend genoeg. Ik heb de vraag weleens gehad van klasgenoten, maar dan ontkende ik het gewoon. Ik had geen zin om nog meer nare opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.
In de brugklas van de middelbare school (toen ik het wel durfde te zeggen) heb ik mijn vriendinnen op het hart gedrukt om er juist erg blij mee te zijn dat ze het nog niet waren. Er is immers echt geen bal aan.
In de brugklas van de middelbare school (toen ik het wel durfde te zeggen) heb ik mijn vriendinnen op het hart gedrukt om er juist erg blij mee te zijn dat ze het nog niet waren. Er is immers echt geen bal aan.
donderdag 14 mei 2020 om 19:54
Haha, zo kreeg ik op m’n 26e nog een ballon aangeboden toen hier het nieuwe winkelcentrum feestelijk werd geopend. Kon er toen alleen maar om gieren en eigenlijk nog steeds.KataTonDemonaEaytoy schreef: ↑08-05-2020 10:211,58 hier. Geen problemen mee. Nooit gehad.
Ja, als kind werd ik soms voor jonger aangezien en het duurde lang voordat ik in de Python en zo mocht. En dat ik in het Novotel een Dolfimenu kreeg aangeboden op mijn 16e was ook even slikken.
Volgens mij inmiddels al flink mosterd, maar ik ben 1.58 m en ik heb daar nul problemen mee. Ben nooit gepest - en zou dat ook nooit hebben laten gebeuren. Ik denk dat ik niet zo fel was geworden als ik niet zo’n klein opdondertje was geweest, maar je leert jezelf wel zichtbaar maken als mensen letterlijk over je heen kijken. En daarmee red ik mezelf dus prima. Het is onhandig als ik weer eens in de schappen moet klimmen in de supermarkt, maar er is altijd wel een langer iemand die ik kan aanschieten als ik er echt niet bij kan. En ik heb altijd geluk met m’n sneakers: de dure merken hebben kinderschoenen die een stuk goedkoper zijn, maar in maat 34 en 35 gewoon op de ‘volwassen’ versie lijken. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit langer heb willen zijn. Ik denk wel dat mijn lengte invloed heeft gehad op wie ik ben geworden, maar ik vind dat uiteindelijk alleen maar positief. Hopelijk voor jullie dochter ook!
donderdag 14 mei 2020 om 20:10
Mijn moeder werd het op haar 15e. Ze was de oudste van de klas en de enige die het nog niet had. Voordeel was dat ze wel altijd fit genoeg was om te gymen, in tegenstelling tot haar klasgenoten. Ik gymde zelf ook gewoon mee, had geen ondraaglijke pijnen. Het schooljaar dat ik het werd waren oversized T-shirts in de mode. Die vielen over mijn kont dus niemand zag mijn maandverband met omkleden.redbulletje schreef: ↑14-05-2020 18:00Als je éénmaal ongesteld bent geweest dan weet je dat dat niet iets is om jaloers op te zijn.

donderdag 14 mei 2020 om 21:28
Ik niet. Nergens voor nodig.chentolove schreef: ↑06-05-2020 13:59Ik ben 1.60m en als ik voor mezelf de keuze had zou ik voor de puberteitsremmers gaan

donderdag 14 mei 2020 om 21:30
Dat idee heb ik ook. Ik heb ook het idee dat ik met meer wegkom dan langere vrouwen en dat mensen me meer gunnen. Dat helpt me ook in mijn werk vooruit.BescheidenBilspleet schreef: ↑06-05-2020 14:16Ik een paar weken geleden ook nog (ik ben 32). Ik was de rest van de dag vrolijk
![]()
En een collega vertelde me laatst dat ze heel verbaasd was toen ik zwanger met een dikke toeter rondliep omdat ze dacht dat ik nog heel jong was.
Maar behalve dat geen problemen. Management functie gaat me ook redelijk goed af, misschien juist wel doordat mensen me altijd lief en schattig inschatten en er dan vrij snel achter komen dat ik niet over me heen laat lopen. Ik heb soms het idee dat ik competenter ingeschat wordt dan dat ik ben omdat ik jonger lijk.

donderdag 14 mei 2020 om 21:55
Het is niet de lengte wat het probleem zou kunnen worden maar hoe leuk is het voor je dochter om, op korte termijn, al bezig te moeten zijn met menstruaties en alle narigheid die erbij komt kijken. Ouderwets misschien maar t/m je 12de jaar lekker jong zijn zonder maandelijkse krampen en hoofdpijn....zoals je aangaf, het is een middel wat al lang bestaat en waar alle voor en nadelen van bekend zijn, als dat te overzien is zou ik het denk ik wel mijn kind geven.
Ik ben trouwens 1.60 en heb nog nooit enig nadeel ondervonden, het heeft misschien zelfs meer voor dan nadelen.
Ik ben trouwens 1.60 en heb nog nooit enig nadeel ondervonden, het heeft misschien zelfs meer voor dan nadelen.

vrijdag 15 mei 2020 om 07:42
Het gaat mij niet om de lengte maar om de heftige hormonale schommelingen op zo'n jonge leeftijd. Joh, ik als vrouw kan af en toe ramgek worden, laat staan een kind van net 10....
We zijn hier echt door een hel gegaan, mijn dochter was volledig van het padje af... Woedeaanvallen enz enz.
En als je dan leest en hoort dat er wel degelijk iets aan te doen is , dan ben ik pissig en dan voel ik me gepiepeld door de willekeur van de kinderarts.
We zijn hier echt door een hel gegaan, mijn dochter was volledig van het padje af... Woedeaanvallen enz enz.
En als je dan leest en hoort dat er wel degelijk iets aan te doen is , dan ben ik pissig en dan voel ik me gepiepeld door de willekeur van de kinderarts.

vrijdag 15 mei 2020 om 21:57
Ik denk dat iedere vrouw vind dat je zo lang mogelijk meisje moet zijn, menstruatie is iets wat je moet aanvaarden als deel van je leven, het ongemak, pijn, hormonale buien, het enige wat zalig is van de menopauze, de vrijheid die niet meer menstrueren met zich meebrengt. Soms moeten we stoppen met al het "ingrijpen in de natuur" af te wimpelen want het is je 'lot', laat 'r zo lang mogelijk genieten van vrij genieten van het leven.
zondag 17 mei 2020 om 08:39
Dit en bij een vervelende menstruatie: aan de pil en doorslikken! Je hoeft niet ongesteld te worden, helaas nog zo onbekend bij veel vrouwen...Geronimo2 schreef: ↑15-05-2020 21:57Ik denk dat iedere vrouw vind dat je zo lang mogelijk meisje moet zijn, menstruatie is iets wat je moet aanvaarden als deel van je leven, het ongemak, pijn, hormonale buien, het enige wat zalig is van de menopauze, de vrijheid die niet meer menstrueren met zich meebrengt. Soms moeten we stoppen met al het "ingrijpen in de natuur" af te wimpelen want het is je 'lot', laat 'r zo lang mogelijk genieten van vrij genieten van het leven.
zondag 17 mei 2020 om 08:46
Helaas kan niet iedereen even goed tegen de pil. Ik heb meerdere vrouwen in mijn omgeving in halve zombies zien veranderen toen ze met de pil begonnen. Helaas iets waarvoor bij artsen en pil-ontwikkelaars weinig aandacht is.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 17 mei 2020 om 10:34
Daarom is het belangrijker om te zorgen dat ze voorlopig niet ongesteld kan worden. Dan hoeft de pil er voorlopig nog niet aan te pas te komen.
Ik vind het overigens ook idioot dat er nog niemand een product heeft uitgevonden om die hele ongesteldheid uberhaupt niet te laten gebeuren. Dat je juist iets moet gaan slikken wil je vruchtbaar worden. Dat zou ook 'n hoop ongelukjes schelen.
zondag 17 mei 2020 om 10:48
Dit.redbulletje schreef: ↑17-05-2020 10:34Ik vind het overigens ook idioot dat er nog niemand een product heeft uitgevonden om die hele ongesteldheid uberhaupt niet te laten gebeuren. Dat je juist iets moet gaan slikken wil je vruchtbaar worden. Dat zou ook 'n hoop ongelukjes schelen.
zondag 17 mei 2020 om 15:04
Helaas, voor veel vrouwen is pil juist de oplossing.

dinsdag 19 mei 2020 om 10:54
Denk niet dat dat gaat gebeuren. Dan moet je het lichaam medisch helemaal op zijn kop zettenredbulletje schreef: ↑17-05-2020 10:34Daarom is het belangrijker om te zorgen dat ze voorlopig niet ongesteld kan worden. Dan hoeft de pil er voorlopig nog niet aan te pas te komen.
Ik vind het overigens ook idioot dat er nog niemand een product heeft uitgevonden om die hele ongesteldheid uberhaupt niet te laten gebeuren. Dat je juist iets moet gaan slikken wil je vruchtbaar worden. Dat zou ook 'n hoop ongelukjes schelen.
dinsdag 19 mei 2020 om 22:08
Ik ben 1,59 en vind het wel vervelend om klein te zijn. Ik ben nooit gepest of als kleintje gezien of iets dergelijks maar puur praktische gezien vind ik het behoorlijk irritant.
In de supermarkt regelmatig om hulp moeten vragen. Kledingwinkels waar kleding wat hoger aan de wand hangt kan ik ook niet bij. Een lamme arm als ik dan eindelijk de goede maat heb gevonden maar kan het dan vervolgens niet zelf naar beneden halen. Bij staanplaatsen in het ov altijd met je snufferd in iemands oksel. Bovenkasten keuken, kledingkast oid altijd een trapje nodig. Geen enkel raam in mijn huis kan ik lappen zonder trap. Trapje op voor de bovenste helft, trapje af voor de onderste helft. Mijn zus doet dat gewoon met haar voeten op de vloer. Bij een paar kilo teveel ben je inderdaad een propje. In de auto moet de stoel helemaal naar voren waardoor ik me tussen de geringe ruimte tussen stuur en stoel moet uitwringen. Ben op zoek naar een nieuwe fauteuil maar veel stoelen zijn te diep waardoor ik niet met mijn voeten bij de vloer kom. Schoenen maat 35 is lastig, broeken vaak te lang, leuke jurkjes zijn niet altijd in te korten omdat dan net het leuke randje eraf moet. Geen wereldproblemen maar gewoon irritant.
Dus puur jouw vraag of het vervelend is ; ja ik vind het wel vervelend.
Verder heb ik besloten naar aanleiding van jouw draadje de huisarts te bellen voor mijn dochter. Ze is ruim 11,5 en 137cm 'lang'. Bij de jeugdarts het vaker gehad over haar lengte en tot nu toe maar afgewacht of ze toch nog de lucht in zou schieten maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Wil haar ook geen 'probleem' aanpraten maar mocht ze net als ikzelf en haar zus rond haar 12e gaan menstrueren en dan nog zo'n 10 centimeter gaan groeien dan ben ik bang dat ze maar net 1,50m wordt.
In de supermarkt regelmatig om hulp moeten vragen. Kledingwinkels waar kleding wat hoger aan de wand hangt kan ik ook niet bij. Een lamme arm als ik dan eindelijk de goede maat heb gevonden maar kan het dan vervolgens niet zelf naar beneden halen. Bij staanplaatsen in het ov altijd met je snufferd in iemands oksel. Bovenkasten keuken, kledingkast oid altijd een trapje nodig. Geen enkel raam in mijn huis kan ik lappen zonder trap. Trapje op voor de bovenste helft, trapje af voor de onderste helft. Mijn zus doet dat gewoon met haar voeten op de vloer. Bij een paar kilo teveel ben je inderdaad een propje. In de auto moet de stoel helemaal naar voren waardoor ik me tussen de geringe ruimte tussen stuur en stoel moet uitwringen. Ben op zoek naar een nieuwe fauteuil maar veel stoelen zijn te diep waardoor ik niet met mijn voeten bij de vloer kom. Schoenen maat 35 is lastig, broeken vaak te lang, leuke jurkjes zijn niet altijd in te korten omdat dan net het leuke randje eraf moet. Geen wereldproblemen maar gewoon irritant.
Dus puur jouw vraag of het vervelend is ; ja ik vind het wel vervelend.

Verder heb ik besloten naar aanleiding van jouw draadje de huisarts te bellen voor mijn dochter. Ze is ruim 11,5 en 137cm 'lang'. Bij de jeugdarts het vaker gehad over haar lengte en tot nu toe maar afgewacht of ze toch nog de lucht in zou schieten maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Wil haar ook geen 'probleem' aanpraten maar mocht ze net als ikzelf en haar zus rond haar 12e gaan menstrueren en dan nog zo'n 10 centimeter gaan groeien dan ben ik bang dat ze maar net 1,50m wordt.