Is het "vervelend" om 1,55 te zijn?

06-05-2020 12:25 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 9 is al een tijdje lichamelijk aan het ontwikkelen. Omdat ze al nooit de grootste was, maakte mij dat wat bezorgd dat ze op termijn erg klein zou blijven. Na een verwijzing door de huisarts, gesprek met de kinderarts, handfoto en bloedonderzoek kregen we van de week de uitslag. Verwachtte eindlengte 1,55m. Het zat een beetje op het randje merkte ik aan de kinderarts, ze ging het nog verder overleggen maar waarschijnlijk adviseerde ze het gewoon zo te laten. Het alternatief zouden puberteitsremmers zijn waardoor ze zich ook minder snel verder ontwikkeld, later ongesteld wordt en waarschijnlijk een centimeter of 4 langer zou worden.

Mijn man en ik zijn redelijk gemiddeld qua lengte, dus het is lastig voor ons om in te schatten waar je goed aan doet. Ik kan mij wel voorstellen dat ongesteld worden op je 9e of begin 10e niet iets is waar je op hoopt. Maar dat is maar tijdelijk. Haar lengte heeft ze natuurlijk haar hele leven mee te doen. Nu mijn vraag aan de dames van ongeveer 1,55 of voor heren 1,68, wat zouden jullie willen dat jullie ouders hadden gedaan? Ben je blij met je lengte? Zouden die extra centimeters jou iets waard zijn?
Het leven is niet eerlijk
Ik ben iets onder de 1.50 en heb er geen problemen mee. Ja ik ben klein, dat valt mensen op en ik krijg er wel eens opmerking over. Maar goed, ik ben niet de enige die wel eens opmerking over mijn uiterlijk.

Kleding kopen is soms lastig maar er zijn echt steeds meer merken die ook een petite lijn hebben. En autorijden kan inderdaad een probleem vormen maar ook dat heb ik zonder veel moeite opgelost.

Ik ben als kind ook getest en mijn ouders hebben er voor gekozen geen puberteitsremmers te geven en daar ben ik blij mee.
Green17 schreef:
06-05-2020 12:55
Luci je kan mijn bericht ook gewoon verwijderen toch. Dat Sanoma er misschien iets anders mee doet betekend toch niet dat jij iets hoeft te quoten als ik vraag om dat ajb niet te doen.
Je verzoek slaat gewoon nergens op. Echt koop dan een dagboek. En er is niks herleidbaars aan een wat centimeters.

Maar ik had al een deel weggehaald. Ik zal die ene zin ook weghalen. Maar echt, debiele post is het.
Luci_Morgenster schreef:
06-05-2020 12:45
Omdat openbaar forum is. Als je dit soort noninfo zonder dat het uberhaupt ergens naar te herleiden is, niet verspreidt wil zien worden moet je niks tikken hier. Gewoon onzin.

Die forummer weet dat alles wat ze tikt van Sanoma is en dat ze het ook nog mogen gebruiken? En dat ze dat ook regelmatig doen? Online word het gebruikt in hun stukjes en zelfs gedrukt in de Viva, zonder dat verder te melden?

Wat jij daarvan vindt zal me aan me dikke reet roesten verder.

Sorry TO, blijf verder wel ontopic.
er zijn zat forummers die vragen om hun reactie niet te quoten en dat wordt gewoon gerespecteerd.
ik begrijp niet waarom je zo tegendraads wil zijn en iemand een hak zetten. wat wil je daarmee bereiken ?
FlowerBomb19 schreef:
06-05-2020 12:58
er zijn zat forummers die vragen om hun reactie niet te quoten en dat wordt gewoon gerespecteerd.
ik begrijp niet waarom je zo tegendraads wil zijn en iemand een hak zetten. wat wil je daarmee bereiken ?
Een hak zetten nog wel. Misschien je eigen rare denken niet zo projecteren op anderen.
Mijn vriendin heeft ook deze lengte (ongeveer, ze iets net een tikkie langer). Zij heeft er geen last van. Wel wat moeite met kleding kopen, maar dat is meer omdat kleding in Nederland vaak aan de brede kant is.

Ik zou mij er niet zo druk over maken.
Oh ja TO, ik zou er ook even over nadenken of je wel elk half jaar met de dochter naar het ziekenhuis wil...
Mijn dochter van 10 is ook heel klein (-2.5 lijn). Op haar vierde is ze onderzocht. Er is medisch niets aan de hand. We willen geen hormonen gebruiken. Dus we hebben er bewust voor gekozen niet meer met haar naar het ziekenhuis te gaan. Het is anders echt zo'n 'ding'.
Volgens mij is dat net iets meer dan 10 cm onder het Nederlandse gemiddelde. Ik denk in zijn algemeenheid dat je met 15 cm meer of minder dan de gemiddelde lichaamslengte doorgaans niet echt tegen problemen aanloopt behalve dan dat broekspijpen en mouwen soms aan de lange of juist korte kant zijn.

Ik vind het nogal extreem om alleen vanwege lichaamslengte en een klein beetje aan de vroege kant menstueren aan de puberteitsremmers te gaan. Klinkt alsof ze perfect gezond is verder alleen in Nederland gezien wat klein van stuk.
Intotheunknown schreef:
06-05-2020 12:53
Mijn hele familie is klein. Alle vrouwen tussen de 1.50 en 1.60. Wij zetten er niet mee :) alleen heel vervelend dat ik met 5kg extra er meteen 'dik' uitzie
Dit! Zelf 1.56, lengte vind ik geen probleem, zeker niet voor een vrouw. Mijn vader van 1.60 heeft het ook nooit een probleem gevonden.
Ik ben 1.58 en nu ik volwassen ben vind ik het sowieso geen probleem, toen ik tiener was vond ik het soms iets minder, maar niet dusdanig dat ik er echt onder leed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het ligt er ook aan of je er jonger uitziet doordat je tenger bent of een jong gezicht hebt. Als je dat hebt én je bent klein, is dat wel heel vervelend, vooral voor je zelfvertrouwen.
Ik ben 153, ik heb er nooit problemen mee gehad. Alleen toen ik eind pubertijd kwam even. Want veel mensen dachten dat ik een stuk jonger was. Vanaf een jaar of 25 vond ik dat niet erg meer. En nu ik 40 ben helemaal niet meer. 🤗. Mensen schatten mij 30 ongeveer. En ik denk denk dat dat met name te maken heeft met mijn lengte.

Zolang jij er geen problemen van maakt is er niets aan de hand.

Mijn halfzusje is net zo groot als ik, en haar moeder maakte er altijd een issue van dat ze klein was. Heeft zelfs overwogen om hormonen te gaan geven. Zij heeft er wel wat moeite mee dat ze kleiner is.

Het hangt er dus vooral aan hoe ze er zelf en haar omgeving ermee omgaat. En tuurlijk heb ik wel eens gehoord kleintje of zo, maar dat kon ik goed van me af laten glijden.
wittereiger schreef:
06-05-2020 13:14
Het ligt er ook aan of je er jonger uitziet doordat je tenger bent of een jong gezicht hebt. Als je dat hebt én je bent klein, is dat wel heel vervelend, vooral voor je zelfvertrouwen.
Ik heb het alle 3.
Ik ben 1.57 en heb hier geen probleem mee.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Luci_Morgenster schreef:
06-05-2020 12:32
Ja...

Mensen zien je niet, bij uitgaan en de metro bijvoorbeeld.
En ze nemen je nooit meteen serieus want zo lief en schattig. Pas als je een beetje je mond open doet ...

Meubels en keukens, alles is te hoog zonder aanpassing. Nooit grootste frame van de fiets kunnen kopen..;-)

En bij de auto moet je even kijken of je voeten bij alles kunnen met de stoel naar voren of dat dashboard in de weg zit en je dan met speciale klossen moet gaan rijden. Als je niet uberdun blijft zal je ooit je broeken gaan inkorten.
Dat zonder aanpassing alles te hoog is lijkt mij een stuk makkelijker op te lossen dan wanneer dingen te laag zijn. Een te lage keuken betekent gewoon krom staan terwijl je het andersom eventueel nog met een soort step-up board uit de sportschool of andere verhoging op kan lossen. Net zoals broeken inkorten makkelijker is dan hoog water oplossen.

En als je het grootste frame van een damesfiets wil kunnen kiezen moet je 1.75+ zijn. Het idee van die framematen is juist om er eentje te kiezen die bij je lichaamslengte past.
1.56 hier, geen probleem.
Roseaux schreef:
06-05-2020 13:19
Dat zonder aanpassing alles te hoog is lijkt mij een stuk makkelijker op te lossen dan wanneer dingen te laag zijn. Een te lage keuken betekent gewoon krom staan terwijl je het andersom eventueel nog met een soort step-up board uit de sportschool of andere verhoging op kan lossen. Net zoals broeken inkorten makkelijker is dan hoog water oplossen.

En als je het grootste frame van een damesfiets wil kunnen kiezen moet je 1.75+ zijn. Het idee van die framematen is juist om er eentje te kiezen die bij je lichaamslengte past.
Echt waar?
Nooit zelf bedacht dit. :-D

Grapje, ik was ook niet helemaal serieus hoor. ;-)

Op dat niet gezien worden..en soms in eerste instantie niet serieus genomen worden door bepaald type mensen na dan.
En het gedoe met autorijden na, al red je het net met 1,55 denk ik. Daaronder word zelfs bij kleinere auto moeilijker.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 13:27
18.48% gewijzigd
Ik ben 1.58, geen problemen mee. Goed, je kunt inderdaad wel eens ergens niet bij in een winkel, maar er is altijd wel iemand die helpt.
Kleding lukt ook prima, broeken zijn er in lengtematen en steeds meer winkels/merken hebben een petite collectie.
Het enige is, zoals hierboven ook al een paar keer staat, dat je wel op moet passen met aankomen. Ieder pondje zie je zitten....
Maar verder sta ik er eigenlijk nooit bij stil, ik weet ook niet anders natuurlijk.
hondenmens schreef:
06-05-2020 13:16
Ik heb het alle 3.
Ik ook. Zelfs in de Filipijnen dacht iemand dat ik de dochter was van mijn man. Echt zo beschamend..
Na een zwangerschap heb ik wat meer vlees op m'n botten gekregen en dat helpt aanzienlijk!
Oh en rimpels rond de ogen, daar raken mensen wat van in de war. :-D
Nu word ik meestal een jaar of 5 jonger geschat en dat is helemaal prima.
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 13:26
20.06% gewijzigd
Hecamel schreef:
06-05-2020 13:16
Ik ben 153, ik heb er nooit problemen mee gehad. Alleen toen ik eind pubertijd kwam even. Want veel mensen dachten dat ik een stuk jonger was. Vanaf een jaar of 25 vond ik dat niet erg meer. En nu ik 40 ben helemaal niet meer. 🤗. Mensen schatten mij 30 ongeveer. En ik denk denk dat dat met name te maken heeft met mijn lengte.
Dat ook inderdaad. Mijn vriendin wordt vaak begin 20 geschat terwijl ze toch echt halverwege de 30 is. Dat laatste valt wel meteen op als ze haar mond opentrekt, maar zelf vindt ze dat wel fijn. Nobody sees me coming. Schijnt toch heel handig te zijn in een door mannen gedomineerde wereld (ICT).
Zoon is kleiner dan gemiddeld. Nu met 13 tikt die nog geen 1.50 aan. Stom genoeg vind ik het voor een jongen vervelender dan voor een meisje.
Ik hoop voor hem dat die nog wat cm groeit en de 1.70 haalt maar we hebben er soms een hard hoofd in. Hij is trouwens onderzocht en niks gevonden. Hij is gewoon kleiner dan gemiddeld
Ik ben door medicatie gebruik op jonge leeftijd klein, wel iets groter dan 1.55.

Ik ervaar zelf geen problemen hiermee. Omgeving vindt het soms wel nodig/grappig er iets van te zeggen.
Ik draag graag hakken, dus mensen die me nooit thuis zien zal het niet eens opvallen dat ik klein ben.
Familie is wel groot. Mijn zoontje zit ook op de +2 lijn qua lengte.

Met uitgaan moest ik wel opletten dat ik geen ellebogen in m'n gezicht kreeg. Maar is altijd goed gegaan.
In de keuken heb ik een opstapje omdat ik niet bij de bovenste 2 planken kan. Maar daar staan dus alleen maar spullen die weinig gebruikt worden.
In de winkel kan ik niet bij de bovenste schappen, maar zelfs nu in corona tijd zijn er nog zat mensen die even iets willen pakken.

Het is denk ik echt alleen een probleem als je het zelf een probleem maakt.
Ik ben 1,60 en het kan wel eens onhandig zijn dat je ergens niet bij kan. En bijv. broeken zijn vaak te lang, maar dat is simpel op te lossen. Daarnaast draag ik toch veel jurken, dus heb ik er niet vaak last van.
Als ze ooit een auto koopt zou ik erop letten dat de stoel omhoog kan, want anders zit je erg laag. Maar het zijn eigenlijk maar kleine (praktische) dingen waar ik tegen aan loop. Er zijn eigenlijk geen erge dingen die je leven belemmeren doordat je niet zo groot bent. Mensen doen er ook nooit lullig over eigenlijk. Soms schatten mensen je wel wat jonger, maar dat kan ook gewoon komen hoe ik eruit zie. Misschien heeft dat ook wel niks met mn lengte te maken.

En wat scheelt nu 4 cm eigenlijk? Daarvoor zou ik geen hormonen gaan slikken. Omdat het verschil zo klein is.
Luci_Morgenster schreef:
06-05-2020 12:52
Och, ja vrouwtjes en hun hakjes. Helemaal prima toch?

Echt. :roll:
Ik ben klein en draag een hakje als ik wat langer wil lijken. Tja, als dat niet genderneutraal is, ja vervelend. Maar om nu pillen te slikken of spuiten te zetten voor wel 4 cm extra, dat vind ik drastisch.
Nee hoor; mijn lengte hoort bij mij en ik zou niet anders willen.
Ik ben blij dat er destijds geen hormonen in mij zijn gestopt; dat lijkt me niet erg goed.

Ooit, als puber, heb ik wel een tijdje gehad dat ik het niet leuk vond; maar dat hebben veel pubers vast wel m.b.t. één of andere eigenschap.

Er zijn wel wat praktische probleempjes, maar daarnaast ook praktische voordelen.
Broeken moeten altijd worden ingekort of omgerold en ik heb regelmatig een krukje nodig om ergens bij te kunnen.
Maar ik kan ook altijd makkelijk mijn benen kwijt in het OV en andere kleine ruimtes :)

Volgens mij is zorgen voor een positief zelfbeeld veel belangrijker dan voor een lengte (of andere eigenschap) die voldoet aan "de norm".
anoniem_373704 wijzigde dit bericht op 06-05-2020 13:53
18.85% gewijzigd
Ik vind het wel lastig, praktisch gezien en hoe mensen je bejegenen. Voor bepaalde beroepen wordt je uitgesloten alleen op basis van je lengte, dus de samenleving ziet kleinere mensen ook niet als volwaardig. Ik voel me regelmatig minder serieus genomen, wordt soms ook letterlijk over het hoofd gezien, veel jonger geschat en mijn kind van 9 groeit me gewoon voorbij. Bovendien vind ik het gewoon geen fijn gevoel in drukte, ik zie niks en zit met mijn neus op elleboog hoogte, dus leve de anderhalvemeter samenleving. Het is ook niet leuk om als volwassene schattig gevonden te worden of als je hoofd bij wijze van 'grap' als bartafel wordt gebruikt. Je krijgt ook geen creatieve bijnamen, smurf, kabouter, kleine, ukkie en dan houdt het wel op.

Kleding kopen is een stuk ingewikkelder, bij korter maken gaat het vaak ten koste van het model en kinderkleding is niet gemaakt voor volwassen vrouwen. Spiegels hangen vaak te hoog, niet alle auto's hebben fatsoenlijk in hoogte verstelbare stoelen, keukenkasten boven het aanrecht zijn nutteloze dingen, kan er toch niet bij. Aan het eind van mijn zwangerschap tuimelde ik zowat voorover en elke kilo die er aan of afgaat zie je meteen. Sommige fitnessapparaten kunnen niet op mijn lengte worden afgesteld. En ja, mijn fiets heeft een kindermaat, hoe kan ik anders bij de pedalen?

Maar hormoonbehandeling om een paar centimeter te winnen is en vruchtbaarheidsproblemen te riskeren is ook nogal wat. Dat is een beslissing die een kind niet kan overzien en ouders ook niet voor hun kind kunnen maken eigenlijk. Maar aan klein zijn is geen zak aan in elk geval, ik hoop dat ze er met hun schatting naast zitten voor je dochter.
You say potato.
I say vodka.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven