Relatie verbreken, hoe??
zaterdag 9 mei 2020 om 08:53
Hallo,
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jaar samen en wonen samen, geen kinderen wel een hond. Het begon als scharrelen en hij gaf aan niet op zoek te zijn naar een relatie.
We hebben dan ook nooit echt gedatet. Lang verhaal kort, uiteindelijk toch in een relatie beland maar verliefdheid was er van zijn kant niet (dat vertelde hij een paar jaar later). Toch zijn we van elkaar gaan houden.
Nu 10 jaar later heb ik al meerdere keren gedacht de relatie te verbreken maar steeds vond ik weer een reden om te blijven van: Hij is toch wel lief en zorgzaam tot nu hij zo depressief is kan ik hem niet verlaten.
Intimiteit is er niet, communicatie is er niet, gezamenlijke vrienden of activiteiten hebben we niet. Al zijn vrije tijd besteed hij aan gamen, hij is liever thuis dan dat hij op pad gaat, heeft al zijn echte vrienden verwaarloosd voor zijn game-vrienden.
Ik ben juist het tegenovergestelde, groot sociaal leven, veel hobbies, hou van avontuur maar wel alles in mijn eentje of met vrienden maar nooit met hem.
Na een burn-out het afgelopen jaar ben ik tot het inzicht gekomen dat ik eens voor mijzelf moet kiezen en mijn eigen geluk maar dat geluk vind ik helaas niet in deze relatie.
Toch houd van alles mij tegen om de relatie te verbreken en ik wil heel graag advies.
Met name maak ik mij zorgen om hem. Als ik de relatie verbreek waar moet hij dan naartoe, red hij het wel zonder mij (hij heeft niet zoveel mensen om zich heen behalve collega's en z'n moeder en game-vrienden uit andere landen)
Hoe zal hij reageren want tja we praten niet dus ook niet over onze relatie, dit komt voor hem ineens uit de lucht vallen waarschijnlijk of is het überhaupt wel eerlijk om de relatie ineens te verbreken?
Moet ik kijken of hij wil veranderen of moet ik veranderen....whaaaa ik weet het niet.
Wat ik weet is dat deze relatie mij ongelukkig maakt.
Wie helpt mij?
Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jaar samen en wonen samen, geen kinderen wel een hond. Het begon als scharrelen en hij gaf aan niet op zoek te zijn naar een relatie.
We hebben dan ook nooit echt gedatet. Lang verhaal kort, uiteindelijk toch in een relatie beland maar verliefdheid was er van zijn kant niet (dat vertelde hij een paar jaar later). Toch zijn we van elkaar gaan houden.
Nu 10 jaar later heb ik al meerdere keren gedacht de relatie te verbreken maar steeds vond ik weer een reden om te blijven van: Hij is toch wel lief en zorgzaam tot nu hij zo depressief is kan ik hem niet verlaten.
Intimiteit is er niet, communicatie is er niet, gezamenlijke vrienden of activiteiten hebben we niet. Al zijn vrije tijd besteed hij aan gamen, hij is liever thuis dan dat hij op pad gaat, heeft al zijn echte vrienden verwaarloosd voor zijn game-vrienden.
Ik ben juist het tegenovergestelde, groot sociaal leven, veel hobbies, hou van avontuur maar wel alles in mijn eentje of met vrienden maar nooit met hem.
Na een burn-out het afgelopen jaar ben ik tot het inzicht gekomen dat ik eens voor mijzelf moet kiezen en mijn eigen geluk maar dat geluk vind ik helaas niet in deze relatie.
Toch houd van alles mij tegen om de relatie te verbreken en ik wil heel graag advies.
Met name maak ik mij zorgen om hem. Als ik de relatie verbreek waar moet hij dan naartoe, red hij het wel zonder mij (hij heeft niet zoveel mensen om zich heen behalve collega's en z'n moeder en game-vrienden uit andere landen)
Hoe zal hij reageren want tja we praten niet dus ook niet over onze relatie, dit komt voor hem ineens uit de lucht vallen waarschijnlijk of is het überhaupt wel eerlijk om de relatie ineens te verbreken?
Moet ik kijken of hij wil veranderen of moet ik veranderen....whaaaa ik weet het niet.
Wat ik weet is dat deze relatie mij ongelukkig maakt.
Wie helpt mij?
zaterdag 9 mei 2020 om 08:58
Ik vind het niet eerlijk om het gelijk uit te maken. Ik zou het gesprek aangaan en vertellen hoe je je voelt en dat je op dit moment niet gelukkig met jullie relatie bent. Dan heeft hij de kans om zijn leven te verbeteren. Is er na bv 2 maanden geen verbetering Kun je het alsnog uitmaken Heeft hij wel de kans gehad er iets aan te doen.
Succes
Succes
zaterdag 9 mei 2020 om 09:00
Ik snap wel dat je je zorgen gaat maken om hem, dit is gegroeid en schakel je niet zomaar eventjes uit. Het is hier makkelijk roepen dat het niet jouw verantwoordelijkheid is. Dat weet je zelf wel, maar emoties hè?
Dit gevoel moet gaan slijten. Jouw geluk is wel belangrijker voor jou en daar zou je voor moeten kiezen.
Heb je dit weleens met hem besproken (misschien lees ik eroverheen)? Ik zou er sowieso moeite mee hebben dat hij nooit verliefd is geweest, dan lijkt het meer een verstandshuwelijk of in dit geval een "Meh. Ze is er toch"-keuze. Je verdient echt meer, hoor!
Dit gevoel moet gaan slijten. Jouw geluk is wel belangrijker voor jou en daar zou je voor moeten kiezen.
Heb je dit weleens met hem besproken (misschien lees ik eroverheen)? Ik zou er sowieso moeite mee hebben dat hij nooit verliefd is geweest, dan lijkt het meer een verstandshuwelijk of in dit geval een "Meh. Ze is er toch"-keuze. Je verdient echt meer, hoor!
zaterdag 9 mei 2020 om 09:07
Ik snap precies hoe je je voelt. Ik woonde ook ooit samen met mijn toenmalige vriend. Hij had ook al zijn vriendschappen laten verwateren en toen ik het uitmaakte belandde hij in een heftige depressie. Maar je moet toch voor jezelf kiezen. Je kan niet omwille van hem maar ongelukkig in die relatie blijven. Uiteindelijk komt het wel weer goed met hem.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:08
Het klopt ik praat ook niet.
Door jaren lang misbruik in mijn jeugd heb ik geleerd dat mijn gevoel, mijn meningen niet op de eerste plek komen.
Dat maakt het voor mij moeilijk om zulke dingen bespreekbaar te maken en dus dat waar ik nu sta.
Iets waar ik nu wel mee aan de slag ben onder begeleiding van GGZ
zaterdag 9 mei 2020 om 09:08
En dan lees ik vooral dat jij je zorgen maakt om je partner of dat hij het wel gaat redden. Waar blijft je voornemen om voor jezelf te kiezen?
Advies: ga praten met je partner, vertel hoe jij er in staat en ga samen opzoek naar een oplossing. Hoe ga je uit elkaar, wat moet er geregeld worden. Bankrekeningen gaan scheiden, belastingdienst verwittigen, opzoek naar woonruimte, verdeling van spullen etc. Lukt praten niet, kies dan voor een mediator. Lukt dit ook niet, dan naar een advocaat.
En dan lees ik vooral dat jij je zorgen maakt om je partner of dat hij het wel gaat redden. Waar blijft je voornemen om voor jezelf te kiezen?
Advies: ga praten met je partner, vertel hoe jij er in staat en ga samen opzoek naar een oplossing. Hoe ga je uit elkaar, wat moet er geregeld worden. Bankrekeningen gaan scheiden, belastingdienst verwittigen, opzoek naar woonruimte, verdeling van spullen etc. Lukt praten niet, kies dan voor een mediator. Lukt dit ook niet, dan naar een advocaat.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
zaterdag 9 mei 2020 om 09:09
Eens.
Jij legt alles bij hem neer.
Hij kan niet raden wat jij denkt.
Dus doe je mond open en praat met hem. Kan of wil hij je niet tegemoet komen. Dan kan jij het altijd nog uitmaken. Daar hoef jij je dan niet schuldig over te voelen want jij hebt aangegeven wat jij mist in de relatie.
Je blijft nu uit gemakzucht en medelijden bij hem. Sta niet raar te kijk en als hij zich ineens prima blijkt te kunnen redden zonder jou als jij het uitmaakt en via internet ook binnen de kortste keren een nieuwe vriendin of scharrel heeft opgeduikeld.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:10
zaterdag 9 mei 2020 om 09:12
Kan het zijn dat door die begeleiding je ongelukkigheid alleen maar meer getriggerd wordt? Zo ja: Dan maak je dus stappen vooruit! Good for you. En je mag gewoon met je vriend praten, he? En als het niet lukt om het voor jezelf te doen, kun je het misschien zo draaien dat je je ongelukkigheid uitspreekt voor hem, zodat je hem de kans geeft er iets aan te doen?Adebbing schreef: ↑09-05-2020 09:08Het klopt ik praat ook niet.
Door jaren lang misbruik in mijn jeugd heb ik geleerd dat mijn gevoel, mijn meningen niet op de eerste plek komen.
Dat maakt het voor mij moeilijk om zulke dingen bespreekbaar te maken en dus dat waar ik nu sta.
Iets waar ik nu wel mee aan de slag ben onder begeleiding van GGZ
zaterdag 9 mei 2020 om 09:15
Zelden heb ik in mijn leven voor mijzelf gekozen, ik denk dat ik 1x echt voor mijzelf heb gekozen in mijn leven.hamerhaai schreef: ↑09-05-2020 09:08Na een burn-out het afgelopen jaar ben ik tot het inzicht gekomen dat ik eens voor mijzelf moet kiezen en mijn eigen geluk maar dat geluk vind ik helaas niet in deze relatie.
Ik heb mijzelf altijd op de 2e plek gezet en dingen gedaan voor een ander.
Realiseren dat er iets moet veranderen in mijn leven is een stap naar "kiezen voor mijzelf" alleen de weg is een beetje hobbelig.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:25
Ja dat denk ik zeker wel.Plopper schreef: ↑09-05-2020 09:12Kan het zijn dat door die begeleiding je ongelukkigheid alleen maar meer getriggerd wordt? Zo ja: Dan maak je dus stappen vooruit! Good for you. En je mag gewoon met je vriend praten, he? En als het niet lukt om het voor jezelf te doen, kun je het misschien zo draaien dat je je ongelukkigheid uitspreekt voor hem, zodat je hem de kans geeft er iets aan te doen?
Zoals ik in mijn bericht zei heb ik meerdere keren op het punt gestaan om de relatie te verbreken maar iedere keer vond ik wel weer wat om te blijven maar dat was echt uit gemak en vertrouwdheid en het woord ongelukkig gebruikte ik niet.
Nu ben iK al wat stappen verder door het ook voor mijzelf hardop te zeggen dat ik ongelukkig ben in deze relatie en dat ik er hoe dan ook uit wil stappen voor mijzelf en ben ik ook al bezig met praktische dingen uit te zoeken zoals financiën e.d.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:31
Dan kom je dus al steeds dichter bij dat punt. Ik zou wel echt met je partner in gesprek gaan. Niet alleen om hem eventueel nog een kans te geven, maar ook voor afsluiting voor jou als je wel weggaat. Ik vind de kans vrij aannemelijk dat als je weggaat zonder gesprek dat je jezelf compleet gek maakt met gedachten als "Heb ik er wel alles aan gedaan?" "Wat als....?" en dan ontzeg je jezelf heel veel.Adebbing schreef: ↑09-05-2020 09:25Ja dat denk ik zeker wel.
Zoals ik in mijn bericht zei heb ik meerdere keren op het punt gestaan om de relatie te verbreken maar iedere keer vond ik wel weer wat om te blijven maar dat was echt uit gemak en vertrouwdheid en het woord ongelukkig gebruikte ik niet.
Nu ben iK al wat stappen verder door het ook voor mijzelf hardop te zeggen dat ik ongelukkig ben in deze relatie en dat ik er hoe dan ook uit wil stappen voor mijzelf en ben ik ook al bezig met praktische dingen uit te zoeken zoals financiën e.d.
zaterdag 9 mei 2020 om 09:31
there are 50 ways to leave your lover:
https://www.youtube.com/results?search_ ... your+lover
https://www.youtube.com/results?search_ ... your+lover
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 9 mei 2020 om 09:35
Je bent al praktische dingen aan het uitzoeken maar hebt nog niets gezegd?
Is hij niet iets meer waard dan dat?
Trek een paar ballen aan en zeg gewoon tegen hem wat er in je omgaat. Het is rottig als je relatie uitgaat, maar om te horen dat de ander daar al een tijdje mee bezig was terwijl jij nog in lalaland rondliep, dat is echt een nare streek.
Trek een paar ballen aan en zeg gewoon tegen hem wat er in je omgaat. Het is rottig als je relatie uitgaat, maar om te horen dat de ander daar al een tijdje mee bezig was terwijl jij nog in lalaland rondliep, dat is echt een nare streek.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 9 mei 2020 om 09:35
Ik denk zomaar dat TO zonder haar partner eerder in de ellende gaat zitten dan hij zonder haar. Hij zal best balen, maar al gauw gaat zijn leven gewoon door, elke dag gamen en zijn eigen dingen doen.
Maar TO heeft én narigheid uit haar verleden én een recente burnout én geen sterke zelfstandige persoonlijkheid. Ik ben bang dat die als een kwijnend vogeltje gaat zitten vegeteren in haar eigen appartementje.
Maar TO heeft én narigheid uit haar verleden én een recente burnout én geen sterke zelfstandige persoonlijkheid. Ik ben bang dat die als een kwijnend vogeltje gaat zitten vegeteren in haar eigen appartementje.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 9 mei 2020 om 09:39
+1lolapaloeza schreef: ↑09-05-2020 09:35Je bent al praktische dingen aan het uitzoeken maar hebt nog niets gezegd?