Niet blij met kado van man en kinderen

10-05-2020 11:49 361 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor moederdag een ketting gehad van mijn man en kinderen. Alleen ik vind hem echt niet mooi... ik hou van subtiele fijne sieraden alleen deze ketting is totaal het tegenovergestelde van mijn stijl. Het is een hele grove ketting waarin hun namen gegraveerd staan, al zie je dat totaal niet. Ik vind hem echt totaal niet mooi staan ook bij mezelf, ik ben zelf best wel fijn gebouwd en heb een smalle nek (ja lekkere uitleg🤣)

Maar ik voel me nu zo ondankbaar, heb ook maar niet gezegd dat ik er niet blij mee ben want hij kan niet meer geruild worden ivm gravering en ik weet het prijskaartje (helaas).

Dus eigenlijk zit er niks anders op dan hem dagelijks te dragen, ik ben iemand die nooit echt wisseld van sieraden en hij weet dat ook.

Ik wou het even van me afschrijven en hoop dat jullie misschien ook eens zoiets hebben voorgehad of hoe jullie er mee om zouden gaan.

Dus kom maar door met jullie verhalen over zulke dingen.

En nee hoef geen commentaar dat ik ondankbaar ben want believe me ik voel me er echt klote door..
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Ik verbaas me er best over dat zoveel reageerders het blijkbaar zo moeilijk vinden om dit gewoon met de partner te bespreken?! En gezien het bedrag is het toch gewoon raar om het daar dan niet over te hebben? "Het gaat om het idee, wees gewoon dankbaar dat je een partner hebt die 500 euro door de plee spoelt... wtf? Want daar komt het toch op neer als je er niets over zou zeggen, de ketting in een kast bewaard en af en toe voor de schijn draagt? Gewoon weggegooid geld.

Waarom is zo'n gesprek zo moeilijk?
Met lood in de schoenen? Met fluwelen handschoenen want stel je vóór dat partner gekwetst raakt wanneer je aangeeft het niet mooi te vinden?

Terwijl TO volgens mij redelijk specifiek heeft aangegeven wat ze graag zou willen en man besloot er zelf een nogal andere draai aan te geven. Dan kan hij toch niet van zn stoel vallen van verbazing als blijkt dat TO toch eigenlijk best wel graag iets totaal anders draagt?
Gewoon met partner bespreken dat het niet je smaak is maar het idee geweldig is. Tegen je kinderen je mond houden. Ohhh en zeg tegen je partner dat je niet volgend jaar bijpassende accessoires wil. Ik weet niet of je volgend jaar iets van je man moet verwachten op het gebied van sieraden.

Ik krijg ook wel eens iets van man dat niet helemaal mijn smaak is. Ik draag het af en toe en dat is prima.
lady_lovelylocks schreef:
10-05-2020 16:57
Als er maar op 3 schakels een naam staat kan de juwelier die er misschien wel tussenuit halen en de ketting retour nemen. Helemaal als je de ketting die je wel wilt bij dezelfde juwelier kunt kopen.
Dan hoef je ook niet met armbandjes te gaan lopen die je net niks vindt, én het geld nog een keer uit te geven aan de ketting die je wel wilt.
Of op elke schakel een letter, met 3 namen ben je zo rond.
Ik vind het vreemd dat de juwelier zelf niet de optie van graveren na Moederdag heeft gegeven.
Eens hoor. Gewoon zeggen.

Mijn man heeft jaren geleden een horloge voor me gekocht. Eentje van EUR 4.000 (niet vd gezamenlijke rekening). Hij verklaarde dat t niet het horloge was waar ik al tien jaar van droomde maar dat hij deze mooier vond. Want eleganter, langere kast, beter/ander uurwerk. Het was thankgod niet gegraveerd.

Ik vond het niet alleen een heel erg niet mooi horloge dat niet stond, ik baalde nog meer dat dat betekende dat ik droomhorloge wel kon vergeten en dat ik zelf ook droomhorloge niet meer kopen kon, want lullig en decadent en ondankbaar.

De volgende dag tegen man gezegd dat ik het superlief&veel te gek vond (hij is normaliter meer iemand die een leuke wekker of een boek cadeau doet) maar dat dit horloge me alleen maar aan droomhorloge deed denken, en niet op een goede manier.

Man reageerde vrij relaxed: oh jammer, en herhaalde het ‘verhaal’ over waarom dit horloge mooier en eleganter en beter was. Ik knikte. Daarna samen naar juwelier, droomhorloge besteld met gravure en twee weken later om de pols gesloten. Inmiddels al zeven jaar iedere dag blij mee.
DivaMommy94 schreef:
10-05-2020 17:40
Hopelijk begrijpt hij het en anders word het ruzie, maar kan moeilijk met n opvallende absurd dure ketting rondlopen die ik echt niet mooi vind staan.
Nou, 'absurd dure ketting'. 500 euro zeg je. Dat vind ik niet absurd duur. Het is jammer als het niet gedragen wordt maar voor een ketting vind ik het niet zo heel veel geld.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Ik vind ook veel geld. En gewoon aangeven dat je hem niet zo mooi vind, mag je het bonnetje ga je hem ruilen. Liefst samen kan die meteen beetje zien wat je smaak wel is.

Klaar.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Ow, er staat wat in gegraveerd? Waar dan? Op een hanger of op de schakels? op allemaal? Of op 1?
Ik zou er overigens niet vanuit gaan dat de juwelier de ketting wil ruilen, zeker omdat hij gegraveerd is, hij hoeft dit namelijk niet te doen.

Tegenwoordig zijn veel bedrijven heel soepel; artikelen kunnen binnen een bepaalde tijd geretourneerd worden en het aankoopbedrag wordt terugbetaald. Hierdoor kan bij de consument de indruk bestaan dat dit een recht is, men denkt het geld terug te kunnen ‘eisen’. Dit misverstand leidt niet zelden tot teleurstelling en/of verkeerde verwachtingen bij de klant en vervolgens vaak tot een conflict met de winkelier.

https://ondernemers.fgz.nl/ruilen-of-re ... een-recht/

https://www.consuwijzer.nl/garantie-rep ... an-aankoop
Ik vond je eerst een beetje ondankbaar overkomen, maar nu ik het hele verhaal lees ben ik ook van gedachten veranderd.

Een ketting van 500 euro is voor mij ook een hoop geld. En zeker als je duidelijk geweest bent in wat je mooi vind en je man ook nog zegt dat hij iets anders heeft uitgezocht omdat dit waarschijnlijk wat steviger is voor elke dag zou ik er ook niet zo blij mee zijn.
Het is dus ook niet dat hij jou totaal verkeerd begrepen heeft of zo.

Ik zou gewoon eerlijk zijn en voor een deel een andere mooie ketting uitzoeken.
Van het deel van de ketting wat gegraveerd is zou je nog een mooie armband van kunnen laten maken als je dat zou willen. Maar van armbanden moet je ook maar net houden, ik vind het niet altijd prettig om iets om mijn pols te dragen.
Luci_Morgenster schreef:
10-05-2020 18:26
Ow, er staat wat in gegraveerd? Waar dan? Op een hanger of op de schakels? op allemaal? Of op 1?
Ik las ergens op de schakels, maar op hoeveel schakels geen idee. Maakt ook niet uit, de juwelier hoeft niet te ruilen.
anoniem_369810 wijzigde dit bericht op 10-05-2020 18:34
9.96% gewijzigd
Ik zou in mn eentje naar juwelier gaan om te vragen of zij een oplossing mbt ruilen/vermaken hebben... Daarna man inlichten en eerlijk zeggen dat je het kado zo lief vond dat je het eigenlijk iedere dag zou willen dragen maar dat je deze versie helaas niet mooi genoeg vond bij jou.
Ik heb dat ook ooit gehad maar toch ben ik er anders over gaan denken toen ik de ketting vaker gedragen had. Ik was er aan gewend en vond het op een gegeven moment zelfs mooi.
Blijf in jezelf geloven !
Ik snap niet waarom er zo wordt gehamerd op aangeven dat je het heus heel lief vind maar...

Ten eerste vind ik het zelf niet bijzonder lief wanneer iemand je zn eigen smaak opdringt wanneer je redelijk duidelijk hebt aangegeven wat je mooi vind? Net als dat droomhorloge, daar zou ik best kwaad om worden eigenlijk, wat boeit het nou wat hij mooi vind, het is toch voor jou?

Maar stel dat hij bijna raak zat, maar nét niet, dan nog snap ik die tenendans niet? Ja, je kleuter die glunderend een macaroni ketting komt geven, die bevestig je dat het helemaal geweldig en fantastisch is, maar je volwassen partner?
Saartje70 schreef:
10-05-2020 18:32
Ik zou in mn eentje naar juwelier gaan om te vragen of zij een oplossing mbt ruilen/vermaken hebben... Daarna man inlichten en eerlijk zeggen dat je het kado zo lief vond dat je het eigenlijk iedere dag zou willen dragen maar dat je deze versie helaas niet mooi genoeg vond bij jou.
Nee, dat is lekker, achter zn rug om.
Overigens zou ik er idd ook niet vanuit gaan dat de juwelier het zo retour neemt. Dit geldt te meer nu het gegraveerd is. Nu kunnen gravures wel ongedaan gemaakt worden door ze eruit te laten polishen (in mijn Cartier Love Bracelet was de naam van mijn dochter verkeerd geschreven en dat konden ze herstellen).

Behoudens gebreken aan het product geldt dat retourneren een gunst/coulance is van de verkoper en geen recht (ingeval van directe koop - koop op afstand is een ander verhaal).
baggal wijzigde dit bericht op 10-05-2020 19:39
7.25% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Moezewoes schreef:
10-05-2020 18:47
Ik snap niet waarom er zo wordt gehamerd op aangeven dat je het heus heel lief vind maar...
Omdat de man van TO ongetwijfeld dacht TO te verrassen met deze ketting? Mijn man heeft ooit op een luchthaven een tas uitgezocht die ik ook niet zo mooi vond en ik vond dat vervelend om te zeggen en hem teleur te stellen. Juist omdat het zo'n spontaan en aardige actie was en hij op zijn manier zijn best gedaan had en in de v veronderstelling was mij daarmee een plezier te doen. Voor een horloge van EUR 4K kun je inderdaad beter even overleggen, maar dat neemt het aardige gebaar niet weg.

Toen mijn man mijn verlovingsring wilde uitzoeken heeft hij mij uiteindelijk maar meegenomen - juist omdat het om grotere bedragen gaat en hij zeker wilde zijn dat ik het mooi zou vinden. Minder romantisch, maar wel handig.
baggal wijzigde dit bericht op 10-05-2020 19:41
19.33% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb niks gekregen, behalve een kus en een knuffel en met de hond uitlaten gooide ze steeds hondenbrokken naar mn hoofd.

T is wat.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Heb een paar jaar geleden voor mijn man zo'n stoere heren armband gekocht, maar hij is erg specifiek in zijn smaak. Al bij aankoop overlegd of hij geruild kon worden.
Bij het geven ook duidelijk aangegeven dat hij eerlijk mocht zijn. En inderdaad, was niet wat hij zelf uitgezocht zou hebben. Vond ik jammer, want ik dacht dat ik zijn smaak goed had begrepen, maar ik geef liever iets dat hij echt mooi vindt.
Samen terug gegaan naar de juwelier en hij heeft een andere uitgezocht, duurder dan wat ik had gekozen, maar dat wist hij niet en dat maakte mij niet uit.
Hij draagt de armband nu nog dagelijks met veel plezier en ik ben al bijna vergeten hoe die ene die ik had uitgezocht er eigenlijk uitzag. Hij vertelt ook altijd trots dat hij die van mij heeft gekregen als iemand er naar vraagt.

Dus ik zou eerlijk zijn. Smaak is erg moeilijk en hij zal je eerlijkheid meer waarderen. Hoop ik. En met de juwelier komen jullie vast tot een mooie oplossing.
HennieHen schreef:
10-05-2020 19:21
Nee, dat is lekker, achter zn rug om.
Het kan ook zijn dat ze niet willen ruilen en dan is het des te vervelender naar man toe.
SweetFirefly schreef:
10-05-2020 18:10
Nou, 'absurd dure ketting'. 500 euro zeg je. Dat vind ik niet absurd duur. Het is jammer als het niet gedragen wordt maar voor een ketting vind ik het niet zo heel veel geld.
Ik heb geen enkel sieraad van €500,-, en zou er voor mezelf dat bedrag ook nooit aan besteden. Dus voor mij (en daarmee vast ook anderen) is het wel absurd duur. En al helemaal als je er niet echt blij mee bent.
Ik zou ook eerlijk tegen je partner zijn!!

Als het goed is wil de juwelier ook het liefst dat je iets wat bij hun gekocht is draagt met veel plezier..

Als de gravure zo klein is kunnen ze deze eruit halen (polijsten).. of desnoods de schakels vervangen..

Ik zou het echt aan je partner vertellen en samen terug gaan!

Hopelijk is het een goede juwelier die ondanks dat het niet verplicht is, hij het collier toch terug neemt..
al dan niet voor een iets lager bedrag ivm herstel werkzaamheden
FlowerBomb19 schreef:
10-05-2020 12:06
Een kado is een kado. Je kunt er inderdaad beter voor kiezen om geen kado’s aan te nemen dan als een ondankbare bij andere te lopen eisen dat ze eerst met jou overleggen alvorens ze een kado voor je kopen met HUN geld.
Ik zou het geen eens in mn hoofd halen om een kado te bekritiseren wat ik van een geliefde krijg.
Maar goed, dit heb ik meegekregen in mijn opvoeding. Een stukje fatsoen.
+1
Ik zou er ook niets van zeggen, vooral niet tegen kinderen. Je geliefden kwetsen is erger dan af en toe met een lelijke ketting rondlopen (vind ik dan)
SweetFirefly schreef:
10-05-2020 18:10
Ik vind het wel absurd duur. Sterker nog, ik zou m’n man vragen of ie wel helemaal lekker is om zoveel geld aan een cadeau (ongeacht welk cadeau) uit te geven. Ik vind 500 euro voor een cadeau echt bizar veel geld.
Jufjoke schreef:
10-05-2020 20:22
Ik heb geen enkel sieraad van €500,-, en zou er voor mezelf dat bedrag ook nooit aan besteden. Dus voor mij (en daarmee vast ook anderen) is het wel absurd duur. En al helemaal als je er niet echt blij mee bent.
Ik heb wel veel duurdere sieraden, maar voor moederdag vind ik het wel een flink cadeau.
Ik vind het een heel lief gebaar en zou het moeilijk vinden om te zeggen dat het je smaak niet is. Juist omdat ook je kinderen het mede hebben uitgezocht.

Dat geld is toch al uitgegeven dus naar mijn idee op feestdagen gewoon een paar uurtjes dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven